LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren???

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
AngeliqueBeukema

Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren???

Ongelezen bericht door AngeliqueBeukema »

In December 2006 heb ik voor de zoveelste keer een bestelling gedaan bij Esprit.nl, aangezien ik ontevreden was heb ik het pakket terug gestuurd.
Na een paar weken kreeg ik een mail dat er een rekening van mij open zou staan, ik heb toen telefonisch contact opgenomen en het verzendbewijs verstuurd want het pakket was niet aangekomen.
In Januari kreeg ik onverwachts een nieuwe woning en heb deze in februari 2007 betrokken.
Nu, 2 jaar later, staat er in ene een deurwaarder voor de deur dat ik door Esprit word gedagvaard omdat ik niet betaald heb voor een pakket wat ik retour heb gestuurd!
In Mei 2007 en diverse malen daarna had ik vanaf mijn nieuwe adres weer besteld bij ze dus ze hadden mijn nieuwe adresgegevens.
Esprit heeft dat bewijs natuurlijk nooit binnen gekregen, om moe van te worden want dat zegt immers elk bedrijf als het hun uitkomt.....
Ik ben al via een rolzitting in verweer maar hoop dat ik via deze site nuttige en zinvolle informatie tot mijn beschikking kan krijgen zodat de zaak geseponeerd word daar ik naar mijn mening niet degene ben die voor deze kosten aansprakelijk ben.

roro25

Re: Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren???

Ongelezen bericht door roro25 »

een keer posten is wel voldoende!!!

ot: officieel heb jij geen bewijslast. Esprit stelt dat zij het pakket niet hebben ontvangen. Zij zullen dat moeten bewijzen. Jij hoeft hun stelling alleen te pareren dat je het wel verstuurd hebt. Maar deze stelling hoef je niet te onderbouwen.
Zie art. 150 Rv.

AngeliqueBeukema

Ongelezen bericht door AngeliqueBeukema »

Ik wist niet zeker of het onder de goede rubriek gepost was, vandaar....
Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag was hoe lang ik wettelijk verplicht ben het verzendbewijs te bewaren, of is dat jouw antwoord hierop dat hun het moeten bewijzen dat ze het nooit hebben ontvangen omdat het 2 jaar terug is?

graces

Ongelezen bericht door graces »

Het recht om bij zo'n soort zaak om geld te vragen verjaart na twee jaar. Het is dus verstandig om zo'n verzendbewijs in ieder geval te bewaren tot twee jaar nadat je voor de laatste keer iets van (in dit geval:) Esprit hebt gehoord.

KIJK HIER voor meer

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

mijn antworodt luidt zoals bovengesteld. Je hoeft wettelijk niets te bewaren (is wel handig hoor als aanvullende bewijslast). Jij kan volstaan met het enkele feit dat jij de stelling van Esprit pareert. Dit hoef je neit te bewjzen.
Waarop Graces doelt is niet van toepassing op verzendbewijzen. Gaat er om tot waneer iemand bv een rekening mag sturen. De standaard termijn is 20 jaar, maar voor bv consumentekoop is dat 2 jaar. Dus Esprit mag als je vandaag iets gekocht hebt tot 06-01-2011 nog een rekening daarvoor sturen. Door stuiten van de verjaring kan deze termijn gerekt worden.

Gesloten