LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huwelijk en inkomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
frolexian

Huwelijk en inkomen

Ongelezen bericht door frolexian »

Ik hoorde via mijn schoonmoeder dat er in radar een onderwerp is geweest over het volgende:
Mijn vriendin en ik zijn voornemens in juni te gaan trouwen, nu zou het zo zijn dat als mijn vriendin hierbij dus ook mijn naam aanneemt zij minder zou gaan verdienen. (door belastingverhoging b.v.)
Klopt het dat hier aandacht aan besteed is in radar en klopt het bovenstaande verhaal.
Ik heb de belastingdienst gebelt en hun vermelden dat het wat hun betreft geen verschil maakt, voor zover het de inkomstenbelasting betreft.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen en eventueel aangeven wanneer dit in radar aan de orde is geweest.
Met vriendelijke groet Lucas

Byob

Re: Huwelijk en inkomen

Ongelezen bericht door Byob »

Dus alleen het wel of niet aanemen van de naam van de partner zou verschil in belasting moeten geven???

Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord, en kan het mij ook niet voorstellen dat dat invloed zou hebben...

SJZ

Re: Huwelijk en inkomen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt: het is gebleken dat vrouwen die de naam van hun man voeren minder verdienen dan vrouwen die hun meisjesnaam blijven voeren. Waarom dit zo is, daarover verschillen de meningen. Ik kan me voorstellen dat hoger opgeleide goed verdienende vrouwen vaker hun meisjesnaam blijven voeren. Wat de oorzaak en wat dan gevolg is, is nog maar de vraag.

De belastingdienst hoef je hierover dus niet te bellen, het gaat meer over een man-vrouw rollenpatroon in de samenleving.[/u]

Gesloten