LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inzicht financiele gegevens tante

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kipjepluis

inzicht financiele gegevens tante

Ongelezen bericht door kipjepluis »

In oktober 2008 overleed een tante van mij. Zij was zwaar geestelijk gehandicapt en zat ook in een verzorgingstehuis.
Er leeft op dit moment nog een zus van haar. Verder treden mijn zus en ik in plaats van onze overleden vader (haar broer) als erfgenamen.

We hebben een brief gekregen van de notaris waarin we worden gevraagd accoord te gaan met de aanwijzing van mijn tante als gevolmachtigde en tevens of we de erfenis willen aanvaarden.
De notaris geeft aan dat er sprake is van een positief saldo. Dit is niet door de notaris gecontroleerd.

Onze vraag is of we voordat we tekenen om inzicht kunnen vragen in de financiele gegevens van onze tante. En dit tot een jaar voor haar overlijden? We hebben namelijk twijfels over de invulling van het curatorschap van onze tante.

Tijger van Maleisië

Re: inzicht financiele gegevens tante

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

kipjepluis schreef:
De notaris geeft aan dat er sprake is van een positief saldo. Dit is niet door de notaris gecontroleerd.

Als de notaris geen controle heeft gehouden over het saldo hoe kan hij dan aangeven dat het er is????
Verder treden mijn zus en ik in plaats van onze overleden vader (haar broer) als erfgenamen.

Jullie treden niet op als erfgenaam in de plaats van je vader, maar jullie zijn door het overlijden van je vader automatisch de erfgenamen.

Bedenk wel dat het erfdeel van jullie vader verdeeld wordt over jou en je zus.

Ik ga er gemakshalve van uit dat de tante bewindvoerder was en geen curator.
Informeer bij de griffie van het kantongerecht in of ze daar als bewindvooerdter bekend is.
Is dat het geval dan moet ze namelijk ieder jaar rekening en verantwoording afleggen over de beheerder gelden.

Als je echt duidelijkheid wilt hebben adviseer ik je om bij een andere notaris te vragen wat je mogelijk te wachten staat.

Succes

vladja

Re: inzicht financiele gegevens tante

Ongelezen bericht door vladja »

Als onduidelijk is of er een batig saldo is, raad ik u aan de erfenis beneficiair te aanvaarden. Als er een batig saldo is wordt het dan uitbetaald. Is er een tekort dan draait u hiervoor niet op. Aanvaardt u de erfenis gewoon, en er is een tekort, dan draait u op voor het tekort.

Beneficiair aanvaarden hoeft niet via een notaris te lopen, dan kan ook via de rechtbank waar uw overleden tante onder valt. Het kost u wel griffierechten, ca. € 100,--. Als u echter tegelijkertijd met uw zuster beneficiair aan vaardtm betaalt u 1x griffierechten. Het gaat dan in 1 akte.

Gesloten