LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat zijn mijn rechten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ridder777

wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag beste mensen van het forum,

Ik zet met een vraag/probleem ik hoop dat iemand mij een advies kan geven.

Misschien dat ik te weinig info geef maar ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden.

Ik heb al jaren lang geen contact meer met mijn vader en moeder.
Mijn moeder en vader wonen alle 2 in een koophuis.
Stel als ze overlijden hoe gaat het dan verder met die huizen?
Ik weet dat er niks is vastgelegd door een notaris.
Mijn ouders hebben 2 kinderen mijn zusje en ik.
Wie kan hier iets over zeggen.
Mijn zusje heeft er geen verstand van die vertelde iets over afkopen??

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door witte angora »

Wonen ze allebei apart, of in hetzelfde huis?

In ieder geval, als beide bewoners overleden zijn, kan één van de erfgenamen de ander(en) uitkopen en er zelf gaan wonen. Er kan ook voor gekozen worden de woning te verkopen en het geld te verdelen. Wel is het zo dat er nog erfbelasting betaald moet worden. Dat moet in de berekening of uitkopen wel of niet haalbaar is meegenomen worden.

Maar: mocht een van de ouders hertrouwen of iets dergelijks, dan wordt het een ander verhaal. Dan krijgt de langstlevende het vruchtgebruik over jullie aandeel, dwz dat diegene een schuld heeft bij jullie. Maar je kan het niet incasseren.

Ridder777

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Mijn moeder woont in een koop appartement en mijn vader in een koophuis (hoek)
Dus ze wonen apart

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door kokka »

als je ouders niets geregeld hebben, dan wordt de waarde ( kan positief of negatief zijn) van hun bezittingen verdeelt onder hun erfgenamen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mochten uw ouders, of een van hen, overlijden, wend u dan tot een notaris.

Ridder777

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Misschien is dat wel een goed idee.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door mahadma »

De eerste die overlijd zal als ze nog steeds gehuwd zijn zonder testament alles nalaten aan de langstlevende.
Als die langstlevende ook overlijd dan komen de 2 kinderen in beeld die dan weer op hun beurt alles van die langstlevende erven. Die 2 kinderen zullen uitgaande dat er niets geregeld is 50/50 moeten delen in de kosten/baten. Zonder kennis van de financiën van beide ouders zou ik zeker voor benificiair gaan qua erfenis.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloopspreekuur. Dit is een goede vraag om daar te stellen.
Kijk op de website van de dichtstbijzijnde notaris in uw omgeving voor meer info.

Ridder777

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Peter ik vertrouw je voor een meter!
Bedankt ik ga het doen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door scontra »

Google even op "huis erven" en er zal een wereld over erfrecht, met o.a. alle valkuilen die er kunnen opdoemen, voor u open gaan !
Je kan je maar vast goed voorbereiden op die dingen die komen gaan en mochten u en uw zus dan t.z.t. een notaris nodig hebben, dan komt u in ieder geval goed beslagen ten ijs.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door pedro714 »

Alleen als zij een testament maken waarin zij U z.g. "onterven" krijgt U de helft van wat U zou toekomen indien U niet zou zijn onterfd. Dus U zult het met de overige erfgename eens moeten zien te worden over de verkoop en de prijs van de woning(en).

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ridder777 schreef:
17 jun 2020 12:20



Ik heb al jaren lang geen contact meer met mijn vader en moeder.

Geen contact is toch ook afzien van wat zij nalaten??? althans, zo denk ik er over. Niet bij het leven dan ook niks accepteren.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 16:16
Ridder777 schreef:
17 jun 2020 12:20
Ik heb al jaren lang geen contact meer met mijn vader en moeder.
Geen contact is toch ook afzien van wat zij nalaten??? althans, zo denk ik er over. Niet bij het leven dan ook niks accepteren.
Dat is niets meer dan jouw mening, maar niet de juridische realiteit.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 16:16
Ridder777 schreef:
17 jun 2020 12:20



Ik heb al jaren lang geen contact meer met mijn vader en moeder.

Geen contact is toch ook afzien van wat zij nalaten??? althans, zo denk ik er over. Niet bij het leven dan ook niks accepteren.
Dat is wel heel wrang gesteld. Misschien is dat niet de keus van Ridder zelf, maar van de ouders, en mist hij ze enorm en zou hij er graag contact mee hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:21

Dat is wel heel wrang gesteld. Misschien is dat niet de keus van Ridder zelf, maar van de ouders, en mist hij ze enorm en zou hij er graag contact mee hebben.


Dat kan, maar ik zeg er al bij....het is mijn mening, niet bij het leven dan ook niet incasseren.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar ja, waarom zou de belastingdienst dan alles moeten krijgen?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:23
Maar ja, waarom zou de belastingdienst dan alles moeten krijgen?
Zou mij een worst wezen wie het dan zou krijgen.
Ik val in herhaling, maar nogmaals ….als je je ouwelui niet bij het leven ziet....dan ook niet het geld aannemen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 16:31
Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:23
Maar ja, waarom zou de belastingdienst dan alles moeten krijgen?
Zou mij een worst wezen wie het dan zou krijgen.
Ik val in herhaling, maar nogmaals ….als je je ouwelui niet bij het leven ziet....dan ook niet het geld aannemen.

Ik denk daar toch heel anders over !
Als de ouders geen contact willen, om welke reden dan ook, dan mag het kind na hun verscheiden toch zeker wel lekker incasseren en inhalen waaraan het bij leven te kort is gekomen.

Van principes en allerlei ander geklets kun je niet eten, maar na een leuke nalatenschap is het wel prettig tafelen ! :lol:

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door jonis »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 16:31
Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:23
Maar ja, waarom zou de belastingdienst dan alles moeten krijgen?
Zou mij een worst wezen wie het dan zou krijgen.
Ik val in herhaling, maar nogmaals ….als je je ouwelui niet bij het leven ziet....dan ook niet het geld aannemen.
Wacht maar totdat een brief van de overheid op je deurmat ligt van een erfenis en waar het bedrag zelfs bij staat.
Uit eigen ervaring afgelopen jaar.....dan zegt niet 1 iemand uit de hele familie dat wat jij nu zegt.....
Overheid gaat zelfs actief op zoek naar officiële erfgenamen; of er nu contact bij leven was of niet doet er niet toe.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door reggie2 »

jonis schreef:
17 jun 2020 17:11


Wacht maar totdat een brief van de overheid op je deurmat ligt van een erfenis en waar het bedrag zelfs bij staat.
Uit eigen ervaring afgelopen jaar.....dan zegt niet 1 iemand uit de hele familie dat wat jij nu zegt.....
Overheid gaat zelfs actief op zoek naar officiële erfgenamen; of er nu contact bij leven was of niet doet er niet toe.
Oh nee??? ik vind dit een principe kwestie, als je bij leven niet naar je ouders omkijkt , vind ik dat je je rechten verspeeld. Vind het zelfs achterbaks om dan te incasseren.

maar nogmaals......zo denk ik er dus over. Dat is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven

Net zoals mensen dan achterbaks naar een uitvaart gaan, sodemieter op met die schijnheiligheid.

Gesloten