LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketje met onbekende naam geweigerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 nov 2019 18:25
En bovendien blijft het niet bij waarschuwen wat de gevolgen zijn, maar wordt er ook direct weer met morele oordelen gestrooid. Vervelend en nutteloos.
Daarbij wordt gedaan alsof die moraal universeel is, terwijl alleen gaat om NeoDutchio moreel verantwoord vindt. Ik heb geen overtuigend betoog gezien waarin werd uitgelegd waarom TS moreel gezien het pakket van de buurman zou moeten aannemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als iemand die zelden thuis is een pakje voor buren accepteerde en ik moet die bijna altijd thuis is erg vaak kijken of ik het al kan ophalen?

Ik kan met een klacht herinneren hier van iemand die de volgende dag 3 weken op vakantie was....
en die persoon had het hard nodig.... gelijk buren ruzie wegens netjes aangenomen... had ook beter kunnen weigeren!
Dit was een jaar of 7 terug....

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 nov 2019 18:23
NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 18:13
Maar buiten het wettelijke is het, in mijn ogen, zeker verstandig TS te waarschuwen wat de gevolgen zijn van blind de wet volgen.
Dat is natuurlijk ook waardevol, mits het aannemelijk is dat die gevolgen ook daadwerkelijk zullen plaats vinden. Echter, in dit geval zijn de gevolgen volledig uit de duim gezogen.
Er zijn legio voorbeelden voorbij gekomen met soortgelijke casussen. Mocht dit een geval van fraude betreffen, dan is het geen duimzuigerij dat TS de factuur en herinneringen gaat krijgen. Het is ook geen duimzuigerij dat dat met 1 belletje nu kan voorkomen dat dit circus opgestart zal gaan worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, persoon X gaat aanmaningen krijgen op het adres van TS. TS mag die post niet openen vanwege het briefgeheim. Die post kan TS gewoon retour sturen met de tekst "retour, woont hier niet".

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die moeite moet hij dan wel doen? Of kan hij die brieven ook op het dressoir laten liggen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze meerdere brieven na een week of 2 retour hebben, gezien de afstand van de brievenbus mag je ze opsparen, zelfde dag retour hoeft niet, en ik heb nergens een redelijke termijn gelezen!

Je mag 3 weken op vakantie en dan komt er 3 weken later een flinke stapel retour!

Of een door een Deurwaarder bezorgde ook na 3 weken vakantie terug mogen laat ik aan onze Moneyman over!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 nov 2019 18:32
Daarbij wordt gedaan alsof die moraal universeel is, terwijl alleen gaat om NeoDutchio moreel verantwoord vindt.
Dan moet u toch even opnieuw de reacties lezen. Oke, het woordje moraal is dan wel niet gevallen in andere reacties, maar wat dacht u van het woordje fatsoen? En als u niet snapt met welke reden er beter wel contact met de afzender opgenomen kan worden, dan is dat zeker een bewijs dat u liever volgens de letter van de wet leeft en zaken niet wenst te voorkomen.
alfatrion schreef:
10 nov 2019 18:32
Ik heb geen overtuigend betoog gezien waarin werd uitgelegd waarom TS moreel gezien het pakket van de buurman zou moeten aannemen.
Ik heb dan weer van u geen overtuigend betoog gezien waarin wordt uitgelegd dat de buurman het pakje, dat in goed vertrouwen in bewaring is genomen, mag weggooien.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 19:11
....
alfatrion schreef:
10 nov 2019 18:32
Ik heb geen overtuigend betoog gezien waarin werd uitgelegd waarom TS moreel gezien het pakket van de buurman zou moeten aannemen.
Ik heb dan weer van u geen overtuigend betoog gezien waarin wordt uitgelegd dat de buurman het pakje, dat in goed vertrouwen in bewaring is genomen, mag weggooien.
Ik ook niet.
Maar, eerlijk gezegd, ik had ook niet de verwachting een dergelijk betoog te lezen.
Omdat niemand immers dat standpunt had ingenomen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 18:46
alfatrion schreef:
10 nov 2019 18:23
NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 18:13
Maar buiten het wettelijke is het, in mijn ogen, zeker verstandig TS te waarschuwen wat de gevolgen zijn van blind de wet volgen.
Dat is natuurlijk ook waardevol, mits het aannemelijk is dat die gevolgen ook daadwerkelijk zullen plaats vinden. Echter, in dit geval zijn de gevolgen volledig uit de duim gezogen.
Er zijn legio voorbeelden voorbij gekomen met soortgelijke casussen. Mocht dit een geval van fraude betreffen, dan is het geen duimzuigerij dat TS de factuur en herinneringen gaat krijgen. Het is ook geen duimzuigerij dat dat met 1 belletje nu kan voorkomen dat dit circus opgestart zal gaan worden.
Net als het geen duimzuigerij is dat het nog makkelijker gewoon voorkomen kan worden - door het pakket überhaupt niet aan te nemen.

Los daarvan komt er natuurlijk ook geen rechtszaak tegen TS. Die heeft er immers part noch deel aan. TS heeft dus niets te vrezen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dan nog even terug hoe DHL werkt:
pakketje gaat naar een adres met foute/ niet bekende naam op dat adres ,
pakje wordt niet aangenomen maar naar het ophaalpunt gebracht.
De ' fraudeur ' gaat daar naartoe , legitimeert zich en krijgt het pakje mee , hij blij en weg is ie.
Het is dan niet onwaarschijnlijk dat er herinneringen en meer gaan komen op dat bewuste adres.
TS heeft idd niets te vrezen , maar wat moet hij doen met die herinneringen of nog erger incassobrieven?
Ook niets?
Of retour afzender?
Of even bellen?

Ik denk nl dat iets dergelijks best wel vaker voorkomt of gaat voorkomen.
Vooral met als bezorger de DHL.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
10 nov 2019 20:04
Maar dan nog even terug hoe DHL werkt:
pakketje gaat naar een adres met foute/ niet bekende naam op dat adres ,
pakje wordt niet aangenomen maar naar het ophaalpunt gebracht.
De ' fraudeur ' gaat daar naartoe , legitimeert zich en krijgt het pakje mee , hij blij en weg is ie.
Het is dan niet onwaarschijnlijk dat er herinneringen en meer gaan komen op dat bewuste adres.
TS heeft idd niets te vrezen , maar wat moet hij doen met die herinneringen of nog erger incassobrieven?
Ook niets?
Of retour afzender?
Of even bellen?

Ik denk nl dat iets dergelijks best wel vaker voorkomt of gaat voorkomen.
Vooral met als bezorger de DHL.
Volgens de geleerden vooral niets doen. Nergens op reageren en vooral niet laten merken dat er of een fout gemaakt is, of dat er fraude gepleegd is. De afzender moet zelf maar ruiken wat er aan de hand is. Het enige nadeel is, dat de afzender niet kan weten of er fraude gepleegd is, of dat ze met een notoire wanbetaler te maken hebben. Maar ja, dat is niet het probleem van de wet of van TS.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 20:16
..
Volgens de geleerden vooral niets doen. Nergens op reageren en vooral niet laten merken dat er of een fout gemaakt is, of dat er fraude gepleegd is. De afzender moet zelf maar ruiken wat er aan de hand is. Het enige nadeel is, dat de afzender niet kan weten of er fraude gepleegd is, of dat ze met een notoire wanbetaler te maken hebben. Maar ja, dat is niet het probleem van de wet of van TS.
Goed te zien dat u weer terug bent op het punt van het geven van praktische adviezen (die eerlijk is eerlijk, mogelijk best wel nuttig zouden kunnen zijn; voor deze of gene dan toch). Ik leid eruit af dat u het bij nader inzien, in afwijking van uw eerdere standpunten, op het juridische vlak met 'de geleerden' eens bent. Dat vind ik positief.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn punt is vooral : het pakketje is dan al opgehaald door de fraudeur en hij is niet meer te achterhalen.
DHL werkt met mails ...die krijgt degene die daar woont , snapt daar niets van natuurlijk en ondertussen is de fraudeur al naar het ophaalpunt gegaan.
Die pakketjes liggen daar meestal binnen 24 uur.
Je noemt je naam, laat je ID zien en krabbelt wat op het display . Klaar is het en wég pakket met de fraudeur.

En dan krijg jij toch wel later de herinneringen en aanmaningen binnen .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 20:28
Mijn punt is vooral : het pakketje is dan al opgehaald door de fraudeur en hij is niet meer te achterhalen.
DHL werkt met mails ...die krijgt degene die daar woont , snapt daar niets van natuurlijk en ondertussen is de fraudeur al naar het ophaalpunt gegaan.
Waarom denk je 'dat degene die daar woont' een e-mail krijgt?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 20:16
Volgens de geleerden vooral niets doen. Nergens op reageren en vooral niet laten merken dat er of een fout gemaakt is, of dat er fraude gepleegd is. De afzender moet zelf maar ruiken wat er aan de hand is. Het enige nadeel is, dat de afzender niet kan weten of er fraude gepleegd is, of dat ze met een notoire wanbetaler te maken hebben. Maar ja, dat is niet het probleem van de wet of van TS.
Inderdaad, dat is slechts het probleem van de verzender. Daar ligt het risico, en dat zou ik vooral ook zo laten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:
10 nov 2019 21:17
moederslink schreef:
10 nov 2019 20:28
Mijn punt is vooral : het pakketje is dan al opgehaald door de fraudeur en hij is niet meer te achterhalen.
DHL werkt met mails ...die krijgt degene die daar woont , snapt daar niets van natuurlijk en ondertussen is de fraudeur al naar het ophaalpunt gegaan.
Waarom denk je 'dat degene die daar woont' een e-mail krijgt?
Ik vergiste mij....als jij bestelt krijgt je een mail dat het naar een ophaalpunt is of wordt gebracht bij het niet thuis aantreffen . Sorry ben niet zo helder vanavond :oops:

Desalniettemin : er is besteld door " de fraudeur " , ...op een bepaald adres ....
het pakje wordt niet aangenomen , onbekende naam staat er op , en de bezorger brengt het naar het ophaalpunt , de fraudeur kan het daar gewoon ophalen.
( zie mijn eerdere posts over hoe het werkt bij DHL)

Dan komen de betalingsherinneringen wel op jouw adres , en dan...wat te doen?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 nov 2019 21:24
NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 20:16
Volgens de geleerden vooral niets doen. Nergens op reageren en vooral niet laten merken dat er of een fout gemaakt is, of dat er fraude gepleegd is. De afzender moet zelf maar ruiken wat er aan de hand is. Het enige nadeel is, dat de afzender niet kan weten of er fraude gepleegd is, of dat ze met een notoire wanbetaler te maken hebben. Maar ja, dat is niet het probleem van de wet of van TS.
Inderdaad, dat is slechts het probleem van de verzender. Daar ligt het risico, en dat zou ik vooral ook zo laten.
Zie u nu echt niet hoe absurd die situatie is? Hoe kan een verkoper ruiken of hij te maken heeft met een oplichtingstruc of met een notoire wanbetaler?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 21:39
Zie u nu echt niet hoe absurd die situatie is? Hoe kan een verkoper ruiken of hij te maken heeft met een oplichtingstruc of met een notoire wanbetaler?
Niks absurds aan. Maar 'ruiken' kan hij het inderdaad niet.
Dat doet echter niets af aan waar het risico ligt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Het risico ligt dus bij de verzender...
Maar ik heb nog geen duidelijk antwoord wat ik moet doen met de binnenkomende brieven cq ellende.
Openmaken? Retour afzender? Een belletje plegen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 21:37
Dan komen de betalingsherinneringen wel op jouw adres , en dan...wat te doen?
moederslink schreef:
10 nov 2019 21:46
Maar ik heb nog geen duidelijk antwoord wat ik moet doen met de binnenkomende brieven cq ellende.
Openmaken? Retour afzender? Een belletje plegen?
Bedoelt u deze vraag in strikt juridische zin, d,w,z, wat zegt de wet hierover? :D

De wet zegt hier niet over dat je iets per se moet doen. De wet zegt wel (heb ik uit dit topic begrepen) dat je de post, vanwege het briefgeheim, niet open mag maken als die niet aan jou gericht is (ook al staat jouw adres erop).
Hoe dan ook, er is niets waar je je zorgen over zou moeten maken.
Zoals eerder in dit topic aangegeven zou je ermee kunnen doen wat je wellicht ook met andere verkeerd bezorgde post doet:
Die post kan TS gewoon retour sturen met de tekst "retour, woont hier niet".
Laatst gewijzigd door tttlocke op 10 nov 2019 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten