LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketje met onbekende naam geweigerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
10 nov 2019 21:46
Het risico ligt dus bij de verzender...
Maar ik heb nog geen duidelijk antwoord wat ik moet doen met de binnenkomende brieven cq ellende.
Openmaken? Retour afzender? Een belletje plegen?
Je moet niets. Maar ik zou ze gewoon retour afzender sturen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
10 nov 2019 21:46
Het risico ligt dus bij de verzender...
Maar ik heb nog geen duidelijk antwoord wat ik moet doen met de binnenkomende brieven cq ellende.
Openmaken? Retour afzender? Een belletje plegen?
Die brieven staan dan toch ook niet op naam van de bewoner? Dan zou ik het retour afzender sturen met “geadresseerde woont hier niet”.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Daar ben je niet mee klaar....het pakje is immers vlg DHL ook opgehaald....

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 21:57
Daar ben je niet mee klaar....het pakje is immers vlg DHL ook opgehaald....
Door iemand die zich heeft gelegitimeerd met een identiteitsbewijs waarop de naam van de geadresseerde stond.
En dat ben jij niet. Dus nog steeds geen zorgen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
10 nov 2019 21:57
Daar ben je niet mee klaar....het pakje is immers vlg DHL ook opgehaald....
Maar als TS als niet geadresseerde geen e-mail krijgt, kan hij toch ook niet weten dat er voor hem een pakje klaar ligt om opgehaald te worden?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
10 nov 2019 22:02
moederslink schreef:
10 nov 2019 21:57
Daar ben je niet mee klaar....het pakje is immers vlg DHL ook opgehaald....
Maar als TS als niet geadresseerde geen e-mail krijgt, kan hij toch ook niet weten dat er voor hem een pakje klaar ligt om opgehaald te worden?
Wel als hij, van deze bezorger, 'een briefje in de bus' krijgt:
gerard123456 schreef:
04 nov 2019 11:13
Enkele weken geleden kwam ik thuis en lag er een briefje in de bus met de tekst dat er bij de buren een
pakketje voor mij was afgegeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

En alle komende ellende gewoon retour afzender sturen...🤔 tja , het is immers hún probleem , ik ben onschuldig en stuur alle brieven gewoon retour...ok dan ....🙄

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

DHL werkt niet met briefjes....zucht...
Ik verval in herhaling , ik heb al een paar keer aangegeven hoe het werkt bij DHL ...
elke fraudeur kan iets bestellen dat per DHL vervoerd wordt ....
DHL komt op dat adres ___ niemand thuis of niemand neemt het aan en dan gaat het naar een ophaalpunt waar de fraudeur het de volgende dag zo meekrijgt , na inzage ID en wanneer hij vertelt van welke webshop hij iets verwacht.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
10 nov 2019 22:02
Maar als TS als niet geadresseerde geen e-mail krijgt, kan hij toch ook niet weten dat er voor hem een pakje klaar ligt om opgehaald te worden?
De bedoeling is ook dat de oplichter of zijn handlanger het ophaalt (bij het afhaalpunt), niet iemand zoals TS,

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:06
En alle komende ellende gewoon retour afzender sturen...🤔 tja , het is immers hún probleem , ik ben onschuldig en stuur alle brieven gewoon retour...ok dan ....🙄
Wat wou je anders doen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Goeie vraag!
Dat weet ik niet , eerlijk gezegd.

Dan komen we misschien toch weer terug bij het andere punt:
het pakje zelf houden , niet in de kliko gooien, en stomweg afwachten.
Ik heb dan het bewijs in ieder geval in handen dat ik niét de naam vd geadresseerde heb , wél het adres en dat kan ik als bewijs aan de rechter laten zien....mocht het zo ver komen.

Toch blijf ik dan nog wel zitten met het DHL verhaal.
Dan komen de brieven ook bij mij en heb ik géén pakje meer als bewijs 🥺 .

Maar weet je tttlocke misschien denk ik te ver, te moeilijk .....en is het een theoretisch verhaal ...hoewel...
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 nov 2019 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

DHL geeft hier ook soms pakjes af bedoelt voor mijn buren. En gooit op mijn verzoek altijd briefjes in bij de geadresseerde. Misschien een andere bezorger van DHL?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:09
DHL werkt niet met briefjes....zucht...
Ik verval in herhaling , ik heb al een paar keer aangegeven hoe het werkt bij DHL ...
elke fraudeur kan iets bestellen dat per DHL vervoerd wordt ....
DHL komt op dat adres ___ niemand thuis of niemand neemt het aan en dan gaat het naar een ophaalpunt waar de fraudeur het de volgende dag zo meekrijgt , na inzage ID en wanneer hij vertelt van welke webshop hij iets verwacht.
Ik denk niet dat dit correct is.
DHL zelf geeft daarover heel andere informatie:
https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/f ... niet-thuis
DHL schreef:We laten een kaart achter in je brievenbus
Ook bij verschillende verzenders die zeggen DHL te gebruiken vind ik bevestiging van dat 'briefje in de bus'.
Dat bericht dient ook getoond te worden bij ophalen, naast het identiteitsbewijs.

Iets anders is dat de verzender ervoor zou kunnen kiezen om niet op een huisadres te laten bezorgen, maar af te laten leveren bij een DHL ServicePoint. Dan ligt de situatie anders, en is frauderen mogelijk eenvoudiger. De boef (of zijn handlanger) dient zich echter nog steeds te legitimeren en het nummer van het identiteitsbewijs wordt genoteerd. Maar het risico van oplichting voor verzender en/of vervoerder is waarschijnlijk groter dan bij de aflevering aan huis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik snap wat je schrijft , maar nu breekt toch écht mijn klomp.
Nooit heb ik een briefje in de bus gehad van DHL , slechts een mail dat het naar het ophaalpunt is gebracht, wanneer ik niet thuis was.
Ook de buren niet waarvan ik het pakketje had aangenomen.
Ik breng het zelf .savonds even naar ze toe.

En bij ophalen werd van mijn ID slechts de naam geverifiëerd en geen nummer genoteerd.
Ze vroeg ook alleen van wie ik een pakje verwachtte ...ik zei webshop xxx en klaar.
Een krabbel gezet en weg was ik.
Er lagen stapels pakjes zo op de grond....ik kon mijn eigen pakje er zo tussen uit vissen.

Dan gaat het hier op zijn Jan boerenfluitjes...op zijn dorps.....haha...maar niet goed dus.
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 nov 2019 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:23
Goeie vraag!
Dat weet ik niet , eerlijk gezegd.

Dan komen we misschien toch weer terug bij het andere punt:
het pakje zelf houden , niet in de kliko gooien, en stomweg afwachten.
Ik heb dan het bewijs in ieder geval in handen dat ik niét de naam vd geadresseerde heb , wél het adres en dat kan ik als bewijs aan de rechter laten zien....mocht het zo ver komen.

Toch blijf ik dan nog wel zitten met het DHL verhaal.
Dan komen de brieven ook bij mij en heb ik géén pakje meer als bewijs 🥺 .

Maar weet je tttlocke misschien denk ik te ver, te moeilijk .....en is het een theoretisch verhaal ...hoewel...
Het is zeker geen theoretisch verhaal, maar een praktijkvoorbeeld dat al vele keren gebeurd is. Echter, hoe je als benadeelde moet handelen is volgens de wet anders dan de praktijk: https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/ar ... pakketjes/.
Thuiswinkel.org geeft de volgende tips bij pakketjesfraude:
Laat zo snel mogelijk aan de webwinkel weten dat je adres is misbruikt. Negeer onbekende acceptgiro's niet. Neem direct contact op met de afzender. Stuur onbestelde goederen direct terug. Doe melding van poging tot oplichting bij de politie. Als de webwinkelier nog je steeds verplicht om te betalen, kun je ook het keurmerk van de betreffende webwinkel inschakelen.

Niets doen mag dan wel door de wet voorgeschreven zijn, maar is niet de slimste optie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:23
Maar weet je tttlocke misschien denk ik te ver, te moeilijk .....en is het een theoretisch verhaal ...hoewel...
Ja. Als het gebeurt, maakt je niets zo druk! :D

Het pakje niet aannemen was misschien toch niet zo'n slecht idee?
(maar als je het pakje eenmaal hebt, is in de kliko gooien waarschijnlijk niet de meest verstandige actie).
moederslink schreef:
10 nov 2019 22:23
...het pakje zelf houden , niet in de kliko gooien, en stomweg afwachten.
Ik heb dan het bewijs in ieder geval in handen dat ik niét de naam vd geadresseerde heb , wél het adres en dat kan ik als bewijs aan de rechter laten zien....mocht het zo ver komen.
U heeft het pakje toch helemaal niet nodig om aan te tonen dat u niet de geadresseerde bent? 8)
En waarom zou u überhaupt dat bewijs moeten leveren? Waarom belandt u voor de rechter?

Als het pakje bij de buurman ligt, laat het daar (u kunt er wel eventueel een foto van het adreslabel maken, als dat u meer gemoedsrust geeft).

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tttlocke schreef:
10 nov 2019 22:32
Ook bij verschillende verzenders die zeggen DHL te gebruiken vind ik bevestiging van dat 'briefje in de bus'.
Dat bericht dient ook getoond te worden bij ophalen, naast het identiteitsbewijs.
Op het kaartje staat geen noodzakelijke informatie over het pakje. Enkel dat het bij de buren is afgeleverd, opnieuw aangeboden wordt of naar een afhaalpunt gebracht is. Met pen wordt de afzender er op gezet en heel soms het trackingsnummer. Ophalen bij DHL gaat op basis van naam. Enkel bij Wehkamp komt er een melding in beeld dat het legitimatiebewijs op dezelfde naam moet staan als de naam op het pakket. Verder wordt de naam en legitimatienummer van diegene die het pakket ophaalt bewaard als bewijs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou, Neo , hartstikke duidelijk deze link ook weer.
Zo zie je maar....in ieder geval niet door de buurman van TS in de kliko laten dumpen .

TS --- lees je nog mee?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:48
Nou, Neo , hartstikke duidelijk deze link ook weer.
Zo zie je maar....in ieder geval niet door de buurman van TS in de kliko laten dumpen .

TS --- lees je nog mee?
Natuurlijk niet, want de Ts bestelt nooit wat, heeft het pakje ook niet van de buurman meegenomen, zijn naam, telefoonnummer en mailadres zijn nergens bekend. En hij zal nu ook wel de gordijnen dichtgedaan hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke, tja als ik niet betaal komt het mogelijk wél tot een rechtszaak en dan kan ik de rechter dat pakje laten zien ..lijkt mij een mooi object voor de rechter , dan mag hij het openmaken... :D
Maar als ik dat pakje bij de buurman heb gelaten is een foto vh adreslabel ook voldoende natuurlijk, mits het niet al in de kliko is gegooid en al weg is :( .

Nou TS heeft een hoop leesvoer en doet hij er zijn voordeel mee. :wink:
Ik hou er nu verder over op....
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 nov 2019 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten