LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketje met onbekende naam geweigerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Edit: deze opmerking was al genoemd .
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 nov 2019 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is al enkele weken geleden bezorgd bij de buurman.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 22:41
....
Thuiswinkel.org geeft de volgende tips bij pakketjesfraude:
Laat zo snel mogelijk aan de webwinkel weten dat je adres is misbruikt. Negeer onbekende acceptgiro's niet. Neem direct contact op met de afzender. Stuur onbestelde goederen direct terug. Doe melding van poging tot oplichting bij de politie. Als de webwinkelier nog je steeds verplicht om te betalen, kun je ook het keurmerk van de betreffende webwinkel inschakelen.
Niets doen mag dan wel door de wet voorgeschreven zijn, maar is niet de slimste optie.
Als ik Thuiswinkel.org was zou ik deze tips ook geven. Daar heb ik dan immers belang bij.
Niets doen mag dan inderdaad voor Thuiswinkel.org en voor de aangesloten ondernemers niet de meest gewenste ('niet de slimste') optie zijn, voor de ontvanger van zo'n pakket, maakt het nog steeds niets uit. Met slim of niet slim heeft dat niets te maken.`

(Het is overigens onjuist te stellen dat de wet nietsdoen voorschrijft, maar dit terzijde).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:54
tttlocke, tja als ik niet betaal komt het mogelijk wél tot een rechtszaak
....
Ik hou er nu verder over op....
Goed zo. Ik denk dat iemand zou kunnen proberen de besteller/de geadresseerde voor de rechter te treffen, maar aangezien u dat niet bent......
Men kent uw naam niet eens.
Tenzij u gaat melden zo'n verkeerd pakje ontvangen te hebben. Een foutje is zo gemaakt, en dan staat er op de aanmaningen plotseling wél uw naam. ;) .
Laatst gewijzigd door tttlocke op 11 nov 2019 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
10 nov 2019 19:41
(...)
dat het nog makkelijker gewoon voorkomen kan worden - door het pakket überhaupt niet aan te nemen.

Los daarvan komt er natuurlijk ook geen rechtszaak tegen TS. Die heeft er immers part noch deel aan. TS heeft dus niets te vrezen.
tttlocke schreef:
10 nov 2019 23:29
Ik denk dat iemand zou kunnen proberen de besteller/de geadresseerde voor de rechter te treffen, maar aangezien u dat niet bent......
Men kent uw naam niet eens.
(...)
En dit is dan de slotsom ...klip en klaar.
MM , tttlocke, Neo ...bedankt ... :wink:
Neo, een goede daad van je om pakjes van de buren aan te nemen , maar misschien is het niet verkeerd om bij onbekende namen voorzichtiger te zijn of te worden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 22:46
tttlocke schreef:
10 nov 2019 22:32
Ook bij verschillende verzenders die zeggen DHL te gebruiken vind ik bevestiging van dat 'briefje in de bus'.
Dat bericht dient ook getoond te worden bij ophalen, naast het identiteitsbewijs.
Op het kaartje staat geen noodzakelijke informatie over het pakje. Enkel dat het bij de buren is afgeleverd, opnieuw aangeboden wordt of naar een afhaalpunt gebracht is. Met pen wordt de afzender er op gezet en heel soms het trackingsnummer. Ophalen bij DHL gaat op basis van naam. Enkel bij Wehkamp komt er een melding in beeld dat het legitimatiebewijs op dezelfde naam moet staan als de naam op het pakket. Verder wordt de naam en legitimatienummer van diegene die het pakket ophaalt bewaard als bewijs.
In zijn algemeenheid lijkt mij het bovenstaande onjuist. Er kunnen natuurlijk altijd dingen anders lopen, maar volgens de procedure die DHL hanteert, staat op het kaartje een bezorgcode. Die is uniek, Het kaartje met unieke code koppelt (de bewoner van) het adres waar het is achtergelaten aan het (nog niet bezorgde) pakketje in kwestie.
DHL schreef: Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd?
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.
Je kunt er ook voor kiezen om je pakket opnieuw thuis of bij je buren te laten bezorgen. Je hebt dan de keuze uit verschillende data en tijdvakken overdag en in de avond. Wil je liever een ander DHL punt kiezen, ook dat is mogelijk. Je kunt je keuze tot 23:59 uur doorgeven.
.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
10 nov 2019 22:54
tttlocke, tja als ik niet betaal komt het mogelijk wél tot een rechtszaak en dan kan ik de rechter dat pakje laten zien.
De deurwaarder controleert het BRP voordat hij de dagvaarding bezorgt. Op dat moment is duidelijk dat de geadresseerde daar niet woont.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob Schurkjens schreef:
11 nov 2019 03:59
Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Maar dit is een geval waarin de ontvanger (en niet geadresseerde) juist wel contact had opgenomen met de verzender, te weten H&M.
Dat heeft de TS van dit topic dus niet gedaan, vandaar zijn vraag hier.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tttlocke schreef:
11 nov 2019 00:00
In zijn algemeenheid lijkt mij het bovenstaande onjuist. Er kunnen natuurlijk altijd dingen anders lopen, maar volgens de procedure die DHL hanteert, staat op het kaartje een bezorgcode. Die is uniek, Het kaartje met unieke code koppelt (de bewoner van) het adres waar het is achtergelaten aan het (nog niet bezorgde) pakketje in kwestie.
DHL schreef: Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd?
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.
Je kunt er ook voor kiezen om je pakket opnieuw thuis of bij je buren te laten bezorgen. Je hebt dan de keuze uit verschillende data en tijdvakken overdag en in de avond. Wil je liever een ander DHL punt kiezen, ook dat is mogelijk. Je kunt je keuze tot 23:59 uur doorgeven.
.
Zoals u weet ben ik een DHL afhaalpunt geweest. Het jaartje laat zien waar het pakketje afgeleverd is, maar de codes op dat kaartje staan niet op de doos. De enige controle op de doos is de naam, de barcode wordt gescand en het systeem laat de gegevens zien. De afhaalkaartjes zijn hier ongelezen in de papiervak beland omdat je er niets mee kan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2019 22:41
Thuiswinkel.org geeft de volgende tips bij pakketjesfraude:
Laat zo snel mogelijk aan de webwinkel weten dat je adres is misbruikt. Negeer onbekende acceptgiro's niet. Neem direct contact op met de afzender. Stuur onbestelde goederen direct terug. Doe melding van poging tot oplichting bij de politie. Als de webwinkelier nog je steeds verplicht om te betalen, kun je ook het keurmerk van de betreffende webwinkel inschakelen.

Niets doen mag dan wel door de wet voorgeschreven zijn, maar is niet de slimste optie.
Als je dit blok tekst nou nog eens zorgvuldig doorleest, dan zul je zien dat het NIET accepteren van het pakket de snelste en makkelijkste oplossing was geweest voor iedereen. Dan wordt je adres immers niet misbruikt, en hoef je immers niet eens de onbestelde goederen terug te sturen. En als je die onbekende acceptgiro's niet wilt negeren, stuur je ze gewoon retour afzender.

De suggesties van Thuiswinkel zijn qua strekking feitelijk precies wat ik de hele tijd al schrijf...
Lowieze schreef:
11 nov 2019 07:34
Bob Schurkjens schreef:
11 nov 2019 03:59
Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Maar dit is een geval waarin de ontvanger (en niet geadresseerde) juist wel contact had opgenomen met de verzender, te weten H&M.
Dat heeft de TS van dit topic dus niet gedaan, vandaar zijn vraag hier.
Hetgeen bevestigd dat het niet accepteren van het pakket een hoop ellende kan voorkomen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Grenzen stellen in het leven door "nee" te zeggen, kan in algemene zin een hoop ellende voorkomen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 08:35

Als je dit blok tekst nou nog eens zorgvuldig doorleest, dan zul je zien dat het NIET accepteren van het pakket de snelste en makkelijkste oplossing was geweest voor iedereen. Dan wordt je adres immers niet misbruikt, en hoef je immers niet eens de onbestelde goederen terug te sturen. En als je die onbekende acceptgiro's niet wilt negeren, stuur je ze gewoon retour afzender.
Het probleem van TS was natuurlijk dat zijn buurman het pakketje al had aangenomen en om dan te zeggen: kijk maar wat je ermee doet, ik neem het niet aan......
Los dan dat probleem op door het pakketje van je buurman aan te nemen en zelf te kijken wat je ermee doet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 nov 2019 08:59
Het probleem van TS was natuurlijk dat zijn buurman het pakketje al had aangenomen en om dan te zeggen: kijk maar wat je ermee doet, ik neem het niet aan......
Los dan dat probleem op door het pakketje van je buurman aan te nemen en zelf te kijken wat je ermee doet.
Waarom? Die buurman heeft ervoor gekozen om het aan te nemen, niet TS. Niemand is verplicht het door een ander veroorzaakte probleem op te lossen. Het kan, het mag, maar het hoeft niet. Bovendien draait de topicvraag uberhaupt niet om deze vraag.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door JozJan »

Die buurman zal met de beste bedoelingen het pakje hebben aangenomen. Om dan maar te zeggen 'jouw keuze om het aan te nemen, jouw probleem'? Niet mijn idee van fatsoen. Om te stellen dat de buurman de veroorzaker is van het probleem, ook nogal kort door de bocht. De veroorzaker is degene die het pakje daar heeft laten afleveren (wie dat is weten we dus niet).

Of de topic vraag hier om draait is misschien de vraag. Maar die draait zeker ook niet om 'het was beter geweest het pakketje helemaal niet aan te nemen'. toch komt ook die opmerking meerdere keren terug.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
11 nov 2019 09:41
Die buurman zal met de beste bedoelingen het pakje hebben aangenomen. Om dan maar te zeggen 'jouw keuze om het aan te nemen, jouw probleem'? Niet mijn idee van fatsoen.
Ja, want het is als aannemende buurman wél fatsoenlijk om je niet-aannemende buurman met een probleem op te zadelen... :lol: Het fatsoensargument is gewoon geen steekhoudend argument, omdat je die vanuit de verschillende standpunten kunt beargumenteren. Maar objectief bekeken heeft de buurman die het pakket heeft aangenomen, er in ieder geval nog zelf voor gekozen om een probleem te hebben. De buurman die het niet heeft aangenomen, zou ermee opgezadeld worden dankzij de keuze van een ander.
JozJan schreef:
11 nov 2019 09:41
Om te stellen dat de buurman de veroorzaker is van het probleem, ook nogal kort door de bocht. De veroorzaker is degene die het pakje daar heeft laten afleveren (wie dat is weten we dus niet).
De buurman die het heeft aangenomen, heeft in ieder geval het probleem ter plekke tussen de twee buren veroorzaakt.
JozJan schreef:
11 nov 2019 09:41
Of de topic vraag hier om draait is misschien de vraag.
Dat is niet "misschien de vraag", dat is een feit.
JozJan schreef:
11 nov 2019 09:41
Maar die draait zeker ook niet om 'het was beter geweest het pakketje helemaal niet aan te nemen'. toch komt ook die opmerking meerdere keren terug.
Logisch. Als er een offtopic statement wordt gemaakt, zul je ook het tegenovergestelde statement zien.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 08:35
..
De suggesties van Thuiswinkel zijn qua strekking feitelijk precies wat ik de hele tijd al schrijf...
Lowieze schreef:
11 nov 2019 07:34
Bob Schurkjens schreef:
11 nov 2019 03:59
Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Hetgeen bevestigd dat het niet accepteren van het pakket een hoop ellende kan voorkomen...
Ook H&M zegt letterlijk in dat artikel:
Ons dringende advies is uiteraard om nooit een pakket aan te nemen waarvan de naam van de geadresseerde niet klopt met het afleveradres
Radar laat dat overigens volgen door de onjuiste mededeling dat dat hier niet kon 'aangezien de pakketten bij zijn buren zijn afgegeven'.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts was er overigens twee dagen geleden al helemaal klaar mee. :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op pag. 3 al. Maar ik volg deze discussie toch met interesse. Ik ben ook zo'n vriendelijke buurman die pakjes aanneemt, en ik ga in het vervolg goed op de namen letten. Veel buren zijn er niet, dus dat is gemakkelijk genoeg.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
11 nov 2019 08:05
tttlocke schreef:
11 nov 2019 00:00
..... Het kaartje met unieke code koppelt (de bewoner van) het adres waar het is achtergelaten aan het (nog niet bezorgde) pakketje in kwestie.
Zoals u weet ben ik een DHL afhaalpunt geweest.
Dat wist ik niet. Maar geweest is geweest. Mijn bijdrage is gebaseerd op de actuele werkwijze van DHL zoals op dit moment op haar website gepubliceerd wordt en niet op de werkwijze van één enkel DHL afhaalpunt in het verleden (waarvan nota bene niet vaststaat dat het conform DHL procedure handelt).
NeoDutchio schreef:
11 nov 2019 08:05
.... De afhaalkaartjes zijn hier ongelezen in de papiervak beland omdat je er niets mee kan.
Het kaartje is belangrijk. Essentieel in de procedure zelfs. U kunt het alleen in de papierbak gooien, als het u overhandigt is.
Gaf u wel eens pakketjes mee aan mensen die geen kaartje konden tonen?

Gesloten