LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketje met onbekende naam geweigerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
11 nov 2019 10:22
De Ts was er overigens twee dagen geleden al helemaal klaar mee. :mrgreen:
Klopt. Die weet exact waar hij aan toe is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Ja, want het is als aannemende buurman wél fatsoenlijk om je niet-aannemende buurman met een probleem op te zadelen... Het fatsoensargument is gewoon geen steekhoudend argument, omdat je die vanuit de verschillende standpunten kunt beargumenteren. Maar objectief bekeken heeft de buurman die het pakket heeft aangenomen, er in ieder geval nog zelf voor gekozen om een probleem te hebben. De buurman die het niet heeft aangenomen, zou ermee opgezadeld worden dankzij de keuze van een ander.
De buurman die het pakketje aannam moest dus maar weten dat die ander het níet aangenomen zou hebben? Wat een onzin. Dat fatsoensargument gaat wel degelijk op. Er is een probleem veroorzaakt bij TS. Door degene die het pakje daar liet bezorgen. Niet door de buurman die het aannam. Volstrekt logisch dat het 'probleem' bij TS komt te liggen en niet bij zijn buurman.
Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Dat is niet "misschien de vraag", dat is een feit.
Tja, zoals gebruikelijk is dat jouw mening :lol: :lol: Die presenteer je toch zeker niet als feit hoop ik? (de suggestie dat de kernvraag alleen was of TS wettelijk juist handelde is door topcideelnemers geopperd maar niet door TS bevestigd, dus ook dat zou slechts een menig zijn).
Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Logisch. Als er een offtopic statement wordt gemaakt, zul je ook het tegenovergestelde statement zien.
Waarom? Het is off topic, zoals je zelf meldt. Dus of je reageert dat het off topic is en verder niets, of je reageert inhoudelijk. Allebei tegelijk doen is niet logisch omdat je dan zelf doet waar je de ander van 'beschuldigd'.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
De buurman die het pakketje aannam moest dus maar weten dat die ander het níet aangenomen zou hebben? Wat een onzin.
Grappig dat je iets wat niemand zegt tot "onzin" bestempelt. Leuke discussie wordt dat.
JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
Dat fatsoensargument gaat wel degelijk op. Er is een probleem veroorzaakt bij TS. Door degene die het pakje daar liet bezorgen. Niet door de buurman die het aannam. Volstrekt logisch dat het 'probleem' bij TS komt te liggen en niet bij zijn buurman.
Dat is slechts één van de vele mogelijke invalshoeken. Iedere invalshoek heeft zijn eigen voor de hand liggende conclusie op basis van fatsoen. En juist daarom is een fatsoensdiscussie zinloos. Er is immers niet één waarheid als het over fatsoen gaat.
JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Dat is niet "misschien de vraag", dat is een feit.
Tja, zoals gebruikelijk is dat jouw mening :lol: :lol: Die presenteer je toch zeker niet als feit hoop ik? (de suggestie dat de kernvraag alleen was of TS wettelijk juist handelde is door topcideelnemers geopperd maar niet door TS bevestigd, dus ook dat zou slechts een menig zijn).
Je zorgt er niet bepaald voor serieus genomen te worden met dit soort standpunten. Er wordt in de hele OP zegge en schrijven één vraag gesteld. Hoe zou dat in vredesnaam NIET de kernvraag kunnen zijn?
JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Logisch. Als er een offtopic statement wordt gemaakt, zul je ook het tegenovergestelde statement zien.
Waarom? Het is off topic, zoals je zelf meldt. Dus of je reageert dat het off topic is en verder niets, of je reageert inhoudelijk. Allebei tegelijk doen is niet logisch omdat je dan zelf doet waar je de ander van 'beschuldigd'.
Prima mening, ik zie dat anders. Sowieso wordt er niemand beschuldigd. Er wordt slechts een feit gemeld.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
Moneyman schreef:
11 nov 2019 10:02
Dat is niet "misschien de vraag", dat is een feit.
Tja, zoals gebruikelijk is dat jouw mening :lol: :lol: Die presenteer je toch zeker niet als feit hoop ik? (de suggestie dat de kernvraag alleen was of TS wettelijk juist handelde is door topcideelnemers geopperd maar niet door TS bevestigd, dus ook dat zou slechts een menig zijn).
Ik was dat forumlid, of in ieder geval een van die forumleden, dus ik voel mij aangesproken.

In de OP geeft TS eerst een uitgebreide beschrijving van wat er is gebeurd. Daarin stelt hij geen enkele vraag. Na die beschrijving sluit hij af met:
gerard123456 schreef:
04 nov 2019 11:13
Wat zegt de wet hierover, wie moet actie ondernemen?? ik niet dacht ik. Ik heb alleen iets geweigerd wat overduidelijk
niet voor mij is.
Dat zijn de feiten, niet mijn mening.

Als TS één duidelijke vraag stelt, wilt u hem dan eerst laten bevestigen of dat echt de vraag is waarop hij een antwoord zoekt?

Voor het geval het u interesseert: Mijn mening was dat TS het pakje beter had kunnen meenemen en de verzender berichten. Inmiddels ben ik van mening veranderd en vind ik dat TS juist heeft gehandeld.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:
11 nov 2019 08:59
Het probleem van TS was natuurlijk dat zijn buurman het pakketje al had aangenomen en om dan te zeggen: kijk maar wat je ermee doet, ik neem het niet aan......
Los dan dat probleem op door het pakketje van je buurman aan te nemen en zelf te kijken wat je ermee doet.
Waarom zou je een probleem van de buurman oplossen? Hij heeft er zelf voor gekozen!
De buurman kan zelf ook naar het postkantoor gaan en het pakketje daar ter retour aan bieden.
JozJan schreef:
11 nov 2019 11:21
Er is een probleem veroorzaakt bij TS.
Onjuist, TS heeft geen probleem. Immers, TS heeft geen pakket ontvangen.
Erthanax schreef:
11 nov 2019 11:48
Als TS één duidelijke vraag stelt, wilt u hem dan eerst laten bevestigen of dat echt de vraag is waarop hij een antwoord zoekt?
Discussies moeten kennelijk zo lopen:
"Vraagje: wat zegt de wet over X?"
"Weet u zeker dat u dat wilt weten?"
"Ja"
"Weet u zeker dat u niet liever wilt weten hoe u moreel gezien (volgens mij moet handelen?"
"Ja, bespaar me a.u.b. uw morele veroordeling"
"Weet u zeker dat u niet liever wilt weten hoe u zich moet gedragen wilt u door mij als fatsoenlijk worden gezien? "
"Ja, op nieuw bespaar me a.u.b. uw morele veroordeling"
"Weet u zeker dat u niet liever een aantal doemscenario's wilt horen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat deze zich nooit zullen voltrekken?"
"Ja, mag ik even met u leidinggevende spreken?"

Persoonlijk vind ik het niet moreel verantwoord of fatsoenlijk, wat u wilt, om een ander te veroordelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
11 nov 2019 11:48
(...)
Mijn mening was dat TS het pakje beter had kunnen meenemen en de verzender berichten. Inmiddels ben ik van mening veranderd en vind ik dat TS juist heeft gehandeld.
Zo is dit forum een leerzaam forum vaak ....
Toch jammer dat je in deze tijd zo voorzichtig moet zijn/ worden met o.a dit soort pakketfraude.
Ik denk wel dat het uitmaakt in wat voor buurt je woont en of je je buren goed en al jaren van gezicht en bij naam kent.
Zolang je hun achternamen dus ook weet kun je nog steeds wel een pakje aannemen voor hen , dat kan dan m.i. echt geen kwaad.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@alfatrion.

Het antwoord op de laatste vraag is: ‘Nee’.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
11 nov 2019 12:00
(...)
Persoonlijk vind ik het niet moreel verantwoord of fatsoenlijk, wat u wilt, om een ander te veroordelen.
dat vind ik ook ....de ander mag wel zijn mening ventileren en daar moet dan ook ruimte voor zijn en ik vind het zeker niet best om een ander onderuit te trekken alleen omdat ie een eigen mening heeft/ geeft.....vanuit eigen ervaring of onderbuikgevoel en dus niet juridisch onderbouwd.

Ik merk op dat er regelmatig discussies verzanden in dit soort gehakketak ....juridisch versus moraal-fatsoen- onderbuik.
Dit kan n.m.m toch echt wel prima naast elkaar bestaan en ook daar kan op een rustige manier op gereageerd worden.
Dan zit die ander niet met een kl** gevoel en voelt zich ook gehoord en serieus genomen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tttlocke schreef:
11 nov 2019 10:36
Zoals u weet ben ik een DHL afhaalpunt geweest. Dat wist ik niet. Maar geweest is geweest. Mijn bijdrage is gebaseerd op de actuele werkwijze van DHL zoals op dit moment op haar website gepubliceerd wordt en niet op de werkwijze van één enkel DHL afhaalpunt in het verleden (waarvan nota bene niet vaststaat dat het conform DHL procedure handelt).
Tussen 3 maanden geleden en nu is er qua procedure niets veranderd bij DHL. Ik was een klein afhaalpunt met gemiddeld 100 pakjes per week. Deze pakjes worden op alfabetische volgorde opgeslagen. Op de drukste dag kregen wij 50 pakjes binnen. De track en traceerde op het kaartje is leuk, maar dit is verwerkt in een veel langere barcode. Het is simpelweg niet werkbaar om alle barcodes te gaan lezen en de track en trace daar uit te halen. Op het kaartje staat dan weer geen naam. Klant zegt de naam en het liefst ook waar er besteld is.
tttlocke schreef:
11 nov 2019 10:36
Gaf u wel eens pakketjes mee aan mensen die geen kaartje konden tonen?
Ja, want als het pakje rechtstreeks afgeleverd wordt op een afhaalpunt, dan heeft de besteller geen kaartje. In alle gevallen wordt de naam geregistreerd van de ophaler en het nummer van het legitimatiebewijs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier werd dus niet een nummer van het ID bewijs genoteerd , slechts de naam werd gecontroleerd en ook niet genoteerd.
Op zijn Jan boerenfluitjes dus....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Het begint er toch idd echt mee dat ' juristen en onderbuikreageerders ' ( om dat maar weer eens te gebruiken ) elkaar in hun waarde laten en elkaar accepteren en elkaars argumenten meenemen in de discussie.
Dat maakt het , voor mij, boeiend en levendig.
Ook ik voelde me gisteren gehoord en begrepen en ik zie zeker ook de waarde van andermans redenering.
Het kan heel best naast elkaar blijven bestaan ....zolang je elkaar maar met respect benadert.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
11 nov 2019 12:58
Het begint er toch idd echt mee dat ' juristen en onderbuikreageerders ' ( om dat maar weer eens te gebruiken ) elkaar in hun waarde laten en elkaar accepteren en elkaars argumenten meenemen in de discussie.
Eens!

En als men dan ook nog zélf bedenkt of men een juridisch of een gevoelsmatig standpunt inneemt, en die twee zaken niet verwart, zou dat heel veel schelen. Veel ruis begint met het weerleggen van een juridisch standpunt vanuit een gevoel.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind het sneu en respectloos om pakketbezorgers voor niks op te laten draven, wetende dat je op het moment van bezorging niet eens thuis bent. En om er maar vanuit te gaan dat je buren het wel even aannemen voor je, vind ik ook te ver gaan.

Ik werk veel thuis, dat hebben zowel de pakketbezorgers als je buren al snel door. In het verleden nam ik nog wel pakjes aan voor de buren, maar al snel werd het door beide partijen gewoon gevonden. Bovendien vonden de pakketbezorgers dat ze ook wel voor de bovenliggende verdiepingen bij mij konden dumpen, scheelde ze weer een ritje naar boven.
Op 50 meter afstand zit notabene een Postnl. punt en op 2km afstand een DHL punt.

Ik ben dus gestopt met het aannemen van pakketjes voor welke buur dan ook. Ik vind dit niet onbeleefd, ik vind het onbeleefd van de buren die mijn woning willen gebruiken als pakket afleverpunt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd.

Radar ^KL

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
11 nov 2019 13:29
Ik vind het sneu en respectloos om pakketbezorgers voor niks op te laten draven, wetende dat je op het moment van bezorging niet eens thuis bent.
eens. Ik probeer dan ook meestal de bezorger te laten komen als ik wel thuis ben. Helaas biedt niet iedere webshop deze service, waardoor het wel eens gebeurt dat een pakket bij de buren wordt afgegeven. Wat ik dan wel lastig vind is dat ik dit niet kan voorkomen. Als ik nou 's morgens in de track en trace al aan kan geven dat het pakket bij een afleverpunt afgegeven mag worden, welke ik bij voorkeur ook zelf kies, zou ik daar graag gebruik van maken. Nu kan je het pas aangeven als er al een bezorgpoging is geweest. En als ik dan pech heb dan gaat die naar het dichtstbijzijnde afleverpunt, een primera in het winkelcentrum, welke op werkdagen om 6 uur al sluit, en dan ben ik vaak nog niet thuis.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@berndv: natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat een pakketje later komt, dan je had aangegeven. Zeker in de hectische november/december maanden.
Als ik nou 's morgens in de track en trace al aan kan geven dat het pakket bij een afleverpunt afgegeven mag worden, welke ik bij voorkeur ook zelf kies, zou ik daar graag gebruik van maken.
Dat kan gelukkig steeds vaker. Ik had het laatst bij een Bol.com bestelling. Bol meldde dat ik het afleveradres niet meer kon wijzigen, maar in de Postnl app zag ik wel die mogelijkheid staan. Dus op dezelfde dag nog afleverpunt kunnen wijzigen en is prima verlopen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
11 nov 2019 16:27
Ik probeer dan ook meestal de bezorger te laten komen als ik wel thuis ben. Helaas biedt niet iedere webshop deze service, waardoor het wel eens gebeurt dat een pakket bij de buren wordt afgegeven. Wat ik dan wel lastig vind is dat ik dit niet kan voorkomen. Als ik nou 's morgens in de track en trace al aan kan geven dat het pakket bij een afleverpunt afgegeven mag worden, welke ik bij voorkeur ook zelf kies, zou ik daar graag gebruik van maken. Nu kan je het pas aangeven als er al een bezorgpoging is geweest.
Ook als het pakket al onderweg is, kun je het nog laten veranderen. Behalve wanneer het pakket al te ver in het sorteerproces zit. Vorige week had ik nog een track en trace waarbij dat ook 's morgens vroeg nog kon, ook al staat in de link dat het voor 22:00 uur moet.
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... l-locatie/

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
11 nov 2019 13:29
Ik vind het sneu en respectloos om pakketbezorgers voor niks op te laten draven, wetende dat je op het moment van bezorging niet eens thuis bent. En om er maar vanuit te gaan dat je buren het wel even aannemen voor je, vind ik ook te ver gaan.
Het ligt er ook aan hoe het contact met de buren is en of ze het vragen. Regelmatig komt bij ons de vraag van de buurvrouw met de vraag of wij een pakje van haar kunnen onderscheppen. Zijn wij niet thuis, of gaat het niet lukken probeert ze wat anders, even goede vrienden. En als het wel kan, ach, die paar keer per maand vinden wij niet zo erg. Als het maar niet structureel wordt en het gewoon gevonden gaat worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
11 nov 2019 13:29
Ik vind het sneu en respectloos om pakketbezorgers voor niks op te laten draven, wetende dat je op het moment van bezorging niet eens thuis bent.
Voor hun is dat inkomen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
11 nov 2019 17:16
ZeerPrivé schreef:
11 nov 2019 13:29
Ik vind het sneu en respectloos om pakketbezorgers voor niks op te laten draven, wetende dat je op het moment van bezorging niet eens thuis bent.
Voor hun is dat inkomen.

Ze krijgen pas betaald bij aflevering.

Gesloten