LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door keesg »

Mijn ex-partner heeft een uitkering van de sociale dienst.
Ik ben in 2009 gescheiden en omdat ik niet draagkrachtig genoeg was hoefde ik geen partneralimentatie te betalen.
Tussen 2009 en nu is er weinig verandert maar nu moet ik ineens € 440,00 partneralimentatie per maand gaan betalen.
Als ik al mijn vaste lasten van mijn totale inkomen afhaal houdt ik nog geen € 400,00 over.
Maar wat ik ook doe..men wil dat ik € 440,00 ga betalen en ook nog eens met terugwerkende kracht vanaf maart 2012.
Men houdt er een heel andere berekening op na die kant nog wal raakt.
De zaak komt nu voor de rechter maar nu loop ik ook nog eens tegen het feit aan dat ik geen pro-deo advocaat kan krijgen omdat mijn inkomen te hoog zou zijn.
Een peiljaarverlegging is afgewezen door de raad voor rechtsbijstand.
De advocaat die ik nu heb komt met een gespreid betalingsvoorstel maar dat is een bedrag van € 250,00 per maand wat ik niet op kan brengen.
Ik ben ten einde raad en weet niet meer wat ik moet doen.
Slaap hele nachten niet en loop tegen het overspannen aan.
Men ex-partner zegt geen alimentatie te willen en dit is ook vastgelegd in het echtscheidingsconvennant maar daar heeft men geen boodschap aan..
Als ik die € 440,00 moet gaan betalen moet ik andere rekeningen laten liggen en dus schulden gaan maken
Ik weet het niet meer en wordt er helemaal gek van.
Ik zie het soms ook niet meer zitten.
Wat kan ik nog doen om onder de alimentatie uit te komen ?
Mezelf failliet laten verklaren..schuldsanering...niet betalen en maar zien waar het schip strandt ?
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die met dit probleem te kampen heeft en daarom hoop ik dat Radar aan dit schreinende probleem aandacht wil besteden.
Alvast bedankt voor jullie hopenlijk positieve reacties.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

keesg schreef: De zaak komt nu voor de rechter maar nu loop ik ook nog eens tegen het feit aan dat ik geen pro-deo advocaat kan krijgen omdat mijn inkomen te hoog zou zijn.
"

Dit gaat er dus bij mij niet in, he. Je inkomen is te hoog voor een pro-deo advocaat, maar je kan geen alimentatie betalen??
keesg schreef: Men ex-partner zegt geen alimentatie te willen en dit is ook vastgelegd in het echtscheidingsconvennant maar daar heeft men geen boodschap aan..
.
Nou, betaald ze je 't toch elke maand terug?? Probleem opgelost.
keesg schreef: Wat kan ik nog doen om onder de alimentatie uit te komen ?
Mezelf failliet laten verklaren..schuldsanering...niet betalen en maar zien waar het schip strandt ?
Neem eens contact op met mijn ex. Die is gewoon de schuldsanering ingegaan. Hoefde geen alimentatie te betalen, was na 3 jaar van al zijn schulden af en heeft nu een spiksplinternieuwe, grote, nieuwe tv staan. :S Het is dat het de vader van mijn kinderen is, maar van mij mag hij echt doodvallen. Vluchten voor je verplichtingen vind ik zo verschrikkelijk laf!!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Auti-Mama schreef:
keesg schreef: Men ex-partner zegt geen alimentatie te willen en dit is ook vastgelegd in het echtscheidingsconvennant maar daar heeft men geen boodschap aan..
.
Nou, betaald ze je 't toch elke maand terug?? Probleem opgelost.
Dit kan niet.
De Sociale Dienst kan zeker eisen dat meneer/mevrouw gaat betalen.
Dat bedrag wordt afgetrokken van de uitkering, dus zal de ex-partner dat geld niet terug kunnen geven, omdat rondkomen dan niet meer mogelijk is.
Of de Sociale Dienst dit vordert, daar heeft de ex-partner geen zeggenschap in en de Sociale Dienst is niet gebonden aan het convenant.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ja, dat probleem heb ik ook gehad bedacht ik me daarna. ;) Nog hele discussies geweest met de Sociale Dienst, omdat hun niet wilde geloven dat ik geen kapitaal uit mijn scheiding kreeg. Ze hebben toen zelfs mijn advocaat nog gebeld. Nadat die gierend van het lachen uit d'r bureaustoel is gerold en het hele verhaal had verteld, heb ik er nooit meer last van gehad.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

ik denk toch dat je zo snel mogelijk een advocaat moet zoeken of advies inwinnen bij juridisch loket.

Ik vind partnerallimentatie echt grote onzin. Kinderalimmntatie is anders maar ga lekker zelf werken denk ik dan

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Barman »

Het gaat niet om alimentatie maar om een onderhoudsplicht. Wat jij met je ex hebt afgesproken doet er niet toe. De berekening die de Sociale Dienst toepast is zeer schappelijk. Gezien het bedrag waar ze bij jou op uitkomen, moet jij wel een zeer redelijk inkomen en lage lasten hebben. Je zal je geld dus wel aan de verkeerde dingen uitgeven. Een oplossing is je uitgavenpatroon aan te passen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Pareltje31 schreef:ik denk toch dat je zo snel mogelijk een advocaat moet zoeken of advies inwinnen bij juridisch loket.

Ik vind partnerallimentatie echt grote onzin. Kinderalimmntatie is anders maar ga lekker zelf werken denk ik dan
In principe ben ik het met je eens dat partneralimentatie onzin is, maar alleen als de ontvangende partner een eigen inkomen heeft. In het geval dat de ontvangende partij een uitkering heeft vind ik het wel zo netjes om de andere partij daaraan mee te laten betalen, en niet het alles op de maatschappij af te wentelen. Dat geld kunnen we beter besteden aan mensen die het echt nodig hebben, niet aan mensen die elkaar niet zo lief meer vinden.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door wiltin »

Denk niet dat je salaris zo hoog moet zijn om aan de 400,00 eigenbijdrage te komen. Ergens tussen 17 en 18000 op aarbasis fiscaal loon. Dus hier moet alles nog vanaf we praten hier dan over een inkomen van plm 1500 per maand bruto. Dus de sugestie dat je bij die bijdrage een wel een hoog inkomen moet hebben klopt niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GJvdZ schreef:
In principe ben ik het met je eens dat partneralimentatie onzin is, maar alleen als de ontvangende partner een eigen inkomen heeft. In het geval dat de ontvangende partij een uitkering heeft vind ik het wel zo netjes om de andere partij daaraan mee te laten betalen, en niet het alles op de maatschappij af te wentelen. Dat geld kunnen we beter besteden aan mensen die het echt nodig hebben, niet aan mensen die elkaar niet zo lief meer vinden.
Dus als de ontvangende ex partner geen zin heeft om te gaan werken moet een
ex maar financieel daarvoor opkomen ?
Het is niet voor niets een ex.
Dit is mijn mening.

Partner alimentatie NEE
Kinder alimentatie JA

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door ruud_a »

Chocomelk schreef:
GJvdZ schreef:
In principe ben ik het met je eens dat partneralimentatie onzin is, maar alleen als de ontvangende partner een eigen inkomen heeft. In het geval dat de ontvangende partij een uitkering heeft vind ik het wel zo netjes om de andere partij daaraan mee te laten betalen, en niet het alles op de maatschappij af te wentelen. Dat geld kunnen we beter besteden aan mensen die het echt nodig hebben, niet aan mensen die elkaar niet zo lief meer vinden.
Dus als de ontvangende ex partner geen zin heeft om te gaan werken moet een
ex maar financieel daarvoor opkomen ?
Het is niet voor niets een ex.
Dit is mijn mening.

Partner alimentatie NEE
Kinder alimentatie JA

met de ja en nee in de laatste twee regels ben ik het grotendeels wel eens, maar dat iemand ex is geworden, wil niet zeggen dat je dan ook van het contract dat je hebt afgesloten af bent
dat probleem van een mogelijke ex had je moeten bedenken voor je trouwde

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door kokka »

Ik vind partner alimentatie prima, als de ex door de scheiding in de bijstand komt.
maar voor mij hoeft het niet langer te duren als de WW. Daarna gaat hij of zij maar gewoon aan de slag.
je zal wel moeten blijven bijdragen aan het onderhoud van je kinderen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

keesg schreef:Ik ben in 2009 gescheiden en omdat ik niet draagkrachtig genoeg was hoefde ik geen partneralimentatie te betalen.
Tussen 2009 en nu is er weinig verandert maar nu moet ik ineens € 440,00 partneralimentatie per maand gaan betalen..... Maar wat ik ook doe..men wil dat ik € 440,00 ga betalen en ook nog eens met terugwerkende kracht vanaf maart 2012.
In maart 2012 heeft u misschien een "weinig" loonsverhoging gekregen ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kokka schreef:Ik vind partner alimentatie prima, als de ex door de scheiding in de bijstand komt.
maar voor mij hoeft het niet langer te duren als de WW. Daarna gaat hij of zij maar gewoon aan de slag.
je zal wel moeten blijven bijdragen aan het onderhoud van je kinderen.
Even een voorbeeld, jij bent man je vrouw gaat vreemd, jij wilt van haar scheiden en
je moet nog een jaar of 3 partneralimentatie gaan betalen.......
sorry dat vind ik veel te ver gaan !

Maar ieder zijn mening.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Kan ook een voorbeeld noemen

Vrouw raakt door ongeluk verlamd, man heeft geen zin in al die ellende dus gaat scheiden....Vrouw kan niet werken, man heeft riant salaris...Dus die hoeft dat niets te betalen?????

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het niet zwart wit is....

Er kan een hele goede reden zijn waarom de ex van TS niet werkt(kan werken) En ja als je dan uitkering krijgt dan vorderen ze bij de ex zoveel als ze kunnen

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door kokka »

Chocomelk schreef:
kokka schreef:Ik vind partner alimentatie prima, als de ex door de scheiding in de bijstand komt.
maar voor mij hoeft het niet langer te duren als de WW. Daarna gaat hij of zij maar gewoon aan de slag.
je zal wel moeten blijven bijdragen aan het onderhoud van je kinderen.
Even een voorbeeld, jij bent man je vrouw gaat vreemd, jij wilt van haar scheiden en
je moet nog een jaar of 3 partneralimentatie gaan betalen.......
sorry dat vind ik veel te ver gaan !

Maar ieder zijn mening.
ik heb wel eens gelezen dat je je dan voor een groot deel van de allimentatieplicht af kan krijgen door als verweer aan te geven dat je doordat zij vreemd is gegaan, niet meer lotsverbonden ben..ik weet echter niet of dat ook echt zo is.
Laatst gewijzigd door kokka op 30 dec 2012 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Barman »

Het gaat hier niet om alimentatie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Barman schreef:Het gaat hier niet om alimentatie.
Om wat gaat het dan volgens jou ?

Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Leojes30 schreef:Kan ook een voorbeeld noemen

Vrouw raakt door ongeluk verlamd, man heeft geen zin in al die ellende dus gaat scheiden....Vrouw kan niet werken, man heeft riant salaris...Dus die hoeft dat niets te betalen?????

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het niet zwart wit is....

Er kan een hele goede reden zijn waarom de ex van TS niet werkt(kan werken) En ja als je dan uitkering krijgt dan vorderen ze bij de ex zoveel als ze kunnen
Ja inderdaad Loesje, heb je gelijk in.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:
GJvdZ schreef:
In principe ben ik het met je eens dat partneralimentatie onzin is, maar alleen als de ontvangende partner een eigen inkomen heeft. In het geval dat de ontvangende partij een uitkering heeft vind ik het wel zo netjes om de andere partij daaraan mee te laten betalen, en niet het alles op de maatschappij af te wentelen. Dat geld kunnen we beter besteden aan mensen die het echt nodig hebben, niet aan mensen die elkaar niet zo lief meer vinden.
Dus als de ontvangende ex partner geen zin heeft om te gaan werken moet een
ex maar financieel daarvoor opkomen ?
Het is niet voor niets een ex.
Dit is mijn mening.

Partner alimentatie NEE
Kinder alimentatie JA
Dus jij vindt het prima dat de maatschappij (wij dus) er dan maar voor op moet draaien?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Partneralimentatie betalen terwijl ik het niet kan

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:
kokka schreef:Ik vind partner alimentatie prima, als de ex door de scheiding in de bijstand komt.
maar voor mij hoeft het niet langer te duren als de WW. Daarna gaat hij of zij maar gewoon aan de slag.
je zal wel moeten blijven bijdragen aan het onderhoud van je kinderen.
Even een voorbeeld, jij bent man je vrouw gaat vreemd, jij wilt van haar scheiden en
je moet nog een jaar of 3 partneralimentatie gaan betalen.......
sorry dat vind ik veel te ver gaan !

Maar ieder zijn mening.
Dan nog blijft het in eerste instantie iets tussen man en vrouw. Daar hoef je de maatschappij niet mee te belasten. Al kan natuurlijk ook gewoon worden besloten dat een partner die als gevolg van een echtscheiding zonder inkomen komt te zitten gewoon geen uitkering krijgt.

Gesloten