LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partnerpensioen bij hertrouwen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Ik ben gepensioneerd KPN medewerker en ben 75 jaar. In 1989 ben ik gescheiden en in 1993 hertrouwd. Voor mijn ex echtgenote was een deel van mijn partnerpensioen gereserveerd. Zij kwam enkele jaren terug te overlijden. KPN pensioen meldt mij jaarlijks hoeveel het partnerpensioen is en het bleek dat het gereserveerde deel voor mijn ex partner niet bij het deel voor mijn huidige partner werd geteld. Artikel 75 van de pensioenwet zegt, "dat het deel van de gewezen partner weer deel uitmaakt van de pensioenafspraken van de deelnemer, mits dit voor zover in de betrokken pensioenregeling is bepaald".
Nu blijkt KPN Pensioen in haar reglement een artikel te hebben opgenomen dat bij scheidingen vanaf 1 april 2000 het bijzonder partnerpensioen niet in aftrek komt op het partnerpensioen voor de volgende partner. Voor deelnemer van het pensioenfonds die voor deze datum van 1 april 2000 geldt dat dat het aan deel van het partnerpensioen dat was gereserveerd voor de ex partner wel voor aftrek van het partnerpensioen in aanmerking komt.

De Algemene Wet Gelijke Behandeling geeft geen mogelijkheid tot behandeling van deze naar mijn mening ongelijke behandeling van gepensioneerden bij KPN pensioen, zo schreef mij het Colle v.d. Rechten v.d. Mens.
Ik vroeg daarop het pensioenfonds:
1. geef mij uw motivatie of moverende reden waarom u dit onderscheid hebt gemaakt;
2. Op welke datum heeft u hiertoe beslist;
3. Gelden er verschillen in premiebetaling vanaf de overgangsdatum 1 april 2000.

Ik wach de reactie van het pensioenfonds nog af.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 mar 2018 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Dan wachten wij die reactie ook af.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door scontra »

GerardHarm schreef: Ik wach de reactie van het pensioenfonds nog af.
Prima idee, maar laat dan wel even weten welk antwoord u heeft gekregen als aanvulling op dit topic.
Anderen kunnen daar mogelijk hun voordeel mee doen.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Beste,

Natuurlijk doe ik dat en vandaag ontving ik van KPN pensioen een schrijven in de bus dat zij mijn verzoek/klacht in behandeling nemen en binnen 5 weken laten weten wat hun reactie is. Blijft natuurlijk wrang dat de AWGB zulke gaten in zich heeft en daarnaast de Pensioenwet de fondsen zoveel mogelijkheden tot eigen beleid bieden. Zodra ik hierover meer weet leest u dat.
Naast dit forum heb ik Radar ook verzocht dit als programmapunt voor de tv te brengen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door kweenie »

In het verleden was partnerpensioenopbouw vaak alleen als er een partner was een bovendien daarbij ook vaak voor een specifieke, benoemde, partner.

Dit mag nu niet meer. Over met vanwege de wetgeving over gelijke behandeling. Maar onder meer omdat in de premiestelling daarmee rekening is gehouden (iets lager tarief omdat de kans op uitkeren iets lager is) en omdat je niet zomaar met terugwerkende kracht iets mag opleggen (ook niet aan een pensioenfonds) zijn de regels daarover alleen gewijzigd voor de nieuwe opbouw. Net als dat de afspraken die u hebt gemaakt bij uw scheiding niet met terugwerkende kracht zijn veranderd toen de wet vervening pensioenrechten in 1995 zijn intreden deed.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Bedankt voor uw reactie.
De wet over gelijke behandeling is op veel punten niet compleet of bewust incompleet gehouden.
De pensioenwet zegt bij artikel 57 niets over opbouw of premiestelling. De wet maakt juist geen enkel verschil maar laat het over aan het pensioenfonds.
KPN pensioen zegt in haar overgangsregels alleen iets over voor- en na 1 april 2000 en maakt daarmee een groot verschil in de hoogte van het partnerpensioen voor eenzelfde geval immers, voor de periode na 1 april 2000 bestaat deze beperking niet en krijgt een partner het volledige partnerpensioen.
Juist daarom heb ik het pensioenfonds naar de motivatie daarvoor gevraagd, de datum van invoering en of dit is gebeurd door een verschil in premieheffing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze maken juist geen onderscheid, omdat voor iedereen de opbouw van voor 2000 anders wordt behandeld dan de opbouw van na 2000.

StevenvanGeuns
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2018 13:25

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door StevenvanGeuns »

Ik stel het heel erg op prijs op de hoogte gehouden te worden van het vervolg. Jaren geleden heb ik bij Zwitserleven een klein pensioen opgebouwd. Mijn toenmalige echtgenote overleed plotseling door een aneurysma en dat heb ik gemeld aan alle relevante pensioenfondsen
(5), waaronder Zwitserleven. Jaren later, toen ik eenmaal met pensioen was merkte ik dat Zwitserleven dit niet geregistreerd had en toen ik hen daarop attendeerde werd ik a) gecondoleerd en b) geïnformeerd dat mijn nieuwe echtgenote -waar ik 9 jaar na het overlijden van mijn eerste echtgenote- geen recht had op een nabestaanden pensioen. Natuurlijk heb ik daarop gereageerd, maar kwam niet verder dan een herhaalde weigering en de mededeling ik het toen vigerende pensioenreglement goed had moeten lezen, want daar stond het in.
Vanzelfsprekend heb ik toen een exemplaar van dit reglement opgevraagd (ik was omdat het een premievrij pensioen betrof hier niet van in het bezit). Verrassing : Tot hun spijt konden ze dit niet leveren!! Begrijpelijk dat het "Zwitserleven gevoel" een heel onaangenaam gevoel is.

BoSSie141
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2018 18:53

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door BoSSie141 »

Is er inmiddels een reactie gekomen van het Pensioenfonds?
Zou het fijn vinden op de hoogte te worden gehouden van het vervolg van deze case. Ben namelijk ook een gepensioneerd KPN-medewerker van 66 jaar. In 1988 gescheiden en in juli 1994 hertrouwd. Mijn ex-partner kwam in september 2000 te overlijden. In het jaarlijks pensioenoverzicht (UPO) geeft KPN jaarlijks aan hoeveel het partnerpensioen is. Maar het gereserveerd gedeelte van ex-partner werd eveneens niet bij het deel van mijn nieuwe partner geteld.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat gereserveerde deel van ex werd toch weer aan uw pensioen toegevoegd en u had bij uw pensionering kunnen kiezen voor een groter deel partnerpensioen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik me niet vergis zijn er twee vormen van pensioenverevening. Bij een daarvan krijgt de gescheiden partner een eigen pensioenaanspraak die bij overlijden niet meer teruggaat naar de oorspronkelijke partner die het pensioen had opgebouwd. Kan dat soms hier het geval zijn?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:Als ik me niet vergis zijn er twee vormen van pensioenverevening. Bij een daarvan krijgt de gescheiden partner een eigen pensioenaanspraak die bij overlijden niet meer teruggaat naar de oorspronkelijke partner die het pensioen had opgebouwd. Kan dat soms hier het geval zijn?
Wat u bedoelt, heeft conversie. Dan komt er inderdaad niets terug bij vooroverlijden van de ex.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door Hatertje »

KPN meneer is gescheiden in ‘88 en toen was er nog geen sprake van conversie. Dat is pas vanaf ‘95 mogelijk. Het gaat hier om bijzonder partnerpensioen zoals geregeld in artikel 57 van de pensioenwet. In bijna alle gevallen die ik ken vervalt dit pensioen aan het pensioenfonds indien de ex-partner komt te overlijden. Bij pensioenverevening, wat sinds ‘95 mogelijk is, zal het inderdaad teruggaan naar de deelnemer.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

KPN pensioen kent sinds kort het verantwoordingsorgaan (VO) dat toezicht houdt op het bestuur van het pensioenfonds, zo las ik in het informatieblad "Over Morgen". Ik mailde het fonds dat ik graag met het VO over mijn geschil met het fonds wilde praten.
Vanmorgen, 10 april belde mij de voorzitter van het VO en heb ik een afspraak op 13 mei a.s. voor een persoonlijk gesprek.
Ik zal u op de hoogte houden over de uitkomst.

Partnerpensioen is partnerpensioen en gelijke gevallen behoren volgens de Grondwet gelijk te worden behandeld. Het reglement van het fonds wijkt daarvan af door de een anders te behandelen dan de ander!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn vele verschillende vormen van partnerpensioen. Simpel stellen 'partnerpensioen is partnerpensioen' is dus erg kort door de bocht.

Even los van het verschil tussen partnerpensioen op risicobasis en partnerpensioen op opbouwbasis heb je bijvoorbeeld ook onderscheid tussen bepaald en onbepaald partnerpensioen en tussen uitruilbaar en niet uitruilbaar partnerpensioen. Daarin konden in het verleden keuzes worden gemaakt door de cao-partijen, waarbij aan iedere keuze en ander prijskaartje hing.

Zo kon het pensioenfonds ook kiezen of na een scheiding een nieuwe partner alsnog de volle 70% (of een ander percentage) van het ouderdomspensioen zou blijven krijgen bij overlijden van de partner. Of dat het bijzonder partnerpensioen bij overlijden van de ex terug zou gaan naar een nieuwe partner. Uiteraard zijn dat ook duurdere keuzes, die in de premie verwerkt zullen zijn. En die daarom in de regel niet met terugwerkende kracht gelden voor de oude opbouw. (Al kan er soms juist door de cao-partijen ook bewust voor worden gekozen om de nieuwe 'betere' regels ook voor oude gevallen te laten gelden. Maar dan zal de werkgever daar ook voor moeten bijbetalen. )

Al deze varianten zijn dus juist géén gelijke gevallen. En er is daarom ook geen reden waarom al die varianten identiek behandeld zouden moeten worden.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Aangaande art. 57 en de regeling bij KPN pensioen in deze, heb ik jl. 13 mei met de directeur bestuur-bureau van KPN-pensioen en directeur VO (verantwoordingsorgaan) een opbouwend gesprek gehad. Beide heren houden intern overleg om een standpunt te bepalen waarna een vervolggesprek wordt gehouden op 11 juni a.s.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is in ieder geval al iets dat u met twee directeuren hebt kunnen spreken. Men neemt het probleem dus serieus. Dát heeft u al bereikt! Hopelijk komt het tot een oplossing die voor u en uw lotgenoten acceptabel is.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Inderdaad is mijn bezwaar op de werkwijze en communicatie over partnerpensioen zeer serieus behandeld. Het is altijd beter op deze wijze tot een oplossing te komen dan via de rechter.

GerardHarm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2018 10:59

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door GerardHarm »

Nog even over het gestelde dat partnerpensioen niet in alle gevallen gelijk is. Ik heb mij hier slechts bezig gehouden met artikel 57 en lid 6 daarvan, met de mogelijke invulling door het pensioenfonds en hoe deze haar zorgplicht invult.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partnerpensioen bij hertrouwen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat artikel geeft alleen een wettelijke basis waarmee in het pensioenreglement mag worden bepaald dat het partnerpensioen naar een nieuwe partner terugvloeit. Het geeft dus geen verplichting oid, het biedt slechts de mogelijkheid om dit in het reglement op te nemen.

Gesloten