LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paypal steelt tegoeden van klanten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Joke12345 schreef:
02 aug 2020 01:15
[...]Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.
Alles is 'een risico',
Ook als u alleen maar mensen uit EU-landen aan de telefoon krijgt, is dat risico niet weg.

Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.

Denkt u nog aan mijn vragen:
tttlocke schreef:
01 aug 2020 22:21
[...]Iets is mij niet duidelijk.

Is jouw account nog steeds geblokkeerd (jouw geld nog steeds 'gestolen') door Paypal of is jouw 'casus' al lang opgelost?

Als jouw zaak nog niet is opgelost is dat dan ondanks het feit dat je aan de eisen van Paypal voor identificatie voldoet of juist dankzij het feit dat je principieel niet aan die eisen wilt voldoen?

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Ter vergelijking het hoofdkantoor van de Rabobank heeft 25 verdiepingen en is ook nog veel breder. Het kantoor van Payal Europa is echt alleen een pied-a-terre, een veredeld juridisch postadres.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

tttlocke schreef:
02 aug 2020 02:02
Joke12345 schreef:
02 aug 2020 01:15


Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.
Dat klopt dus niet! Je mag alleen persoonsgegevens buiten de EU verwerken als het land goedgekeurd is. Het aantal goedgekeurde landen is heel beperkt. En blijkbaar is het nu zelfs zo dat de VS er alweer uitgewipt zijn:

https://tweakers.net/nieuws/169812/eu-h ... ar-vs.html

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Joke12345 schreef:
02 aug 2020 02:13
tttlocke schreef:
02 aug 2020 02:02
Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.
Dat klopt dus niet! Je mag alleen persoonsgegevens buiten de EU verwerken als het land goedgekeurd is. Het aantal goedgekeurde landen is heel beperkt. En blijkbaar is het nu zelfs zo dat de VS er alweer uitgewipt zijn:

https://tweakers.net/nieuws/169812/eu-h ... ar-vs.html
Het klopt wel!
Jij gaat er, los van deze uitspraak, kennelijk vanuit dat je alleen persoonsgegevens buiten de EU mag verwerken als 'het land' 'goedgekeurd' is.
Dat is onjuist.
Je kunt wel degelijk persoonsgegevens in een land buiten de EU verwerken als dat land als zodanig (nog) niet 'goedgekeurd' is.
Zie artikel 46 van de AVG (GDPR)
https://www.privacy-regulation.eu/nl/ar ... EU-AVG.htm
Voor een in de EU (bijv. in Luxemburg) gevestigde onderneming, hoeft het dus geen beletsel te zijn om in zee te gaan met een callcenterbedrijf in India, ook niet als men daar gegevensverwerking wil laten plaatsvinden en ondanks het feit dat India niet op de lijst met 'goedgekeurde' landen staat.

Het lijkt mij dat je ook dit bezwaar tegen de werkwijze van Paypal kunt laten varen.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

PietertjeTwee schreef:
02 aug 2020 10:52
Dank voor je uitgebreide reactie, Joke12345. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet allemaal gelezen heb. Het is veel herhaling van zaken die al weerlegd zijn, zoals ook al wel blijkt uit de reacties van de overige forumleden. Ik ga hier dan ook niet meer op reageren, zoals eerder ook al aangekondigd.
Beste Pieter, je verweet me dat ik niet op al jouw reacties reageerde. Daarom heb ik de moeite genoemen om ze puntsgewijs te behandelen. Graag gedaan. :) Het is niet zo dat ik niet in discussie wil dus. Maar het was gewoon erg veel en erg in detail. Je hoeft er niet op de reageren hoor. Zaak is dat de feiten over in dit geval Paypal naarboven komen in het belang van de consument. Ik denk dat we beide in feite dezelfde 'missie' hebben. Bedankt voor je berichtje!

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

tttlocke schreef:
02 aug 2020 03:14
Joke12345 schreef:
02 aug 2020 02:13
tttlocke schreef:
02 aug 2020 02:02
Het is gewoon mogelijk buiten de EU aan gegevensverwerking te doen zonder daarbij de EU-regelgeving te overtreden.
Je kunt wel degelijk persoonsgegevens in een land buiten de EU verwerken als dat land als zodanig (nog) niet 'goedgekeurd' is.
Zie artikel 46 van de AVG (GDPR)
https://www.privacy-regulation.eu/nl/ar ... EU-AVG.htm
Voor een in de EU (bijv. in Luxemburg) gevestigde onderneming, hoeft het dus geen beletsel te zijn om in zee te gaan met een callcenterbedrijf in India, ook niet als men daar gegevensverwerking wil laten plaatsvinden en ondanks het feit dat India niet op de lijst met 'goedgekeurde' landen staat.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... iten-de-eu

citaat:
"Wanneer mag ik toch persoonsgegevens doorgeven naar een derde land zonder passend beschermingsniveau?

Valt uw doorgifte van gegevens niet onder een van de uitzonderingen genoemd in artikel 49 AVG? Dan mag u toch persoonsgegevens naar derde landen doorgeven als:

de doorgifte niet repetitief is;
de doorgifte een beperkt aantal betrokkenen betreft;
de doorgifte noodzakelijk is voor uw dwingende, gerechtvaardigde belangen, die niet ondergeschikt zijn aan de belangen of rechten en vrijheden van de betrokkenen;
u alle omstandigheden van de doorgifte heeft beoordeeld en op basis daarvan passende waarborgen heeft geboden voor de bescherming van persoonsgegevens."

De doorgifte betreft in het geheel miljoenen mensen, voor ID verificatie zeker duizenden mensen (inschatting op basis van het feit dat Israël uitgaat van 10.000 mensen aldaar). Alleen al daarom zou het niet gedaan moeten worden. Call centres voor dagelijkse problemen zijn natuurlijk prima. Ik heb er geen moeite mee als een Indiër me uitlegt hoe een bepaalde functie van het systeem werkt. Maar mijn paspoort uploaden naar een onbekende persoon in een onbekend niet-EU-land is weer een andere zaak.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

tttlocke schreef:
02 aug 2020 02:02
Joke12345 schreef:
02 aug 2020 01:15
[...]Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.
Alles is 'een risico',
Ook als u alleen maar mensen uit EU-landen aan de telefoon krijgt, is dat risico niet weg.
[/quote]

Inderdaad is alles een risico, dat begrijp ik. Maar je gaat ook niet 's nachts in een donker steegje lopen omdat er overdag op de Kalverstraat ook weleens een boef aanwezig is. Je kijkt gewoonlijk hoe groot een risico is en beslist dan of je dat risico wilt nemen. Het maakt me ook niet uit wie ik aan de lijn krijg als ik een gewone vraag wil stellen ofzo. Maar wat betreft ID's en dergelijke uploaden ben ik voorzichtiger. De bank laat je ook niet uploaden, die laat je langskomen en scant ter plekke je paspoort. Je weet bij een filiaal in Nederland ook dat daar bepaalde veiligheidseisen gelden. Geen absolute garantie natuurlijk maar het is een acceptabel risico.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

HET RED FLAG SYSTEEM

De basis van het blokkeerprobleem is het flaggen met een automatisch systeem. In eerste instantie laat Paypal je in een vloek en een zucht een account openen, niks aan de hand. Je mag er geld op storten, ook niks aan de hand. Maar dan out of the blue kunnen ze het blokkeren omdat er een trigger afgaat in dit automatische systeem. Soms gebeurt het al direct na openen als je er een tegoed op zet om iets te betalen (bijvoorbeeld als het een hoog bedrag is). Bij anderen is het omdat hun account een tijdje niet gebruikt is geweest en ze er dan ineens weer iets mee doen. Daarna is het nagenoeg onmogelijk om er nog vanaf te komen. Soms lukt het met het uploaden van gevraagde data maar vaak ook niet. Veel mensen melden ook dat ze na uploaden van een ID pas na de befaamde 180 dagen bij hun geld kunnen, die tijd zou nodig zijn voor de afhandeling van het ‘onderzoek’.

In de algemene voorwaarden van Paypal staat wel iets over blokkeren maar in heel algemene termen. De concrete triggers geeft het bedrijf naar eigen zeggen niet vrij, omdat dan de boeven eromheen zouden kunnen werken. Het probleem van hun automatische systeem is dat dit veel false positives genereert, dat wil zeggen dat een onschuldige oorzaak dezelfde trigger kan geven als een verdachte situatie. Accounts die lang niet gebruikt zijn en dan weer activiteit vertonen zijn vaak gehackt. Maar het kan ook zijn dat de rechtmatige eigenaar zijn account was vergeten omdat hij het bijvoorbeeld eerder voor een specifieke toepassing gebruikte die vervallen is (zoals een game betalen). In mijn geval werden zoals gezegd terugstortingen van niet-leverbare artikelen als inkomsten gezien. Het systeem kan namelijk niet detecteren of iets terugkomt naar je rekening of dat het een opzichzelfstaande betaling is.

Eigenlijk moet Paypal vantevoren duidelijk maken dat dit kan gebeuren want er zijn aan de lopende band mensen die zich erin verslikken. Vooral kleine ondernemers zoals bijverdienende studenten hebben een probleem omdat hun ‘werkkapitaal’ dan minimaal 6 maanden onbereikbaar is. Dat kan de doodsteek zijn voor zo iemand. In Nederland wordt dezelfde werkwijze gehanteerd maar er is minder ophef over, waarschijnlijk omdat Nederlanders percentueel gezien minder gebruik maken van Paypal. We hebben bijvoorbeeld voor binnenlandse betalingen iDEAL dat prima functioneert en ook voor de kleine ondernemer bereikbaar is.

Het lijkt me al een eerste oplossing als Paypal zou stoppen met adverteren dat je alleen een emailadres en wachtwoord nodig hebt, en dat bij het openen van een account direct om een ID gevraagd wordt. Dan kan voor de meeste mensen voorkomen worden dat ze een half jaar niet bij hun geld kunnen vanwege een ‘onderzoek’.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele hebben iets gekocht en dan iets dat het saldo op nihil kwam en komen er nooit meer....

mijn Account gaat vervallen en al mijn geld kwijt... 3 euro centen!

Via iets wat je toch al nodig had iets kopen en nooit meer, denk dat vele dat doen.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Inmiddels stromen de klachtensites vol. Het schijnt dat Paypal in zwaar weer verkeert en de klantenservice nagenoeg niet meer reageert. Misschien ben ik gewoon een van de eersten die de neerwaartse spiraal heeft ervaren. Dus wie nog veel op zijn account heeft staan en erbij kan: haal het er maar gauw af.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Komkommertijd schreef:
11 aug 2020 17:41
Vele hebben iets gekocht en dan iets dat het saldo op nihil kwam en komen er nooit meer....

mijn Account gaat vervallen en al mijn geld kwijt... 3 euro centen!

Via iets wat je toch al nodig had iets kopen en nooit meer, denk dat vele dat doen.
Ja dat lijkt wel het beste. Ze schijnen op omvallen te staan. Dat verklaart een boel.

mh73

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door mh73 »

Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:47
Ze schijnen op omvallen te staan. Dat verklaart een boel.

Bron?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Jablan »

De bron daarvan lijkt mij 't Proathuys van Smoelenboek. Alleen waar als PayPal net als WireCard de balans heeft vervalst.

Op 30 juli kwamen de laatste kwartaalcijfers. Onder andere bij RTL te lezen: Wat nou Coronacrisis? PayPal heeft beste kwartaal ooit

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door kuklos »

Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:42
Het schijnt dat Paypal in zwaar weer verkeert en de klantenservice nagenoeg niet meer reageert.
Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:47
Ja dat lijkt wel het beste. Ze schijnen op omvallen te staan. Dat verklaart een boel.
Bron?

@Joke12345, uit de bron van Jablan:
De omzet kwam uit op 5,3 miljard dollar, ruim een vijfde hoger dan een jaar eerder. Ook de winst steeg fors. Onder aan de streep stond een bedrag van 1,5 miljard dollar.
Ik ben benieuwd naar jouw bron. Zeer benieuwd, want voorlopig verspreid je leugens.

mh73

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door mh73 »

Het ging er bij mij ook al niet in, gezien de enorme toename van online en internationale aankopen door corona de laatste maanden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als mensen iets kopen gaat het altijd goed, maar bij geld ontvangen en niet willen/kunnen opmaken?

Denk dat er nog veel tegoeden zitten.....
En de kosten, vragen kosten veel tijd en zoekwerk als je het goed doet en denk daarom wegbezuinigd of alleen mail service... koelen ze eerst af en Call Center is duur en heeft het druk of niets te doen... en ook niets doen moet betaald worden...

Later mail afhandelen is juiste hoeveelheid oproepen.... eventueel terug bellen...
Naast Pay Pal doen steeds meer dat zo...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:47
Ja dat lijkt wel het beste. Ze schijnen op omvallen te staan. Dat verklaart een boel.
Hahahahaha Paypal op omvallen, hou nu toch eens op Joke, je verspreid zoveel onzin over Paypal. Elke klantenservice in de wereld heeft op dit moment last van Corona en hierdoor lagere bezetting.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door berndv »

Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:36
Het probleem van hun automatische systeem is dat dit veel false positives genereert, dat wil zeggen dat een onschuldige oorzaak dezelfde trigger kan geven als een verdachte situatie.
Die onschuldige oorzaak IS een verdachte situatie totdat de situatie aantoonbaar niet meer verdacht is. Dat is het gevolg van een automatisch systeem.
Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:36
Eigenlijk moet Paypal vantevoren duidelijk maken dat dit kan gebeuren want er zijn aan de lopende band mensen die zich erin verslikken.
Maar dat doen ze toch?
Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:36
In de algemene voorwaarden van Paypal staat wel iets over blokkeren maar in heel algemene termen.
Dus ze melden het toch? Ja, ze gaan niet in op de details, maar ze melden het. In de algemene voorwaarden, die niemand leest, als mensen de moeite zouden nemen om die wel te lezen, zou er ook geen verwarring zijn, maar ja, je kunt je account niet aanmaken zonder het vinkje dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Dus dan maar gewoon dat vinkje zetten, en als er achteraf problemen zijn, kan je altijd achteraf wel klagen.
Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:42
Het schijnt dat Paypal in zwaar weer verkeert en de klantenservice nagenoeg niet meer reageert. Misschien ben ik gewoon een van de eersten die de neerwaartse spiraal heeft ervaren. Dus wie nog veel op zijn account heeft staan en erbij kan: haal het er maar gauw af.
hahaha, heeft het facebookpanel zijn licht er over laten schijnen en geconcludeerd dat het slecht gaat? Nepnieuws. Jammer hoor. Doet de geloofwaardigheid van de rest ook niet heel erg veel goed.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door D34M0N »

@Joke12345:
PayPal is vast onder de indruk van alle tijd en moeite die je steekt in de enorme hoeveelheid tekst die je hier inmiddels hebt neergezet. Of zouden ze wat meer onder de indruk zijn van de megaboetes die de laatste jaren nogal eens opgelegd worden aan banken en andere financiële instellingen?

Een paar websites waar je informatie/hulp kunt vinden:
http://www.paypalwarning.com/
http://www.screw-paypal.com/

Geen idee of er nuttige tips op staan, maar ik kan me zo voorstellen dat het nuttiger is dan hier 180 dagen lang boos zitten te roepen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door kuklos »

Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:42
Het schijnt dat Paypal in zwaar weer verkeert .....
Joke12345 schreef:
11 aug 2020 17:47
Ja dat lijkt wel het beste. Ze schijnen op omvallen te staan. Dat verklaart een boel.
Tot tweemaal toe een lasterlijke bewering doen en weigeren deze te onderbouwen. Maar wel reageren in het feedback topic. Daar scoor je geen punten mee.

Gesloten