LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paypal steelt tegoeden van klanten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Ik heb een Paypal account geopend om makkelijk te kunnen betalen op Ebay. Dat is jaren goed gegaan. Tot ik een paar keer iets besteld had dat niet meer leverbaar bleek. De verkopers lieten netjes de betaling terugdraaien. Toen ineens was mijn Paypal account geblokkeerd. Wat raar! Na een aantal keer bellen kwam de aap uit de mouw: Paypal ziet teruggedraaide betalingen als inkomsten. Ze tellen die bij elkaar op en als ze in een jaar meer dan 2000 euro bedragen blokkeren ze je rekening omdat het bedrag volgens hun dan witwassen kan zijn. Dan moet je allerlei persoonlijke documenten gaan uploaden om je 'identiteit te verifiëren'. Maar het probleem is dat Paypal geen echte bank is en met platformmedewerkers en call centres werkt. Je paspoort, bankafschriften en energierekeningen komen dan bij een onbekende figuur in een ver land terecht voor de controle. Lekker veilig. En het stomme is: Paypal heeft het geld voor de aankopen van mijn geverifieerde credit card gehaald. Dus ze weten donders goed wie ik ben. Mijn gekoppelde bankrekening is ook geverifieerd, door een echte bank, die mijn paspoort heeft gescand toen ik bij hun op kantoor was. Dus Paypal hoeft niet nog eens opnieuw te gaan verifiëren. Daarbij was het zoals gezegd mijn eigen geld dat ik terugkreeg! Paypal is dus te lui om onderscheid te maken tussen teruggedraaide betalingen en echte inkomsten. Enig zoekwerk leerde dat ik niet de enige was met dit probleem. Honderden mensen zijn al hun geld kwijt door een blokkade. Want ook als je die papieren allemaal upload doet Paypal vaak niks. Je account is geblokkeerd en na enige tijd vervalt het saldo aan hun. Het lijken wel dieven. En ze blokkeren trouwens ook mensen om allerlei andere wazige redenen. Vaak kunnen ze niet eens uitleggen waarom iemand niet bij zijn geld kan. En als je een kamer huurt en geen eigen energierekening hebt ben je sowieso de pineut. Dus begin niet aan Paypal! Tenzij je alleen kleine dingetjes koopt en er nooit veel geld op je account staat.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat heeft een kamer huren en geen energierekening betalen hiermee te maken?
Ik heb al jaren paypal nog nooit zoiets gehad.
Maar als u de gevraagde info aan hen stuurt doen ze niks? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
In het uiterste geval zou u trouwens ook nog naar de rechter kunnen

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor meer dan €2.000 kopen wat weer terug gedraaid werd omdat het niet leverbaar is? Hoeveel betaald u dan met Pay Pal?
Ik snap helemaal waarom er een strenge controle is, zodra je uit de pas loopt loop je dus in de kijker. En met dergelijke bedragen kan je al bijna niet meer van een gewone/standaard consument spreken en zal je dus eerst doorgelicht moeten worden.

mh73

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik als zakelijk gebruiker krijg niet eens zulke bedragen retour. Als er bij een grote bestelling iets niet op voorraad is, gaat het maximaal om een paar tientjes.
Dus ik heb wel begrip voor deze extra controle.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Typisch monopolistengedrag. Als je op eBay wil kopen kom je altijd bij Paypal uit. Zo schnabbelen ze er jaar in jaar uit miljoenen bij. Maak je maar geen zorgen.

advisora
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020 10:37

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door advisora »

Dus begin niet aan Paypal! Tenzij je alleen kleine dingetjes koopt en er nooit veel geld op je account staat.
Klopt, zo zie ik het ook voor kleine bedragen is het allemaal te doen. 5 eurocent vind ik altijd wel een leuk bedrag om daar te stallen.

E-bay en Paypal houden van elkaar, als je moet afrekenen kom je vanzelf bij Paypal uit.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ebay en paypal gaan "uit elkaar" wordt gezegd, dwz paypal gaat op eigen benen verder.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Voor de duidelijkheid: het gaat zoals gezegd om een paar consumentenaankopen over de periode van een jaar. Opgeteld waren die meer dan 2000 euro. En dit is niet elk jaar hetzelfde natuurlijk. Toevallig had ik net dat ene jaar een paar apparaten stuk die vervangen moesten worden. Dan is dat bedrag niet zo raar. Bij anderen is hun Paypal trouwens om onduidelijke redenen geblokkeerd. Kan zomaar gebeuren. Je kunt heel makkelijk zeggen dat iemand 'niet uit de pas moet lopen' maar dat is natuurlijk raar. Zaak is: je kunt zomaar geblokkeerd raken en als je dan belt krijg je 15x een ander aan de lijn in 10 verschillende talen die allemaal wat anders zeggen. Je komt er niet doorheen. Dit is geen gewone bank! Het zijn platformmedewerkers in verre landen die jouw gegevens verwerken, ze zijn niet eens in dienst. Dat is toch echt wat anders dan de ING ofzo, ook als hebben ze een bankvergunning (die overigens nog stamt uit de tijd dat ze bij Ebay hoorden en het nog niet zo'n zootje was bij hun). En waarom ik mijn 'betalingen aan Paypal toevertrouwde'? Tja de eerst tig jaar ging het goed, toen wist ik nog niet van deze praktijken. Toen liep ik ook toevallig 'in de pas' blijkbaar. Overigens gaat het zo: Paypal betaalt de verkoper en haalt dan het bedrag van je credit card. Dus het is niet zo dat er geld op je account hoeft te staan. Ze zijn een soort tussenpersoon. Echter als een aankoop wordt terugbetaald gaat het niet terug naar je credit card maar zet Paypal het zelf op jouw account, waardoor het kunstmatig 'inkomsten' genereert. Wat betreft de kamer dat staat duidelijk vermeld. Ze eisen een kopie van je energierekening. Als je die niet hebt omdat je geen compleet huis huurt maar op kamers woont kom je sowieso niet meer bij je geld. Er zijn zo ook een heel aantal studenten gedupeerd. En de rechtbank kun je vergeten. Dan ben je al meer kwijt aan een advokaat. Het is namelijk internationaal recht omdat Paypal niet in Nederland gevestigd is. Victim blaming is makkelijk en geeft het fijne gevoel dat het jezelf niet kan overkomen, alleen maar anderen die zo stom zijn om 'uit de pas te lopen'. Maar onthoud deze zaak alstublieft. Ik kwam na jaren tevreden gebruik van Paypal plots voor dit probleem te staan en wil u graag waarschuwen. Let wel: vaak wordt ook geblokkeerd zonder duidelijke reden! Het kan iedereen overkomen. En je staat echt machteloos!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus een paar apparaten die betaald zijn en allemaal weer teruggaan? Beetje wonderlijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wanneer u met creditcard betaalt en het bedrag komt terug vanwege niet-levering, dan zou het bedrag automatisch naar uw creditcard doorgestort moeten worden.

Dit is althans mijn ervaring. Het excuus van antiwitwassen is ridicuul. Paypal is ook helemaal geen bank maar een online betaalservice. Dat ze een bankvergunning hebben is niet relevant.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Als je betaalt met Paypal en je staat garant met je credit card dan halen ze het geld van je credit card maar storten het bij retour op je Paypaltegoed. Als je direct met credit card betaalt op Ebay, dan wordt dat ook door Paypal verwerkt maar gaat het bij een retour wèl terug naar je card. Dan heeft Paypal namelijk alleen de functie van betalingsverwerker. Nu ik dat weet doe ik het zo.

In Amerika wordt Paypal overigens niet als bank beschouwd, maar als depositohandelaar: "In fact, the FDIC considers PayPal a “Deposit Broker.” A deposit broker is a company that takes your money, combines it with other users’ money and invests it in other things. It makes money off the interest of those deposits. You make nothing. And PayPal charges you to invest your money in those ventures from which it makes money." Je geeft je geld formeel onverzekerd in bewaring bij hun waarop zij ermee mogen speculeren en de winst zelf mogen houden. Dat hadden we eerder moeten weten!

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat met die kamers en energie rekening in verbinding met paypal snap ik nog steeds niet. Wat heeft Paypal met uw kamerhuur en afwezigheid van energierekening te maken?

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Dat staat in de eerste post. Als Paypal je account blokkeert om een of andere reden vragen ze je om je paspoort, bankafschriften en energierekeningen te scannen en naar hun te sturen om 'je identiteit vast te kunnen stellen'. Als jij een kamer huurt betaal je aan een huisbaas en die betaalt de energierekeningen. Er zijn dan dus geen energierekeningen op jouw naam, dus dan kun je niet aan de eisen van Paypal voldoen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
30 jul 2020 23:11
Om je paspoort, bankafschriften en energierekeningen te scannen en naar hun te sturen om 'je identiteit vast te kunnen stellen'.
Het is bankafschift of enegerierekening. De situatie die u omschrijft is dus niet van toepassing.

Als je via het actiecentrum gewoon de gevraagde gegevens verstuurd is er geen enkel probleem om de blokkade te verwijderen, helaas hebben veel mensen er opeens moeite mee om Paypal, welke gewoon aan de Europese AVG moet voldoen, te vertrouwen.

Dat ze met externe call centers werken maakt niet dat u privacy niet gewaarborgd is. U denkt toch niet dat Paypal het risico wilt lopen op een enorme boete. De kans dat een medewerker van ING uw gegevens misbruikt is net zo aanwezig als dat bij Paypal, de kans hierop is echter zeer klein omdat de gevolgen voor het bedrijf maar ook de medewerker groot zijn. Vermoedelijk is Paypal beter verzekerd voor dit soort zaken dan de ING.

Paypal heeft 300 miljoen klanten, natuurlijk gaat er dan wel eens wat mis en u gaat nu incidenten van enkele klanten gebruiken en doen of het altijd zo is. Mensen die zonder problemen de blokkade laten verwijderen hoor je vrijwel niet.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

bijvoorbeeld: https://elliott.org/blog/banned-from-pa ... mitations/
Ik ben hier niet recreatief aanwezig. Natuurlijk vermeld ik alleen feiten. Dat ze zo mindfuckingly onvoorstelbaar zijn heeft meer te maken met de gammele structuur van Paypal dan met mijn nuanceringsvermogen.

Paypal USA valt niet onder de Amerikaanse bankgarantie. Paypal Europa valt niet onder de Nederlandse bankgarantie. Dat het moederbedrijf van Paypal niet als bank wordt beschouwd zegt heel veel over het totale bedrijf. Ze gebruiken hetzelfde systeem voor de hele wereld. Dan zou dus een Europese 'bank' gebruik maken van een systeem van een niet-bank. Voldoet dat wel aan de eisen? Belangrijk is ook dat die bankvergunning dateert uit de tijd dat Paypal nog van Ebay was en een totaal andere structuur had. Het is als zwarte jopie die een notariskantoor overneemt. Dan duurt het even voordat er genoeg schandalen zijn.

Je kan inderdaad de dingen prima op andere wijze aantonen. Sterker nog: ik heb alles al aangetoond want er waren een geverifieerde credit card en geverifieerde bankrekening aan mijn Paypal account gekoppeld. Maar in het bericht dat je van hun krijgt staat een link waar je specifieke documenten moet uploaden, je kunt die niet zelf kiezen. En je inschrijving of wat dan ook aan persoonlijke documenten opsturen aan een bijjoepende scholier in een wazige shanty town vind ik sowieso niet verstandig. Als er dan mee gefraudeerd wordt heb je het zelf gedaan. Volgens mij is er een beetje teveel vertrouwen in die Paypal club. Wacht maar tot je zelf de sigaar bent. Dan begrijp je exact wat ik bedoel!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
30 jul 2020 23:45
bijvoorbeeld: https://elliott.org/blog/banned-from-pa ... mitations/
Ik ben hier niet recreatief aanwezig. Natuurlijk vermeld ik alleen feiten. Dat ze zo mindfuckingly onvoorstelbaar zijn heeft meer te maken met de gammele structuur van Paypal dan met mijn nuanceringsvermogen.
Ze houden zich gewoon aan Europese regelgeving omtrent witwassen. Met 300 miljoen gebruikers kun je niet spreken van een gammele structuur, echter als je bij z'n groot bedrijf buiten de reguliere procedures valt (wat bij jouw niet zo lijkt te zijn) zijn de processen gewoon optimaal.
Joke12345 schreef:
30 jul 2020 23:45
Paypal USA valt niet onder de Amerikaanse bankgarantie. Paypal Europa valt niet onder de Nederlandse bankgarantie. Dat het moederbedrijf van Paypal niet als bank wordt beschouwd zegt heel veel over het totale bedrijf.
Dat zegt dat het bedrijf snapt dat je Europese wetgeving hebt waar je aan moet houden.
Joke12345 schreef:
30 jul 2020 23:45
Ze gebruiken hetzelfde systeem voor de hele wereld. Dan zou dus een Europese 'bank' gebruik maken van een systeem van een niet-bank. Voldoet dat wel aan de eisen? Belangrijk is ook dat die bankvergunning dateert uit de tijd dat Paypal nog van Ebay was en een totaal andere structuur had. Het is als zwarte jopie die een notariskantoor overneemt. Dan duurt het even voordat er genoeg schandalen zijn.
Voor een bankvergunning moet je aan constante strenge eisen doen. Je vergelijking met een notariskantoor slaat echt nergens op.
Joke12345 schreef:
30 jul 2020 23:45
Je kan inderdaad de dingen prima op andere wijze aantonen. Sterker nog: ik heb alles al aangetoond want er waren een geverifieerde credit card en geverifieerde bankrekening aan mijn Paypal account gekoppeld. Maar in het bericht dat je van hun krijgt staat een link waar je specifieke documenten moet uploaden, je kunt die niet zelf kiezen. En je inschrijving of wat dan ook aan persoonlijke documenten opsturen aan een bijjoepende scholier in een wazige shanty town vind ik sowieso niet verstandig. Als er dan mee gefraudeerd wordt heb je het zelf gedaan. Volgens mij is er een beetje teveel vertrouwen in die Paypal club. Wacht maar tot je zelf de sigaar bent. Dan begrijp je exact wat ik bedoel!
Dan doe je het niet dan zal je rekening niet gedeblokkeerd worden en kun je je voegen bij de andere klagers.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Misschien moeten we het nog maar eens van een andere kant aanvliegen: Op Ebay was Paypal DE betaalmethode. Je gaat er dan vanuit dat het okee is. Het geld gaat ook van je credit card dus dat is veilig. De knak zit hem erin als er een restitutie plaatsvindt. Die gaat dan ineens naar je Paypal account en kan voor een situatie zorgen waarbij Paypal je geld blokkeert. Dat weet je vantevoren niet. Ook weet je niet dat ze ineens persoonlijke documenten kunnen gaan vragen. Voor het openen van een account is verificatie door je bank genoeg. Dan denk je er niet aan dat ze later ineens allerlei andere dingen kunnen gaan vragen die je niet zomaar wilt uploaden. Ze halen je eerst met een soepel makkelijk systeem binnen en en gaan daarna ineens eisen stellen en pikken je geld in.

En als je Engels spreekt moet je maar eens wat verder gaan zoeken. Ik heb bergen dezelfde klachten gevonden over Paypal. Maar ja via Google vind je natuurlijk alleen pagina's van Paypal zelf want die betalen voor de listing. Een internationale rechtszaak is er een die tussen twee partijen uit verschillende landen loopt. Dan kun je niet even de ARAG bellen en naar de kantonrechter, dan gaat het in de papieren lopen. Ik zou zeggen: zoek het uit!

Hopelijk is de waarschuwing zo duidelijk. Ik snap dat sommige mensen graag hun rotsvaste vertrouwen in een groot bedrijf willen behouden. Maar soms is de waarheid een bitch en kun je maar beter op je hoede zijn. Volgens mij hebben we zo alle openstaande issues afgehandeld.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Ik denk dat alles zo duidelijk is. Ik heb de waarschuwing geplaatst om mensen te behoeden voor problemen, niet om te kissebissen met het forummeubilair. Hopelijk heeft u daar begrip voor. Bedankt voor de aandacht.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik begrijp je verhaal. Ik heb het ook gehad dat ze een bedrag dat ik via mn bank had gestorneerd door hen als een schuld aan hen werd gezien. Ik heb eens gekeken maar je moet je bankrekening ook loskoppelen en alleen die creditcard. Ik heb idee dat ze betalingen soms via de bank laten lopen en niet via de gekoppelde card. Ik weet niet hoe dat ineens is gekomen maar ik wil via mn card betalen dan heb je de betwistingsprecedure nog bij mastercard/visa en de aankoopbescherming (daar betaal je immers voor), in plaats van tussenpersoon gingen ze ineens zelf aan de slag.

Paypal is veranderd en niet zo kopersvriendelijk meer. Dat jij het geld hebt teruggeboekt zie ik niet hoe Paypal dat als omzet kan zien want er staat geen dienst voor dat bedrag tegenover dus is het geen omzet.

Identificeren heb ik gemerkt dat dat bij veel betalingen ineens moet, zelfs een dom abonnementje bij de bibliotheek. Maar via Rabobank kan je met Idin identificeren als particulier. Ik heb vandaag nog gedaan en schrok er beetje van want voor zakelijke klanten is dat een dure grap. Dus met de app of random reader kan je je legitimeren. Paypal is slecht bereikbaar maar je kan je ook tot mastercard (die de kaart heeft uitgegeven) wenden en de betaling betwisten. Ik vind die procedure prettiger en dan halen ze het weer terug ondanks dat je paypal hebt gebruikt. Ik had gelijk ook en heb mn geld teruggekregen maar Paypal proef ik soms dat ze er ineens tussen gaan zitten en dat was nooit zo.

Koppel dus je rekening courant los, ik heb nog niet gedaan want als je via de card betwist gaan ze het ineens van je rekening afschrijven. Zoals gezegd bel card services hier en vul formulier in en onderbouw het goed eb=n zou goed moeten komen.

Volgens mij is Paypal hier wel een beleggingsinstelling onder de wft en hebben ze een bankvergunning. Je kan een klacht indienen even uit mn hoofd bij Kifid. Ze bieden hun diensten op de NL markt aan en dat hun hoofdkantoor in frankfurt of dublin is betekent niet dat je daar hoeft heen te gaan.

Ik vraag mensen om TS te adviseren en mijn ervaring en mening niet aan te gaan vallen.Het is geen gemakkelijke zaak en er is veel warrige wetgeving maar de cardprovider lijkt mij beste optie.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

het emailadres is [email protected]

of ze reageren is de vraag

Gesloten