LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door john18 »

Maar, waarom reken je Paypal dan als tussenpersoon en niet als dienst?
Het is een bedrijf die een dienst levert. Dus een derde.
Dat kun je zien als tussenpersoon/bedrijf. Het verdiend aan zijn geleverde dienst.
In feite is het dus gewoon een dienst, die het voor verkoper en koper makkelijker maakt om te betalen.
Ja een dienst geleverd door een bedrijf/derde. En de dienst moet natuurlijk wel binnen de regels vallen. Als de dienst ook nog eens credit levert zoals bij ts dan zijn er weer andere regels. En dat is het probleem met bedrijven die via internet rondom de wereld diensten levert. Ze moeten dus wel binnen de regels blijven. Aangezien ze een Nederlandse gebruiker credit leveren moeten ze ook aan de Nederlandse regels voldoen. Ik kan namelijk niks vinden dat er credit wordt verstrekt en ook niks in de voorwaarden over credit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je nu je bankrekening uit Paypal verwijderd?

Paypal heeft je een paar dagen laten spartelen. Macht noemen ze dat.

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Bob Schurkjens schreef:Heb je nu je bankrekening uit Paypal verwijderd?

Paypal heeft je een paar dagen laten spartelen. Macht noemen ze dat.
Klopt ze hadden er blijkbaar tot vandaag nog niet serieus naar gekeken. Maarja eind goed al goed.
Ik ga dat zo proberen te ontkoppelen en dan ook gelijk de creditcard eruit.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nogmaals: Paypal verstrekt géén krediet. Er wordt jou geen bedrag uitgeleend, en Er is ook geen leningsovereenkomst. Door de betaling van Paypal aan een derde ontstaat slechts een vorderingsrecht op jou, geen lening. Als jij niet voldoende saldo op je rekening hebt om Paypal haar vordering op jou te laten incasseren, pleeg je wanprestatie.

@TS: mooie ontwikkelingen!

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Leihcim321 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Heb je nu je bankrekening uit Paypal verwijderd?

Paypal heeft je een paar dagen laten spartelen. Macht noemen ze dat.
Klopt ze hadden er blijkbaar tot vandaag nog niet serieus naar gekeken. Maarja eind goed al goed.
Ik ga dat zo proberen te ontkoppelen en dan ook gelijk de creditcard eruit.
Hmm ik kan niks verwijderen, blijkbaar lopen de incasso's nog. Ik sta nu wel dik in de plus op PP, dat dan weer wel :)
Zal wel worden recht getrokken zodra de incasso's bouncen :D
De 401 EURO is nog niet bij het saldo opgeteld, ik las in de opmerking van PP mbt de fraude dat de ontvanger het direct had opgenomen, mogelijk dat dat ervoor zorgt dat er een vertraging is bij de daadwerkelijke bijschrijving..

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door john18 »

Vorderingsrecht is het recht van een crediteur (of schuldeiser) tegenover de debiteur (of schuldenaar). Vaak is het vorderingsrecht een onderdeel van een verbintenis tot het verrichten van een afgesproken prestatie
bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorderingsrecht
Een crediteur is een leverancier (een persoon of bedrijf) aan wie moet worden betaald voor het leveren van een goed of een dienst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crediteur

Dus PayPal heeft een dienst van betaling {geld} gedaan. Een credit. De betalingsplatvorm doet eerst betalen en dan incasseren. Het word misschien niet als lening omschreven maar het geld word wel voorgeschoten. En dat er een rechtsvordering plaats vind staat er los van. PayPal neemt als het ware de verschuldigde bedrag over van verkoper. Dat noem ik gewoon geld voorschieten ofwel lenen voor de koper. Dat er een wanprestatie volgt door het niet toereikende saldo is niet relevant voor het voorschieten van geld.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Noem jij het gewoon een lening John :wink:

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Moneyman schreef:Noem jij het gewoon een lening John :wink:
Er is wel iets voor te zeggen, PP verzend gewoon, zonder te kijken, geld wat er niet is..
Waardoor je dus bij een hack of ander ongeautoriseerd gebruik dik in de schulden/problemen terecht kunt komen. Kan misschien, op z`n minst, wel wat regelgeving gebruiken.
Maar ik ben weer helemaal PP fan tho. :)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

john18 schreef: Bij PayPal kun je dus zonder controle meer geld uitgeven dan je hebt. Dat is bij mij inzien niet meer een betaalplatform. Dan geef je service uit waarbij je niet naar de consument kijkt als financiële instelling. Er zijn regels waar iedere bedrijf aan moet voldoen. En naar mijn mening valt PayPal onder een instelling waar regels strenger zijn dan b.v. een onderneming die producten verkoopt of werkzaamheden voor een klant verricht.
Volgens jouw redenatie is ieder bedrijf wat diensten levert op basis van een factuur een financiële instelling.
john18 schreef: Je geef zoals jij zegt een automatisch incasso. Maar daar zijn ook regels voor. Het betreft hier een internet based platform voor betalingen enz. Dus koop op afstand. Aangezien het platform geen rekening houd met je betaal mogelijkheden maar wel over hoge bedragen kan gaan zou ik zeggen dat de platform een tussenpersoon/middel is die zorgt voor de betaling en afrekenen van een dienst/product. Aangezien er al wel is betaalt maar niks is geïncasseerd geven zij een credit.
Je redenatie slaat nergens op, mijn internet provider heeft een machtiging en incasseert deze maandelijks zonder dat zij weten of ik hier ruimte voor heb. Zo kun je nog vele andere voorbeelden aanhalen waarbij je achteraf betaald zonder dat de onderneming inzicht heeft in je financiële situatie.
john18 schreef: Bij ideaal is het eerst betalen en dan ontvangen. Bij automatische incasso kan het nog wel eens gebeuren dat men niet kan betalen. Dan is er meestal al wel een product of dienst geleverd. En dat is tussen de persoon en onderneming. En niet via derde. Als het via derde gaat lijkt het mij dat er door de derde een dienst word geleverd als credit want er is immers al betaalt.
Dus als de betaling via/via gaat zonder krediet controle is het een financiële onderneming. Paypal blokkeert je rekening bij de eerste achterstand, hier vervalt je punt dat er sprake is van krediet. Paypal biedt een betaalplatform voor consumenten. Volgens mij zijn er ontwikkelingen waarbij derden (met jouw toestemming) je rekeningsaldo wel kunnen checken, zou mij niets verbazen als PP wanneer deze functionaliteit beschikbaar is dit gaat gebruiken.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Men schiet helemaal niets voor. Het duurt enkele dagen voordat Paypal het geld van jouw rekening haalt, net zoals het een paar dagen duurt voordat het bij de ander wordt bijgeschreven. De enige dienst is het tussentijds overzetten van het geld in de paypalaccounts (de een gaat in de min, de ander in de plus).

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door mp2017 »

Nijogeth schreef:Men schiet helemaal niets voor. Het duurt enkele dagen voordat Paypal het geld van jouw rekening haalt, net zoals het een paar dagen duurt voordat het bij de ander wordt bijgeschreven. De enige dienst is het tussentijds overzetten van het geld in de paypalaccounts (de een gaat in de min, de ander in de plus).

Fout, want als je een betaling doet,(PayPal doet het via het e-mail adres) dan heeft de tegenpartij binnen minuten de betaling .
Daarom gaat ook de verzending als je koper bent zo snel!

Ja, sommige hier weten helemaal niets van deze constructie af, ook denken ze dat !

Als voorbeeld:
Julie4444 schreef:Toch begrijp je er helemaal niets van, mp2017, want je beweert allerlei dingen die niet kloppen. Erg bijzonder.
Het siert je niet dat je je zo laat kennen, overigens. :roll:

.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mp2017 schreef:
Nijogeth schreef:Men schiet helemaal niets voor. Het duurt enkele dagen voordat Paypal het geld van jouw rekening haalt, net zoals het een paar dagen duurt voordat het bij de ander wordt bijgeschreven. De enige dienst is het tussentijds overzetten van het geld in de paypalaccounts (de een gaat in de min, de ander in de plus).

Fout, want als je een betaling doet,(PayPal doet het via het e-mail adres) dan heeft de tegenpartij binnen minuten de betaling .
Daarom gaat ook de verzending als je koper bent zo snel!

Ja, sommige hier weten helemaal niets van deze constructie af, ook denken ze dat !
En toch zit je fout. Dit geld komt namelijk op de Paypal-account, maar komt niet direct op de bankrekening binnen. Overigens beheer ik zelf een paypalaccount en zakelijke rekening voor een online forum waar ik admin ben, dus ik heb hier wel ervaring mee. De donaties die binnenkomen staan namelijk pas na een aantal dagen op de zakelijke rekening, maar wel direct al op de Paypalaccount.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Fijn dat het is opgelost trouwens! Succes met het instellen van 2FA en de overige tips die zijn gegeven. Mocht je verder vragen hebben weet je ons te vinden he? :lol:
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2017 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht aangepast. Reden: reactie op verwijderd bericht

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Heb mn gmail, facebook inmiddels ook voorzien van 2FA. Naast malwarebytes nu ook Bullguard virusscanner op mijn laptop (60 dagen trial, als het bevalt schaf ik de licentie voor 3 pc's aan :D). Ik weet nu niet of ik de gehackte PC al kan herinstalleren, aangezien het bewijs is in mijn aangifte. Maar nu ik schadeloos gesteld ben door Paypal is de noodzaak daarvan misschien ook alweer verdwenen. Morgen maar eens contact opnemen met de politie. Desnoods heb ik denk ik nog wel ergens een harddisk liggen om te gebruiken in de gehackte PC.
@Julie4444 thanks :D
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2017 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht aangepast. Reden: reactie op verwijderd bericht

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door john18 »

Volgens jouw redenatie is ieder bedrijf wat diensten levert op basis van een factuur een financiële instelling.
nee! Een derde die voorschiet tussen koper en verkoper!
Je redenatie slaat nergens op, mijn internet provider heeft een machtiging en incasseert deze maandelijks zonder dat zij weten of ik hier ruimte voor heb. Zo kun je nog vele andere voorbeelden aanhalen waarbij je achteraf betaald zonder dat de onderneming inzicht heeft in je financiële situatie.
Fout jouw internet provider levert jouw een dienst zonder tussen komst van derde die jouw rekening voorschiet.
Dus als de betaling via/via gaat zonder krediet controle is het een financiële onderneming.
Nee alleen als ze jouw betaling voorschieten!
Paypal blokkeert je rekening bij de eerste achterstand, hier vervalt je punt dat er sprake is van krediet.
Fout ze hebben het al voor geschoten!
Paypal biedt een betaalplatform voor consumenten. Volgens mij zijn er ontwikkelingen waarbij derden (met jouw toestemming) je rekeningsaldo wel kunnen checken, zou mij niets verbazen als PP wanneer deze functionaliteit beschikbaar is dit gaat gebruiken.
Doet ideaal al! Daarom mijn vergelijking met ideaal! Die schieten niks voor. Maar incasseren meteen en betalen daarna pas!

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door mp2017 »

Je mag best mijn berichten quoten. :wink:

Misschien duidelijker:
Nijogeth schreef:
mp2017 schreef:
Nijogeth schreef:Men schiet helemaal niets voor. Het duurt enkele dagen voordat Paypal het geld van jouw rekening haalt, net zoals het een paar dagen duurt voordat het bij de ander wordt bijgeschreven. De enige dienst is het tussentijds overzetten van het geld in de paypalaccounts (de een gaat in de min, de ander in de plus).

Fout, want als je een betaling doet,(PayPal doet het via het e-mail adres) dan heeft de tegenpartij binnen minuten de betaling .
Daarom gaat ook de verzending als je koper bent zo snel!

Ja, sommige hier weten helemaal niets van deze constructie af, ook denken ze dat !
En toch zit je fout. Dit geld komt namelijk op de Paypal-account, maar komt niet direct op de bankrekening binnen. Overigens beheer ik zelf een paypalaccount en zakelijke rekening voor een online forum waar ik admin ben, dus ik heb hier wel ervaring mee. De donaties die binnenkomen staan namelijk pas na een aantal dagen op de zakelijke rekening, maar wel direct al op de Paypalaccount.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2017 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht aangepast. Reden: reactie op verwijderd bericht

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door john18 »

@mp2017 Kun jij mij uitleggen waarom er wel wordt betaalt aan de verkoper maar niet direct word geïncasseerd bij de koper? Want als ik het goed lees en begrijp kan een koper meer uitgeven dan erop een PayPal account staat. En daar bovenop is de verkoper al betaalt maar weet PayPal niet of de koper voldoende heeft op zijn rekening/creditcard of bank.

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Vanochtend contact gehad met de recherche en ik kan mijn PC formatteren en opnieuw installeren. :)
Heb ook maar een legale versie van windows 10 aangeschaft, anders begin je natuurlijk gelijk met een beveiligingsachterstand :D.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door john18 »

Leihcim321 schreef:Heb ook maar een legale versie van windows 10 aangeschaft, anders begin je natuurlijk gelijk met een beveiligingsachterstand :D.
Is dat misschien niet de reden dat je gehackt bent? :wink:

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

john18 schreef:
Leihcim321 schreef:Heb ook maar een legale versie van windows 10 aangeschaft, anders begin je natuurlijk gelijk met een beveiligingsachterstand :D.
Is dat misschien niet de reden dat je gehackt bent? :wink:
Geen idee, maar ik neem geen enkel risico meer (of iig zo min mogelijk).
Ik heb mijn lesje geleerd.

Gesloten