LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen, instemming OR en werknemer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Pablo9102
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019 14:46

Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door Pablo9102 »

Mijn werkgever is een nieuwe pensioenregeling (PR) aangegaan voor het einde van de vorige PR. Omdat we geen CAO hebben en er het een en ander contractueel vastgelegd is in de arbeidsovereenkomst (met name zwaarwichtig belang), is er instemming nodig van zowel de OR als de individuele werknemer. Nadat de werkgever de nieuwe PR is aangegaan, inmiddels loopt de nieuwe PR al, is de OR ingelicht en heeft 6 weken later haar akkoord gegeven. Ongeveer 11 weken nadat de nieuwe PR is gaan lopen is de werknemer geïnformeerd. Nu is het zo dat ik geen instemming geef voor de nieuwe PR om verschillende redenen. Werkgever en ik staan dus tegenover elkaar. De verzekeraar geeft aan dat alle werknemers deelnemer blijven zolang de werknemer voor de werkgever blijft werken (uitzondering daargelaten zoals ziekte, overlijden etc) en kan ik er dus niet uit. Mocht ik eruit gaan dan kan dit overigens ook gevolgen voor de overige werknemers hebben. In mijn optiek is het slechts een voorstel wat ik heb gekregen aangezien ik geen instemming heb gegeven. Omdat de PR loopt betaal ik wel de premie. Dit is ook omdat ik de werkgever niet onnodig tegen mij in het harnas will jagen. Werkgever heeft niet de intentie om tot een oplossing te komen anders dan dat ik instemming ga geven. Een paar vragen:

- Had de werkgever aanspraak kunnen maken op uitstel voor het aangaan van de nieuwe PR wanneer zij nog niet in de gelegenheid is geweest de OR en de werknemer om instemming te vragen. In dat geval was de oude PR verlopen in afwachting va de nieuwe PR.

- Van een zwaarwichtig belang is voorlopig nog geen sprake (maar je weet niet wat de werkgever uit de hoge hoed tovert). Wat kan de werkgever nog doen om mij te dwingen om toch akkoord te gaan.

- Hoe kan ik toch uit de regeling stappen (bijvoorbeeld via tussenkomst rechter oid). Omdat het een slecht voorstel is zou ik er voor willen kiezen om het zelf te gaan regelen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Pablo9102 schreef:
29 nov 2019 15:16
- Had de werkgever aanspraak kunnen maken op uitstel voor het aangaan van de nieuwe PR wanneer zij nog niet in de gelegenheid is geweest de OR en de werknemer om instemming te vragen. In dat geval was de oude PR verlopen in afwachting va de nieuwe PR.
De werkgever had vooraf instemming moeten vragen aan de OR, echter is dit achteraf aangepast door dat de OR alsnog heeft ingestemd.
Pablo9102 schreef:
29 nov 2019 15:16
- Van een zwaarwichtig belang is voorlopig nog geen sprake (maar je weet niet wat de werkgever uit de hoge hoed tovert). Wat kan de werkgever nog doen om mij te dwingen om toch akkoord te gaan.
Had wat meer informatie gevonden op https://www.honigenhonig.nl/wijziging-v ... oorwaarden echter is het hier niet duidelijk of enkel het instemmen (verwacht van wel) van de OR voldoende is.
Pablo9102 schreef:
29 nov 2019 15:16
- Hoe kan ik toch uit de regeling stappen (bijvoorbeeld via tussenkomst rechter oid). Omdat het een slecht voorstel is zou ik er voor willen kiezen om het zelf te gaan regelen.
Zover ik weet kun je niet als werknemer je eigen pensioen regelen en uit de collectieve regeling stappen. Dit zou ook nare gevolgen hebben, een slechtlopend pensioenfonds met duizenden leden zou dan in financiële problemen kunnen komen als er collectief mensen uitstappen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door renewouters »

sylvesterb schreef:
01 dec 2019 15:03


Zover ik weet kun je niet als werknemer je eigen pensioen regelen en uit de collectieve regeling stappen. Dit zou ook nare gevolgen hebben, een slechtlopend pensioenfonds met duizenden leden zou dan in financiële problemen kunnen komen als er collectief mensen uitstappen.

Dat hangt helemaal van de pensioenregeling af. Bij mij op het werk is het al sinds jaar en dag mogelijk om niet mee te doen met de regeling.

(en er zijn mensen die niet meedoen om wat op de premie te besparen; die collega's beseffen waarschijnlijk niet dat ze nu ook de 95% die de werkgever inlegt niet krijgen).

Pablo9102
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019 14:46

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door Pablo9102 »

Dank voor jullie antwoord. De link is nuttig. Instemming OR en individuele instemming is nodig. Ondanks dat de OR heeft ingestemd is toch ook de instemming van de werknemer nodig (vanwege arbeidscontract en de aard van de wijziging). Het gaat eigenlijk om de gang van zaken. De werkgever gaat het contract aan voor de nieuwe PR. op dat moment is ook de instemming van de OR en werknemer nodig maar die was er op dat moment niet. Voor mij is het dus nog een voorstel terwijl het voor de werkgever al een contract is. Het probleem is dus dat ik in een PR zit waar ik geen deelnemer van wil zijn maar omdat de werkgever al het contract is aangegaan ik er verplicht in zit.
Voorwaarde voor de uitvoering van de PR is dat ik deelnemer blijf, zo niet dan staat de PR voor de andere werknemers ook op losse schroeven.
Blijft nog de vraag openstaan: Had de werkgever aanspraak kunnen maken op uitstel voor het aangaan van de nieuwe PR wanneer zij nog niet in de gelegenheid is geweest de OR en de werknemer om instemming te vragen. In dat geval was de oude PR verlopen in afwachting va de nieuwe PR.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door berndv »

Pablo9102 schreef:
02 dec 2019 08:37
Het gaat eigenlijk om de gang van zaken.
Misschien een te snelle conclusie van mijn kant, maar is het nu gewoon een "principekwestie"? Meer in de trant van omdat de werkgever die toestemming niet vooraf heeft geregeld, wil ik nu uit principe niet mee doen, omdat volgens contract eerst toestemming werknemer noodzakelijk is? En dat als het wel volgens de regeltjes was gegaan, u wel gewoon akkoord was gegaan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door sjohie »

Verandering van pensioen is inderdaad instemmingsplichtig voor de OR, maar het individueel regelen met werknemers is aan de werkgever. Dat deze ervoor kiest om dat 11 weken na de instemming van de OR te doen is schamel, daar had de OR iets over kunnen zeggen, als ze dat al niet gedaan hebben. Wat u nu heeft, is dus een verschil van mening met de werkgever, en dat is in principe tussen u beiden, dat is een operationeel iets waar de OR in beginsel niks mee van doen heeft.

Pablo9102
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019 14:46

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door Pablo9102 »

Dank voor jullie input. Inderdaad is er nu een verschil van mening en wellicht al sprake van een geschil. Het was geen principe kwestie omdat er nog een aantal andere zaken zijn waardoor ik destijds geen instemming gaf. Nu ik, zo gaande weg, nog meer te weten ben gekomen is het wel een principe kwestie geworden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door berndv »

Pablo9102 schreef:
05 dec 2019 10:25
Nu ik, zo gaande weg, nog meer te weten ben gekomen is het wel een principe kwestie geworden.
Succes er mee. Ik heb nooit zoveel met principekwesties, ik vind ze zo nutteloos, van die kwesties om gewoon maar even je punt te maken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioen, instemming OR en werknemer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van een verstoorde arbeidsrelatie wordt niemand gelukkig. Als ik u was, zou ik op zoek gaan naar een andere baan. Principes kunnen duur uitpakken, plezier in het werk is onbetaalbaar.

Gesloten