LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen verdwenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Dutchie53
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Dutchie53 »

Veel dank voor uw betrokkenheid kweenie en de waardevolle informatie. Het klopt inderdaad dat ik voor mijn emigratie mij heb laten uitschrijven bij de gemeente en toen der tijd nog geen vast verblijfadres had in het toekomstige land. Toch was mijn BSN nummer wel bekend bij de belastingdienst te Heerlen. Doorgaans hoor je op de hoogte gesteld te worden als er een waardeoverdracht plaats gaat vinden, maar men heeft mij niet kunnen bereiken. Er hebben waardeoverdrachten "zonder waarde"? ? ? plaatsgevonden tussen de 3 pensioenfondsen. Dit zijn de huidige nog bestaande pensioenfondsen (N N, A.S.R. en als laatste partij ABN AMRO pensioenfonds). Volgens mijn informatie van de Nederlandse Bank zou volgens het register de ABN AMRO Bank NV de rechtsopvolger zijn van de Verenigde Spaarbank (VSB). Om kort te gaan worden uiteindelijk op den duur nog 2 partijen in gebreke gesteld, waarvan 1 partij (A.S.R.), reeds in gebreke gesteld, binnenkort hun bevindingen zullen geven. Met de Ombudsman Pensioenen heb ik in oktober al contact gehad en die deelde mij mede dat gezien de vele meldingen inzake zoekgeraakte pensioenen geen kans van slagen hebben. De laatste stap naar de rechter is in mijn situatie een gecompliceerde stap, om reden dat ik nog niet weet hoe ik dat van hieruit kan regelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door kweenie »

Toch was mijn BSN nummer wel bekend bij de belastingdienst te Heerlen. Doorgaans hoor je op de hoogte gesteld te worden als er een waardeoverdracht plaats gaat vinden, maar men heeft mij niet kunnen bereiken.
Je hebt hierbij helemaal niet te maken met de Belastingdienst. Het gaat om wat het pensioenfonds over je weet. Als je bij wijze van spreken Jan Jansen geboren te Amsterdam heet, dan kan het pensioenfonds niet zomaar weten welk BSN van welke Jan Jansen bij de pensioenaanspraken hoort.
Volgens mijn informatie van de Nederlandse Bank zou volgens het register de ABN AMRO Bank NV de rechtsopvolger zijn van de Verenigde Spaarbank (VSB).
Je hebt niet te maken met VSB of met ABN AMRO bank. Je hebt te maken met de, daarvan onafhankelijke, pensioenfondsen.

Dutchie53
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2018 15:50

Re: Pensioen verdwenen

Ongelezen bericht door Dutchie53 »

Wederom veel dank kweenie. Door het tijdsverschil met Nederland van 6 uur komen mijn reacties soms wat later, gezien de nodige nachtrust.
Ik dacht dat er een link door een pensioenfonds gelegd kon worden om informatie op te vragen via het BSN. Ik begrijp dat de belastingdienst daar niets mee te maken heeft. Ik heb dit verkeerd geformuleerd.
Dat ik te maken heb met onafhankelijke pensioenfondsen wist ik al, maar de Nederlandse Bank gaf mij die informatie en gaven ook aan dat ik bij hun (DNB) een klacht in kan dienen mochten de pensioenfondsen niet tot uitbetaling van mijn pensioen overgaan. De pensioenfondsen moeten dan wel eerst aangemaand en daarna in gebreke gesteld zijn. Ik had op hulp vooraf gehoopt van de DNB of van welke hulpverlenende instantie dan ook. Helaas moet ik zelf e.e.a. regelen of via een advocaat, maar een advocaat kan ik mij financieel gezien niet veroorloven. Het is een tijdrovende kwestie, maar geduld is een schone zaak. Ik heb nog een paar maanden te gaan tot ik in de financiële afgrond ben gedaald. Ik ben heel blij dat er een positieve wending van dit forum en ook mijnerzijds heeft plaatsgevonden. Ik dank een ieder voor haar of zijn bijdrage.

Gesloten