LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Ik heb gisteren nadat ik de betaling van de ontvanger had gekregen en de manier van verzending had afgesproken met de ontvanger, € 6,50- betaald via internet betaling, het pakket netjes veilig en goed in noppenfolie en grote plastiek ingepakt, netjes en onbeschadigd bij het postagentschap ingeleverd voor verzending. Krijg ik vandaag het bericht van de ontvanger dat Post.nl het pakket terug naar mij stuurt, dus ik neem contact op met Post.nl waarbij ik te horen krijg dat zij het pakket beschadigd hebben en ze het pakket terug naar mij zenden en ik het zelf maar met de ontvanger moet afhandelen! Ik heb hun erop gewezen dat ik A: niet meer de eigenaar ben dus het pakket naar de ontvanger moet, B: Ik € 6,50 betaald heb aan Post.nl en ik ervan mag uitgaan dat zij het pakket voorzichtig bezorgen. Daarbij hebben zij door de betaling van € 6,50- de verantwoordelijkheid op zich genomen om dit pakket netjes en onbeschadigd te bezorgen! Ze willen zich beroepen op het feit dat we dan maar een verzekering hadden moeten afsluiten, en vinden dat zij nergens verantwoordelijk voor zijn en ze weigeren ondanks dat ik niet meer de eigenaar ben, het pakket bij de ontvanger af te leveren! Ik heb hen opgedragen het product alsnog bij de ontvanger, (eigenaar) af te geven! Kan ik als ze morgen of zo voor de deur staan het pakket weigeren of moet ik het aannemen, met als gevolg dat ik het opnieuw, tegen betaling naar de nieuwe eigenaar moet sturen? Kunnen zij zomaar, ondanks dat zij aangegeven hebben tijdens de chat dat zij het product beschadigd hebben, dit zomaar langs zich neerleggen, hoeven zij dan helemaal geen verantwoordelijkheid te dragen?

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je bent nog steeds de eigenaar. Aangezien de koper het product nog niet ontvangen heeft, heb jij jouw kant van de deal nog niet vervult. Dat geldt overigens ook als het product kapot was geweest.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik denk dat het iets anders werkt (mits het hier een overeenkomst tussen twee particuliere verkopers gaat)

Afgezien van het feit dat het gewoon lomp van TPG is om zo met post om te gaan (dingen kunnen kapot gaan maar vervolgens het probleem weer lekker naar de verzender te verschuiven is op zijn zachts gezegd vreemd) ben je met de koper een wijze van verzenden overeengekomen.

Kennelijk zijn jullie overeen gekomen dat er geen verzekering voor beschadiging nodig was maar enkel voor verlies (zit volgens mij wel bij de 6.95 Euro).

Aangezien de koper de keuze had zelf ophalen of verzenden en dan keuze X voor verzending en TS vervolgens aan kan tonen dat het pakket heel bij TPG is afgeleverd (maar door TPG is beschadigd) en dat het beschadigen niet aan hem/haar te wijten is heeft deze aan zijn/haar leverplicht voldaan en is de koper inderdaad eigenaar geworden van het beschadigde product.

Zou ook vrij vreemd zijn, elke verkoper zou dan voor de goedkoopste verzendmethode gaan en vervolgens bij elke afwijking gaan claimen.

TPG heeft in dit geval niet voldaan aan haar verplichting tot leveren (maar ik wens TS veel succes met het terugclaimen van die 6.95)

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Cro »

Georgie159 schreef:
23 jul 2019 21:04
Ik heb gisteren nadat ik de betaling van de ontvanger had gekregen en de manier van verzending had afgesproken met de ontvanger, € 6,50- betaald via internet betaling, het pakket netjes veilig en goed in noppenfolie en grote plastiek ingepakt, netjes en onbeschadigd bij het postagentschap ingeleverd voor verzending. Krijg ik vandaag het bericht van de ontvanger dat Post.nl het pakket terug naar mij stuurt, dus ik neem contact op met Post.nl waarbij ik te horen krijg dat zij het pakket beschadigd hebben en ze het pakket terug naar mij zenden en ik het zelf maar met de ontvanger moet afhandelen! Ik heb hun erop gewezen dat ik A: niet meer de eigenaar ben dus het pakket naar de ontvanger moet,
Waarom zou jij de eigenaar niet meer zijn? Tenzij anders afgesproken ben jij gewoon verantwoordelijk tot het product in goede staat bij de ontvanger is. Het eigendom gaat normaliter ook pas over wanneer de ontvanger de zending in handen heeft. Dat lijkt hier niet gebeurt te zijn.
B: Ik € 6,50 betaald heb aan Post.nl en ik ervan mag uitgaan dat zij het pakket voorzichtig bezorgen. Daarbij hebben zij door de betaling van € 6,50- de verantwoordelijkheid op zich genomen om dit pakket netjes en onbeschadigd te bezorgen! Ze willen zich beroepen op het feit dat we dan maar een verzekering hadden moeten afsluiten, en vinden dat zij nergens verantwoordelijk voor zijn en ze weigeren ondanks dat ik niet meer de eigenaar ben, het pakket bij de ontvanger af te leveren! Ik heb hen opgedragen het product alsnog bij de ontvanger, (eigenaar) af te geven! Kan ik als ze morgen of zo voor de deur staan het pakket weigeren of moet ik het aannemen, met als gevolg dat ik het opnieuw, tegen betaling naar de nieuwe eigenaar moet sturen? Kunnen zij zomaar, ondanks dat zij aangegeven hebben tijdens de chat dat zij het product beschadigd hebben, dit zomaar langs zich neerleggen, hoeven zij dan helemaal geen verantwoordelijkheid te dragen?
Dat jij €6,50 hebt betaalt zegt niet zoveel, al zul je die €6,50 wel terug kunnen claimen omdat PostNL het pakket niet bij de geadresseerde heeft afgeleverd. Eventuele schade aan het product zal je echter niet vergoed krijgen tenzij het een verzekerde zending betreft. Dat had je ook gewoon voor verzending in de voorwaarden kunnen zien. De Postwet zorgt wat dat betreft voor een zeer beperkte aansprakelijkheid en dus zal PostNL inderdaad op dat gebied eigenlijk geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen.
Veldt01 schreef:
23 jul 2019 21:34
Ik denk dat het iets anders werkt (mits het hier een overeenkomst tussen twee particuliere verkopers gaat)

Afgezien van het feit dat het gewoon lomp van TPG is om zo met post om te gaan (dingen kunnen kapot gaan maar vervolgens het probleem weer lekker naar de verzender te verschuiven is op zijn zachts gezegd vreemd) ben je met de koper een wijze van verzenden overeengekomen.

Kennelijk zijn jullie overeen gekomen dat er geen verzekering voor beschadiging nodig was maar enkel voor verlies (zit volgens mij wel bij de 6.95 Euro).

Aangezien de koper de keuze had zelf ophalen of verzenden en dan keuze X voor verzending en TS vervolgens aan kan tonen dat het pakket heel bij TPG is afgeleverd (maar door TPG is beschadigd) en dat het beschadigen niet aan hem/haar te wijten is heeft deze aan zijn/haar leverplicht voldaan en is de koper inderdaad eigenaar geworden van het beschadigde product.
Dat is maar de vraag, in beginsel is de verkoper, ook bij verkoop tussen 2 consumenten, gewoon verantwoordelijk. Pas wanneer er afwijkende afspraken worden gemaakt op voorspraak van de koper wordt dat anders. Als TS heeft aangegeven "Alleen ophalen" en de koper heeft verzending bedongen kan de koper inderdaad verantwoordelijk zijn, ik zie echter niet hoe de koper al eigenaan zal zijn. Daarvoor moet het eigendom eerst worden overgedragen, daar lijkt nog geen sprake van te zijn.

Heeft TS echter aangegeven "ophalen of verzenden" is de kans zeer groot dat de verantwoordelijkheid nog bij TS ligt als daar niet expliciet bijgestaan heeft "verzending alleen op risico van koper"

Op basis van de beperkte informatie die TS geeft zie ik geen enkele informatie waaruit op te maken is dat de ontvanger zonder het product daadwerkelijk ontvangen te hebben al eigenaar geworden zou zijn. Verder ook geen enkele aanwijzing dat het risico naar de koper verlegd is. Tot TS hier duidelijkheid in kan scheppen lijkt wat mij betreft zowel de verantwoordelijkheid als het eigendom nog steeds bij TS te liggen.
Laatst gewijzigd door Cro op 23 jul 2019 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PostNL kan het onverzekerde pakket beschadigen zonder u daarvoor te compenseren. Dat is zo geregeld in de Postwet. Raar maar waar.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de post zal u beslist die verzendkosten vergoeden als u die claimt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Costnix »

Di staat op de website van PostNL:
We nemen geen extra maatregelen voor het vervoeren van kwetsbare voorwerpen. Daarnaast is ons sorteerproces grotendeels geautomatiseerd, hierdoor worden attentielabels zoals ‘breekbaar’ niet herkend. Het is dus belangrijk om onderstaande richtlijnen te volgen, zodat je pakket onbeschadigd aankomt bij de ontvanger.

Niet nog wat verdere adviezen:
https://www.postnl.nl/versturen/pakket- ... verpakken/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Post.nl beschadigd product en geeft daarna niet thuis!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De verzender is verantwoordelijk voor inpakken, als je papier om bolletjes plastic kluwen wikkelde kreeg je een vreemd gedrocht die kapot gedrukt kan worden.

Kijk eens hoe bedrijven dit inpakken en niet zomaar wat aan klooien.

Gesloten