LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
arnout.van-der-kamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:43

PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door arnout.van-der-kamp »

Juli 2018 kocht Suprasport 5 voorbumpers voor de Toyota Supra in Dubai. Deze werden met de post opgestuurd. 2 bumpers werden bij Suprasport afgeleverd, maar het pakket met 3 bumpers was zoek. Bij navraag bij PostNL bleek dat het pakket met de 3 bumpers al bij aankomst in Nederland was 'vernietigd', omdat het bezorgadres niet duidelijk was en de verzender had aangegeven het pakket niet retour te willen.
Super vreemd, want je zou toch verwachten dat een pakket in ieder geval een paar weken apart wordt gehouden, wie weet claimt de ontvanger het nog?
Weer navragen maar het pakket was niet te vinden! Ook de verzender kreeg geen antwoord bij navraag. Pakket kwijt, nergens te vinden.
Vandaag kreeg ik een bericht dat er drie Toyota Supra bumpers op Marktplaats te koop werden aangeboden. Nieuw in de verpakking voor 100 euro per stuk! De huidige prijs van deze bumpers is 550 euro, dus voor 100 euro moet een luchtje aanzitten toch?
Ik die verkoper opgebeld: "Ik heb het gekocht bij een veiling van niet opgehaalde post pakketten, ik heb drie Supra bumpers".
Meteen in de auto gesprongen en naar de verkoper gereden (Haarlem-Nijmegen). De bumpers waren 100% zeker MIJN bumpers, want de dag van productie was exact hetzelfde als de twee bumpers die ik al had ontvangen. Ook de labels van de verzender stonden er nog op (zelfde bedrijf dus)!
Hij liet de link naar de veiling zien dus hij handelde te goeder trouw: https://www.bva-auctions.com/auction/lot/36799/11890861
Ik heb de bumpers van hem 'terug' gekocht.

Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat de PostNL zegt dat mijn pakket vernietigd is en dat ze het gewoon achter je rug om via BVA Auctions verkopen? Is dit diefstal of de moeite om hier aangifte van te doen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt geen aangifte doen, er is immers geen strafbaar feit gepleegd. Als een pakket niet afgeleverd kan worden, of pakketten die tussen wal en schip raken, die worden verzameld en zal iets mee moeten gebeuren. Consumenten worden beschermd en de verzender is verantwoordelijk totdat u de zending ontvangen heeft. En mocht de terug betaling dan ook fout gaan heb je via diverse betaal methodes kopersbescherming. Consumenten bestellen niet zo snel 5 bumpers, het is dus aannemelijk dat u zakelijk handeld. Geen idee wat dan de richtlijnen zijn. Makkelijk gezegd heeft u natuurlijk niets ontvangen en hoeft u ook niet te betalen. Maar voor die exacte regels kunt u beter uw vraag uitleggen op www.higherlevel.nl. Dat is het forum voor ondernemers. U bent nu op een forum voor consumenten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er is niets vernietigd dus fraude!

Wel kan een onduidelijk adres op staan en als verzender niets terug wilde moet je de 2 geleverde betalen en de 3 nooit aangekomen krijg je geld terug.

Dat je nu €550,- - €100,- €450,- bespaarde is leuk... maar niet geleverd is niet betalen en/of geld terug.
Dus leuk koopje als je het geld terug kreeg of de niet geleverde niet hoefde te betalen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

arnout.van-der-kamp schreef:
22 jan 2019 16:44
Juli 2018 kocht Suprasport 5 voorbumpers voor de Toyota Supra in Dubai. Deze werden met de post opgestuurd. 2 bumpers werden bij Suprasport afgeleverd, maar het pakket met 3 bumpers was zoek. Bij navraag bij PostNL bleek dat het pakket met de 3 bumpers al bij aankomst in Nederland was 'vernietigd', omdat het bezorgadres niet duidelijk was en de verzender had aangegeven het pakket niet retour te willen.
Super vreemd, want je zou toch verwachten dat een pakket in ieder geval een paar weken apart wordt gehouden, wie weet claimt de ontvanger het nog?
Weer navragen maar het pakket was niet te vinden! Ook de verzender kreeg geen antwoord bij navraag. Pakket kwijt, nergens te vinden.
Vandaag kreeg ik een bericht dat er drie Toyota Supra bumpers op Marktplaats te koop werden aangeboden. Nieuw in de verpakking voor 100 euro per stuk! De huidige prijs van deze bumpers is 550 euro, dus voor 100 euro moet een luchtje aanzitten toch?
Ik die verkoper opgebeld: "Ik heb het gekocht bij een veiling van niet opgehaalde post pakketten, ik heb drie Supra bumpers".
Meteen in de auto gesprongen en naar de verkoper gereden (Haarlem-Nijmegen). De bumpers waren 100% zeker MIJN bumpers, want de dag van productie was exact hetzelfde als de twee bumpers die ik al had ontvangen. Ook de labels van de verzender stonden er nog op (zelfde bedrijf dus)!
Hij liet de link naar de veiling zien dus hij handelde te goeder trouw: https://www.bva-auctions.com/auction/lot/36799/11890861
Ik heb de bumpers van hem 'terug' gekocht.

Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat de PostNL zegt dat mijn pakket vernietigd is en dat ze het gewoon achter je rug om via BVA Auctions verkopen? Is dit diefstal of de moeite om hier aangifte van te doen?
Even een paar rollen verhelderen: jij hebt (naar ik aanneem) bij Suprasport gekocht. Zij hebben in Dubai ingekocht. Jij hebt slechts een overeenkomst met Suprasport, dus zij moeten jou leveren. Zij kunnen zich er niet zomaar vanaf maken door naar een vernietigd pakket te wijzen. Zij hadden actie moeten ondernemen jegens de verkoper in Dubai. Wat is hun reactie op het gebeuren?

Jij kunt niets met deze kwestie, behalve Suprasport aankijken. Als er al iemand actie zou moeten ondernemen, is het de verkoper in Dubai, want het waren zijn spullen. Maar ook hen geef ik geen kans, want ongetwijfeld is de methode van vernietigen of verkopen keurig afgedekt in de toepasselijke voorwaarden. Het is ook nogal logisch dat zaken van waarde worden verkocht in plaats van vernietigd.

Los van het bovenstaande speelt dan ook nog de vraag wie er verantwoordelijk is voor die verkeerde adressering.

CrniB
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2019 13:20

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door CrniB »

Misschien ook handig om advies in te winnen van een jurist bij het Juridisch Loket hierover. Dat is geheel gratis, zie ook het linkje dat ik geplaatst heb daar staan een paar onderwerpen over aankoop en garantie online.


mh73

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door mh73 »

CrniB schreef:
23 jan 2019 13:24
Misschien ook handig om advies in te winnen van een jurist bij het Juridisch Loket hierover. Dat is geheel gratis, zie ook het linkje dat ik geplaatst heb daar staan een paar onderwerpen over aankoop en garantie online.
Voor een zakelijk geschil? Dat vraag ik me af...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik hoop dat TS nog wat opheldering gaat geven...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 11:24
Er is niets vernietigd dus fraude!
Erg kort door de bocht en compleet onjuist. Als PostNL het pakket niet retour kan sturen en/of bij de afzender kan afsturen omdat de NAW gegevens ontbreken dan staat het hun vrij om deze via een veilingsite te verkopen.

Er is dus geen sprake van fraude. De medewerker van PostNL heeft gewoon "vernietigd" gezegd omdat TS anders was door zeuren dat ze moeten gaan zoeken naar zijn pakket. Lijkt dus meer een leugentje voor best wil.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door heerschap »

sylvesterb schreef:
29 jan 2019 19:10
Er is dus geen sprake van fraude. De medewerker van PostNL heeft gewoon "vernietigd" gezegd omdat TS anders was door zeuren dat ze moeten gaan zoeken naar zijn pakket. Lijkt dus meer een leugentje voor best wil.
Pardon? Vind je dat normaal?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leugentjes om best wil maakt je niet voor jezelf, maar voor een ander.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat er uberhaupt geen sprake is van een leugen, maar van onwetendheid.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sylvesterb schreef:
29 jan 2019 19:10
Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 11:24
Er is niets vernietigd dus fraude!
Erg kort door de bocht en compleet onjuist. Als PostNL het pakket niet retour kan sturen en/of bij de afzender kan afsturen omdat de NAW gegevens ontbreken dan staat het hun vrij om deze via een veilingsite te verkopen.

Er is dus geen sprake van fraude. De medewerker van PostNL heeft gewoon "vernietigd" gezegd omdat TS anders was door zeuren dat ze moeten gaan zoeken naar zijn pakket. Lijkt dus meer een leugentje voor best wil.


Nou zo erg door de bocht en compleet onjuist is het nu ook weer niet. heb je het hele artikel wel gelezen ??

Uit het artikel:
Op het pakket zelf stond wel gewoon de juiste postcode.

Konden dus wel degelijk naar TS sturen maar volgens Postnl is er waarschijnlijk een typo gemaakt met invoeren van de postcode waardoor het pakketje verkeerd in systeem kwam te staan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:
30 jan 2019 09:02
Op het pakket zelf stond wel gewoon de juiste postcode.
Konden dus wel degelijk naar TS sturen maar volgens Postnl is er waarschijnlijk een typo gemaakt met invoeren van de postcode waardoor het pakketje verkeerd in systeem kwam te staan.
Een juiste postcode maakt nog geen juist adres.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe kun je weten of het pakket de juiste postcode had, als het pakket er niet meer is?

De verantwoordelijkheid ligt hier trouwens vooral bij de verzender. Die heeft mogelijk het adres niet goed op het pakket gezet en, na reclamatie door Postnl, er voor gekozen dat ze het pakket niet terug willen. Met het openen en verkopen van de inhoud is het geen 'postpakket' meer en kun je dus zeggen dat het postpakket vernietigd is.

Als klant zul je dan bij de verzender moeten aankloppen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
30 jan 2019 09:38
Teunbosseman schreef:
30 jan 2019 09:02
Op het pakket zelf stond wel gewoon de juiste postcode.
Konden dus wel degelijk naar TS sturen maar volgens Postnl is er waarschijnlijk een typo gemaakt met invoeren van de postcode waardoor het pakketje verkeerd in systeem kwam te staan.
Een juiste postcode maakt nog geen juist adres.

Ik vindt dat wel erg veel spijkers op erg laag water zoeken.


Ook uit het artikel:
5 voorbumpers worden besteld, 2 van de 5 worden keurig ontvangen van Postnl, de overige 3 spoorloos.


2 stuks worden dus correct in systeem ingevoerd, de overige 3 niet met alle gevolgen vandien. Niemand van Postnl heeft blijkbaar de moeite genomen om de adressering op de zending te controleren.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
30 jan 2019 10:19
Hoe kun je weten of het pakket de juiste postcode had, als het pakket er niet meer is?

De verantwoordelijkheid ligt hier trouwens vooral bij de verzender. Die heeft mogelijk het adres niet goed op het pakket gezet en, na reclamatie door Postnl, er voor gekozen dat ze het pakket niet terug willen. Met het openen en verkopen van de inhoud is het geen 'postpakket' meer en kun je dus zeggen dat het postpakket vernietigd is.

Als klant zul je dan bij de verzender moeten aankloppen.

In het artikel staat dat de postcode goed stond ingevuld op het pakket. Postnl erkent dat er waarschijnlijk een typo is gemaakt in systeem met postcode.

NAW stond dus goed op de zending, Postnl heeft verkeerd ingevoerd. Volgens artikel has verzender aangegeven artikel niet retour te willen hebben. Postnl is verantwoordelijk, zeggen zij zelf, opdat zij het inklaringsformulier zelf hebben ingevuld.

De verzender heeft de klant 700 euro terug betaald voor 3 bumpers. Postnl sluit niet uit dat zij uiteindelijk de verzender moeten terug betalen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Spijkers op laag water? Het is juist de oorzaak van de ellende.

Het is makkelijk beoordelen vanachter je scherm dat ze die pakketjes wel ff met elkaar in verband kunnen brengen. Als het de enige twee pakketten zouden zijn die tegelijk op het bureau van iemand terecht zouden komen misschien wel ja... maar in de grote bulk van internationale postverzending met geautomatiseerde processen niet.

Als PostNL aansprakelijk is voor deze schade, dan nog is dat iets tussen PostNL en de verzender, TS heeft slechts met de verkoper van doen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door alfatrion »

De aansprakelijkheid van PostNL is geregeld in art. 29 van de Postwet. PostNL is alleen aansprakelijk in het geval de schade met opzet is veroorzaakt dan wel als gevolg van bewuste roekeloosheid is veroorzaakt. Wanneer er sprake is van opzettelijk veroorzaakte schade of schade die als als gevolg van bewuste roekeloosheid is veroorzaakt, dan kan de ontvanger ook een claim indienen bij PostNL.

CrniB
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2019 13:20

Re: PostNL heeft mijn pakket via BVA Auctions verkocht

Ongelezen bericht door CrniB »

Hoe kun je een claim indienen bij PostNL, op hun pagina Probleem of klacht zie ik daar niets over?

Gesloten