LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy en klantenkaarten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik als grijze oude man mijn Buurt super kaart de leeftijd invoerde, zouden de nu 8¾ jaren jongen Augurkjes bier mogen kopen?
Nee, dit mag niet als Legitimatie want mijn klantnummer is zonder foto of naam erop!

Alleen een geldige legitimatie mag je drank verkopen, en geen klantkaart.
Dit topic gaat over de klant kaarten, en daarvoor zie ik geen noodzaak leeftijd en legitimatie voor.
De Makro en gelijkwaardige voor bedrijven hebben wel kaarten op bedrijfsnaam dus niet persoonlijk en die zijn daarmee
zeer gemakkelijk te misbruiken is helaas gebleken.

Maar als je dagelijks een paar Biertjes komt halen, en dagelijks je legitimatie moet laten zien?
Wettelijk mogen ze dat eisen maar is onredelijk voor vaste klanten en ik denk dat vele 40+ zonder legitimatie dagelijks deze drank moeiteloos halen! In de wet staat ook over leeftijd discriminatie en een 65+ Dame om Legitimatie vragen omdat ze er nog zo goed uit ziet, mag dat?

25 jaren is een onzin maatregel!
Een puber meisje met veel Cup DD en 13 jaren jong en haar lerares van 27 als strijkplank!
Ja, ze geeft dus les aan iemand die er meer volwassen uit ziet maar dat beslist niet is!

En wat doet de Buurt Super met Kersenbonbons en Rum-Rozijnen Vla?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie, je verhaal komt er op neer dat je wilt dat de verplichting om je te identificeren een verplichting tot legitimatie is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
31 dec 2019 08:31
Moneyman schreef:
30 dec 2019 16:06
tttlocke schreef:
30 dec 2019 14:41
Identiteit vaststellen zonder legitimatie is verdraaid lastig. Hoe doe je dat?
De simpele vraag "wat is uw naam", gevolgd door "en uw adres/ geboortedatum" is tot nu toe (als ik het bewuste pasje al niet in mijn app bij me had) altijd genoeg.

Overigens bevestigd het hebben van een klantenkaart helemaal niets.
Zo kun je iemand ook identificeren dus legitimatie is niet noodzakelijk.
Als iemand NAW gegevens geeft, kan je de persoon natuurlijk helemaal niet identificeren. Je kunt hoogstens checken of die gegevens in het systeem staan, en dat er voor die NAW gegevens een klantenkaart bestaat.

Klantenkaartvraag
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2019 21:24

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Klantenkaartvraag »

Veel reacties; ik reageer even op degene die ik heb gelezen en lees dan verder. Ik merk inderdaad dat ik het niet duidelijk genoeg heb verwoord. Je komt als klant in de winkel, maar je hebt je klantenkaart vergeten. Je verzoekt dan deze op te zoeken in het systeem. Vaak wordt dit gedaan met postcode + huisnummer. Alleen dit mag alleen wanneer je een legitimatiebewijs toont. Ik werk zelf in zo'n winkel en sta dus de hele dag om legitimatiebewijzen te vragen en stuit op veel onbegrip bij klanten omdat ze die moeten tonen. Ik zou dus graag met een duidelijke uitleg komen over waarom dit moet en waarom ik hier naar mag vragen. Ik zag al wat behulpzame antwoorden staan, waarvoor dank.

Toevoeging: het vragen naar legitimatie wordt mij dus door het hoofdkantoor opgelegd sinds de AVG.

Klantenkaartvraag
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2019 21:24

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Klantenkaartvraag »

Het opmerkelijke is ook dat het in andere winkels nooit zo lijkt te gebeuren, waardoor ik me dus afvraag hoe het nou officieel zou horen te gaan. Het vragen naar legitimatie lijkt mij wel op z'n plaats, aangezien er soms ook geldbedragen op de pas staan die gebruikt kunnen worden en adres- en telefoongegevens, om maar wat te noemen.

Iedereen dank voor de reacties tot nu toe!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
31 dec 2019 10:57
Als iemand NAW gegevens geeft, kan je de persoon natuurlijk helemaal niet identificeren.
Je kan door een paar vragen de identiteit vaststellen omgaat en wildvreemde niet over de antwoorden beschikt. Bovendien, voor het verkrijgen van zo'n kaart is het niet nodig om je te legitimeren.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 dec 2019 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
31 dec 2019 10:57
alfatrion schreef:
31 dec 2019 08:31
Moneyman schreef:
30 dec 2019 16:06
De simpele vraag "wat is uw naam", gevolgd door "en uw adres/ geboortedatum" is tot nu toe (als ik het bewuste pasje al niet in mijn app bij me had) altijd genoeg.

Overigens bevestigd het hebben van een klantenkaart helemaal niets.
Zo kun je iemand ook identificeren dus legitimatie is niet noodzakelijk.
Als iemand NAW gegevens geeft, kan je de persoon natuurlijk helemaal niet identificeren. Je kunt hoogstens checken of die gegevens in het systeem staan, en dat er voor die NAW gegevens een klantenkaart bestaat.
En dat is in de praktijk meer dan voldoende. De hiervoor door Kweenie genoemde voorbeelden hebben een zeer hoog hypothetisch karakter. Want als je je even voorstelt hoe dit er in de praktijk uit zou moeten zien, snap je al dat het voor een theoretisch probleem is. Als ik in een willekeurige winkel sta, schud ik geen NAW-gegevens van willekeurige andere personen uit m'n mouw, en zeker niet op een manier die ook nog normaal overkomt. De kans dat je dat wél kunt, en dat dan ook nog doet in een winkel waar die door jou genoemde andere persoon een kaart heeft, is minimaal.

Oftewel: de maatregel om je te identificeren is niet proportioneel en dus in strijd met de AVG. Als de instructie zou zijn "bij twijfel identificeren" zou het al anders zijn. Als standaard maatregel schiet het zijn doel voorbij.

Klantenkaartvraag
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2019 21:24

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Klantenkaartvraag »

Moneyman schreef:
31 dec 2019 11:05
renewouters schreef:
31 dec 2019 10:57
alfatrion schreef:
31 dec 2019 08:31

Zo kun je iemand ook identificeren dus legitimatie is niet noodzakelijk.
Als iemand NAW gegevens geeft, kan je de persoon natuurlijk helemaal niet identificeren. Je kunt hoogstens checken of die gegevens in het systeem staan, en dat er voor die NAW gegevens een klantenkaart bestaat.
En dat is in de praktijk meer dan voldoende. De hiervoor door Kweenie genoemde voorbeelden hebben een zeer hoog hypothetisch karakter. Want als je je even voorstelt hoe dit er in de praktijk uit zou moeten zien, snap je al dat het voor een theoretisch probleem is. Als ik in een willekeurige winkel sta, schud ik geen NAW-gegevens van willekeurige andere personen uit m'n mouw, en zeker niet op een manier die ook nog normaal overkomt. De kans dat je dat wél kunt, en dat dan ook nog doet in een winkel waar die door jou genoemde andere persoon een kaart heeft, is minimaal.

Oftewel: de maatregel om je te identificeren is niet proportioneel en dus in strijd met de AVG. Als de instructie zou zijn "bij twijfel identificeren" zou het al anders zijn. Als standaard maatregel schiet het zijn doel voorbij.
Ook dit klinkt dan weer logisch. Eigenlijk gaat het nergens over en ik ga er ook niet vanuit dat iemand de winkel in komt, iets afrekent en de punten op de kaart wil zetten van een ander in de hoop wat privé-gegevens los te peuteren, want meer dan een adres en een naam staan er niet op en die moet je al zelf opgeven wil je de kaart vinden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klantenkaartvraag schreef:
31 dec 2019 10:59
Ik werk zelf in zo'n winkel en sta dus de hele dag om legitimatiebewijzen te vragen en stuit op veel onbegrip bij klanten omdat ze die moeten tonen. Ik zou dus graag met een duidelijke uitleg komen over waarom dit moet en waarom ik hier naar mag vragen.
Ik zou die vraag vooral ook eens aan het hoofdkantoor stellen, vanuit het perspectief dat je het aan je klanten wilt kunnen uitleggen. Ben benieuwd naar de inhoudelijke onderbouwing. Het klinkt vooral als de zoveelste overreactie ten aanzien van de AVG.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door witte angora »

Klantenkaartvraag schreef:
31 dec 2019 10:59
Vaak wordt dit gedaan met postcode + huisnummer. Alleen dit mag alleen wanneer je een legitimatiebewijs toont.
Wat een onzin. Als ik een klantenservice van welk bedrijf ook bel, wordt er standaard naar NAW+geboortedatum gevraagd. Dan wordt er echt niet verwacht dat mensen via teleportatie of wat dan ook hun ID even doorsturen.

Welke doorgeslagen Farizeeër heeft dit verzonnen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
30 dec 2019 20:22
Ah, ik zag die post meer als gedachtenspinsels dan als antwoord op de vraag waarom het "natuurlijk zou mogen". TS vraagt naar de vigerende regelgeving. Daarop heb ik wel jouw antwoord/ mening gezien, maar geen onderbouwing.
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.
Niemand wordt gedwongen zijn legitimatie te laten zien.
Wat niet verboden is, is in principe toegestaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
31 dec 2019 08:31
Moneyman schreef:
30 dec 2019 16:06
tttlocke schreef:
30 dec 2019 14:41
Identiteit vaststellen zonder legitimatie is verdraaid lastig. Hoe doe je dat?
De simpele vraag "wat is uw naam", gevolgd door "en uw adres/ geboortedatum" is tot nu toe (als ik het bewuste pasje al niet in mijn app bij me had) altijd genoeg.

Overigens bevestigd het hebben van een klantenkaart helemaal niets.
Zo kun je iemand ook identificeren dus legitimatie is niet noodzakelijk.
Dat is natuurlijk geen identificeren.

Maar goed, de klant is niet verplicht hieraan mee te werken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
30 dec 2019 23:36
Maar die 18-jarige kan er wel heel ‘oud’ uitzien, misschien wel 30.
En het grappige is, dat de persoon achter de kassa dan niet eens een fout heeft gemaakt, want de regelgeving die men oplegt aan supermarkten heeft het expliciet over schatten. Dus als een kassière ooit gepakt wordt (meestal door de keten zelf georganiseerd), dan zou er niets aan de hand mogen zijn als deze zegt dat ze persoon 30 schatte. Praktijk wijst vaak anders uit want supermarkt managers straffen toch. De andere optie is gewoon verplicht ID laten zien bij het aankopen van 18+ zaken, ongeacht leeftijd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
31 dec 2019 11:05
Oftewel: de maatregel om je te identificeren is niet proportioneel en dus in strijd met de AVG. Als de instructie zou zijn "bij twijfel identificeren" zou het al anders zijn. Als standaard maatregel schiet het zijn doel voorbij.
Van een verplichte maatregel is volgens mij geen sprake. Je kunt je rechten immers op andere wijze uitoefenen.
Maar dat gezegd hebbend, wat is eigenlijk de onderbouwing voor het standpunt dat de AVG van toepassing is?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mist dat de AVG verplichtingen oplegt, zoals het inzagerecht.
tttlocke schreef:
31 dec 2019 13:06
Dat is natuurlijk geen identificeren.
Natuurlijk wel.
tttlocke schreef:
31 dec 2019 13:17
Maar dat gezegd hebbend, wat is eigenlijk de onderbouwing voor het standpunt dat de AVG van toepassing is?
Er worden natuurlijk persoonsgegevens verwerkt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Aan een 16 jarige meisje zeggen dat ze er goed uitziet voor een van 65+ en gewoon alcohol meegeven?
Dat is vragen om problemen.

Maar vaste klanten waar je weet van eerdere keer gelegitimeerd vind ik overbodig.

Maar Topic starter, blijkbaar werkte deze bij een winkel met spaar systeem, dan kan een gratis punten van Kruidvat zijn, maar ook de spaar rekening voor de Vomar buurt Super zijn met echt geld gestort voor 4% rente.

Dan gelden iets andere regels dan de Bolus kaart voor alleen maar korting van AH.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
31 dec 2019 10:54
kweenie, je verhaal komt er op neer dat je wilt dat de verplichting om je te identificeren een verplichting tot legitimatie is.
Er is geen sprake van een verplichting.
Daar gaat het niet om.
Het gaat erom of het is toegestaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
31 dec 2019 13:31
tttlocke schreef:
31 dec 2019 13:17
Maar dat gezegd hebbend, wat is eigenlijk de onderbouwing voor het standpunt dat de AVG van toepassing is?
Er worden natuurlijk persoonsgegevens verwerkt.
In het klantenregistratiesysteem zeker.
Het bekijken van een identiteitsbewijs valt niet onder de AVG.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Beste Winkel,

Ik ben mijn klantenkaart vergeten en doe daarom een beroep op mijn inzagerecht. Het inzagerecht geeft mij het recht op een kopie, waarmee ik vervolgens de aankopen kan registeren. U mag voor een beroep op dit recht niet legitimatie verplicht stellen.

Was getekend,
Klant die zijn klantenkaart is vergeten

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Beste klant die zijn klantenkaart vergeten is,

Ik zie dat u goed thuis bent in de materie. Natuurlijk heeft u inzagerecht. Wij verzoeken u daarvoor uw identiteit te bewijzen. U kunt dat bijvoorbeeld doen door een kopie van uw identiteitsbewijs te sturen (foto en BSN-nummer mogen onzichtbaar gemaakt worden). Binnen 4 weken nadat wij uw identiteit hebben kunnen vaststellen, ontvangt u de door u gevraagde informatie én een kopie van de gegevens.

Mocht u onverhoopt nog eens uw klantenkaart vergeten, dan is dat geen probleem. Op vertoon van uw identiteitsbewijs, kunnen we bij de kassa de aankopen direct op uw klantenkaart registreren. Ook krijgt u dan gewoon de 5%-kassakorting die hoort bij de klantenkaart.
Het met terugwerkende kracht registreren van uw aankopen op een klantenkaart is helaas niet mogelijk.

Wij hopen u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd.

Was getekend,
De Winkel

Gesloten