LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Liubi »

Wij hebben begin december een huis gekocht en daarbij een energiecontract bij Energiedirect aangegaan. Belangrijk om te weten: de vorige bewoners hadden een eigen bedrijf maar niet op het adres van mijn huis. Zij hadden ooit een contract bij Eneco Business maar zijn al half juni 2018 overgestapt naar een ander provider. Na drie weken ontving ik een bericht dat Energiedirect mijn contract had opgezegd. Via de netwerkbeheerder Enexis en via Energiedirect kwamen we erachter dat Eneco Business zomaar een nieuw energiecontract was aangegaan op naam van de firma van de oude bewoners op mijn adres! Dit ging alleen over de elektriciteit. Na veel over en weer bellen en emailen werd Energiedirect half januari weer mijn provider.

Zes dagen daarna ontving ik wederom een bericht dat mijn energiecontract met Energiedirect was opgezegd. Dit keer het gasgedeelte en WEER door Eneco Business. Ik heb helemaal geen doen met die gasten! Helaas duurde het dit keer veel langer om het op te lossen vanwege de lakse houding van Eneco. Wachttijden aan de telefoon, niet reageren op emails. Het is zelfs zo dat het tot op managementniveau werd geescaleerd. Twee maanden precies. De oude bewoners van mijn huis hebben nu van ENECO Business een rekening van 141 euro van de levering van gas op mijn adres gekregen. De vraag is: wie moet deze rekening betalen?? Ik, de oude bewoners, Eneco? Wij zijn hier allemaal de dupe van Eneco Business. Wat zijn onze rechten hierin?

Alvast bedankt.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat bij de overdracht van het huis de standen opgenomen zijn en na afwikkeling van die ellende met Eneco die standen gehanteerd zijn alsmede de eindstand? Dan hebt u dat gas verbruikt en zult u moeten betalen.

Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Liubi »

Hoe bedoelt u standen? Ik ben onrechtmatig behandeld hier. Ik heb alle standen netjes aan Energiedirect doorgegeven. Waarom zou ik Eneco moeten betalen omdat zij onrechtmatig en ZONDER mijn toestemming zomaar een contract zijn aangegaan? Ja, ik heb gas verbruikt. En ik weiger Eneco Business te betalen. Zij hebben al toegegeven fout te zijn. Volgens Energiedirect mag Eneco Business cobform de afspraken op de energiemarkt geen rekening sturen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door sjohie »

Hebben we het hier over een zakelijk (eneco business) en een particulier (energiedirect) contract, of is dat laatste ook een zakelijk contract?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als de rekening van uw verbruik is zal u moeten betalen. Of u nu aan energie direct of eneco zou moeten betalen is lood om oud ijzer. U hebt het verbruikt. Mee dan alleen uw verbruik bent u niet verplicht.

Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Liubi »

Het gaat om een particulier contract dat ik had met Energiedirect. Eneco Business heeft er een zakelijk contract van gemaakt door eenzijdig en zonder mijn toestemming mijn particulier contract op te zeggen. Het nieuwe contract vabmn Eneco Business stond op mijn adres maar op naam van het bedrijf van de oude bewoners van het huis.

Ik ben verbijsterd dat dit zomaar kan in Nederland. Ik heb nog nooit contact gehad met Eneco Business.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik denk dat u zich erop kunt beroepen dat u geen overeenkomst met Eneco heeft, en enkel gehouden kunt worden uw verbruik tegen de tarieven van uw EnergieDirect contract te voldoen (aan EnergieDirect).

Elke andere vorm van afrekening zou ik met plezier na dagvaarding door Eneco aan de kantonrechter voorleggen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vraagt in uw OP “wie moet dat betalen?”

En later schrijft u, dat ga ik niet betalen. Prima toch, maar dan hoeft u het ook niet te vragen. U hebt het gewoon gebruikt.

16again
Berichten: 16083
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 17:20
U hebt het gewoon gebruikt.
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
20 mar 2019 18:51
Lady1234 schreef:
20 mar 2019 17:20
U hebt het gewoon gebruikt.
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst
De Ts vraagt helemaal niet aan Wie er betaald moet worden, maar door WIE.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 mar 2019 18:51
Lady1234 schreef:
20 mar 2019 17:20
U hebt het gewoon gebruikt.
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst
Zo natuurlijk is dat niet, Eneco kan gewoon betaling (tegen de particuliere tarieven van Energiedirect) vorderen op basis van ongerechtvaardigde verrijking.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door criticus2 »

wat een ongelofelijke puinzooi maken die energieleveranciers ervan. En dan vervolgens niet thuis geven. Wordt echt tijd dat de overheid gaat opreden, en ook vette boetes uit gaat delen. Kan echt niet. Aangezien ze het zelf niet door hebben en niet willen leren blijkbaar moet er dan van bovenaf maar forse druk uitgeoefend worden.

16again
Berichten: 16083
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
21 mar 2019 11:28
16again schreef:
20 mar 2019 18:51
Lady1234 schreef:
20 mar 2019 17:20
U hebt het gewoon gebruikt.
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst
Zo natuurlijk is dat niet, Eneco kan gewoon betaling (tegen de particuliere tarieven van Energiedirect) vorderen op basis van ongerechtvaardigde verrijking.
Dan moet eerst duidelijk zijn, dat die dagen niet aan energiedirect betaald moet worden. Anders is er natuurlijk geen sprake van ongerechtvaardigde verrijking....maar van dubbel betalen.
Ik zou Eneco rechtstreeks verwijzen naar energiedirect. Laat die het maar onderling oplossen.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat laatste vind ik ook de meest voor de hand liggende route.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door yan »

Oftwel simpel berichtje aan eneco.:
"Wij hebben geen overeenkomst met u voor energielevering, uw factuur zal dan ook als niet ontvangen worden beschouwd.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

yan schreef:
21 mar 2019 15:02
Oftwel simpel berichtje aan eneco.:
"Wij hebben geen overeenkomst met u voor energielevering, uw factuur zal dan ook als niet ontvangen worden beschouwd.
De Ts heeft helemaal geen nota ontvangen van Eneco, maar de oude bewoners.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
20 mar 2019 16:29
Als de rekening van uw verbruik is zal u moeten betalen. Of u nu aan energie direct of eneco zou moeten betalen is lood om oud ijzer. U hebt het verbruikt. Mee dan alleen uw verbruik bent u niet verplicht.
Als er geen contract met Eneco bestaat, dan hoeft er natuurlijk helemaal niets aan Eneco betaald te worden.

Als de bakker bij u dagelijks ongevraagd een brood bezorgd, hoeft u daar ook niet voor te betalen. Ook niet wanneer u dat brood vervolgens opeet.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
21 mar 2019 11:28
16again schreef:
20 mar 2019 18:51
Lady1234 schreef:
20 mar 2019 17:20
U hebt het gewoon gebruikt.
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst
Zo natuurlijk is dat niet, Eneco kan gewoon betaling (tegen de particuliere tarieven van Energiedirect) vorderen op basis van ongerechtvaardigde verrijking.
Dus als de bakker u dagelijks een brood brengt, zonder dat u dat echt wenst, moet u eind van de maand aan de bakker 30 of 31 maal €2,50 betalen?

TS heeft een geldig energiecontract. Met Energiedirect. Daaraan moet TS inderdaad de verbruikte energie voldoen. Met Eneco heeft TS niets te maken.

Hoe Eneco en Energiedirect hun administratieve puinhoop onderling oplossen, daar staat TS volledig buiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat klopt natuurlijk.
Maar waarom ook niet in contact treden met de oude bewoners?
Beide energiecontracten naast elkaar leggen, begin- en eindstanden en data verifiëren en dit gezamenlijk, onderbouwd terugkoppelen naar en ED en ENECO en dit in een aangetekende , door beiden ondertekende , brief naar beide energieboeren sturen?
Misschien was het wel een jaar-eindafrekening nd oude bewoners toe?
Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar het is nu een zooitje en TS zit er maar mooi mee.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen energiecontracten Eneco oude bewoners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
22 mar 2019 00:03
Moneyman schreef:
21 mar 2019 11:28
16again schreef:
20 mar 2019 18:51
Het verbruik staat helemaal niet er discussie. Wel aan wie de rekening betaald moet worden. En dat is natuurlijk de eigen energie leverancier, met Eneco heeft TS geen overeenkomst
Zo natuurlijk is dat niet, Eneco kan gewoon betaling (tegen de particuliere tarieven van Energiedirect) vorderen op basis van ongerechtvaardigde verrijking.
Dus als de bakker u dagelijks een brood brengt, zonder dat u dat echt wenst, moet u eind van de maand aan de bakker 30 of 31 maal €2,50 betalen?
Nee. Maar wél als je dat brood die hele maand netjes hebt geconsumeerd omdat je dacht dat je eigen bakker het bracht.

Gesloten