LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door witje75 »

Bedrijf 1 heeft paar maand geleden vloerverwarming gelegd en daarop 8 cm zandcement. Zag er prima uit.

Bedrijf 2 heeft afgelopen vrijdag voorstrijk met een roller aangebracht, en na een half uurtje leek het droog dus begonnen met egaline. Wij mochten er 24 uur niet op lopen.

Bedrijf 2 heeft dinsdag eerst geschuurd, zodat de opstaande vezels weg waren. Daarna grootste helft pvc stroken geplakt.

Bedrijf 2 kwam vandaag (woensdag) terug om af te maken. Wij vonden dat het netjes gelegd was, maar sommige pvc stroken langs de muur leken naar mijn idee niet goed geplakt, klonk holler.
Bedrijf zei eerst dat het ondanks holler klinken echt wel goed vast zat. En daarbij zouden ze al behoorlijk vast zitten, waardoor we waarschijnlijk dan die pvc strook niet meer konden hergebruiken.
Toen ik er 1 wees die ongelijk lag, gaf hij toe dat daar waarschijnlijk iets onder lag. Tot ons beider verbazing bleek de strook vrij makkelijk eraf te halen. De lijm bleef keurig op de grond, pvc strook nog schoon. Lijm was tegen de verwachting in niet droog.
Oneffenheid weggehaald en terug gelegd. Opgelost. En ze zouden de rest ook nakijken.

Terwijl ik weg was hebben ze een andere pvc strook eruit gehaald. Maar deze gaf wel problemen. Deze kwam er bijna uit zoals de eerste, maar op 1 stukje had de lijm wel gehecht. Of het veel moeite heeft gekost om hem eruit te krijgen, en of alle lijm daar wel hard was weet ik niet. Ik hoorde het via via.
Maar nu zit er dus op dat stukje pvc: lijm, egaline, voorstrijk en zelfs een mm van de zandcement vloer!
De legger, bedrijf 2 dus heeft dit nog nooit meegemaakt, en heeft contact opgenomen met een leverancier. Ze gaan nog overleggen.
Hij wilde niet een schuldige aanwijzen, maar dacht zelf dat de zandcement vloer niet goed was. Tja, waarschijnlijk gaan beide bedrijven naar elkaar wijzen, en laten ze ons ervoor opdraaien? Hoe is dit op te lossen? Geen verzekering helaas.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ondervloer niet goed droog , lijmklodder eronder . Druk en treksterkte niet goed . Is dit allemaal gemeten.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door witje75 »

Ondervloer was droog. Is gemeten. Egaline was eigenlijk volgens meting net niet droog genoeg.
Hoe zou je druk en treksterkte kunnen testen? Volgens mij niet gedaan.
Is voorstrijk een half uur drogen wel genoeg?
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door gosewijn »

witje75 schreef:
28 okt 2020 16:41
Ondervloer was droog. Is gemeten. Egaline was eigenlijk volgens meting net niet droog genoeg.
Hoe zou je druk en treksterkte kunnen testen? Volgens mij niet gedaan.
Is voorstrijk een half uur drogen wel genoeg?
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Egaline niet droog genoeg dan heb je een probleem . Met een pvc vloer er op droogt deze niet , pvc laat geen damp / vocht door.
Vocht verdampt altijd naar boven .

Drukmeter lijkt op een bic balpen maar dan van staal , kun je instellen op hardheid. Zodra je knopje induwt komt stalen pen eruit.
Zijn strips te koop bij een goede groothandel /leverancier van egaliseermiddelen .
heb je de vloerverwarming al aangehad

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door witje75 »

Ik heb alleen een vochtmeter gezien. Vloerverwarming is zeker al aan geweest. Nu niet, zodat de lijm rustig kan drogen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door omega19 »

Bedrijf 2 is aansprakelijk.

Als de cementen dekvloer niet goed is horen ze dat aan de klant melden voordat ze het gaan egaliseren en PVC gaan leggen.
Dan kan je de keuze maken of je toch op eigen risico door wilt gaan of niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door crazyme »

De dekvloer is zwevend gelegd ?
Dat kan verklaren waarom de vloer hol klinkt aan de kanten.

De stroken welke hol klinken, staan die haaks op de muur ? Dan is wellicht iets te ruim afgesneden en stond de strook iets omhoog tijdens het aanrollen. Dat verklaart waarom er geen hechting was.

Pvc lijm heeft een flinke open tijd, dwz het moet voor het leggen lang aandrogen tot het (net als contactlijm) niet meer pikt.

Ook na het aandrogen houdt de lijnen erg lang haar kleefkracht. Dat is dus normaal.

Repareren : ongezien denk ik aansmeren met snelcement, met de hand schuren en een nieuwe strook of stroken verlijmen. Zal waarschijnlijk niet 100 procent worden maar 95% moet haalbaar zijn.

Lijkt mij geen grote klus waar het vloerenbedrijf erg moeilijk om moet doen.

Maar dat is ongezien hé.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door witje75 »

Vloer ligt wel zwevend, maar randen zijn eerder hol doordat de schuurmachine niet bij de zijkanten kan komen denk ik. Wel de grootste oneffenheden weggestoken, maar kleine niet. Zit gewoon los. Hol als dat je verschil hoort bij je hand erover heen te strijken. De pvc die ze weg haalden leek dus behalve op de plek waar zelfs de zandcement aanzat, amper de lijm geraakt te hebben.

Ze stopten met leggen omdat er misschien wel een heel nieuwe vloer in zou moeten als het aan de zandcement zou liggen. Maar daar kan het toch niet aan liggen lijkt me? Was niet erg zanderig, en zo wel, dan had bedrijf 2 dit moeten controleren voor ze egaline erop deden toch?

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door witje75 »

Ehm, pvc lijm heeft een flinke open tijd. Bedoel je dat de lijm eerst lang moet drogen, en pas als het niet meer pikt de pvc erop mag? Kan me voorstellen dat ze niet zoveel geduld kunnen opbrengen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door omega19 »

je moet niet al te technisch proberen te zijn.
Daar zijn juist de vloerbedrijven voor om te adviseren

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door crazyme »

witje75 schreef:
28 okt 2020 20:01
Vloer ligt wel zwevend, maar randen zijn eerder hol doordat de schuurmachine niet bij de zijkanten kan komen denk ik. Wel de grootste oneffenheden weggestoken, maar kleine niet. Zit gewoon los. Hol als dat je verschil hoort bij je hand erover heen te strijken. De pvc die ze weg haalden leek dus behalve op de plek waar zelfs de zandcement aanzat, amper de lijm geraakt te hebben.
Na het leggen wordt de pvc aangewalst. Met een zware wals wordt de pvc in de lijm gedrukt. Dat doe je in de praktijk niet heel dicht langs de muur om beschadiging van de muur te voorkomen. Aangezien de vloer daar ook nauwelijks wordt belast maakt dat niet zoveel uit. En, zoals ik eerder aangaf, wanneer het pvc kops op de muur ligt kan het zijn dat het net een halve mm te lang is waardoor het omhoog gaat staan en het aandrukken geen zin heeft.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door gosewijn »

Met een wals kun je gewoon 1 cm van de muur of plint blijven zonder te beschadigen ,daarna even met een hamer aankloppen.
Waarom vezels wegschuren ?. egaline is gewoon glad .Met een prof, schuurmachine kun je rustig tot tegen de plint of muur schuren zonder te beschadigen.
Hoe dik is er ge egaliseert ?. Is de nieuwe vloer op de oude betonvloer gelegd . Is voor het leggen themperatuur en luchtvochtigheid gemeten .

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door crazyme »

Vezels zitten in de dekvloer.

VanPersie21
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2020 05:20
Locatie: Hong Kong

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door VanPersie21 »

Deze vraag mag niet door iemand op het forum worden beantwoord, omdat er geen bewijs wordt verzameld en ik weet niet hoe de dingen werkelijk zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

VanPersie21 schreef:
03 nov 2020 09:49
Deze vraag mag niet door iemand op het forum worden beantwoord, omdat er geen bewijs wordt verzameld en ik weet niet hoe de dingen werkelijk zijn.
En jij bent?

Hint: een forum is geen rechter...

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hint: een forum is geen rechter...
[/quote]

Nou MM , zo af en toe ...................... :roll: :wink:

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door eetcafe »

En wie ben jij, @moneyman?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen pvc leggen. Wie aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

eetcafe schreef:
03 nov 2020 13:55
En wie ben jij, @moneyman?
:D Dat weet jij net zo goed van mij als ik van jou.

Gesloten