LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proeftijd 2 maanden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Hallo,

Sinds 12 juni 2012 werkte ik bij de formido. Ik had een contract tot en met 31 Augustus 2012. Het betrof een vakantiebaan.

Echter ben ik vanmiddag opgebeld door mijn werkgever dat hij geen ''toekomst'' ziet, en mijn proeftijd wilt beeïndigen. Nu ben ik eens op internet gaan zoeken, en hier vind ik dat een proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd langer mag zijn als 1 maand, mits dit in de CAO van de desbetreffende branche is opgenomen.
Vervolgens stuit ik op een onderwerp van dit forum, waarin word uitgelegd dat een proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd korter als 2 jaar, in geen geval langer mag duren als 1 kalendermaand.

Wat kan ik hierin doen? Het ging namelijk om een contract voor 15 uur in de week. en ik heb vrijwel constant 45 uur in de week gewerkt. Wat zijn mijn rechten hierin?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door Brainless »

Helaas niks.
Als de proeftijd niet zou kloppen heb je, wettelijk gezien, geen proeftijd.
Maar dat is hier niet de issue.
Jouw contract loopt van rechtswege af op 31 augustus, en dan mag Formido gewoon beslissen deze niet te verlengen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Brainless schreef:Helaas niks.
Als de proeftijd niet zou kloppen heb je, wettelijk gezien, geen proeftijd.
Maar dat is hier niet de issue.
Jouw contract loopt van rechtswege af op 31 augustus, en dan mag Formido gewoon beslissen deze niet te verlengen.
niet helemaal waar
als het nog binnen de proeftijd is kan het ontslag direct ingaan
als de proeftijd voorbij is loopt het contract nog door tot 31 augustus
dat scheelt een paar weken salaris
het lijkt me handig als jeroen h93 [vreemde achternaam] zelf even de CAO van zijn werkgever doorleest indien zijn bedrijf onder een CAO valt

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

De CAO van dit bedrijf valt onder CAO Doe het zelf branche, en deze is niet verlengd dit jaar, de onderhandelingen lopen nog. Ik ben per direct ontslagen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe lang is de wettelijke proeftijd?

Hoe lang de proeftijd mag zijn is afhankelijk van het type arbeidsovereenkomst dat je met je werkgever overeenkomt. Als je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijgt, dan kan een proeftijd worden overeengekomen die maximaal twee maanden duurt. Als je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aangaat liggen de zaken wat ingewikkelder. Als je arbeidsovereenkomst korter duurt dan twee jaar, dan mag de proeftijd maximaal één maand duren. Als je een arbeidsovereenkomst aangaat van twee jaar of langer, dan mag de proeftijd maximaal twee maanden duren. Afspraken die een langere proeftijd bedragen dan de hiervoor genoemde wettelijke proeftijd zijn nietig. Dit betekent dat ze geacht worden niet te hebben bestaan. Stel dat je dus een proeftijd van twee maanden en twee weken overeenkomt met je nieuwe werkgever, dan resulteert dit in een arbeidsovereenkomst zonder proeftijd, omdat de maximale termijn van twee maanden is overschreden. De proeftijd wordt dus niet automatisch geacht bijvoorbeeld maar twee maanden te duren bij een arbeidsovereenkomst waar dat de maximumtermijn is of een maand bij een arbeidsovereenkomst van korter dan twee jaar. Omdat zo strikt met het maximale termijn van de proeftijd wordt omgegaan, wordt de nietigheid ook wel 'ijzeren proeftijd' genoemd.

Bron: http://www.rechtsvordering.nl/proeftijd ... ereenkomst

(vet door WA)
Ik kan je alleen maar adviseren contact op te nemen met het juridisch loket. Neem de relevante papieren even mee (contract + CAO, en een overzicht van de uren dat je gewerkt hebt). Zij kunnen je misschien verder helpen. Het eerste advies is doorgaans gratis.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door boef530 »

De werkgever staat in zijn recht. In het cao van de doe het zelf branche staat expliciet vermeldt dat er een proeftijd van 2 maanden gehanteerd wordt. Zolang er geen nieuw cao is afgesproken blijft de oude van toepassing.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door witte angora »

boef530 schreef:De werkgever staat in zijn recht. In het cao van de doe het zelf branche staat expliciet vermeldt dat er een proeftijd van 2 maanden gehanteerd wordt. Zolang er geen nieuw cao is afgesproken blijft de oude van toepassing.
Geldt die proeftijd van twee maanden in deze CAO dan ook bij contracten voor bepaalde tijd?

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Nou, op de site van het FNV staat dus expliciet vermeld dat werkgevers en niewe werknemers(in dienst getreden ná 1 juni) Geen beroep meer kunnen doen op de CAO van 2011, tot de onderhandelingen zijn afgerond. er staan wel wat uitzonderingen bij, maar deze betreffen enkel de salarisschalen, vakantieuren en dergelijke.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door witte angora »

jeroenh93 schreef:Nou, op de site van het FNV staat dus expliciet vermeld dat werkgevers en niewe werknemers(in dienst getreden ná 1 juni) Geen beroep meer kunnen doen op de CAO van 2011, tot de onderhandelingen zijn afgerond. er staan wel wat uitzonderingen bij, maar deze betreffen enkel de salarisschalen, vakantieuren en dergelijke.
Als je besluit naar het Juridisch Loket te gaan, zou je dat gedeelte even kunnen kopiëren en uitprinten. Ook de andere dingen die je gevonden hebt, of die hier aangedragen worden. Ze kunnen je daar waarschijnlijk precies vertellen wat wel of niet van toepassing is op jouw situatie.

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door brieziet »

Als er sprake is van een CAO loze periode (en dat maak ik op uit de site van de FNV), dan mag de proeftijd inderdaad maar 1 maand duren bij een arbeidsovereenkomst korter dan 2 jaar.
Wat staat er in je getekende arbeidsovereenkomst? Vermelden ze daar nog wel de proeftijd van 2 maand? (dat zou in overigens ongeldig zijn als er geen CAO meer is)
Je arbeidsovereenkomst eindigt dus van rechtswege op 31 augustus en je zou dus tot die datum doorbetaald moeten worden.

Je zou een brief kunnen schrijven en daarin aangeven dat er de proeftijd van 2 maanden ongeldig is en je derhalve tot 31 augustus beschikbaar bent voor werk. Mochten zij daarvan geen gebruik maken dan moeten de uren einde contract uitbetaald worden.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door boef530 »

Helaas zolang er geen nieuw cao is blijft de oude van kracht zie bovenstaande link. De werkgever mag afwijkende afspraken maken maar heeft dat blijkbaar niet gedaan.

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door brieziet »

Dat is alleen waar als de CAO niet opgezegd is, maar blijkbaar is dat wel gedaan door de FNV. Echter TS heeft alsnog pech, want het is pas per 30/6 opgezegd, en hij is op 12 juni in dienst gekomen, dus valt nog wel onder de (verlengde) CAO-DHZ.

Van de FNV site:
FNV Bondgenoten is er wel klaar mee, er komt geen verlenging meer van de cao Doe het Zelf. Pulpcontracten afsluiten waarbij de koopkracht van de werknemers continu onder druk staat behoren tot het verleden. Vanaf
30 juni 2012 kunnen nieuwe werknemers geen beroep meer doen op de cao. De huidige werknemers kunnen zich beroepen op nawerking van de cao tot er iets anders afgesproken wordt.


Dus TS, kijk wat er in je arbeidsovereenkomst staat, als daar de proeftijd van 2 maanden is vermeld dan staat je werkgever in zijn recht en kan hij met onmiddellijke ingang het contract beëindigen.
Laatst gewijzigd door brieziet op 07 aug 2012 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door Barman »

Raar dat die werkgever "geen toekomst ziet", terwijl je als vakantiewerker ook helemaal geen toekomst hebt.

Voor ontslag in proeftijd hoeft ook helemaal geen reden gegeven te worden.

Vaag verhaal.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik vind het eerlijk gezegd ook beetje raar,geen toekomst??

het gaat nog om 3 weken en op staande voet ontslag?
is er niks anders gebeurd?als ik zo vrij mag zijn?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door renegade66 »

kijk in je contract of er een proeftijd vermeld wordt, indien dit niet het geval is moet hij je gewoon tot einde contract betalen.

een proeftijd moet namelijk verplicht in je contract vermeld staan.

onderstaand antwoord komt van het juridisch platform;

Kan mijn werkgever mij ontslaan binnen de proeftijd van 1 maand als er geen proeftijd vermeld wordt in het arbeidscontract?

Nee, want een proeftijd moet schriftelijk zijn overeengekomen, anders is er geen proeftijd.

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

@ rozemarijntje.

Hij belde ine en middag met de mededeling dat ik had moeten werken die ochtend. terwijl ik de week daarvoor nog had gekeken naar mijn rooster, en daar stond van niet. Toen ben ik er een weekje tussen uit geweest, tot afgelopen maandag dus.

Het rooster is toen dus veranderd, zonder mijn medeweten. Ik ben hierover op geen enkele manier ingelicht, en dit heb ik hem ook zo verteld. Hij moest er over nadenken zei hij, en belde later terug dat hij er geen ''toekomst'' meer in zag.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door boef530 »

Het heeft nu niets meer met proeftijd van doen (die overigens volgens cao nog steeds 2 maanden is), maar het niet verschijnen op de werkplek.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ruud_a schreef: het lijkt me handig als jeroen h93 [vreemde achternaam]
"_a" is een stuk normaler....

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door witte angora »

jeroenh93 schreef:Hij belde ine en middag met de mededeling dat ik had moeten werken die ochtend. terwijl ik de week daarvoor nog had gekeken naar mijn rooster, en daar stond van niet. Toen ben ik er een weekje tussen uit geweest, tot afgelopen maandag dus.

Het rooster is toen dus veranderd, zonder mijn medeweten. Ik ben hierover op geen enkele manier ingelicht, en dit heb ik hem ook zo verteld. Hij moest er over nadenken zei hij, en belde later terug dat hij er geen ''toekomst'' meer in zag.
Wat boef530 zegt klopt precies. De proeftijd staat hier helemaal buiten, het zonder bericht niet verschijnen kan leiden tot ontslag op staande voet.

Je uitleg lijkt plausibel, maar is het niet. Roosters kunnen nu eenmaal veranderen, en als de afspraak is dat iedereen zelf in de gaten houdt wanneer hij/zij is ingeroosterd, dan is er geen reden om iemand te bellen die er een paar dagen niet is. Je had ook zelf even op vrijdagmiddag kunnen bellen om te vragen of er nog wijzigingen in het rooster zijn voor de nieuwe week.

Je was een week weg zei je? Dat klinkt wel anders dan 45 uur per week werken.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proeftijd 2 maanden?

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
ruud_a schreef: het lijkt me handig als jeroen h93 [vreemde achternaam]
"_a" is een stuk normaler....
Afbeelding

Gesloten