LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank blijft vragen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ano85
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2018 18:24

Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Ano85 »

Hallo,

Enig tijd geleden werd ik door rabobank gebeld ,dat ik op hun kantoor moest verschijnen om paar vragen te beantworden.
Ik wist direct waarover het ging ,dus ik heb gelijk een afspraak gemaakt .

Situatie was als volgd.
Ik heb een rekening bij een ander bank en omdat zij geen kas systeem hebben (je kan geen geld storten) dan moet het via een ander bank ,eerst moet het geld gestort worden en dan pas kan je het bedrag naar jouw rek nummer overmaken.

Dus dat had ik gedaan. Ik had geld opgenomen van mijn rekening nummer en omdat ik het bedrag niet terug kon storten moest ik het via rabobank doen en vervolgens naar mijn ander bank rekening overmaken.


Tijdens het gesprek bij hun op kantoor (rabobank) vroegen ze mij hoe ik aan het geld kwam,ik liet ze de bank afschriften van mijn ander bank rekening zien ,
Zij vroegen mij of ik nog van mijn rabobank rekening gebruik wilde maken,en mijn antwoord was met :JA!
Eind van van het gesprek zei de rabo medewerker dat zij overtuigd waren en dat zei het dossier gaan sluit.

Nu ,ander half maand later krijg ik wederom van de zelfde persoon een email,met de mededeling of ik de rekening nr. nog ga gebruiken en dat hij aanvullende gegevens nodig heeft.
Hij vroeg mij in het email waar het geld in eerste instantie vandaan was gekomen (op mijn ander bank rekening )en of ik bankafschriften kan opsturen .
Toen der tijd had had ik mijn auto verkocht en het geld was van een autodealer op mijn rekening gestort.
Ik heb de transactieafschrift als bijlage opgestuurd.(alleen met goed bedoeling)

NAAR MIJN WETEN MAG RABO MIJ DIT SOORT VRAGEN NIET STELLEN,EN VOORAL NIET DE BANKAFSCHRIFTEN VAN MIJN ANDER BANK AAN MIJ VRAGEN.
TIJDENS DE EERSTE GESPREK WERD MIJ GEZEGD DAT ZIJ HET DOSSIER GAAN SLUITEN.
DAT HEBBEN ZIJ DUS NOG STEEDS NIET GEDAAN!!

Iemand enig ervaring hiermee?mag dit volgens de wet?
Mag rabo je dwingen om gebruik te maken van je rekeningnummer?(reknummer is enig tijd al zonder saldo)
Mag rabo de bankafschriften van jouw anderbank van je vragen?


IK DENK DAT IK GNOEG MET RABO SAMEN HEB GEWERKT VOOR OPHELDERING.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 apr 2018 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters verwijderd door Moderator

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar eigenlijk staat je Rabo-saldo bijna altijd onder de tien euri...
Of begrijp ik het niet? Het klinkt mij allemaal heel "witwasserig" in de oren namelijk...

Ano85
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2018 18:24

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Ano85 »

Ja idd
Zoals gezegd ,ik moest het geld overmaken omdat mijn eigen bank meer een internet bank is en geen kas systeem heeft,daarom had ik een rekening bij rabo geopend om van hun service gebruik te kunnen maken
Ook was ik van plan om te emigreren en voor mijn visum aanvraag moest ik een bepaalde bedrag op mijn rek nr. Laten zien en 6 maanden transactie geschiedenis.
Met het fijt dat ik pas klant was geworden bij rabobank zonder enig transactie geschiedenis moest ik het geld toch overmaken .

Ik neem aan als ik met rabo mondeling afspraak heb gemaakt Om dossier te sluiten ,dat ze ook hun afspraak nakomen.dat hebben ze dus niet gedaan.
Ook heb ik mijn sterke twijfels of zij de transacties van mijn ander bank aan mij mogen vragen.
Ook vraagt rabo mij dat ik salaris op mijn rekening moet storten.en wat als ik dat niet wil?

Bij hun op kantoor had ik ze ook gevraagd om mij schriftelijk te bevestigen wat er allemaal was besproken tijden het gesprek.dit wilde de medewerker ook niet doen

Tjah op deze manier komt er nooit een einde aan en ze kunnen maanden door blijven vragen.
mocht er iets zijn dan had ik al een bricht van mijn huidig bank gekeregen of de belastiengdienst
Tevens er is al melding gemaakt bij de belastingdienst .
Dus het is geen witwas praktijk
Laatst gewijzigd door Ano85 op 14 apr 2018 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De Rabobank moet dit zelfs, vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (voorheen Wet ongebruikelijke transacties).

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Revoked »

Ano85 schreef:...
Tevens er is al melding gemaakt bij de belastingdienst .
Dus het is geen witwas praktijk
En dat is een verkeerde aanname. Je rekening staat sinds de melding onder toezicht bij de Belastingdienst, dus je kunt in de (nabije) toekomst bezoek verwachten. Ik heb natuurlijk geen idee waar je mee bezig bent, maar met melding kan ik je adviseren er asap mee op te houden.

Ano85
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2018 18:24

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Ano85 »

Revoked schreef:
Ano85 schreef:...
Tevens er is al melding gemaakt bij de belastingdienst .
Dus het is geen witwas praktijk
En dat is een verkeerde aanname. Je rekening staat sinds de melding onder toezicht bij de Belastingdienst, dus je kunt in de (nabije) toekomst bezoek verwachten. Ik heb natuurlijk geen idee waar je mee bezig bent, maar met melding kan ik je adviseren er asap mee op te houden.
Bedankt voor je reactie

Met melding bedoelde ik belastingaangifte wat er jaarlijks gebeuren moet
Ik den dan de boodschap verkeerd is overgekomen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ethanax aangeeft, de bank moet grote of 'ongebruikelijke' transacties melden en onderzoeken. Nadat het eerste dossier was gesloten, is er waarschijnlijk vanwege de grote stroom geld bij de verkoop van de auto een nieuw dossier gekomen. Wat natuurlijk ook wel weer gesloten kan worden als je de geldsom kunt verklaren.

Maar het lijkt mij niet heel vreemd dat men bij grote sommen contant geld wil weten of door wel volledig legaal is verkregen.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Mk »

Waar de rabo ook niet van houdt zijn betaalrekeningen waar je geen inkomsten op laat storten. Rekeningen die op deze manier gebruikt worden zijn ze liever kwijt dan rijk.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heel apart. U hebt 2 rekeningnummers bij 2 verschillende banken. Dat is op zicht niet zo vreemd. Wel dat u bij de ene bank een grote som geld opneemt en dat bij de andere bank weer gaat storten. Waarom zou u een behoorlijk groot geld bedrag bij de ene bank opnemen en het bij de andere bank weer storten? Natuurlijk komen daar vragen over.
U maakt geen gebruik van die Rabo rekening, maar u laat wel de opbrengst van de verkoop van uw auto daar op storten. Schijnbaar sluist u dat geld meteen door waardoor er opnieuw vragen komen.

Dus tot 2 keer toe komt er een behoorlijk bedrag op de rekening (storten en overmaken) die verder niet gebruikt wordt. Dat komt zeker schimmig over en daar zal u nog wel vaker problemen mee gaan krijgen als u dit zo blijft doen.
Er wordt pas aan de bel getrokken boven de € 15.000. Als u dus minimaal met € 30.000 gaat stunten in een paar maanden tijd wordt het verdacht.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Brahms »

Mk schreef:Waar de rabo ook niet van houdt zijn betaalrekeningen waar je geen inkomsten op laat storten. Rekeningen die op deze manier gebruikt worden zijn ze liever kwijt dan rijk.
Effe tussendoor, en waarom dan wel ?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:
Mk schreef:Waar de rabo ook niet van houdt zijn betaalrekeningen waar je geen inkomsten op laat storten. Rekeningen die op deze manier gebruikt worden zijn ze liever kwijt dan rijk.
Effe tussendoor, en waarom dan wel ?
Lege rekeningen leveren geen geld op. En het houdt rekeningnummers bezet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door scontra »

Ano85 schreef:Hallo,


Situatie was als volgd.
Ik heb een rekening bij een ander bank en omdat zij geen kas systeem hebben (je kan geen geld storten) dan moet het via een ander bank ,eerst moet het geld gestort worden en dan pas kan je het bedrag naar jouw rek nummer overmaken.

Blijkbaar kan je daar je geld ook niet opnemen :?:
Heel handig zo'n bank waar je via via en dubbele rekeningen je geldzaken moet regelen.
Daar wordt je als klant alleen maar wijzer van lijkt mij zo.
Bij die bank wil ik ook wel klant worden, maar alleen weet ik niet om welke bank het gaat.
De Rabobank heeft overigens volledig correct gehandeld als er sprake is van een overboeking van grotere bedragen en heeft, net als ook iedere andere bank wettelijk moet doen, z'n controle werk gedaan en blijkbaar zijn ze nog niet zeker van de zaak.

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Meint »

Waarom zo ingewikkeld? Welk voordeel heeft u op deze manier van die internetbank ?

erikg38
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2018 04:54

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door erikg38 »

Niks vreemds inderdaad dat de bank wat vragen heeft bij ongebruikelijke transacties. Dit zijn ze verplicht.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een overmaking van je eigen rekening naar een andere eigen rekening is geen ongebruikelijke transactie en wordt ook niet onderzocht.

Het ongebruikele hier is de storting van een grote som aan contant geld.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door renewouters »

Meint schreef:Waarom zo ingewikkeld? Welk voordeel heeft u op deze manier van die internetbank ?
Dat vroeg ik mij ook al af. Een internetbank is uiteraard een prima optie, maar alleen als je al heel ver gedigitaliseerd bent en vrijwel geen contant geld meer gebruikt. Zolang je nog met contant geld te maken wat moeten worden gestort is een klassieke bank nog het meest logische. Het is dan ook niet vreemd dat er wat vlaggetjes omhoog gaan bij Rabo. Eigenlijk verdient Rabo een pluim omdat ze deze afwijkende zaken op een goede manier signaleren.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door mahadma »

En waarom niet alles via de Rabo en de andere opheffen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:En waarom niet alles via de Rabo en de andere opheffen?
0.03562879 % rente op de betaalrekening misschien !!

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat doet Rabo moeilijk?
Ze hebben ook een vinger in de pap bij Robeco
Robeco heeft zelf ook rekeningen waar je niet direct mee kan betalen, maar eerst geld moet overmaken naar een tegenrekening.

Verband leggen met witwassen , zoals sommige forumleden hier doen, lijkt me wel erg voorbarig.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank blijft vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Verband leggen met witwassen , zoals sommige forumleden hier doen, lijkt me wel erg voorbarig.
Zo voorbarig is dat niet. Op basis van de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties moeten banken vragen stellen en eventueel meldingen doen bij ongebruikelijke zaken. En de gedachte achter die wet is uiteraard het opsporen van criminele activiteiten, zoals witwassen.

Gesloten