LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JosSchmitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2018 11:08

Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door JosSchmitz »

Rabobank(pensioenfonds) kleedt haar zieke (ex)medewerkers uit!


Laat ik beginnen om mezelf voor te stellen. Ik ben Jos Schmitz en ben na vele jaren werkzaam te zijn geweest voor de Rabobank, in de ziektewet beland en ben inmiddels voor 100% arbeidsongeschikt. Hierdoor ontvang ik nu maandelijks een WIA-uitkering van het UWV, aangevuld met een invaliditeitspensioen vanuit het Rabobank Pensioenfonds (tezamen vormt dit zo’n 70% van het inkomen dat ik zou verdienen als ik NIET arbeidsongeschikt zou zijn. Ik heb als zieke medewerker dus al flink ingeleverd (bijna een derde van mijn netto inkomen, maar daar heb ik mij bij neergelegd).

Als (ex-)medewerker van de Rabobank heb ik in het verleden meegedaan aan een regeling waarmee een spaarpotje werd opgebouwd om eventueel eerder met pensioen te kunnen gaan, de zogenaamde VUT- of prepensioenregeling. Met deze regeling kon je al op je 62e levensjaar met (pre)pensioen gaan i.p.v. het gebruikelijke 65e jaar. Om deze drie jaar financieel te kunnen overbruggen werd dit VUT pensioenpotje aangesproken. Wilde je niet eerder stoppen met werken dan werd de inhoud van dit potje in je ouderdomspensioen gestopt en ontving je vanaf je 65e jaar een hoger ouderdomspensioen.

In het toen geldende pensioenreglement was een clausule opgenomen die voorkwam dat zieke medewerkers, die gebruik wilde maken van deze VUT-regeling, een dubbel inkomen zouden ontvangen (lees: én de reeds lopende UWV-uitkering aangevuld met een invaliditeitspensioen én daar bovenop een VUT- of prepensioenuitkering). Dit was de zogenaamde Anticumulatie clausule waarbij, voor zieke (ex)medewerkers, de VUT- of prepensioenuitkering werd verminderd met de UWV-uitkering aangevuld met een invaliditeitspensioen. Dit dus om te voorkomen dat zieke (ex)medewerkers die met de VUT gaan méér inkomen zouden ontvangen dan gezonde medewerkers.

Vanwege de hoge kosten heeft de overheid besloten om deze VUT-regeling te beëindigen. In het Rabobank Pensioenreglement van 2006 is deze VUT-regeling komen te vervallen en zijn alle opgebouwde VUT-reserves standaard in het ouderdomspensioen gevallen.
Nu is het vreemde dat in dit pensioenreglement van 2006 (en alle latere versies), voor de zieke (ex)medewerkers tussen hun 62e en 65e levensjaar, toch geforceerd de VUT- of pensioenregeling (weer) van toepassing is, waarbij standaard de Anticumulatie clausule wordt toegepast! Kortom, het gespaarde VUT-potje dat vanaf 2006 in het ouderdomspensioen was opgenomen, dient vanaf het 62e tot het 65e levensjaar te worden opgesoupeerd, waardoor het ouderdomspensioen (in mijn geval vanaf 67 jaar en drie maanden) fors lager uitvalt. Ik zit hier niet op te wachten want dit betekent dat mijn ouderdomspensioen vanaf mijn AOW-leeftijd jaarlijks met tienduizenden euro’s wordt verminderd. Door toepassing van de anticumulatie-clausule valt dus het overgrote deel van mijn, in het verleden, opgebouwde VUT- of prepensioen spaarpotje in de reserves van het pensioenfonds.

Als klap op de vuurpijl, besluit de Rabobank haar medewerkers pas rond hun 62e verjaardag (dus vlak voordat de regeling ingaat), hierover te informeren. Tijd van handelen en bezwaar indienen is er dus eigenlijk niet meer (en ik hoop dat de Rabobank niet aankomt met opmerking als “u hoort de wet en het pensioenreglement te kennen”).

Kortom, na me jarenlang met hart en ziel in te hebben gezet als trotse Rabobank medewerker, voel ik me nu flink benadeeld en ik kan hier niets tegen doen ("David tegen Goliath")!
Laatst gewijzigd door Radar op 31 dec 2018 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonlijke gegevens verwijderd

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Tip: Haal uw adres gegevens weg van dit openbare forum!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door scontra »

Haal uw persoonlijke gegevens weg, u bent hier op een openbaar forum

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door 16again »

JosSchmitz schreef:
31 dec 2018 11:19
Kortom, na me jarenlang met hart en ziel in te hebben gezet als trotse Rabobank medewerker, voel ik me nu flink benadeeld en ik kan hier niets tegen doen ("David tegen Goliath")!
Hoezo kun je niets doen? David won van Goliath !

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar tienduizenden euro's per jaar minder? Is dat niet een beetje overdreven?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Die anticumulatie clausule is een vreselijke regel op zich.
Kunt u niet gewoon uw aanvullend invaliditeitspensioen weigeren en zo geen gebruik maken van uw VUT?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel is het zo dat je bij arbeidsongeschiktheid vrijstelling een 6 invaliditeitspensioen krijgt volgens de standaard die golf op het moment dat je arbeidsongeschikt werd. Dat betekent in dit geval dus invaliditeitspensioen tot 62 jaar en met 62 jaar gaat het pensioen in. Dat de regeling voor 'gewone', niet arbeidsongeschikte werknemers veranderd is, betekent dus niet dat dit ook voor arbeidsongeschikten zou moeten gaan gelden.

JosSchmitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2018 11:08

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door JosSchmitz »

Dank voor het verwijderen van mijn persoonlijke gegevens. Niet gerealiseerd dat dit een openbaar forum was.

JosSchmitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2018 11:08

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door JosSchmitz »

Hoi kweenie,

Mijn invaliditeitspensioen (klasse 7), én UWV uitkering, loopt door tot mijn pensioengerechtigde leeftijd! Ik snap dus niet waarom de Rabobank besluit om mijn prepensioen/VUT toch op mijn 62 tot 65 jarige leeftijd te (her)activeren, terwijl de VUT formeel is afgeschaft!?

JosSchmitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2018 11:08

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door JosSchmitz »

Hoi Cornelis7,

Vroeger, toen de VUT nog bestond, zou een volledig arbeidsongeschikte medewerker die met de VUT ging zonder deze regeling een dubbel inkomen krijgen (invaliditeitspensioen aangevuld met een UWV-uitkering + prepensioen). Hierdoor zou een enorm voordeel ontstaan t.o.v. gezonde medewerkers. Vandaar dat ik in zo'n situatie een anticumulatieregeling volledig terecht vind/vond.

Ik wil echter geen prepensioen of VUT, maar net als een gezonde medewerker mijn opgebouwde VUT-potje vanaf mijn pensioendatum als ouderdomspensioen uitgekeerd krijgen. Tot aan mijn pensioendatum ontvang ik 70% van mijn laatst verdiende salaris, dus flink minder dan mijn gezonde collega's.

JosSchmitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2018 11:08

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door JosSchmitz »

Beste Theotrucker,

Dit VUT-potje moet groot genoeg zijn om gedurende drie jaar, mij een salaris uit te betalen. Dit verdwijnt nu bijna geheel in de reserves van het pensioenfonds. Zonder in details te willen treden, maar dit betreft dus bruto inderdaad tienduizenden euro's per jaar!!

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door ErnieG »

JosSchmitz schreef:
07 jan 2019 08:00
Ik wil echter geen prepensioen of VUT, maar net als een gezonde medewerker mijn opgebouwde VUT-potje vanaf mijn pensioendatum als ouderdomspensioen uitgekeerd krijgen. Tot aan mijn pensioendatum ontvang ik 70% van mijn laatst verdiende salaris
Dit is geen verzinsel van de Rabobank maar van de overheid, precies om deze reden.
U wilt pensioen uitstellen om zo recht te krijgen op een uitkering krijgen over een periode waarvoor ooit fiscaal gunstig pensioen is opgebouwd.
De fiscus eist dat pensioenreglementen in zulke situaties uitstel niet toestaan, en ongetwijfeld is dat bij de Rabobank ook zo gedaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabobank dwingt zieke (ex)medewerkers gebruik te maken van de VUT regeling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je hoeft niet in details te treden, ik begrijp het. Ik ben met 66 met pensioen, vanaf april, Bij mij is de VUT plus prepensioen ca 5000 €. Maar dan als extra bovenop het normale pensioen. De rest van mijn leven en geen drie jaar. Dat maakt natuurlijk wel verschil. Wel lullig dan als dat opgemaakt moet worden voor die tussen tijd.

Gesloten