Recht op transitievergoeding?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
riannemartens
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2023 12:13

Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door riannemartens »

Hallo,

Zou iemand mij advies kunnen geven over of ik wel of niet recht heb op transitievergoeding?

Ik heb 2,5 jaar op detacheringsbasis (Fase B) gewerkt voor een uitzendbureau. In maart hebben zij in een gesprek aangegeven dat het werk per 1 mei voor mij zou stoppen. Naar aanleiding van dit nieuws ben ik zelf opzoek gegaan naar een nieuwe baan. Deze vond ik, zonder hulp van het uitzendbureau. Ik ben hier per 1 mei 2023 begonnen.

Toen ik een contract had getekend voor een nieuwe baan, heb ik dit aangegeven bij het uitzendbureau, omdat zij nog wel hadden aangeboden om mij te helpen zoeken met nieuw werk na 1 mei 2023. Ik had dus aangegeven dat dit niet meer nodig was, aangezien ik zelf al nieuw werk had gevonden. Hierop zeiden ze tegen mij dat ik daarom nu zelf mijn contract beëindigde bij hen. En dus niet openstond voor het zoeken naar nieuw werk met behulp van hen. Ik vind dit ontzettend ‘smerig’ en raar. Zij hebben in een eerder gesprek aangegeven dat mijn contract per 1 mei zou stoppen en dat er geen werk meer voor mij was. En nu brengen ze het alsof ik zelf weg ben gegaan. Al mijn andere collega’s die gelijktijdig met mij zijn ‘afgeschaald’ van bet werk krijgen wel transitievergoeding. Ook een aantal mensen die in mei eveneens zijn begonnen bij een andere werkgever.

Ik heb het gevoel dat het niet klopt en dat ik alsnog recht heb op transitievergoeding. Klopt dit?

Bedankt.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw gevoel klopt helemaal, ze zijn de boel aan het beduvelen. U hebt recht op 2,5/3 vaneen maandsalaris.

Neem contact op met het Juridisch Loket en laat u helpen die transitievergoeding te claimen.

sjuulbehang
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2023 22:20

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door sjuulbehang »

Graag de naam van het uitzendbureau zodat ik weet waar ik me niet hoef in te schrijven

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door criticus2 »

sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 23:50
Graag de naam van het uitzendbureau zodat ik weet waar ik me niet hoef in te schrijven
je wil toch niet meer werken?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door criticus2 »

voor TS: probleem is wellicht als er over beëindiging overeenkomst van hun kant niets op papier staat. Als alles alleen mondeling gegaan is, zou de transitievergoeding wel eens aan de neus voorbij kunnen gaan, omdat er verder zelfstandig ander werk gevonden is.
Dus de hamvraag is: wat staat er precies zwart op wit, dus wat er aantoonbaar is . Is het duidelijk dat het begon met opzegging van hen uit, en dat ook goed aantoonbaar is, zijn zij idd transitievergoeding verschuldigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door k2p »

criticus2 schreef:
05 jun 2023 12:36
sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 23:50
Graag de naam van het uitzendbureau zodat ik weet waar ik me niet hoef in te schrijven
je wil toch niet meer werken?
Daar niet inschrijven en niet willen werken, gaan prima samen :D

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjuulbehang schreef:
04 jun 2023 23:50
Graag de naam van het uitzendbureau zodat ik weet waar ik me niet hoef in te schrijven
Gewoon in je excel opnemen net als al die andere bedrijven die daar al in staan.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
05 jun 2023 14:16
Een transitievergoeding wordt uitgekeerd zodra uw contract beëindigd wordt en u geen andere werkgever heeft kunnen vinden. U heeft wel een nieuwe werkgever gevonden en u heeft zelf ontslag genomen omdat een andere werkgever heeft gevonden en zich bij het uitzendbureau voor de afloopdatum van uw toenmalige contract uit heeft laten schrijven. M.i. vervalt dan het recht op een transitievergoeding omdat die transitievergoeding bedoeld is om in de periode dat u werkloos bent te gebruiken als zijnde inkomsten overbrugging totdat u weer een baan gevonden heeft. In uw situatie is de afloop van het vorige contract eindigende op 30 april naadloos overgegaan in een contract per 1 mei m.a.w. u bent geen dag werkeloos geweest en u heeft dan ook geen recht op een transitievergoeding.
Een transitievergoeding is helemaal niet bestemd als overbrugging tijdens werkeloosheid en staat dus los van het al dan niet snel vinden van nieuw werk.

Als u het initiatief neemt om uw werknemer te ontslaan of zijn contract niet te verlengen, dan heeft hij recht op een vergoeding. Deze vergoeding heet de transitievergoeding. Een werknemer kan de transitievergoeding bijvoorbeeld gebruiken om zich om te scholen of om een eigen bedrijf te beginnen Bron overheid.
.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

snuffel1 schreef:
05 jun 2023 14:16
................. omdat die transitievergoeding bedoeld is om in de periode dat u werkloos bent te gebruiken als zijnde inkomsten overbrugging totdat u weer een baan gevonden heeft.
Waarop baseer je dit?

=================
Lady1234 schreef:
05 jun 2023 15:12
Bron overheid.
Geef a.u.b. altijd de exacte url.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De link inzake de transitievergoeding.

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 5bfb66/pdf

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door alfatrion »

riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
Ik heb het gevoel dat het niet klopt en dat ik alsnog recht heb op transitievergoeding. Klopt dit?
Ja, daar lijkt het wel op.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen
snuffel1 schreef:
05 jun 2023 14:16
Een transitievergoeding wordt uitgekeerd zodra uw contract beëindigd wordt en u geen andere werkgever heeft kunnen vinden.
Waar baseer je dit op?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

1) Je geeft geen antword op mijn vraag, waarin ik betwist dat jouw claim aangaande de bedoeling van de transitievergoeding wel correct is.
2) TS heeft niet zelf ontslag genomen, maar is verteld dat het contract niet verlengd zou worden. Op dat moment heeft TS recht op een transitievergoeding. Pas daarna gaat TS zelf een baan zoeken, maar dit volgt op de mededeling van het uitzendbureau.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In maart is de Ts ontslag aangezegd per 1 mei net zoals de collega’s. Die aanzegging moet ook een maand van tevoren.

Uiteraard is de Ts op zoek gegaan naar een andere baan en heeft die gevonden. Beleefdheidshalve is dat de werkgever gemeld, maar dat doet niets af aan het recht op die vergoeding.

En je hoeft geen scholing van een voormalige werkgever te accepteren.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
05 jun 2023 16:07
Hierbij
een link.
Ik lees daar niet dat geen transitieverhoeding betaald hoeft te worden als de werknemer er in slaagt aansluitend werk te vinden zonder een dag zonder werk te hebben gezeten, dat was wat je beweerde.
snuffel1 schreef:
05 jun 2023 16:07
Ts heeft het uitzendbureau op de hoogte gesteld een werkgever gevonden te hebben en daar op 1 mei direct na afloop van het vorige detacheringscontract al kon beginnen. Ts heeft dat ruim voor einde vorig contract al aangegeven en dat maakt dat Ts zelf ontslag heeft genomen.
Dat is onjuist. De werkgever heeft TS te kennen gegeven dat er van af een bepaalde datum geen werk meer voor hem zou zijn. Wanneer je dan opzoek gaat naar ander werk en dat vindt, dan neem je daarmee niet plotseling zelf ontslag.

snuffel1 schreef:
05 jun 2023 16:07
Ik zie net waarom het uitzendbureau alsnog een transitievergoeding zou moeten betalen omdat Ts zelf een nieuwe werkgever heeft gevonden, geen dag werkeloos is geweest en van hulp bij scholing heeft afgezien.
De werkgever moet een transitievergoeding betalen omdat dit in de wet staat. Dat jij dat zelf overbodig vindt maakt dat niet anders.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is helemaal aan de Ts wat met die transitievergoeding gedaan wordt. Van leven, schulden betalen, op vakantie gaan enz.

Alleen als direct vanuit de werkgever het geld gebruikt wordt voor scholing, dan is het, mijns inziens belastingvrij.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me ook af of hier wel recht is op een transitievergoeding. De werknemer heeft niet gewacht op de formaliteiten en is dus zelf opgestapt. Dan is een transitievergoeding totaal niet aan de orde.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Stom dat je een baan hebt gezocht en gevonden voordat je officieel ontslagen was, natuurlijk helemaal niet stom, maar recht op transitievergoeding heb je alleen als je daadwerkelijk ontslagen bent, niet als er is gezegd dat dat het geval kan zijn. Nu zal dat bureau altijd zeggen dat ze wel degelijk werk voor je hadden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat de werkgever niet op tijd weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet? Dan is hij de werknemer een vergoeding van 1 maandsalaris verschuldigd. Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar geeft hij het te laat aan? Dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd.

De werkgever heeft dus aan zijn plicht voldaan, anders hadden ze ook nog die aanzeg vergoeding moeten betalen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hier bij het Juridisch Loket staat toch heel duidelijk dat ook bij het niet verlengen van een tijdelijk contract er recht is op een transitievergoeding:
U heeft recht op een transitievergoeding als u in loondienst werkt en uw werkgever uw contract stopt. Bijvoorbeeld door:

uw contract op te zeggen, na toestemming van UWV
uw contract via de rechter te ontbinden
uw tijdelijke contract niet te verlengen
uw contract op te zeggen in de proeftijd
Vet gedrukt door mij.

In hetgeen Het Juridisch Loket schrijft lees ik toch duidelijk dat TS recht heeft op een transitievergoeding daar de werkgever heeft aangegeven het contract niet te gaan verlengen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Jablan »

riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
Hierop zeiden ze tegen mij dat ik daarom nu zelf mijn contract beëindigde bij hen.
Dag Rianne,

De quote is de reden waarom jij het nakijken hebt met de transitievergoeding. Je bent zelf per 1 mei overgestapt naar een nieuwe werkgever en dan is er geen verplichting om een transitievergoeding te betalen.

Je ex-collega's hebben alleen recht op een transitievergoeding als het uitzendbureau / de detacheerder na 1 mei geen ander werk voor ze had en de arbeidsovereenkomst is beëindigd per 1 mei.

Voor je gevoel klopt het niet, moreel gezien kun je hier heel veel vraagtekens bij plaatsen, maar juridisch is het verhaal correct. Sorry.

Plaats reactie