LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Anita22
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2019 22:11

Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Anita22 »

Na 31 jaar in de zelfde huurwoning kregen wij half juni 2018 te horen dat heel de wijk word gesloopt voor nieuwbouw
Na een aantal bijeenkomsten waar van je niets wijzer werd hebben wij besloten om eens gaan te kijken wat voor ons het beste was
Wij betaalde op dat moment 348 euro per maand huur met ons inkomen kun je daar nergens meer voor huren dan kom je al gauw op een 700 euro uit dus dan maar eens gaan kijken of we konden kopen en dat was voor ons gunstiger dan kopen ,maar dan wel snel omdat mijn man 55 is en ik zelf 48 konden we nog een leuke hypotheek en we hadden op dat moment geen eigen geld nodig super dus (de sloop begint tussen 2021 en 2025)
Wij vonden een leuk koophuis dus 28 februari verlieten wij na 31 jaar ons huurhuis ,omdat wij nog geen brief hadden ontvangen waar in we aangezegd zijn door de wooncorporatie kregen wij geen verhuispremie
Nu kreeg ik te horen dat onze voormalige buren 2 maande later ook gingen verhuizen dat zij wel de verhuis premie kregen terwijl zij ook nog steeds niet de aanzeg brief hebben gekregen ,dus heb ik een aantal mailtjes gestuurd naar Alwel (woningcorporatie) waar ik gewoon geen antwoord op krijg
Nu 5 manden later gaan er steeds meer buren vertrekken die dus wel de premie meekrijgen

ik ben van mening dat wij daar ook recht op hebben

Mvg Anita

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is dus geen geen datum dat de huizen leeg moeten zijn en u had geen brief ontvangen waarin de huur opgezegd is. Waarom meent u dan wel recht te hebben op de verhuisvergoeding? U bent nu, zo lees ik het, op eigen initiatief vertrokken.

sake1987

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door sake1987 »

U bent op eigen initiatief vertrokken terwijl de woning bouw nog in het voor traject zat. Dus nee u hebt nergens recht op. Het was beter geweest om te wachten tot alles definitief en opgestart was.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je bent te vroeg vertrokken, dus je 'piest naast de pot' zoals dat heet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jammer, als je eerst een ander huurhuis wat duurder was had genomen en kort daarna als verhuis subsidie binnen is....
Komt vaker voor en je mag altijd weg naar koophuis.
Als je eerder verhuisde mag en kun je ook een bedrag verwachten om te voorkomen dat ze allen tot laatste maanden gaan wachten.

Nu heb je geen recht op verhuis subsidie omdat je geen andere huurwoning nam.
Helaas....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door berndv »

Anita22 schreef:
26 aug 2019 22:16
ik ben van mening dat wij daar ook recht op hebben
helaas is die mening niet te onderbouwen met regels.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
27 aug 2019 13:00
Je bent te vroeg vertrokken, dus je 'piest naast de pot' zoals dat heet.
Ik denk het niet. Wel 'vist ze achter het net'. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar andere buren die ná de TS vertrokken krijgen wél die vertrekpremie.
Zelfs de naaste buren die 2 maanden later vertrokken en óók geen aanzegging hadden gekregen.
Ik zou dat zelf als zeer onrechtvaardig beschouwen en daar nog eens over in gesprek gaan, op afspraak, met die WBV .
Niet mailen , maar persoonlijk langs gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
27 aug 2019 13:13
Maar andere buren die ná de TS vertrokken krijgen wél die vertrekpremie.
Zelfs de naaste buren die 2 maanden later vertrokken en óók geen aanzegging hadden gekregen.
....
We weten het niet precies.
Er is een ander tijdstip van verhuizen.
Misschien hebben de anderen het slimmer aangepakt en onderhandeld over de 'vertrekpremie'. 'We willen best nu al gaan, maar dan willen we wel de vergoeding hebben'. Pas als die buit binnen is, beslis je dan.
Dat is iets heel anders dan accepteren dat je niks krijgt en je eigen weg gaan (of niet weten dat er voorwaarden zijn waaronder je een vergoeding kunt krijgen) en dan achteraf gaan klagen omdat je denkt dat anderen wel een vergoeding hebben gekregen.
Verschil moet er zijn, En daar is niets onrechtvaardig aan.

Overigens, als je meent ergens recht op te hebben, is het goed gebruik te onderbouwen waarom je dat meent.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
27 aug 2019 13:13
Maar andere buren die ná de TS vertrokken krijgen wél die vertrekpremie.
Zelfs de naaste buren die 2 maanden later vertrokken en óók geen aanzegging hadden gekregen.
Ik zou dat zelf als zeer onrechtvaardig beschouwen en daar nog eens over in gesprek gaan, op afspraak, met die WBV .
Niet mailen , maar persoonlijk langs gaan.
Je zou je dan feitelijk beroepen op het gelijkheidsbeginsel. De vraag is alleen of er wel sprake is van gelijkheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Nog een keer dit aanzwengelen na 6 maanden kan geen kwaad....niet geschoten is altijd mis. :wink:
En misschien hebben die andere buren het idd handiger aangepakt.
Geen idee of het gelijkheidsbeginsel toegepast kan worden.
Het is de moeite van een persoonlijk onderhoud waard , denk ik.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

tttlocke schreef:
27 aug 2019 13:09
ZeerPrivé schreef:
27 aug 2019 13:00
Je bent te vroeg vertrokken, dus je 'piest naast de pot' zoals dat heet.
Ik denk het niet. Wel 'vist ze achter het net'. :mrgreen:

Jij woont vast aan de andere kant van Nederland....

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
27 aug 2019 13:32
tttlocke schreef:
27 aug 2019 13:09
ZeerPrivé schreef:
27 aug 2019 13:00
Je bent te vroeg vertrokken, dus je 'piest naast de pot' zoals dat heet.
Ik denk het niet. Wel 'vist ze achter het net'. :mrgreen:

Jij woont vast aan de andere kant van Nederland....
Als u bedoelt de kant van Nederland waar men doorgaans niet 'naast de pot piesen' zegt als men 'achter het niet vissen' bedoelt, heeft u gelijk.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ga eens met uw vraag naar het Juridisch loket in uw gemeente.

sake1987

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door sake1987 »

De huizen achter ons, dit waren portiek woning zijn gesloopt. Hier woonde een gezin met 3 kinderen, die verhuisden naar een gezinswoning 1 straat verder, zelfde woningbouw vereniging. 1 maand na hun veruizing werd de sloop bekend en kregen de huurdes 6000 euro vergoeding. Nu weet ik dat het eerder genoemde gezin hemel en aarde hebben bewogen om ook dit bedrag te krijgen, ik weet dat ze alle wegen met juridische hulp hebben bewandeld, maar helaas ze hadden nergens recht op.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

sake1987 schreef:
27 aug 2019 15:02
1 maand na hun veruizing werd de sloop bekend ...........

maar helaas ze hadden nergens recht op.
Dat is een wezenlijk verschil. Nogal wiedes dat ze nergens recht op hadden. Hun verhuizing had niets te maken met de geplande sloop. Sterker nog de sloopplannen waren nog niet eens bekend ten tijde van de verhuisbeslissing.

Ik zou bovendien zeggen: gelukkig hadden ze nergens recht op. Wie zou dat anders allemaal moeten gaan betalen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ze het geweten hadden en dus gewacht hadden, hadden ze wellicht helemaal geen eengezinswoning gehad.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@ttlocke, die uitdrukking heeft nog meer betekenissen dan overspel plegen. Laatste wat ik over dit gezeur zeg.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
27 aug 2019 15:14
@ttlocke, die uitdrukking heeft nog meer betekenissen dan overspel plegen. Laatste wat ik over dit gezeur zeg.
Over overspel plegen had ik het niet. De betekenis 'achter het net vissen' is in ieder geval niet één van de betekenissen. Toch iets geleerd vandaag.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Recht op verhuispremie bij sloop huurhuis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ken een lokaal voorbeeld waarbij de corporatie anderhalf jaar voor de sloop urgentieverklaringen afgeeft voor het zoeken naar een nieuwe huurwoning op Woningnet.

Voor die tijd lijkt het mij niet logisch om verhuisvergoedingen toe te kennen. Ik denk dat topicstarter er daarom geen recht op heeft. Maar je kan natuurlijk altijd een gratis intake bij een advocaat huurrecht aanvragen.

Gesloten