LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
NMN
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2018 22:46

Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door NMN »

Beste lezers,

Ik heb een vraagje en zou het zeer op.prijs stellen als jullie me zouden willen helpen; mijn tante woont in een hele leuke huurwoning in Amsterdam welke niet gekocht kan worden. Nu zou zij graag buiten Amsterdam een recreatiewoning kopen welke gekoppeld zit aan een park. Gedeelte voor eigen gebruik en de rest voor externe verhuur.

Wat zijn de voor en nadelen van het kopen op een recreatiepark? Hoe zit het als je al een huurwoning hebt en dan zoiets als bovengenoemde kwestie wil kopen? Hoe zit het geheel juridisch en belastingtechnisch in elkaar? Zijn er dingen waar ik echt op.moet.letten?

Alvast onwijs bedankt voor jullie tijd en moeite !

Groet!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat zijn de voor en nadelen van het kopen op een recreatiepark?

Hèt nadeel is dat u UW eigendom op andermans eigendom, lees grond, heeft staan. Dus rechten? Weinig. Plichten/contracten? Veel. In mijn visie koop je gebakken lucht.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door bprosman »

Hèt nadeel is dat u UW eigendom op andermans eigendom
Niet altijd zo. Mijn ouders hebben ook een recreatiewoning en de grond (kavel op het park) in eigendom.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door mahadma »

bprosman schreef:
Hèt nadeel is dat u UW eigendom op andermans eigendom
Niet altijd zo. Mijn ouders hebben ook een recreatiewoning en de grond (kavel op het park) in eigendom.
Inderdaad, niet altijd maar wel erg vaak ..........

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het hebben van een huurwoning heeft er helemaal niets mee van doen.

Als het geen eigen grond is, ben je op zo’n park aan de heidenen overgeleverd.

Maar ook met eigen grond zijn er vaak hoge parkkosten, die maar blijven stijgen. Verhuren is ook niet alles, alles slijt extra snel en/of wordt gesloopt. En je ontkomt haast niet aan een verhuurorganisatie met de nodige kosten.

Lees eens hier.

https://veldhuisadvies.nl/vakantiewoning-en-fiscus/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Juridisch en belastingtechnisch zijn er weinig bijzonderheden. De woning valt gewoon in box 3, overige bezittingen, waarbij de gerekend wordt met een fictief rendement en waarbij de huuropbrengsten (en ook de kosten) verder niet aan inkomstenbelasting onderhevig zijn. (Als het niet gaat om het bedrijfsmatig verhuren). Ook voor het huren van een gewone woning is het hebben van een recreatiewoning geen enkel probleem.

Grootste nadeel van een recreatiewoning is dat je die in de regel niet zo makkelijk tegen een goede prijs kunt verkopen. Dus alleen kopen als je de woning voor heel lange tijd wilt houden.

stofzuigertje

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast eigen kavels zijn er ook die VVE hebben, je word dan deel eigenaar.
Een park waar je voor 0,53% eigenaar van geheel word en ook de service kosten per woning, en recht op gebruik van een bepaald deel.

Dus die zijn er ook nog enkele en vereniging bepaald de kosten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Naast eigen kavels zijn er ook die VVE hebben, je word dan deel eigenaar.
Een park waar je voor 0,53% eigenaar van geheel word en ook de service kosten per woning, en recht op gebruik van een bepaald deel.

Dus die zijn er ook nog enkele en vereniging bepaald de kosten.
Maar als eigenaar ben je onderdeel van de vereniging, dus je bent medebepaler.

stofzuigertje

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt, maar als de meerderheid een duur nieuw zwembad wil of een golf baan en geasfalteerde paden mag je wel meebetalen!

Ik heb het hier over oude park waar de stacaravans en oude Chalets vrijwel alle vervangen zijn door luxe bungalows en totaal andere bewoners zitten dan 60 jaren terug toen ze in 1958 open gingen!
Je hebt jou eigen huis maar de grond is van VVE en geen duidelijke grenzen, hekjes mogen niet en ongeveer grens dus!

De goedkope oude sta caravan, voor zover er nog iets bewoonbaar over is zit dus nu op luxe park en bospaden werden scootmobiel vriendelijke asfalt weg en de open betonbak is nu verwarmd zwembad dat je in winter via schuifdak dicht kunt doen, tevens kleedkamers erbij dus vele malen hogere kosten dan toen de eerste op dit park kwamen.

Er zijn nog 5 oude huurders die hetzelfde betalen maar nog geen eigenaar zijn.
Die hebben totaal geen rechten en de meerderheid beslist.
Kabel TV is leuk maar met 4 digibeten die wel voor Wifi betalen maar niet gebruiken....
2001 f1158,- per jaar nu 2018 €2400,- dus reken maar uit!

Dit is niet eens het duurste park in die regio... maar wel vele eigenaren die prettig wonen.
Ook is om Air BNB problemen te voorkomen vorig jaar een minimale verhuur van 2 weken ingesteld en bij overlast van huurders het recht om deze te toegang te ontzeggen.

Dit soort regels omdat er een Poolse familie iets kocht, niets mis mee maar die ruilen in hun familie en gaan regelmatig terug naar Polen.
Keurige mensen maar er zijn ook die over bewonen en er een tering zooi van maken dus regel is preventief ingevoerd!

Verder nog diverse andere afwijkende regels maar elk park is uniek en verdiep je eerst goed in vooral de afwijkende regels voor je iets koopt.
Dit park waar ik heb over heb heeft wachtlijst waar vele graag naar toe willen en bij overlijden waren de woningen vaak voor familie of binnen week verkocht... ook in 2011 toen er nog crisis op de huizenmarkt was!

Goede parken is nauwelijks iets te koop en meestal vrij duur.
De matige en rommelige staat veel te koop en voordelig maar ook vaak veel problemen en nauwelijks verkoopbaar!

Dus ga als je rust en zekerheid wilt liever voor de dure populaire want enkele staan al meer dan 10 jaren te koop!

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Kan gewoon hoor , huren van woonruimte en daarnaast een vakantiewoning in eigendom.

De eventuele hypotheekrente als er gefinancierd zou worden wordt is echter NIET verrekenbaar met de inkomstenbelasting (Box1).
De waarde van het huis valt in box 3 onder het vermogen en wordt boven de vrijstelling belast met vermogensrendementsheffing.
De eventuele ontvangen huur is vrij van belastingen mits er niet bedrijfsmatig verhuurd wordt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

mahadma schreef:Wat zijn de voor en nadelen van het kopen op een recreatiepark?

Hèt nadeel is dat u UW eigendom op andermans eigendom, lees grond, heeft staan. Dus rechten? Weinig. Plichten/contracten? Veel. In mijn visie koop je gebakken lucht.
Onzin. Er zijn genoeg parken waar je eigenaar van de grond bent. En er zijn ook verhuurorganisaties die een vast rendement bieden inclusief alle lasten. Je bent dan alleen verplicht het object afdoende te verzekeren.

stofzuigertje

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Olaf 79,
De verhuur garantie is vaak maar 10 jaren.... zelf gelezen ooit en bij vrije verhuur vaak veel meer opbrengst als populair.
Wel worden de met garantie vaker verhuurd via park omdat je dan niets meer kreeg, dus eerder versleten.

De vrije verhuur mag je vaak via hun of zelf doen, en bepaalde groepen uitsluiten.
Als je een Oost Europese naam voor meerdere maanden ziet, en ze willen met 8 personen huren?
Dat is voor hun goedkoper dan de via uitzendbureau aangeboden maar hoe is jou bungalow na afloop, weekje niet verhuurbaar is helaas voorgekomen!
Ik zit naast een park die met garantie verhuurde en zie daar vele teleurgestelde eigenaren.....en als je zelf wilt....
Tijdig boeken en hopen dat het redelijk is schoongemaakt!

Het beste is als in jou familie iedereen daar naar toe wil, dus met speelplaatsen kinderen en zwembad en vele vaste bewoners die vrijwel hele jaar zitten.
De ouderen met Bingo & BBQ is niets mis mee, vaak gezellig en kijk voor je iets koopt eerst of het Park wel aan jou wensen voldoet.

Ik zit op een park maar vooraan de kinderen en zwembad, achter de rustige ouderen en dat wil iedereen daar zo houden!
Je koopt dus meer als alleen maar huisje!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je koopt dus meer als alleen maar huisje!
Dat is wel een dooddoener van jewelste. En dat gaat natuurlijk op bij de aanschaf van iedere woning... Net als dat bijvoorbeeld ook in het geval van een 'gewoon' koop appartement, net zoals bij recreatie, de VvE een hoop kan beslissen (en je op een hoop kosten kan jagen). Ook zaken waar jij als individu het misschien niet mee eens bent en die langzaam maar zeker de aard van het complex veranderen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door Alex E »

Lady1234 schreef:Het hebben van een huurwoning heeft er helemaal niets mee van doen.

Als het geen eigen grond is, ben je op zo’n park aan de heidenen overgeleverd.

Maar ook met eigen grond zijn er vaak hoge parkkosten, die maar blijven stijgen. Verhuren is ook niet alles, alles slijt extra snel en/of wordt gesloopt. En je ontkomt haast niet aan een verhuurorganisatie met de nodige kosten.

Lees eens hier.

https://veldhuisadvies.nl/vakantiewoning-en-fiscus/
De vraag rijst inderdaad wat het rendement is bij verhuur en tevens hoeveel tijd het je kost en of je om kan gaan met eventuele teleurstellingen die gepaard kunnen gaan bij verhuur. Aangezien de desbetreffende tante al woont in een heel leuke woning is het misschien het overdenken waard om zelf van tijd tot tijd op een park een vakantiehuisje te huren.

stofzuigertje

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Eerst huren en eventueel na enige tijd en meerdere keren huren pas kopen, dat is vaak beste en geen risico.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Alex E schreef:.
De vraag rijst inderdaad wat het rendement is bij verhuur en tevens hoeveel tijd het je kost en of je om kan gaan met eventuele teleurstellingen die gepaard kunnen gaan bij verhuur. Aangezien de desbetreffende tante al woont in een heel leuke woning is het misschien het overdenken waard om zelf van tijd tot tijd op een park een vakantiehuisje te huren.
Vraag is dan vooral ook wat het 'doel' van de vakantiewoning is. Is het vooral om zelf een 'buiten' te hebben, om je eigen krappe driehoog achter flatje in de stad te ontvluchten? Of is het vooral als investering waarbij het zelf kunnen gebruiken een leuke bijkomstigheid is?

Daar zou de keus voor de soort park ook vanaf hangen. Sommige parken zijn vooral voor de verhuur ongericht, met standaard huisjes, veel voorzieningen en relatief hoge parkkosten. Maar ook met weinig zorgen om (tuin-)onderhoud. Andere parken hebben een diversiteit aan huisjes en tuinen, veel eigen bewoning, soms weinig voorzieningen en vaak relatief lage parkkosten.

Bij de eerste groep is mijn eerste achterdochtige vraag: waarom hebben ze particuliere investeerders/kopers nodig? Waarom is er geen center parcs of andere organisatie die dat park heeft gekocht? Ik krijg dus meteen het gevoel dat de investering eigenlijk niet zo interessant is. Misschien slechte verhuurkansen, misschien is er groot onderhoud nodig etc.

Bij de tweede groep zul je zelf meer aan bijvoorbeeld de tuin moeten doen. En zullen de verhuurkansen ook niet zo hoog zijn. Maar is het wel meer 'jouw' huisje. Voor de lange termijn, als tweede huis, kan dat goed uitpakken. Het grootste risico heb je hier als het park te gunstig ligt en de parkeigenaar het park wil omvormen tot een duurder park, met dure voorzieningen waar je wel voor moet betalen, maar waar je niet op zit te wachten.

stofzuigertje

Re: Recreatiewoning kopen en woonhuis huren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je vaker naar een bepaald park wil, eerst huren en dan kijken of ze op marktplaats iets betaalbaars aanbieden.

Naast de koopsom ook de park prijzen even controleren.
Met gehele familie er regelmatig naar toe gaan kan voordelig zijn, met 8 sleutels doe ik het ook!

Dit park in op 28 Km van Paris zit ongeveer 2/3 van jaar vol en hoewel ik koper en eigenaar ben, moet ik nu mijn familie eerst weg sturen voor ik in mijn eigen huisje kan?
Als iedereen mee betaalde is het goedkoper dan huren en je kunt alles achterlaten.... met 11 maten zwembroeken en 3 badpakken en 5 bikini's dus op de foto's zie je die vaak bij meerdere personen terug komen!

Wel is het inmiddels oude zooi en slopen en nieuwbouw of zijn er liefhebbers van verouderde in staat van ontbinding Chalets?
Bouwjaar 1972 dus wie bied er meer dan park kosten? Leeghalen is duurder voor ons!

Gesloten