LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels rond ip-camera in de tuin

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hennie57
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2019 20:08

Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Hennie57 »

Hallo een vraag Juridisch.

Ik heb een Ip camera geplaatst omdat ik een buurman heb die graag mijn eigendom vernielt en verwijderd als ik werk.
Ik had een schutting is weggehaald, ik had achter de schutting panelen staan van mijn oude voiliere is weggehaald daar tussen had ik rietmatten staan. Omdat hij dit niet mooi vond en volgens hun was dit rot?. Recentelijk heb ik de politie erbij gehaald omdat hij weer bezig was met een vernieling op hun aanraden een camera geplaatst zodat het duidelijk is wanneer hij iets in de tuin doet. Er is een afspraak op locatie gemaakt maar kennelijk boeit dat niet want op beelden zie je gewoon dat hij het riet vast heeft om stuk te maken
De camera heb ik bevestigd aan mijn muur binnen de erfgrens ruim 20 cm hij laat een stuk van zijn tuin zien(groen) en een gedeelte van mijn tuin. nu zegt de politie ineens hij moet weg , schending van privacy?. Als de tuin van hem met tegels zou zijn snap ik hem maar het is alleen groen en men is nagenoeg nooit in de tuin sterker nog wij wonen er 23 jaar en ze hebben nagenoeg nooit buiten gezeten. Ik kan de camera nog verder verplaatsen binnen in mijn tuin dat is geen probleem maar is dit schending van privacy en hoe kan ik dan aantonen dat hij het stuk gemaakt heeft. Ik heb uitgelegd dat het hier heel duidelijk een geval is van artikel 350 wvsr. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt. Het goed is volledig van mij er is geen sprake van mandeligheid. Alles gebeurt nu ver binnen de erfgrens in mijn tuin

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door berndv »

Hennie57 schreef:
03 okt 2019 20:43
De camera heb ik bevestigd aan mijn muur binnen de erfgrens ruim 20 cm hij laat een stuk van zijn tuin zien(groen) en een gedeelte van mijn tuin. nu zegt de politie ineens hij moet weg , schending van privacy?. Als de tuin van hem met tegels zou zijn snap ik hem maar het is alleen groen en men is nagenoeg nooit in de tuin sterker nog wij wonen er 23 jaar en ze hebben nagenoeg nooit buiten gezeten.
Ja tuurlijk hoeft die camera de tuin van de buurman niet te filmen. Uw verhaal lezend vraag ik mij meer af wat voor soort buurman u bent dan wat voor soort buurman uw buurman is. U weet hoe de indeling van de tuin van de buren is en hoe de buren hun tuin gebruiken en of en hoe vaak ze buiten zitten. Met u als buurman zou ik ook zuinig zijn op mijn privacy, of wat daar nog van over is.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Cro »

De tuin van de buurman mag je natuurlijk niet filmen zonder toestemming. Net als bijvoorbeeld de openbare weg.
Gewoon zorgen dat de camera alleen je eigen grond filmt en dan is er niets aan de hand.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
04 okt 2019 11:07
Uw verhaal lezend vraag ik mij meer af wat voor soort buurman u bent dan wat voor soort buurman uw buurman is. U weet hoe de indeling van de tuin van de buren is en hoe de buren hun tuin gebruiken en of en hoe vaak ze buiten zitten. Met u als buurman zou ik ook zuinig zijn op mijn privacy, of wat daar nog van over is.
Waar slaat dit op? Ts zegt/ vraagt toch niets geks?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door mahadma »

Er is een uitspraak (deel uitspraak) van een tv rechter die aangeeft dat op de camera beelden alleen en uitsluitend "de eigen grond" in beeld komt, dus niet de mooie buurvrouw in bikini. Onder deze voorwaarden is een bewakingscamera 100 % toegestaan.

Verplaats de camera zodat die ruim op uw gebied hangt maar richt hem zoals omschreven hierboven, dan kan de politie er niets tegen doen. Zelf heb ik een cam in de hal, met de afspraak met de bewoner naast mij dat zij die oké èn prettig vind. En gek genoeg heeft de politie mij ooit gevraagd of ik beelden had van "onbevoegden" in de flat. En gegeven uiteraard, al was het maar 10 seconden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
04 okt 2019 11:24
Waar slaat dit op?
Je hebt gelijk, ik trek wel iets te fel van leer hier en had niet zo gehoeven. Ik betrok het wellicht iets te veel op een situatie die ik ken bij mijn vorige achterburen. Buurman A klaagt over vernielingen in zijn tuin, beschuldigt buurman B, Buurman A hangt camera op, houdt daarmee de hele buurt in de gaten, na volgende vernielingen en overdragen van de beelden aan de politie bleek dat Buurman B er niets mee te maken had, maar dat er een groepje jeugd hem toevallig steeds te grazen nam, omdat hij op zijn voortuin en het bijbehorende speeltuintje ook camera's had. 2 stuks welgeteld, verdekt opgesteld. Het is een aardige rel geworden in de buurt. Temeer omdat hij met de camera's niet zozeer de oudere kinderen in de gaten hield :wink:

maar goed, dan hoef ik naar ts niet zo te reageren.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Erthanax »

Netjes, berndv.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als eerste, de politie gaat hier niet over. Privacy is iets tussen uw buurman en u.

U mag uw eigendommen bewaken en daarvoor camera's inzetten. Als u daarvoor een stukje van de openbare weg moet opnemen dan mag dat ook. In dat geval mag u de beelden niet langer bewaren dan 28 dagen, tenzij u een legitieme reden heeft om de beeldenblangen te betalen. Als het om de achtertuin gaat en uw buurman op de beelden staat, dan denk ik dat u ook een stukje van de tuin van de buurman mag opnemen als dit nodig is voor de bewaking van uw goederen. Zelf zou ik de camera in dat geval laten hangen, ook als dat niet zou mogen. De beelden mogen namelijk ook gebruikt worden als bewijs als deze onrechtmatig zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door scontra »

Hennie57 schreef:
03 okt 2019 20:43
Hallo een vraag Juridisch.


Ik had een schutting is weggehaald, ik had achter de schutting panelen staan van mijn oude voiliere is weggehaald daar tussen had ik rietmatten staan. Omdat hij dit niet mooi vond en volgens hun was dit rot?.
@hennie57,

Denkelijk heeft u om de e.o.a. reden de bestaande schutting weggehaald en blijkbaar heeft u dat zonder overleg met uw buur gedaan.
De schutting heeft u niet vervangen door een nieuwe en nette erfafscheiding/schutting, maar een (puin)hoop van oud hout en rietmatten achtergelaten.
Vindt u het dan gek dat uw buur daar de P over in heeft ??
Dit geeft hem echter nog niet het recht om aan uw goederen te zitten.
U had uw geld beter kunnen spenderen aan een goede en nette vervangend erfafscheiding , eventueel samen met uw buur, i.p.v. het te verspillen aan een bewakingscamera.
Degelijke speeltjes roepen alleen maar weerstand en agressieve reacties op, zijn in 10 minuten geplaatst, maar geven decennia lang onderlinge onmin.

Het lijkt een gevalletje 'buurtbemiddeling' want waar er twee kijven hebben er ook ontegenzeglijk twee schuld en een derde kan daarin wel eens rust en vrede brengen.
Terugtrekken achter de barricaden helpt niets, maar praten (onder vier ogen) hoe u deze onderlingen onmin het eenvoudigst zou kunnen oplossen, zeker wel !

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door reggie2 »

scontra schreef:
04 okt 2019 13:33
[

Denkelijk heeft u om de e.o.a. reden de bestaande schutting weggehaald en blijkbaar heeft u dat zonder overleg met uw buur gedaan.
De schutting heeft u niet vervangen door een nieuwe en nette erfafscheiding/schutting, maar een (puin)hoop van oud hout en rietmatten achtergelaten.
Vindt u het dan gek dat uw buur daar de P over in heeft ??
Dit geeft hem echter nog niet het recht om aan uw goederen te zitten.
U had uw geld beter kunnen spenderen aan een goede en nette vervangend erfafscheiding , eventueel samen met uw buur, i.p.v. het te verspillen aan een bewakingscamera.
Degelijke speeltjes roepen alleen maar weerstand en agressieve reacties op, zijn in 10 minuten geplaatst, maar geven decennia lang onderlinge onmin.

Het lijkt een gevalletje 'buurtbemiddeling' want waar er twee kijven hebben er ook ontegenzeglijk twee schuld en een derde kan daarin wel eens rust en vrede brengen.
Terugtrekken achter de barricaden helpt niets, maar praten (onder vier ogen) hoe u deze onderlingen onmin het eenvoudigst zou kunnen oplossen, zeker wel !


Wat een onzin, de buurman heeft of het nou oud hout is of nieuw, er vanaf te blijven. Wat niet van jou is , blijf je nog altijd van af.

Camera zo hangen dat je de tuin van de buurman niet ziet TS en wel dat deel waar de buurman met zijn handen aan zit.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou de buren eens uitnodigen voor een gezellig buurtfeestje.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
04 okt 2019 14:22
scontra schreef:
04 okt 2019 13:33
[

Denkelijk heeft u om de e.o.a. reden de bestaande schutting weggehaald en blijkbaar heeft u dat zonder overleg met uw buur gedaan.
De schutting heeft u niet vervangen door een nieuwe en nette erfafscheiding/schutting, maar een (puin)hoop van oud hout en rietmatten achtergelaten.
Vindt u het dan gek dat uw buur daar de P over in heeft ??
Dit geeft hem echter nog niet het recht om aan uw goederen te zitten.
U had uw geld beter kunnen spenderen aan een goede en nette vervangend erfafscheiding , eventueel samen met uw buur, i.p.v. het te verspillen aan een bewakingscamera.
Degelijke speeltjes roepen alleen maar weerstand en agressieve reacties op, zijn in 10 minuten geplaatst, maar geven decennia lang onderlinge onmin.

Het lijkt een gevalletje 'buurtbemiddeling' want waar er twee kijven hebben er ook ontegenzeglijk twee schuld en een derde kan daarin wel eens rust en vrede brengen.
Terugtrekken achter de barricaden helpt niets, maar praten (onder vier ogen) hoe u deze onderlingen onmin het eenvoudigst zou kunnen oplossen, zeker wel !


Wat een onzin, de buurman heeft of het nou oud hout is of nieuw, er vanaf te blijven. Wat niet van jou is , blijf je nog altijd van af.

Camera zo hangen dat je de tuin van de buurman niet ziet TS en wel dat deel waar de buurman met zijn handen aan zit.
Dat staat ook in mij reactie !! Maar net dat zinnetje heeft u vast over het hoofd gezien ! ;-)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik denk dat scontra net als berndv een 'persoonlijke ervaring' heeft.

Het is dus niet zonder meer verboden om met jouw beveiligingscamera een deel van het perceel van de buurman te filmen. Er zijn situaties waarin dat dus mag, ook zonder toestemming van die buurman.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door mahadma »

Als "de schutting" OP de erfgrens staat en de panden/tuinen zijn eigendom is die schutting "mandelig", dus 50% is elke bewoner eigenaar en verantwoordelijk. Betreft dit huur, dan is de verhuurder eigenaar. Staat de heg niet op de erfgrens is de eigenaar van de grond waarop deze staat eigenaar.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
04 okt 2019 13:03
Moneyman schreef:
04 okt 2019 11:24
Waar slaat dit op?
Je hebt gelijk, ik trek wel iets te fel van leer hier
Helder, ik vermoede al zoiets. Chapeau voor je reactie, by the way :wink:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door reggie2 »

scontra schreef:
04 okt 2019 14:53

[



Dat staat ook in mij reactie !! Maar net dat zinnetje heeft u vast over het hoofd gezien ! ;-)


Had ik gelezen ja, maar ik ben het met de rest van jouw antwoord ook niet eens, vandaar 2 x dikgedrukte tekst.:-)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door scontra »

tttlocke schreef:
04 okt 2019 14:59
Ik denk dat scontra net als berndv een 'persoonlijke ervaring' heeft.

Het is dus niet zonder meer verboden om met jouw beveiligingscamera een deel van het perceel van de buurman te filmen. Er zijn situaties waarin dat dus mag, ook zonder toestemming van die buurman.
Als bemiddelaar wel, gelukkig niet persoonlijk

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door scontra »

reggie2 schreef:
04 okt 2019 15:07
scontra schreef:
04 okt 2019 14:53

[



Dat staat ook in mij reactie !! Maar net dat zinnetje heeft u vast over het hoofd gezien ! ;-)


Had ik gelezen ja, maar ik ben het met de rest van jouw antwoord ook niet eens, vandaar 2 x dikgedrukte tekst.:-)
Prima, een ieder heeft het recht op een eigen mening !!
En wat is uw zienswijze m.b.t. de situatie zoals de Ts. die schetst ??

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door reggie2 »

Mijn zienswijze had ik al opgeschreven. Zet de camera zo dat die niet op de tuin van de buurman staat maar wel op het gedeelte wat de buurman sloopt. Zo blij? :-)

taxikemperman
Berichten: 629
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Regels rond ip-camera in de tuin

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik verwijs je naar www.politie.nl/cib
Hier staan de regels duidelijk uitgelegd

Gesloten