LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Weet iemand wat de regels / wetten zijn voor verkoop van 2e hands goederen in een 'pandjeshuis'?

Of een linkje - google gebruik ik kennelijk niet de juiste zoektermen :)

Waarom:

Na een inbraak zijn bij ons bedrijf (mijn werkgever) een aantal laptops gestolen.
Deze laptops zijn bij een verkoopbedrijf van tweedehands goederen aangeboden, met 5 tegelijk.
(Gaat kennelijk geen belletje rinkelen)
Dit bedrijf heeft de laptops gelijk in de verkoop gezet - en een van de collega`s hier zag er een van die men via MP had geadverteerd.
Hierop hebben wij contact met de politie opgenomen - die is daarheen gegaan, en aan de hand van de inkooplijst met serienummers bleek het er een van ons te zijn.
Dit bedrijf had er nog 2 op de plank liggen - maar had er ook al 2 verkocht.

Nu begrijp ik dat de kopers van deze 2 wel als 'te goeder trouw' worden gezien - zij kopen bij een erkende winkel, en zouden er daarom vanuit mogen gaan dat wat zij kopen legaal is (dus hebben wij pech).
Maar, ik heb gehoord dat dit soort bedrijven tenminste 3 dagen moeten wachten voordat zij iets te koop aanbieden wat zij op deze manier hebben ingekocht. Hier kan ik niets over vinden.

Heb ik dit goed begrepen? Of mogen zij wel direct in de verkoop doen wat zij hebben ingekocht?

En, als zij wel fout zijn - zijn zij dan alsnog bezig met heling?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door 16again »

Wat bereik je met die afkoelperiode van 3 dagen? Dan zie je jou spullen gewoon 3 dagen later op MP.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

16again schreef:Wat bereik je met die afkoelperiode van 3 dagen? Dan zie je jou spullen gewoon 3 dagen later op MP.
Dat weet ik dus niet. Daarom mijn vraag - iemand stelde dat dit een regel was.
Maar omdat ik daar niets over kan vinden...

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik hier nooit van gehoord. Ik snap dat een kringloopwinkel (wij krijgen alles immers gratis) anders is als een pandjeshuis waar de inbreng nog wat oplevert, dus die vergelijking zal mank gaan. Maar ik heb zelf wel eens spullen verkocht bij een kringloopwinkel hier 20 kilometer vandaan, en ook wel eens bij zo'n 'mijnmarktkraam' geval. Dan is de helft van de opbrengst voor jezelf en de andere helft voor de winkel. In dat soort toko's kennen ze die regel niet, je levert het aan en het gaat de winkel in. Dus waarom zou een dergelijke regel wel bij een pandjeshuis gelden? Het is gewoon een open vraag, ik weet het niet.

Maar wat zou het nut moeten zijn van zo'n regel? Of is die regel bedoeld voor spullen die 'beleend' zijn, dus dat de klant minimaal 3 dagen tijd heeft om zijn spullen terug te kopen? Als een klant aangeeft van het spul af te willen zal zo'n regel dan niet gelden.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door BL2 »

Eigenlijk moet het niet kunnen dat gestolen goederen via een pandjeshuis in de verkoop komen. Dan is er toch echt iets goed fout gegaan bij de aankoop.
Bij een betrouwbaar pandjeshuis wordt gevraagd naar een legitimatie, worden bezoekers vaak gefilmd bij de transactie en wordt een verklaring opgesteld dat verkoper ook echt eigenaar is.

Dus als de laptops bij een pandjeshuis op de verkoopplank liggen, heeft het pandjeshuis een forse fout gemaakt als ze geen copy legitimatie verkoper kunnen overleggen.......

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

BL2 schreef:Eigenlijk moet het niet kunnen dat gestolen goederen via een pandjeshuis in de verkoop komen. Dan is er toch echt iets goed fout gegaan bij de aankoop.
Bij een betrouwbaar pandjeshuis wordt gevraagd naar een legitimatie, worden bezoekers vaak gefilmd bij de transactie en wordt een verklaring opgesteld dat verkoper ook echt eigenaar is.

Dus als de laptops bij een pandjeshuis op de verkoopplank liggen, heeft het pandjeshuis een forse fout gemaakt als ze geen copy legitimatie verkoper kunnen overleggen.......
Dit pandjeshuis heeft de 'fout' gemaakt om direct na inleveren een van de systemen op marktplaats te zetten.
Een collega heeft interesse getoond, en zodoende het serienummer kunnen doorgeven.
Dit serienummer stond om mijn lijst van 'vermiste' machines - en direct politie gebeld.
Zij hebben het ding in beslag genomen, en alle info van de winkel opgeeist (zoals ID, camerabeelden) - maar ivm privacy regels mogen zij dat natuurlijk niet aan de benadeelde laten zien. Bij controle hebben ze ook nog 2 andere laptops gevonden..

Het wachten is nu op nader onderzoek van politie, en vrijgave van in beslag genomen apparatuur.

(even voor het complete beeld - inbraak vrijdag 13/1 in de vroege avonduren - alle papieren met aankoopbewijzen / facturen/ serienummers maandag pas kunnen inleveren bij politie - maar ja - zaterdag al deze machines in de verkoop. Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door crazyme »

Guardian72 schreef:Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Ik twijfel met je mee. Het is natuurlijk oliedom van hun om gestolen waar op marktplaats te zetten, en een serienummer door te geven wanneer je weet dat het gestolen handel is.

Maar aan de andere kant, waarom zouden criminelen niet dom kunnen zijn...
Of dat de inkoper (van het pandjeshuis) te kwader trouw was en de verkoper (van het pandjeshuis) te goeder trouw.

Ik ben erg benieuwd of de politie de inkoopprijs boven water krijgt. En zo niet, of dat een fiscaal onderzoekje waard is.

witte angora
Berichten: 30791
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je kwaadheid, en ik zou in zo'n geval zelf ook niet meer bij zo'n zaak binnenlopen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat die pandjesbaas te kwader trouw is of dat er opzet in het spel is. Hooguit nalatigheid, maar ook dat hoeft niet persé zo te zijn. Hoe het precies zit zal het onderzoek uit moeten wijzen. En dat onderzoek is nog maar een paar dagen gaande.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

witte angora schreef: En dat onderzoek is nog maar een paar dagen gaande.
En geduld is nu net niet mijn sterkste punt.. maar heb geen keuze.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Guardian72 schreef:[Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Da's echt te makkelijk. In deze tijd, waarin heel veel mensen geen cent te makken hebben, worden de meest bijzondere zaken beland, verpand of verkocht. Verhaaltje erbij over beëindiging van bedrijf, en klaar. De enige verplichting van een dergelijke in- en verkoper is om de verkoper zich te laten legitimeren. Als er dan stront aan de knikker is, is in ieder geval het spoor terug te volgen.

stofzuigertje

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik iets aanbied word er gecontroleerd op gestolen goederen....
maar ook mijn legitimatie gevraagd dus die moeten ze hebben.

Hun inkoop is dus met geldige legitimatie ingekocht en daar komt de claim te liggen.
Die moeten ze aan de Politie geven en als ze geen aanbieder met legitimatie kunnen of willen tonen zijn ze pas strafbaar.
Dat dit via marktplaats word aangeboden zegt niets, als ik nieuwe apparaten koop zoals computers doe ik ook zo de leeg gehaalde oude laptops weg.
Naast een paar voor voedselbank, die oude zooi hadden dus gewoon verkocht en die gingen dus ook via marktplaats weg.

De winkel moet dus aantonen wie hun leverancier is en die gegevens mogen ze alleen aan de Politie geven en niet aan U persoonlijk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

stofzuigertje schreef: De winkel moet dus aantonen wie hun leverancier is en die gegevens mogen ze alleen aan de Politie geven en niet aan U persoonlijk.
De politie is al geweest, en heeft alles al.
Inclusief 3 laptops die nog niet verkocht waren.

Deze winkel is dus in feite ook een slachtoffer van dezelfde crimineel.
De kopers van de andere 2 laptops ook - als zij Dell bellen voor een garantieprobleem krijgen ze niets - deze systemen staan bij Dell als 'gestolen' te boek.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door BL2 »

Guardian72 schreef: Zij hebben het ding in beslag genomen, en alle info van de winkel opgeeist (zoals ID, camerabeelden)

(even voor het complete beeld - inbraak vrijdag 13/1 in de vroege avonduren - alle papieren met aankoopbewijzen / facturen/ serienummers maandag pas kunnen inleveren bij politie - maar ja - zaterdag al deze machines in de verkoop. Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Bedankt voor deze aanvulling, dat was niet duidelijk in je openingspost.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Guardian72 schreef:Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Het komt niet zo vaak voor maar het hoeft niet direct verdacht te zijn. Een collega van mij heeft 4 zoons en iedere 2 jaar koopt hij voor alle vier eenzelfde laptop die daarna het tweedehandscircuit in gaan (ja, het is een hoop geld, en ik zou het ook niet doen, maar het is zijn geld).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:Eigenlijk moet het niet kunnen dat gestolen goederen via een pandjeshuis in de verkoop komen. Dan is er toch echt iets goed fout gegaan bij de aankoop.
Bij een betrouwbaar pandjeshuis wordt gevraagd naar een legitimatie, worden bezoekers vaak gefilmd bij de transactie en wordt een verklaring opgesteld dat verkoper ook echt eigenaar is.

Dus als de laptops bij een pandjeshuis op de verkoopplank liggen, heeft het pandjeshuis een forse fout gemaakt als ze geen copy legitimatie verkoper kunnen overleggen.......
Een pandjeshuis mag niet eens om een kopie legitimatie vragen. Dat zou een grove overtreding zijn van de privacy wetgeving en de wet op de registratie persoonsgegevens.

In principe hoeft een koper geen onderzoek te doen waar een verkoper zijn waar vandaan haalt tenzij er gerede twijfels bestaan of dienen te bestaan.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

olaf79 schreef:In principe hoeft een koper geen onderzoek te doen waar een verkoper zijn waar vandaan haalt tenzij er gerede twijfels bestaan of dienen te bestaan.
Volgens zowel de Politie als het hoofdkantoor van deze keten pandjeshuizen moet iemand die goederen boven een bepaalde waarde inlevert, zich legitimeren, en dit moet genoteerd worden. JUIST om gevallen zoals deze - dat niet iedere dief zomaar snel alles kan inleveren.

En, hoe wil je anders aantonen dat je je niet schuldig maakt aan heling? (in dit geval is dan de 'koper' het pandjeshuis, en de verkoper onze dief)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
Guardian72 schreef:[Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Da's echt te makkelijk. In deze tijd, waarin heel veel mensen geen cent te makken hebben, worden de meest bijzondere zaken beland, verpand of verkocht. Verhaaltje erbij over beëindiging van bedrijf, en klaar. De enige verplichting van een dergelijke in- en verkoper is om de verkoper zich te laten legitimeren. Als er dan stront aan de knikker is, is in ieder geval het spoor terug te volgen.
Particulieren die geen cent te makken hebben, hebben niet ineens 5(!) zakelijke laptops, die qua design en interne hardware als zodanig ook echt wel te herkennen zijn, om 2ehands aan te bieden bij een lokale winkel. En bedrijven die laptops over hebben wegens vervanging/afschrijving, geven die terug aan de leasemaatschappij, of bieden ze voor een habbekrats aan, aan de medewerkers, of een vereniging ofzo.

Een neefje van ons heeft zo'n 2e hands winkel, en hun voorraad komt uit opgekochte boedels uit een erfenis, losse consumentenelektronica die men idd aanbiedt voor wat cash, of partijen van zeg 50 matrassen uit een hotel wat verbouwd wordt. Juist hierom kopen ze nooit zo aan de achterdeur dit soort partijen elektronica, die zijn gewoon veel te vaak gestolen. Ook kennen zij hun pappenheimers in de vorm van mensen/inbrekers/junks die vaak té goedkope spullen aanbieden. Ultimo komt het er op neer hoe integer de eigenaar van zo'n bedrijfje is, en nu de economie langzaam aantrekt ziet hij de klandizie ook wat afnemen, dus dan is het voor de rotte appels steeds verleidelijker om dit soort dingen te doen, want dit loopt goed, het is snel geld. Als die collega er niet was geweest, waren die laptops in een weekje weg.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even ter info - de MP advertentie (ondertussen weg) was geadverteerd als "Dell Precision 7510 i7 32gb in absolute NIEUWSTAAT'"
(deze specifieke machine was een reserve die klaar lag voor 'het geval dat' - en was dus inderdaad niet gebruikt)

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Quark »

Kijk geregeld even in pandjes huizen of er wat van gading bij is. Kwam laatst in Groningen een Horizon box van Ziggo tegen. Deze boxen kan je niet kopen maar huur je van Ziggo. Mijn vraag aan de ondernemer hoe het kon dat hij deze box in de verkoop had, kon hij niet beantwoorden, maar hij haalde hem wel gelijk uit de winkel. Dus ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat het soms een stukje onkunde is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door sjohie »

Quark schreef:Kijk geregeld even in pandjes huizen of er wat van gading bij is. Kwam laatst in Groningen een Horizon box van Ziggo tegen. Deze boxen kan je niet kopen maar huur je van Ziggo. Mijn vraag aan de ondernemer hoe het kon dat hij deze box in de verkoop had, kon hij niet beantwoorden, maar hij haalde hem wel gelijk uit de winkel. Dus ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat het soms een stukje onkunde is.
Mwoa, of ze houden zich dom... :wink:

Gesloten