LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
*sanne
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2011 14:03

Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door *sanne » 09 okt 2011 14:22

Twee weken geleden wilde ik een abonnement bij T-mobile afsluiten bij een Phone House winkel. Ik wilde mijn Hi abonnement overzetten naar een T-mobile abo met een nieuwe telefoon. Na het invullen van mijn gegevens in het systeem werd mij meegedeeld dat ik geen abonnement met toestel kon krijgen, maar alleen een SIM only abonnement.

Na schrijven naar de afdeling klanten acceptatie van T-mobile ontving ik een brief van T-mobile dat ik een registratie heb bij Experian en dat dat de aanleiding is om geen abonnement met toestel af te kunnen sluiten.

T-mobile geeft aan dat ik contact op moet nemen met Experian...

Mijn idee is dat de registratie niet aan mijn betaalgedrag ligt, maar aan het betaalgedrag van mijn huisgenoten, ik woon namelijk op kamers en zie regelmatig voor (oud) bewoners brieven binnenkomen van incassobureaus. Experian geeft volgens hun website namelijk ook (negatieve) registraties uit op adres (zelfs op postcode!)

Heeft iemand hier ervaring om zo snel mogelijk van de registratie af te komen? Ik wil liever niet mijn gegevens aan Experian geven nadat ik op internet diverse slechte verhalen heb gelezen.

En wat mag Experian eigenlijk doen met mijn gegevens?

stofzuigertje

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 09 okt 2011 19:14

Een besmet adres mag als reden gebruikt worden.
Doen enkele postorder bedrijven ook.

U weet nu hoe Uw buren zijn en na verhuizen is Uw naam schoon.
Ik weet dat het niet mag maar tijdelijk bij je ouders gaan wonen en daar aanvragen is meestal de oplossing.
Dus als je wat wilt, geef dat adres op en dan komt daar alles binnen.
Later je werkelijke besmette adres opgeven als verhuist is nooit een probleem want ze kijken alleen naar nieuwe klanten.

Guardian72
Berichten: 6838
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door Guardian72 » 10 okt 2011 07:20

Ik denk dat Stofzuigertje het bij het juiste heeft.

T-mobile beoordeelt potentiele klanten ook op locatie/adres/postcode waar ze wonen.

Dat hoeft niet per definitie met jou, als persoon, te maken te hebben - maar eerder met waar je woont. (Ik vraag me af of dit niet een verkapte vorm van discriminatie is, maar dat terzijde)

Dus kort: omdat jij op locatie X woont, word je door t-mobile (dat gedoe over experian is onzin - men doet dit al vele jaren zo) gezien als een risico.
Ik zou bij een andere provider eens gaan kijken - gezien de reputatie van t-mobile. (Tenzij je goede vrienden bent met Youp van `t Hek natuurlijk).

*sanne
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2011 14:03

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door *sanne » 10 okt 2011 13:16

Als ik het goed begrijp mag Experian mij op mijn naam een registratie geven voor het betaalgedrag van iemand waar ik geen enkele relatie mee heb? Vervolgens gooit T-mobile het op een onaanvaardbaar risico die zij in alle redelijkheid niet willen aanvaarden?

Ik zou dit een rare gang van zaken vinden.. Wat is de precieze reden dat ik niet gewoon op naam wordt gecontroleerd maar op adres?

Guardian72
Berichten: 6838
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door Guardian72 » 10 okt 2011 15:33

*sanne schreef:Als ik het goed begrijp mag Experian mij op mijn naam een registratie geven voor het betaalgedrag van iemand waar ik geen enkele relatie mee heb? Vervolgens gooit T-mobile het op een onaanvaardbaar risico die zij in alle redelijkheid niet willen aanvaarden?

Ik zou dit een rare gang van zaken vinden.. Wat is de precieze reden dat ik niet gewoon op naam wordt gecontroleerd maar op adres?
Daarvoor zou je toch T-mobile moeten vragen.
Jij doet geen zaken met dat vage bedrijf (experian) - maar probeert dat met T-mobile te doen.
Zij zullen dus tekst en uitleg moeten geven.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door frenkievee » 11 okt 2011 20:25

Sanne,

Zie voor meer informatie over de (in mijn ogen dubieuze) werkwijze van Experian dit topic op dit forum.
Volgens Experian moet je op de hoogte zijn van het feit dat je bij hen geregistreerd bent.......

*sanne
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2011 14:03

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door *sanne » 11 okt 2011 22:35

@Guardian72; ik heb nadat ik in eerste instantie contact opnam met T-mobile aangegeven dat het waarschijnlijk aan mijn adres lag (dit kon de medewerker van de Phone House me namelijk gelijk vertellen), maar dit werd ontkend door de callcentermedewerker. Ik heb vervolgens een brief naar T-mobile geschreven met hetzelfde verhaal en werd doorverwezen naar Experian. Ik geloof niet dat T-mobile er erg happig op is tekst en uitleg te geven.

@frenkievee; dank je voor de link. Ik begrijp dat het in elk geval gedeelde smart is. Ik heb deze week een fijne mailwisseling gehad met een medewerker van Experian waar ik o.a. in heb gevraagd waarom ze me niet op de hoogte hebben gesteld van de registratie en wat ze met al die gegevens (ook van het id-bewijs dat ze vragen!) doen. Ik kreeg wel steeds netjes een antwoord, maar helaas geen bevredigend antwoord. Het enige waren citaten van hun website en links naar hun website.

De hele gang van zaken geeft me een niet erg prettig gevoel.. Ik wil vrij zijn in mijn eigen keuzes en niet belemmerd worden door bedrijf waar ik niet voor kies om zaken mee te doen..

Guardian72
Berichten: 6838
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Registratie Experian en telefoonabonnement afsluiten

Ongelezen bericht door Guardian72 » 12 okt 2011 10:54

*sanne schreef:@Guardian72; ik heb nadat ik in eerste instantie contact opnam met T-mobile aangegeven dat het waarschijnlijk aan mijn adres lag (dit kon de medewerker van de Phone House me namelijk gelijk vertellen), maar dit werd ontkend door de callcentermedewerker. Ik heb vervolgens een brief naar T-mobile geschreven met hetzelfde verhaal en werd doorverwezen naar Experian. Ik geloof niet dat T-mobile er erg happig op is tekst en uitleg te geven.

De hele gang van zaken geeft me een niet erg prettig gevoel.. Ik wil vrij zijn in mijn eigen keuzes en niet belemmerd worden door bedrijf waar ik niet voor kies om zaken mee te doen..
T-mobile weigert je - niet experian.
Dus t-mobile dient aan te geven op welke gronden je geweigerd bent.
Indien op grond van een aanbeveling van experian - dan dienen zij voor jou dit op te vragen en aan jou te overhandigen - daar je geen zaken wil doen met experian, maar met t-mobile (hoewel?).

Dat de medewerker het ontkent is onzin - nog geen 2 jaar geleden heeft mijn vader dit exact hetzelfde bij t-mobile gehad - en toen kwam dat hele experian niet om de hoek maar was het een 'postcode risico gebied' (allemaal koophuizen in een nieuwbouw deel - maar ja.
T-mobile is sindsdien een klant kwijt.

Alleen jammer dat mijn werkgever in hun mooie praatjes in getrapt en gaat overstappen. Gelukkig heb ik kunnen toevoegen dat indien de 'geruchten en reputatie' op waarheid berusten (dus, slecht bereik) de overstap kosteloos ongedaan kan worden gemaakt.. kleine troost.

Gesloten