Rolstoel Iso norm 7176-19

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sylvesterb
Berichten: 4212
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Met (corona) verlening tot 1 jan. 2021, mogen niet ISO 7176-19 goedgekeurde rolstoelen niet meer met een rolstoeltaxi worden vervoerd. In de praktijk hebben veel ouderen een rolstoel gekocht zonder dat er sprake was van enige ISO keuring!
Mogelijk gewoon een typfout maar de maatregel gaat in op 1 januari 2021 i.p.v. 1 juli 2020. Dit uitstel komt door Corona.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
In de taxi bus worden met behulp van haken welke rond het rolstoel frame gaan de rolstoel vastgezet.
Voor de ISO norm moeten speciaal goedgekeurde bevestigings punten zijn aangebracht. Werktuig kundig gezien zijn deze bevestigings ogen niet bewijsbaar sterker bij een botsing van de taxi bus. Gewoon maar weer een kosten post voor ouderen ,koop maar een nieuwe goedgekeurde rolstoel als je met de taxibus mee moet.
De diverse (belangen)organisaties uit de rolstoel- en vervoerbranche denk hierover anders.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Veiligheid is natuurlijk goed maar niet op deze manier..............
Op welke wijze dan. Via een ISO norm weet je dat een rolstoel voldoet aan bepaalde eisen en dit biedt een zeker mate van veiligheid.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Consumenten organisaties zouden hierin ook een verantwoordelijkheid moeten krijgen, betere voorlichting etc.etc.
Maar die hebben juist besloten dat deze wijziging noodzakelijk is om de veiligheid te garanderen. En ja je kunt stickers kopen en zelf gaan plakken, echter bij een ongeval kun je dan niet je schade verhalen op de vervoerder, als ze bij onderzoek ontdekken dat jezelf een sticker hebt geplakt.

Komkommertijd
Berichten: 5959
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Uitstel, prima....

Als je zelf stickers plakte... bij een stoel die nog hetzelfde is als ze nu verkopen is dat moeilijk te controleren....

De moeilijk vast te zetten mag je nu ook al weigeren.... elke afwijkende die niet normaal vast kan mag je laten staan....dus kan nu al.

Naast wielklem die ze graag willen zijn er ook korte spanbanden is vrijwel altijd goed passen, alleen wel handschoentjes nodig voor banden en wielen...

En ik mis een keur mogelijkheid voor goede bestaande stoelen... na 1 jaar weg gooien voor export Afrika of zo?

Wie gaat dat betalen?
Vooral de Gemeente met hoge Conona schulden en lege WMO potje, daar is gewoon geen geld voor vele nieuwe.

Dit kan nog wel eens extra uitstel worden als de Taxi leeg bleef in bepaalde regio omdat er vele maandenlang op een nieuwe stoel moeten wachten....
En als die Taxi door de stickers wet failliet gaat, wie gaat dat oplossen?

Theotrucker
Berichten: 5025
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als die norm al 12 jaar bestaat, wie geef je dan de schuld als je die na een jaar weggooit? De chauffeur omdat hij het niet gaaf vindt om met een bus rondtollende rolstoelen te rijden? Ik he veertig jaar geleden een korte tijd met een rolstoelbus gereden. Toen was er geen norm. Maar een stoel die niet veilig vastgezet kon worden bleef toen al staan. Geld trouwens ook voor de passagier zelf, die moet ook met gordels veilig in zijn stoel zitten. Zie je al een losse rolstoel rondtollen met een persoon hangend erin? Dan de korste weg naar de ehbo.

Komkommertijd
Berichten: 5959
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

12 jaren?

Dan is een import verbod instellen, en na redelijke tijd een verkoopverbod van niet gekeurde en was 80% al opgelost geweest....
Als je geen foute stoel mag verkopen is controle overbodig.

En bij dubieuze stoelen, als het een WMO stoel is de gemeente aanspreken op geweigerd vervoer.
Ik hoorde pas laatste jaren stickers....

Ik heb Ex invalide bus en met die oude zooi die ik erbij kreeg, kan je erg veel variatie vervoeren.
Met Duits boekje en instructie welke hoe je kunt vastzetten.

Omdat deze met ramen en nog til hulp leuke Kampeerauto was met perfect onderhoud en weinig km.....
En ik als ik invalide mee neem gratis in Amsterdam kon staan op hun kaart!
Niets sociaal, gewoon voor mijn gratis plek een ander ook laten genieten.... ruimte zat en ik reed toch al....
En bij Invalide vervoer geen Euro norm of leeftijd meer dus mag ik met Euro 1 gewoon Centrum in, voertuig uit vorige eeuw....
Regels en uitzonderingen dus!

Maar na 12 jaren zou elke afgelopen 5 jaren geleverde toch al gekeurd moeten zijn?
Ben toch geen Media Markt... (gek dus)

Theotrucker
Berichten: 5025
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Theotrucker »

,, tijd lees het tweede bericht in dit topic. Je kunt heel moeilijk ongekeurde rolstoelen verbieden want privé aankoop, lekker goedkoop, hoeft nooit met de taxi, Aliexpress, grijze import, China CE keur etc.

berndv
Berichten: 8888
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door berndv »

Waarom stoelen gaan verbieden? Waarom een importverbod? Het is niet verboden om rolstoelen te verkopen zonder deze norm en de reden is heel simpel, niet iedereen koopt een rolstoel met als doel om in een taxibusje mee te rijden. Er zijn genoeg rolstoelers die mobiel genoeg zijn om zich te verplaatsen naar een autostoel. Die willen niet onnodig op kosten gejaagd worden door een verbod op stoelen zonder ISO-norm, want linksom of rechtsom, de stoel is duurder dan een stoel zonder die norm, enerzijds door de aanpassingen om aan de norm te voldoen, anderzijds voor de keuring en normering an sich.

Wel vind ik dat er goed voorgelicht moet worden over de keuzes die mogelijk zijn. De webshop waar ts de stoel heeft besteld heeft het (nu) op de site vermeld, dat er stoelen zijn die voldoen aan de ISO-norm voor taxivervoer.

sjohie
Berichten: 9513
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zie hier bij een crashtest met een 2010 BMW 3 serie die met 55 km/h crasht, dat je ~25g te verduren krijgt. Oftewel, 25x je eigen gewicht. Wat weegt een gemiddelde klant van zo'n taxibusje? Met rolstoel toch al gauw een kleine 100kg. Bij een ongeluk binnen de bebouwde kom, kan er dus een object van 2 tot 2,5 ton door de bus vliegen als zo'n hakktie takkie rolstoel het begeeft. Beetje bierviltjeberekening, I know, maar het laat wel zien waarom die rolstoelen aan extra eisen moeten voldoen.

Sas 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Slot: Iedereen bedankt voor de reacties rolstoel problematiek, bedoelde rolstoel is prima vast te zetten, gelijk aan wel van sticker voorziene exemplaren, geen verhoogd risico, gaan maar kijken hoe de situatie in januari 2021 is .............wie weet zijn er dan weer andere regels. Nederlandse importeur meld niets te kunnen doen, zal wel voorlichting verbeteren ,met de slagzin: voorkomen is beter dan genezen sluit ik af.

Plaats reactie