LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rolstoel Iso norm 7176-19

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Met (corona) verlening tot 1 jan. 2021, mogen niet ISO 7176-19 goedgekeurde rolstoelen niet meer met een rolstoeltaxi worden vervoerd. In de praktijk hebben veel ouderen een rolstoel gekocht zonder dat er sprake was van enige ISO keuring!
In de taxi bus worden met behulp van haken welke rond het rolstoel frame gaan de rolstoel vastgezet.
Voor de ISO norm moeten speciaal goedgekeurde bevestigings punten zijn aangebracht. Werktuig kundig gezien zijn deze bevestigings ogen niet bewijsbaar sterker bij een botsing van de taxi bus. Gewoon maar weer een kosten post voor ouderen ,koop maar een nieuwe goedgekeurde rolstoel als je met de taxibus mee moet.
Navraag bij de leverancier: op de webstite is een speciale kolom te zien waar de ISO goedgekeurde rolstoelen staan....
Wettelijk is e.e.a. niet geregeld .Het ironische wil wel dat er via internet ISO stickers te koop zijn, let wel als je deze op niet goedgekeurde ISO rolstoelen plakt is dit je eigen verantwoordelijkheid. Veiligheid is natuurlijk goed maar niet op deze manier..............
Consumenten organisaties zouden hierin ook een verantwoordelijkheid moeten krijgen, betere voorlichting etc.etc.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door berndv »

De genoemde iso-norm bestaat inmiddels al sinds 2008, het is dus niet zoiets als een normering die opeens vorig jaar actief geworden is en nu opeens dat niet-gekeurde rolstoelen niet meer mee mogen.

De ouderen die u hier noemt, zijn ouderen die zelf uit eigen zak een rolstoel hebben gekocht, niet omdat het voorgeschreven is, anders zou die rolstoel namelijk uit de bestaande potjes vergoed worden, en zou die via de normale wegen ook gewoon aan de iso-norm voldoen.

Het is ook niet zo dat de rolstoel niet meer mee mag, maar hij mag niet mee met de gebruiker in de stoel, de rolstoel moet als bagage vervoerd worden en de gebruiker moet op een reguliere zitplaats gaan zitten.

Over het algemeen zijn de rolstoelen die niet door de WMO of andere potjes vergoed worden voor mensen die niet permanent afhankelijk zijn van de rolstoel, maar moeite hebben met afstanden. Deze mensen kunnen veelal nog wel zichzelf verplaatsen, hetzij een paar stappen, maar kunnen wel plaats nemen op een reguliere zitplaats in de bus, en dan kan de rolstoel gewoon als bagage vervoerd woden.

Het kan best dat die iso-norm weinig voorstelt in uw ogen, maar het betreft hier een bepaalde mate van garantie, maar geldt ook vooral als eis voor aansprakelijkheidsverzekeringen voor inzittenden bij de desbetreffende vervoerder. Die iso-norm houdt bijvoorbeeld ook een crashtest in.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Erthanax »

Iets dergelijks is ook aan de orde geweest in deze aflevering van de Rijdende Rechter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De WMO bijdrage is soms zo hoog of beperkte keuze in jou gemeente van die je nooit wilde...
Dan koop je gewoon zelf een stoel.

Maar de vanaf 2008 geleverde? De goede zijn vaak zonder stickers geleverd of eraf gegaan bij schoonmaken.

Elke Chauffeur hoorde elke keer naar stickers te kijken... en gewoon plakken en klaar...
Alleen afwijkende niet vast te zetten moeten aangepast worden, nieuwe stoel hoeft niet en losse delen die je op
oude zooi van eind vorige eeuw kunt zetten en dan komt er ook gewoon een sticker op....

Er zijn enkele Chauffeurs die tegen betaling zelfs stickers verkopen en plakken bij een vervoerder, want weigeren is geen inkomen en wel gewerkt... dus plak ik wel even....

Dit is weer een papieren maatregel die over enkele jaren nutteloos zal blijken, als je jarenlang elke stoel moet controleren op een sticker dan ga je na enige tijd alleen maar met sticker vervoerd te hebben gewoon blind weer alles laden en vastzetten...

Ik weet van 1 Chauffeur die stickers bij bepaalde merken zo rommelig geplakt zag dat het achteraf geklooi leek....
In de showroom zag hij zelfde bij nieuwe stoelen die opgehaald moesten worden!
Plak een sticker en bij een ongeval zal niemand kunnen aantonen wie er fraudeerde...

Gezien het aantal merken en modellen is nazoeken of er een echte of achteraf geplakte is is teveel werk....
Ik denk dat vooral verkopers hier op aandringen bij de Gemeente's voor meer verkoop van nieuwe stoelen!
En als je 100% zelfde stoel kreeg aangeboden, koop je wel valse stickers....
Alleen iets andere kleur was de nieuwe!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door scontra »

Deze stickers zijn te koop via internet en die kunt u op de plek plakken waar ze moeten zitten, ook dat staat op internet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En je kunt dezelfde stoel met stickers kopen als je huidige afgekeurde!

Wat koste nieuwe stoel voor Gemeente of jezelf en wat is de Sticker prijs?
Een Ambtenaar die sticker plakte en boze plaatselijke leverancier die op omzet rekende?
Ik noem geen plaatsnaam, maar verkoper is gesloten!

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Sas 3 »

In onderhavig geval is 1 rolstoel gekocht in 2019 en 1 pas in maart 2020, niets gemeld omtrent ISO norm .............
De gebruiker kan door lichamelijke beperking alleen zijdeling op een rolstoel met kleine wielen en afneembare armlegers plaats nemen
de leverancier melde thans geen juiste rolstoel met ISO goedkeuring te kunnen leveren .............
Probleem pas nu ontstaan ,gebruiker regelmatig naar ziekenhuis met rolstoeltaxi
Gemeente /WMO niet bij betrokken , privé zaak.(Chinese fabrikant voldoet niet aan Europese ISO norm , keuring zeker te duur ...........
Blijkbaar nog vele niet goedgekeurde modellen in omloop
Iedereen bedankt voor reactie

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een zekere Donald Trump maakte reclame voor meer USA producten en minder Chinese zooi kopen, vooral geen HUAWEI telefoons..
en na afloop interview pakte hij een echte Apple I phone....
En bij mijn kleindochter staat daar toch echt op: Made in China

Als ik een handelaar was en moet kiezen tussen goedgekeurde stoel slopen en ombouwen,
of een kant en klaar Chinees een sticker geven?
Ik vermoed dat zelfs dat net als Batavus & Gazelle fietsen er al vele China onderdelen op zitten bij de Nederlandse leveranciers!
Plak die zooi en niemand zal klagen dat je een voordelige oplossing gekozen hebt.

Vaak is een Rolstoel in 3 frame maten leverbaar en met nog veel meer losse delen op maat te maken.
Dus een bouwpakket en daar komt een sticker op!
Verder worden soms merken gecombineerd dus niet eens 1 leverancier.

Het frame heeft de sticker maar de rest?
Een wet als Zwitserse gaten kaas dus!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar de Aliexpress rolstoel vastzetten met Professionele Spanbanden Set met Ratel overeenkomstig de Europese norm EN 12195-2 en voorzien van TUV/GS keurmerk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Theotrucker schreef:
03 aug 2020 13:23
Dan maar de Aliexpress rolstoel vastzetten met Professionele Spanbanden Set met Ratel overeenkomstig de Europese norm EN 12195-2 en voorzien van TUV/GS keurmerk.
Voor de vrachtwagen van Theo gelden deze regels voor alle goederen!

Echter, zodra er iemand opzit moeten ze de gekeurde beugels in de rolstoel bus zelf te gebruiken en als die niet passen moeten ze jou staan laten en weigeren....
De wiel klemmen passen op 99% van alle ooit geleverde.

Vorig jaar legaal en nu nieuwe regels, er moet een keuring sticker op zitten.

Jou BMW met zij steunwieltjes past zelfs met een Sticker erop er niet in,
te dikke banden,
Sorry Theo... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door HADES2001 »

ja je kan die stikker ook plakken op je melkfles, is die dan ook opeens goedgekeurd? nee daar komt namelijk ook een certificaat bij kijken die uitlegt welk product goedgekeurd is voor ISO 7176-19. De stikkers worden veelal door bedrijven gebruikt om makkelijk te maken welke gecertificeert zijn en welke niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door berndv »

Sas 3 schreef:
03 aug 2020 12:00
de leverancier melde thans geen juiste rolstoel met ISO goedkeuring te kunnen leveren
Nou, dan is het toch duidelijk. Dit type rolstoel is het enige type dat voor de desbetreffende gebruiker geschikt is, en schijnbaar zijn er geen rolstoelen van dat type met de betreffende ISO keuring, aangezien een andere rolstoel voor de gebruiker geen optie was, was vooraf iets melden over de iso normering dus ook zinloos geweest, aangezien er geen rolstoel was die wel aan die normering voldeed. Maar ik ben wel van mening dat een verkoper die klantgericht wil werken, dit wel vooraf kenbaar had moeten maken bij de gebruiker. Tenzij er gevraagd heeft of er gebruik gemaakt gaat worden van rolstoelvervoer, heeft hij naar mijn mening niet volledig aan zijn informatieplicht voldaan.

Het is ook gewoon simpelweg een veiligheidszaak. Het gaat er om of de rolstoel en het systeem om de stoel vast te zetten, voldoende veiligheid biedt bij een ongeval, net als bijvoorbeeld een autostoel met de autogordels.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn eigenlijk meerdere problemen.

De gemeente die zag dat oude 100% dezelfde geen sticker hadden en zelfde nieuwe wel, dan plak je gewoon.

Verder nog vele nooit gekeurde niet meer leverbare die gewoon passen en veilig vastgezet worden.
Gaat een Gemeente voor de WMO uitvoer veel geld uitgeven voor 1 sticker die veiligheid zou geven?

Als bestaande keuren niet kan en dan moet je iets....
Zomaar plakken is Fraude dus mag nooit, maar na verhaal van 100% zelfde met en zonder en koop maar nieuwe roept deze handelaar....

Dan begrijp ik de fraude wel, een keurmerk invoeren en binnen 1 jaar verplicht alle oude bij oude ijzer gooien?
Ook stond de kleinste en grootste die weinig verkocht/geleverd werden nog in de showroom te koop zonder!

Het enige waar dit keurmerk op let is of je met de normale huidige systemen een stoel goed vast kunt zetten, hoe slap en gammel deze is doet er niet toe....
Afgebroken bevestigingspunten mag nog steeds blijkbaar.
Bij een dit merk kopen we nooit meer voor 1 gemeente er vele gelast wegens zwakke montage met grote blind klink.

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Wist niet dat zelfs de rijdende rechter zich met dit onderwerp heeft bemoeid. De betrokken rolstoel is via de website van de Thuiszorgwinkel gekocht , een betrouwbare Nederlandse organisatie , het product is in China gemaakt ,importeur gewoon in Zevenbergen NL
Een korte vraag nog tot slot ,in hoeverre is hier sprake( in juridische zin) van onvoldoende voorlichting ? Extra kosten maken voor evt. nieuwe aankoop.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door berndv »

Sas 3 schreef:
03 aug 2020 17:28
in hoeverre is hier sprake( in juridische zin) van onvoldoende voorlichting
Ik vraag mij af of hier sprake van is:
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 17:28
De betrokken rolstoel is via de website van de Thuiszorgwinkel gekocht
het gaat hier om een aankoop in een webshop, als ik zoek dan kom ik op www.thuiszorgwinkel.nl uit, en ondanks dat u aangeeft dat ze geen gecertificeerde rolstoelen verkopen, melden ze het (nu) zelfs op de pagina over rolstoelen:
https://thuiszorgwinkel.nl/product-cate ... /rolstoel/
hier staat:
Uiteraard bieden wij ook rolstoelen die voldoen aan de ISO 7176-19 (crashtest) norm voor taxivervoer.
Maar goed, dat had u zelf ook al uitgevonden:
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Navraag bij de leverancier: op de webstite is een speciale kolom te zien waar de ISO goedgekeurde rolstoelen staan....
Schijnbaar is het dus vrij normaal om nog rolstoelen te verkopen die niet gecertificeerd zijn voor vervoer in een taxibus, en is het dus niet zondermeer standaard om een dergelijke rolstoel te kopen.
Wel vreemd dat u bij navraag dit antwoord dan weer krijgt, ondanks dat u zelf de categorie kon zien:
Sas 3 schreef:de leverancier melde thans geen juiste rolstoel met ISO goedkeuring te kunnen leveren .............
Het is natuurlijk vervelend om er op een dergelijke manier achter te komen, maar als ik de info op de website lees, staat hier toch echt wel vermeld dat er voor taxivervoer speciale gecertificeerde rolstoelen zijn. Daarbij koopt u in een webshop, niet in een winkel, geholpen door een verkoper. Het kopen in een webshop is met niet-dagelijkse aankopen altijd een risico, juist met dit soort specifieke eisen. Ik kan niet beoordelen of de informatie toen op de website stond, ik vermoed van wel, aangezien u toen ook al de speciale categorie heeft gezien met gecertificeerde rolstoelen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik geef @ Sas3 gelijk...
niet overal zijn voldoende winkels of ze hebben maar 1 merk, of erg duur.

Verder vraag ik me af......
Een eigen Rolstoelbus mag elke stoel in... en zelf uitzoeken hoe ik iets vast kan zetten.....
Maar de Taxi bussen plotseling deze eisen?

En dit Topic kun je splitsen in;
A; oudere die nu met sticker geleverd worden en zelf geplakt mogen worden, gewoon sticker kopen en klaar!

B; oudere of niet meer leverbare die nu voor oud ijzer moeten maar niets mankeren?
Er bestaat een kans dat deze Chinees prima past en nooit problemen gaf.. maar puur op regels geweigerd word na invoerdatum...
Ook geen duidelijke waarschuwing, mag na x-x-xx niet met Taxi bus mee...

C Goedgekeurde met later gemonteerde Dikkere banden wegens grindpad om niet vast te lopen!
Die zijn goedgekeurd maar vele klemmen passen niet.
De Stoel is gekeurd maar de wielen kun je los kopen!

Dat niet elke Taxibus die klemmen heeft, deze persoon die in monumentaal park woont mag grind niet weghalen en loopt op normale banden vast... eigen klemmen werkte prima...
Dit is een wettelijke maatregel zonder controle en alleen voor goed bevestigen....
Als ze geen regeling hebben voor aangepaste of oudere achteraf te keuren is dit papieren maatregel die met zelf sticker plakken waardeloos is...

Ik weet het belang van goed vastzetten, maar gezien het grote aantal variaties is een betere opleiding van Chauffeurs betere maatregel.
Er zijn nog steeds zeldzame maar goedgekeurde stoelen die afwijkend vastgezet moeten worden.
De eerste keer moet een Chauffeur eigenlijk een instructie boek voor die hebben, kijk naar nummer en hoe vast te zetten!

Helaas heeft niet elke Taxi firma dit boek standaard in de busjes!

Zelf beschik ik over tot Kampeerauto omgebouwde Ex invalide bus...
Ik kan en mag elke stoel vervoeren en vastzetten!
Zelfs een Boiler voor Zonneboiler systeem gaat er perfect vastgezet in!
Alleen mag ik met Euro 1 nergens Centrum meer in!

Nieuwe regels is prima, maar wel oude ook keuren en niet op deze manier vele goede stoelen voor Export Afrika dumpen en zo de Gemeente geld laten weggooien voor WMO regels...

Denk dat Sas3 een willekeurige sticker gaat plakken voor paar Euro's....
En deze foute webshop hier melden die niets opgelost heeft lijkt me redelijk!

Verder is na enige tijd legaal vervoeren per bepaalde datum weigeren een onzin maatregel...
Onveilige stoelen mag je altijd al weigeren.....

Niet de Taxi maar de Nederlandse overheid hoorde deze goed bedoelde maatregel beter in te voeren en rekening te houden met reeds bestaande niets mis mee stoelen op te lossen!
Ook is een verkoop verbod van nieuwe niet goedgekeurde stoelen een goede maatregel als ze dit echt willen!

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch echt aan die campagneslogan denken: Het houdt niet op. Niet vanzelf.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door mahadma »

Wie wordt er bij een niet correcte rolstoel in een rolstoelbus verantwoordelijk gehouden bij een crash? Juist de chauffeur. Daar staat niemand bij stil.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Met (corona) verlening tot 1 jan. 2021, mogen niet ISO 7176-19 goedgekeurde rolstoelen niet meer met een rolstoeltaxi worden vervoerd. In de praktijk hebben veel ouderen een rolstoel gekocht zonder dat er sprake was van enige ISO keuring!
Mogelijk gewoon een typfout maar de maatregel gaat in op 1 januari 2021 i.p.v. 1 juli 2020. Dit uitstel komt door Corona.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
In de taxi bus worden met behulp van haken welke rond het rolstoel frame gaan de rolstoel vastgezet.
Voor de ISO norm moeten speciaal goedgekeurde bevestigings punten zijn aangebracht. Werktuig kundig gezien zijn deze bevestigings ogen niet bewijsbaar sterker bij een botsing van de taxi bus. Gewoon maar weer een kosten post voor ouderen ,koop maar een nieuwe goedgekeurde rolstoel als je met de taxibus mee moet.
De diverse (belangen)organisaties uit de rolstoel- en vervoerbranche denk hierover anders.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Veiligheid is natuurlijk goed maar niet op deze manier..............
Op welke wijze dan. Via een ISO norm weet je dat een rolstoel voldoet aan bepaalde eisen en dit biedt een zeker mate van veiligheid.
Sas 3 schreef:
03 aug 2020 08:53
Consumenten organisaties zouden hierin ook een verantwoordelijkheid moeten krijgen, betere voorlichting etc.etc.
Maar die hebben juist besloten dat deze wijziging noodzakelijk is om de veiligheid te garanderen. En ja je kunt stickers kopen en zelf gaan plakken, echter bij een ongeval kun je dan niet je schade verhalen op de vervoerder, als ze bij onderzoek ontdekken dat jezelf een sticker hebt geplakt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rolstoel Iso norm 7176-19

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Uitstel, prima....

Als je zelf stickers plakte... bij een stoel die nog hetzelfde is als ze nu verkopen is dat moeilijk te controleren....

De moeilijk vast te zetten mag je nu ook al weigeren.... elke afwijkende die niet normaal vast kan mag je laten staan....dus kan nu al.

Naast wielklem die ze graag willen zijn er ook korte spanbanden is vrijwel altijd goed passen, alleen wel handschoentjes nodig voor banden en wielen...

En ik mis een keur mogelijkheid voor goede bestaande stoelen... na 1 jaar weg gooien voor export Afrika of zo?

Wie gaat dat betalen?
Vooral de Gemeente met hoge Conona schulden en lege WMO potje, daar is gewoon geen geld voor vele nieuwe.

Dit kan nog wel eens extra uitstel worden als de Taxi leeg bleef in bepaalde regio omdat er vele maandenlang op een nieuwe stoel moeten wachten....
En als die Taxi door de stickers wet failliet gaat, wie gaat dat oplossen?

Gesloten