Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MauraL
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2020 11:26

Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door MauraL »

Beste mensen,
Mijn dochter had een vlucht geboekt via cheaptickets bij Ryanair. Door corona gingen de vluchten niet door. Cheaptickets kon niets voor ons doen en gaf een mooie link door waarmee we om restitutie konden vragen bij Ryanair. Alles ingevuld en inderdaad door Ryanair toegezegd gekregen dat ze haar geld terug kan krijgen via een cheque. Meteen gevraagd om het over te laten maken maar dit waren nu eenmaal de procedures. Gisteren 3 cheques ontvangen en tot de conclusie gekomen dat er in nederland geen bank is waar je die cheques in kunt wisselen (sinds 1 jan 2020) Behalve bij een zakelijke rekening van de ING, maar zij vragen 35 euro per cheque en nog eens 30 als de cheque bounced (en dat weet ik niet bij Ryanair) het gaat hier om een totaalbedrag van 160 euro dus waar hebben we het over. Heeft iemand anders ook dit probleem of ben ik de enige.... en wat kan ik nog meer doen. ALvast bedankt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Brahms »

Sterkte, maar vrees het ergste. Super goedkope maatschappij, maar verder gaat de service bij Ryanair niet. En dat was ruim voor Corona al zo, wat leesvoer:
https://nl.trustpilot.com/review/www.ryanair.com

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door 16again »

Ben je verplicht de door Ryanair gekozen betaalwijze te accepteren? Of kun je betaling op andere wijze eisen?

Komt op mij over, alsof Ryanair bewust een drempel opwerpt.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klinkt eerder alsof ze uit een land komen waar cheques gebruikelijk zijn. Dat zijn er veel.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Tot 31 december kan je gewoon nog bij ing terecht, ook met een particuliere rekening. Kost indrrdaad wel 35 euro.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vliegtickets.nl had de kwestie gewoon voor u op moeten lossen. Dan had u het geld op dezelfde manier teruggekregen als u het had betaald.

Kreeg zo recent nog een iDeal-betaling retour. Dat kan dus ook. Die cheques zijn gewoon een foefje om u het bos in te sturen. Voor betalingen accepteert Ryanair zelf geen cheques, dus dat zegt genoeg. En dan 3 in plaats van 1 zodat je 3 keer bankkosten moet betalen. Wat uitgekookt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Brahms »

Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2020 21:00
Vliegtickets.nl had de kwestie gewoon voor u op moeten lossen. Dan had u het geld op dezelfde manier teruggekregen als u het had betaald.
Cheaptickets.nl zul je bedoelen.
Bij boekingen bij low-cost maatschappijen doen ze niets voor je. De klant mag het dan zelf uitvechten met de luchtvaartmaatschappij.

Al ruim voor Corona mij overigens voorgenomen nooit met Ryanair te vliegen, mijn mening is nog niet veranderd.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb zelf regelmatig met Ryanair gevlogen. Nooit geen problemen mee gehad, gelukkig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Brahms schreef:
26 nov 2020 00:48
Bob Schurkjens schreef:
25 nov 2020 21:00
Vliegtickets.nl had de kwestie gewoon voor u op moeten lossen. Dan had u het geld op dezelfde manier teruggekregen als u het had betaald.
Cheaptickets.nl zul je bedoelen.
Bij boekingen bij low-cost maatschappijen doen ze niets voor je. De klant mag het dan zelf uitvechten met de luchtvaartmaatschappij.

Al ruim voor Corona mij overigens voorgenomen nooit met Ryanair te vliegen, mijn mening is nog niet veranderd.
U heeft gelijk; het gaat om Cheaptickets.nl

Begrijp ook niet wat de meerwaarde is van dit soort sites. Via vergelijkingssites als Skyscanner etc. kun je direct bij de luchtvaartmaatschappij boeken.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
26 nov 2020 22:23
Het kost wel een paar duiten.
De kop klopt niet. TS kan het geld wel innen.
Heeft TS dan een zakelijke rekening?
TS behoort 160 euro te krijgen, als de cheques worden geind (met zakelijke rekening) dan heeft TS hooguit 70,- euro. Wat minder dan de helft is

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar daar kan Ryanair niets aan doen. Cheques zijn heel normaal. Dat wij daar in Nederland zo moeilijk over doen, kun je een buitenlands bedrijf moeilijk kwalijk nemen.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat je normaal noemt....
https://www.rabobank.nl/particulieren/b ... t-cheques/
Wat moet ik doen als ik na 1 januari 2020 toch een cheque heb ontvangen?
Een cheque is een schriftelijke toezegging voor een betaling, maar geen ‘gegarandeerd betaalmiddel’. Dat betekent dat de tegenpartij nog steeds een betaalverplichting heeft als de cheque niet aan je uitbetaald is. Na 1 januari 2020 kun je de cheque (ook na ontvangst) weigeren en (alsnog) vragen of het bedrag met een (internationale) overboeking op je betaalrekening kan worden gestort.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ryanair zit in Ierland. Eurogebied. Ze kunnen het geld gewoon overmaken met een IBAN overboeking. Maar als ze cheques versturen is dat goedkoper voor ze. Een deel van de cheques zal immers nooit verzilverd worden.

U kunt de cheques weigeren en alsnog een bankoverschrijving eisen. Als Ryanair niet meewerkt kunt u het aan de ECC voorleggen:
https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm

Terugbetaald krijgen op de manier waarop je zelf hebt betaald is logisch. En het zou kunnen dat je er zelfs recht op hebt.

Lonieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:56

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Lonieke »

Bij mij hetzelfde verhaal; cheque ontvangen van RyanAir als restitutie. Maar deze buitenlandse cheque is niet meer te verzilveren in NL, het is een verouderd betaalmiddel. Wel slim van ze, want veel mensen zulen de cheque dus niet (kunnen) innen.

Rechtsbijstand geeft aan dat j dit niet hoeft te accepteren, je hebt zelf destijds per bank betaald dus zij kunnen ook per bank restitueren.
Overigens kan je bij ING de buitenlandse cheque nog wel verzilveren, tot en met 31-12-20 en dan stopt het daar ook. Moet je wel een bankrekening hebben bij ING (of openen). Dit hoeft geen zakelijke rekening te zijn zoals eerder stond vermeld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U heeft volkomen gelijk en ik zou het advies van uw rechtsbijstand volgen.

F.Walstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2020 22:12

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door F.Walstra »

Hier hetzelfde. Vlucht van 1 juni geannuleerd. Nu eind november een cheque ontvangen die ook nog eens ruim €30,00 lager is dan de prijs van de vlucht zelf.

nelthi
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:33

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door nelthi »

Ik zit al te wachten vanaf begin april, nu eindelijk eén van de twee cheques (ander zal nog wel onderweg zijn).
Ik ga maar eens in de mail kruipen....

HaroldvdW
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2020 13:47

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door HaroldvdW »

Beste, vandaag ook een cheque van Ryanair ontvangen. Zonder enige toelichting ! Vlucht indertijd bij Cheaptickets.nl besteld en daar is eerder toegezegd dat bedrag retour zou komen via weg van oorspronkelijke betaling, dus creditcard in mijn geval. Dus niet gebeurd ! Betekent € 35,- kosten om te verzilveren. Kan gewoon door toezenden aan je bank. Uitleg in ieder geval op ING site te vinden onder bank cheque zoek woord. ING zette mij nog op het spoor om een traject van geld terug service te starten. ING is dan in de lead en kan gedwongen geld terug vragen van eerder credit card betaling. Kan wel 7 a 8 weken duren. Is een overweging. Ik heb eerst cheaptickets.nl gevraagd om uitleg en de toegezegd terugbetalingsprocedure te volgen. Harold

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon de creditcardbetaling betwisten. Dan heeft u geen chequekosten.

bennietgek
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 dec 2014 20:49

Re: Ryanair stuurt 3 cheques die ik niet kan innen

Ongelezen bericht door bennietgek »

Dit is nu één van de redenen dat ik met een vakantie alles probeer deze luchtvaartmaffia te ontwijken.
Het is net als bij de Apple sekte, totale minachting voor de klanten en alleen maar zoveel mogelijk geld binnen proberen te slurpen !!

Gesloten