LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jayvdv
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2018 11:40

Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door jayvdv »

Gezien de vele negatieve reacties inmiddels heb ik besloten om de gehele aanpak te herzien. Bedankt allen voor de gegeven input.
Laatst gewijzigd door jayvdv op 11 aug 2018 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik denk dat dit dermate belangrijk en complex is dat U hiervoor beter direct een goede deskundige kunt raadplegen. Bijvoorbeeld een rechtswinkel.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door BL2 »

jayvdv schreef:Goedemiddag allen.

Vorige week heb ik vanuit mijn kant mijn relatie verbroken. Altijd een lastige periode.
Ik heb een aangetekende brief verzonden naar mijn ex waarin ik onze samenlevingscontract eenzijdig ontbind.
Wij hebben samen een koophuis en waar mogelijk wil ik haar dan ook uitkopen.
Mijn ex heeft nooit meer gewerkt als 20 uur p.w. en ik 40 a 60(extreme periodes). En tijdens eerste jaar samenwonen koopwoning zou zij +- zonder werk.

Financieele gegevens;
- WOZ Woning 187.000
- Openstaande hypotheek 173.000 Hypotheek zelf 183.000 (10.000 afgelost).
- Gezamelijke rekening: 0. Haar rekening: 0-500.
- Mijn rekening +- 3500.
- Onderhandse lening partner 5.000
Geen kinderen.

In ons samenlevingscontract hebben wij oa het volgende laten vast leggen;
- Beide houden een gelijk bedrag in van het maandelijkse salaris, de rest wordt op de gezamenlijke rekening gestort.
Hieraan is vanuit beide nooit aan voldaan, dit vanwege zij het eerste jaar dat we het huis hadden gekocht zonder werk zat en leefden van mijn salaris
Indien verbreken relatie:
- Spaargeld wordt op basis van jaarsalaris verdeeld.
- Bij eventueel restschuld bij het verkopen van de woning, draaien wij hier beide voor op. (50/50) gezamenlijke goederen worden onderling verdeeld.
-Als 1 van de 2 in het huis wilt blijven wonen, kan dit in overleg met de ander. De gezamenlijke goederen blijven in huis aanwezig. Samen wordt er gekeken naar een andere inboedel/woonruimte voor diegene die vertrekt.

Ik wil mijn partner dus uitkopen gezien ik de hypotheek financieel op mijn naam kan verkrijgen.
Gezien het afgeloste deel, heb ik haar 5.000 geboden voor het uitkopen. Verder wil ik haar max 1.000- 1.500 bieden voor de verdeling van de goederen.
Grootste gedeelte zijn wij samen aan uit maar, we lopen tegen het volgende aan;
- Koelvriescombinatie 9 jaar oud die van mij afkwam
- Wasmachine en droger van 9 jaar oud die die van mij afkwamen.
- Banken gekregen van mijn ouders +- 10 jaar oud.
- Meubels die in mijn vorige huis stonden, koffietafel, dressoir, tv meubel, barkast, eetkamer set incl stoelen. Zelf gekocht voor +- max 3.000 5 a 6 jaar geleden.

Alles verkeerd in goed werkende staat, enkel we hebben een lek in de badkamer (zichtbaar op muur hal), de wc en keuken zijn veroudered, zo ook badkamer. Kozijnen voor zijn licht rottend. Wasmachine protesteert regelmatig waarbij deur niet open gaat en dus nieuw progamma gedraaid dient te worden. Vanuit deze gegevens lijkt mij een bod van 5.000 voor het uitkopen + max 1.000 meubels een reeel bod, wellicht zelfs nog te hoog bod voor de meubels.

- Is mijn bod reeel? Gezien ik WOZ negeer.
- Kan zij aanspraak maken op mijn spaargeld? Zo ja waarom wel en zo nee waarom exact niet juridisch gezien?
- Kan ik aanspraak maken op een deel van haar auto (onderhandse lening 5.000)? Gezien zij elke maand minder inlegt als mij maar wel haar auto blijft aflossen. Dus kan ik bv claimen dat na 2 jaar 150 p.m. die zij afbetaald 75 van mij indirect afkomt en zo een percentage van de dagwaarde claimen? (Enkel zodra zij moeilijk gaat doen).
- Is het wijs om uit te rekenen wat zij elke maand storte en wat ik elke maand storte naar de gezamelijke rekening? Kan ik hier verder ook nog iets mee gezien onze overeenkomst?

Bij voorbaat dank!
Als ik uw partner was zou ik heel snel juridisch advies gaan inwinnen voordat ze onder de voet gelopen wordt.
U denk wel heel erg goed aan uzelf...... (en zij komt compleet geplukt op straat te staan met enkele duizenden euro's)

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Betwijfel zeer of de bank akkoord gaat met uw voorstel om de hypotheek helemaal op uw naam te zetten. Verder zal de woning opnieuw moeten worden getaxeerd en de helft aan u verkocht moeten worden. Dit kan alleen via een notaris. Dat eerst maar een navragen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoelang hebt u samengewoond?

Die WOZ waarde is van twee jaar terug. Wat is de waarde van die woning nu? Daar moet u vanuit gaan.

Wat er elke maand door beiden op die gezamenlijke rekening gestort werd, is natuurlijk helemaal niet meer van belang. U wilt nu met terugwerkende kracht nog het onderhouden van haar gaan claimen?

En bij wie loopt die onderhandse lening?

U hebt toch zelf afgesproken dat het spaargeld op een bepaalde basis verdeeld zou worden. En hoeveel is dat spaargeld dan? Of is dat dat beetje geld op de eigen rekening?

Uw voorstel komt op mij uiterst krenterig over.

jayvdv
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2018 11:40

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door jayvdv »

BL2 schreef: Als ik uw partner was zou ik heel snel juridisch advies gaan inwinnen voordat ze onder de voet gelopen wordt.
U denk wel heel erg goed aan uzelf...... (en zij komt compleet geplukt op straat te staan met enkele duizenden euro's)
Zij beroeid ervan af komen? In de 3,5 jaar samen heb ik alles voor haar betaald, haar levensonderhoud, zelfs haar huur 2 maal alle vakanties...
En dat terwijl Mevr. enkel het huishouden hoefde te doen in 20 uur p.w. Zelfs koken was teveel gevraad haha.
Jantje7 schreef:Betwijfel zeer of de bank akkoord gaat met uw voorstel om de hypotheek helemaal op uw naam te zetten. Verder zal de woning opnieuw moeten worden getaxeerd en de helft aan u verkocht moeten worden. Dit kan alleen via een notaris. Dat eerst maar een navragen.
Dit is al uitgezocht, huidige hypotheek verstrekker heeft daar geen bezwaar tegen. Taxatie hoeft niet altijd, gezien laatste taxatie +- 2.5 jaar geleden is.
Lady1234 schreef:Hoelang hebt u samengewoond?

Die WOZ waarde is van twee jaar terug. Wat is de waarde van die woning nu? Daar moet u vanuit gaan.

Wat er elke maand door beiden op die gezamenlijke rekening gestort werd, is natuurlijk helemaal niet meer van belang. U wilt nu met terugwerkende kracht nog het onderhouden van haar gaan claimen?

En bij wie loopt die onderhandse lening?

U hebt toch zelf afgesproken dat het spaargeld op een bepaalde basis verdeeld zou worden. En hoeveel is dat spaargeld dan? Of is dat dat beetje geld op de eigen rekening?

Uw voorstel komt op mij uiterst krenterig over.
WOZ waar is de huidige WOZ waarde.
Onderhandse lening loopt bij een 3e persoon, niet bij mij.
Spaargeld staat op mijn rekening inderdaad, gezien zij 20 uur p.w. wel genoeg vind om te werken. Dan ben ik achteraf eerder genaaid met het tekenen van die overeenkomst. Gezien ze maandelijks tekort komt om uberhaupt 50/50 de vaste lasten te kunnen delen. UIteraard tekende ik de overeenkomst in de veronderstelling dat zij ook wederom 40 uur p.w. aan het werk zou gaan. Als ze dan minder als mij had verdiend, had me niks uit gemaakt. Maar een jaar thuis zitten en 1,5 jaar part time werken gaat mij nogal ver.

Wellicht krenterig, ik zie het eerder als een compensatie voor geleden schade aan mijn zijde.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die WOZ waarde op de aanslag is van twee jaar terug. Het huis zal beslist nu meer waard zijn.

En hebt u al uitgerekend wat een huishoudster gekost zou hebben in die jaren?

jayvdv
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2018 11:40

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door jayvdv »

Lady1234 schreef:Maar die WOZ waarde op de aanslag is van twee jaar terug. Het huis zal beslist nu meer waard zijn.

En hebt u al uitgerekend wat een huishoudster gekost zou hebben in die jaren?
Een huishoudster? in de 9 jaar dat ik op mezelf woon heb ik die nooit nodig gehad. Een halve zaterdag en mijn huis is brandschoon onder de 4 uur. In de resterende 4 uur meer dan genoeg tijd over om extra dingen aan te pakken. Snap sowieso niet waarom mensen een huishoudster nodig hebben noch waarom mensen altijd claimen om zoveel tijd per week kwijt te zijn aan het huis houden.

WOZ waarde is WOZ waarde van 2017.
Die kun je ten alle tijde online opvragen.
https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp
Laatst gewijzigd door jayvdv op 11 aug 2018 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, die WOZ waarde zegt niet echt veel over de huidige verkoopwaarde.

jayvdv
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2018 11:40

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door jayvdv »

Daar heb je een punt. maar eigenlijk heb ik nog geen 1 antwoord op mijn vragen wat juridische wel of niet correct is.
Gezien de gehele situatie zie ik niet zozeer in dat zelfs tijdens onze scheiding dat ik wederom coulant moet zijn en aan haar moet denken.
Voor ze mij kende ging ze nooit op vakantie. Ze had niet eens spaargeld. Ze kon amper rond komen.
Nu ik met haar breek loopt ze met sowieso 6000 de deur uit en haar eigen spullen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent verbitterd.

“Voor ze mij kende, ging ze nooit op vakantie. Ze had niet eens spaargeld. Ze kon amper rondkomen.”

Spaargeld is er nu ook niet. Rondkomen zal ze nog niet kunnen van haar inkomen. En nou ook nog zonder een dak boven haar hoofd.

Noem het maar coulant.

Waarom hebt u eigenlijk samen een huis gekocht?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door BL2 »

De WOZ is niet interresant.
Ons huis gaat NU weg voor bijna 100.000 euro meer (!) dan de WOZ 2017........
Dus huis laten taxeren, anders beroofd u uw partner van mogelijk een zeer fors bedrag !

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door kokka »

Volgens mij is de woz waarde niet persee het uitgangspunt, eerder de reeële verkoopwaarde. Met de huidige markt is een huis al snel meer waard als de woz waarde. De inboedel is bijna niets meer waard als ik het zo lees.

jayvdv
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2018 11:40

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door jayvdv »

BL2 schreef:De WOZ is niet interresant.
Ons huis gaat NU weg voor bijna 100.000 euro meer (!) dan de WOZ 2017........
Dus huis laten taxeren, anders beroofd u uw partner van mogelijk een zeer fors bedrag !
Oh ik dacht dat het redelijk op 1 lijn lag, maar dan wordt het een compleet ander verhaal

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is maar net in welke stad, dorp of provincie het huis staat.....
Informeer bij een makelaar of kijk op Funda voor soortgelijke huizen in uw zeer directe woonomgeving.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door limburgs »

Hopelijk staat uw ex stevig in haar schoenen , laat ze het huis eerst taxeren en neemt ze een juridisch adviseur in de hand . Voordat ze door u geplukt word omdat u verbitterd bent. Gelukkig zijn hier geen kinderen in het spel. Probeerde u dit als ex van mij , werd het zeker weten een gevalletje rechtzaak......

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door BL2 »

Het eerlijkste en verstandigste is natuurlijk het huis (het enige binnen deze relatie met enige waarde) te verkopen, de hypotheek af te lossen en de overwaarde eerlijk te verdelen.

De waarde van tig jaar oude en defecte spullen is gewoon nihil en speelt geen enkele rol in deze.

stofzuigertje

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

WOZ waarde? in Amsterdam is de verkoopwaarde van deze WOZ waarde al snel €250.000,- ondanks kozijnen en moet U dus de €70.000 overwaarde dus €35000 aan haar betalen voor uitkoop.

Wasmachine? voor €400,- nieuwe halen en jammer dat dit nu komt.

Als zij mijn zou vragen kan er een totaal ander financieel plaatje uitkomen dus liever in overleg dan zo haar dwingen met jou prijzen akkoord te gaan.
Verder zou ik voor verkoop gaan, of je alleen de Hypo kreeg is nog niet zeker en bij verkoop en beide elders wonen weet je zeker de huidige waarde en kun je de winst eerlijker verdelen.

Daarom, vanuit jou gerekend leuk maar ook zij kan eisen stellen en na uitkopen heb jij geen geld voor de reeds verrotte kozijnen die al hersteld hadden moeten zijn!
Niet alleen wat jij wilt maar ook je partner moet het goed vinden!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jayvdv schreef: Gezien het afgeloste deel, heb ik haar 5.000 geboden voor het uitkopen. Verder wil ik haar max 1.000- 1.500 bieden voor de verdeling van de goederen.
Grootste gedeelte zijn wij samen aan uit maar, we lopen tegen het volgende aan;
- Koelvriescombinatie 9 jaar oud die van mij afkwam
- Wasmachine en droger van 9 jaar oud die die van mij afkwamen.
- Banken gekregen van mijn ouders +- 10 jaar oud.
- Meubels die in mijn vorige huis stonden, koffietafel, dressoir, tv meubel, barkast, eetkamer set incl stoelen. Zelf gekocht voor +- max 3.000 5 a 6 jaar geleden.
Dit soort spul is afgeschreven. Beter verdeel je de materiële zaken naar ieders wens & behoefte, met gesloten beurs.

stofzuigertje

Re: Samenlevingscontract ontbinden en uitkopen ex partner

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Weet je wat dit lijstje hierboven bij de plaatselijke kringloop koste als je gelijkwaardige wilt?

Gesloten