LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
reinierf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:21

Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door reinierf »

Een paar dagen geleden huurde ik een auto van een particulier via het deelplatform SnappCar. Bij het hanteren van de handrem stootte ik tegen de middenconsole. Deze brak af. De kracht waarmee ik er tegenaan stootte stelde niets voor, en het deel brak af zonder herrie/gekraak.
Mijn vermoeden is dat het materiaal van het middenconsole op de plek van de breuk al erg zwak was (of zelfs eerder al gebroken en provisorisch gefixed), en dat mijn stootje de druppel was die de emmer deed overlopen. De auto is uit 2011, dus niet heel oud.

Hoe moet ik dit schadegeval aanpakken? De auto is via SnappCar verzekerd bij Allianz, maar er is een eigen risico van €750. Het lijkt me niet redelijk als ik nu de gehele kosten (tot aan het eigen risico) van het vervangen/herstellen van het middenconsole zou moeten betalen.
Alle hulp/informatie is welkom!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Revoked »

reinierf schreef:...
Mijn vermoeden is .... Het lijkt me niet redelijk als ik nu de gehele kosten van het vervangen/herstellen van het middenconsole zou moeten betalen...
Uw vermoeden is een vermoeden en blijft een vermoeden totdat u het bewijs levert.
Verder, als u iets sloopt ( al dan niet met opzet ) draait u redelijkerwijs op voor de herstelkosten. Maar u vindt van niet, want ?
Dan toch de vraag hoe je het voor elkaar krijgt de middenconsole te slopen door de handrem te gebruiken. Of wordt de helft van het verhaal maar verteld ten gunste van uzelf?
En om wat voor auto gaat het? Een middenconsole ( van de sloop ofzo ) kan nooit zoveel zijn. En die dingen zitten er altijd in geschroefd en geklikt. Beetje werk, kost je de kop niet.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@revoked.
Mijn middenconsoole is stuk getrokken rijden diefstal van o.a. navigatie en airbags. Kosten ruim 1200 euro voor het console exclusief montage

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Revoked »

Da's je dashboard. Tenminste...ìk ben nog immer in de veronderstelling dat een middenconsole een stuk kunststof is, tussen de voorstoelen tot aan het dashboard.

reinierf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2020 20:21

Re: Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage - in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Ongelezen bericht door reinierf »

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om een stuk kunststof dat eenvoudig blijkt te vervangen.
Ik ga de aanschafkosten daarvan vergoeden. De eigenaar zelf is bereid em erin te schroeven.

Gesloten