LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade door honden buurman

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ShelbyVH
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2017 16:33

Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door ShelbyVH »

Hallo gebruikers,

Graag zou ik jullie advies willen, voornamelijk over wat redelijk is.
Recent hebben wij onze tuin volledig verbouwd. Er is voor honderden euro's aan planten ingegaan, voornamelijk bijzondere duurdere planten die niet gewoon bij de Intratuin te koop zijn. We waren enorm trots op ons tuintje, het is onze eerste tuin en we hebben er enorm veel tijd en werk in gestoken om er wat moois van te maken in plaats van van kant naar kant bestraat wat het voorheen was.

Toen we vandaag thuiskwamen lag er echter een briefje op de mat van de buurman met zijn excuses. Hij laat vaak zijn honden (twee volwassen staffords) los in zijn tuin, ook zonder toezicht. De honden hebben het vandaag voor elkaar gekregen de schutting kapot te maken en zijn onze tuin in gekomen. Hier hebben ze een absolute ravage aangericht. Planten kapot gegraven, uitgegraven of uitgerukt, lampen kapot geslagen en de tuin ondergepoept. In het briefje stond dat het hem enorm spijt en hij voor alle schade zal betalen. We hebben via Whatsapp afgesproken dat hij morgen langskomt om te bespreken hoe het nu verder moet.

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut niet boos ben, maar vooral opgelucht dat het niet erger fout is gegaan. We laten regelmatig (maar vandaag niet) onze katten in de tuin aan een touwtje (want onze buren hoeven geen last te hebben van onze katten). Maar ik wil wel graag op redelijke wijze de schade terugbetaald zien. Dus nu de vraag: wat is redelijk om te eisen? Alleen de planten en spullen die écht duidelijk niet meer te redden zijn? Of is het ook redelijk om een vergoeding te vragen voor de planten die behoorlijk beschadigd zijn? Denk aan een rozenplant waar 2 takken aan zaten waar er 1 van afgebroken is en de andere half is afgebroken. Belangrijk erbij te zeggen is denk ik dat we de tuin nog geen maand geleden hebben verbouwd, alle planten waren nog gloednieuw (en kwetsbaar).

Dan hebben we nog de kwestie van de schutting. Ik weet dat onder normale omstandigheden beide buren verantwoordelijk zijn voor de helft van de kosten. Ik vraag me alleen af of dat nu ook redelijk is? Hoewel het maar 1 paneel van de 4 is, is het wel extreem duidelijk dat de schutting die er nu staat zijn honden niet tegenhoudt. Als hij zijn honden dus los buiten wil laten wil ik dat de schutting volledig vervangen wordt, en niet alleen het ene paneel. Mijn tuin, maar vootal mijn katten, zijn zo niet veilig. In hoeverre zouden wij nu mee moeten betalen? Aangezien hij de situatie en schade veroorzaakt heeft lijkt 50% me niet oke, maar hem voor alles op laten draaien ook niet.

Heeft iemand goed advies in deze situatie? Ik wil ons niet financieel tekort doen, maar ik wil ook niets onredelijks vragen van de buurman. Overigens heeft hij al toegezegd "alle schade" te gaan vergoeden. Ik vrees alleen dat hem gaat tegenvallen hoe veel dat is, en ik weet niet of hij WA verzekerd is. Graag zou ik wat advies hebben voor morgen met hem in gesprek te gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik bij een tuincentrum ben, dan zijn de wat grotere en volle planten altijd een stuk duurder dan de wat iele planten. Een plant die door de honden beschadigd is zal dus zeker ook in waarde gedaald zijn. Het hangt dan sterk van de soort af of dat snel weer bijtrekt of dat je permanent met een veel minder volle plant zit

Er zal een hoop te verhalen zijn op zijn avp verzekering (aansprakelijkheid). Misschien dat je eigen opstal of inboedelverzekering ook nog wel iets dekt, dat zou je even moeten nagaan. Maar het handigste is het om eerst contact met zijn verzekeraar op te nemen, zodat die eventueel ook een expert kan sturen. En natuurlijk veel foto's nemen van hoe het er nu uit ziet.

Ten slotte, een schutting is natuurlijk geen hondenbench. Die is er niet op gebouwd om dieren fysiek tegen te houden. Als de honden nu een plank hebben stuk gemaakt, dan lijkt het mij een kwestie van tijd voordat ze nog een plank stuk maken en opnieuw de tuin tot een ravage maken. Het lijkt mij daarom verstandig als er in elk geval iets aan gedaan wordt. Dat hoeft niet meteen een hele nieuwe schutting of hekwerk te worden. Misschien dat het al opgelost is als de buurman van die stevige gaaspanelen tegen de onderste helft van zijn kant van de schutting monteert. Die kosten zo'n 15 euro per stuk (1,80 bij ongeveer 80) en ik denk dat daarmee het risico voor jou en voor de honden wel een stuk minder is.

sake1987

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zou eerst het gesprek met de buurman aangaan en afwachten waar deze mee komt.

stofzuigertje

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De schutting is vernield dus van normaal vervangen en de helft betalen is hier geen sprake.

De planten, heb je nog aankoop bewijzen voor de prijzen?

En het werk, dat mag je ook rekenen, bij je baas overwerken leverde meer op, dus komt hij helpen.
Verder zou ik aan zijn kant, want het is zijn probleem de schutting verstevigen met extra planken of zo.....
Een balk er boven op de palen heb ik bij de deur ook gedaan, bij hem overal... of hij moet klim rozen kopen, houd niemand van die over de schutting wil!
Ja, simpele klim rozen is prikkeldraad van moeder natuur en die zijn bij Hornbach goedkoper dan Intratuin...

Dus naast herstel schade, en of hij WA verzekerd is of zelf betaalde maakt niets uit voor U.
Wel met bewijzen en de foto en officiële naam erbij is vaak nodig.

Hij mag dan zelf de rozen planten, want ik denk dat hij aan andere zijde ook een schutting heeft....
Een alternatief is lijn van voor naar achter en hond uitgelijnd maar bij meerdere raken ze in de knoop en dat lukt dan weer niet... of 2 lijnen ze uit elkaar houden? Dat zie ik ook niet zitten...

En vraag of je samen de gemaakte oplossing hier wilt melden, want dat is leerzaam voor anderen!

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Allereerst wil ik even aangeven, dat ik het wel netjes vindt , dat je buurman een briefje heeft achtergelaten in je brievenbus. Ik zou eerst een gesprek met de buurman aangaan. Kijken hij er van zegt. Misschien komen jullie er wel samen uit. Het is tevens ook verstandig om het bij verzekering te melden. Daarom ben ik ook met de reactie van stofzuigertje eens. Indien er schade is, dien je dit te verhalen bij diegene die het heeft aangericht. Ik ken je buurman natuurlijk niet. Als je een excuusbriefje achterlaat in je brievenbus. Dan ik dat waarschijnlijk best bereid is om een gesprek aan te gaan. Mocht het echt op niks uitlopen en ze willen niet praten of een oplossing zoeken, dan kun je nog altijd juridische inlichtingen gaan vragen. Indien je een goede verstandhouding hebt met je buren, dan is het laatste niet eens nodig. Ik zou gewoon een gesprek aangaan.

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door Meint »

Ik zie de vraag van TS als een poging om goed voorbereid de discussie aan te gaan. Best nuttig.

Mijn advies is:
Hou in je achterhoofd dat een fatsoenlijke relatie met de buren heel belangrijk is. De kans dat jullie hier zelf iets bij inschieten is dan zeker aanwezig, maar dat is minder belangrijk dan een structurele oplossing.
Ik heb ook een kat aan een lijntje en die zijn toch iets kwetsbaarder.

Het idee hierboven om de schutting aan de kant van de buren met stevig gaas te versterken klinkt goed. Als dat niet mooi is, is het aan de buren om iets anders te regelen en betalen dat ook werkt.

Als dit goed is geregeld zijn de planten stap twee.

Succes!

ShelbyVH
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2017 16:33

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door ShelbyVH »

Bedankt voor de eerste reacties. Ik wilde inderdaad voornamelijk geïnformeerd het eerste gesprek in gaan, met adviezen die daadwerkelijk juridisch geïnformeerd zijn in plaats van de onderbuikgevoelens die ik gisteravond van onze eigen familie kreeg.

Hoewel we geen hele goede band hebben met de buurman willen we hier natuurlijk op goede manier uitkomen en hem "te vriend" houden. Dat hij een briefje heeft achtergelaten en zich vervolgens op WhatsApp nogmaals herhaaldelijk heeft verontschuldigd waardeer ik enorm. Dit was dus inderdaad vooral eerst peilen wat ónze rechten zijn. Eventuele stappen wil ik niet nemen voordat het gesprek is geweest.

Wat betreft de schutting, dit is momenteel natuurlijk eerste prioriteit nadat we in de tuin hebben gered wat er te redden valt. De honden worden regelmatig uren alleen gelaten in de tuin. We zijn hier vorig jaar vlak na elkaar gaan wonen, en de schutting, die duidelijk oud is en bestaat uit vrij smalle planken die blijkbaar alleen vastgeklemd zitten in plaats van een standaard schutting met brede vastgeschroefde planken. Aan onze kant had ik al het een en ander extra beveiligd en we waren bezig met kippengaas extra spannen langs de onderkant voor extra beveiliging en hebben stenen langs de schutting gezet. We hadden het al met de buurman willen hebben over het eventuele vervangen van de schutting vanwege zijn honden, maar omdat we niet zulk goed contact hebben en het zelf niet breed hebben, hebben we het vooruitgeschoven. Dit neem ik mezelf kwalijk.

Wat betreft de planten: dit zijn planten die bij diverse tuinders vandaan komen en die vermoedelijk ook lang niet allemaal te vervangen zijn. De planten waren een cadeau van mijn vader en heeft ons meerdere dagen rondrijden gekost om bij elkaar te krijgen. De schade is voornamelijk aan de duurdere planten, en hoewel een aantal te redden zijn is van bijvoorbeeld mijn mooie boompioen nog maar 1 ielig takje over, áls hij het al overleeft. Als het geen cadeau was geweest en alles gewoon bij het lokale tuincentrum vandaan was gekomen had ik vermoedelijk een stuk minder gebaald. Maar is bij de beschadigde planten (afhankelijk van hoe erg de beschadiging is) het redelijk bijvoorbeeld 50% te vragen? In elk geval bij de struikachtige planten die het flink wat tijd zal kosten om dit weer aan te groeien?

Overigens vermoed ik dat de buurman niet WA verzekerd is. Er is nog geen woord gevallen over een verzekering maar wel dat hij alles zal betalen. Dat zal nog moeten blijken vanmiddag.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door Dorfje »

Balen zeg!

Quote "Maar is bij de beschadigde planten (afhankelijk van hoe erg de beschadiging is) het redelijk bijvoorbeeld 50% te vragen? In elk geval bij de struikachtige planten die het flink wat tijd zal kosten om dit weer aan te groeien?"

Ze zullen niet sneller groeien als jíj geld ervoor krijgt.

Ik zou, denk ik, de buurman de planten laten vervangen die echt kapot zijn. Er zit deze tijd van het jaar goede groei in de planten. Spreek af dat jullie in het eind van het groeiseizoen nog een keer samen de stand van zaken bekijken en dat hij dan nog indien nodig iets vervangt.

Om hoeveel geld gaat het? Dat zou ik van tevoren wel even uitrekenen.

ShelbyVH
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2017 16:33

Re: Schade door honden buurman

Ongelezen bericht door ShelbyVH »

Hallo iedereen,

Ik wilde nog even een update geven op de situatie. We zijn vrijdag open en eerlijk het gesprek in gegaan. De buurjongen heeft geen WA verzekering, dus hij zal alles uit eigen zak betalen. We hebben besproken dat alle planten met èchte schade die niet zomaar in een jaar is bijgegroeid volledig vergoed worden en dat we van de nieuwe schutting toch allebei de helft betalen. Dat was wel zo redelijk aangezien hij al half verrot bleek te zijn toen we er beiden kwamen wonen.

De hulp hier is prettig geweest, bedankt hiervoor. Het zorgde ervoor dat ik wat zekerder het gesprek in ging. We hebben er nu een zeer goede buur bij, terwijl we voor dit alles elkaar enkel begroetten. We hebben zelfs afgesproken dat mijn vriend en ik af en toe de honden uitlaten als de buurjongen niet thuis is, zodat ze hun energie kwijt kunnen in plaats van die uit te leven op onze tuin. Al met al is de situatie dus goed afgelopen en is de buurjongen een lieve jongen, maar daar waren we allemaal graag op een andere manier achter gekomen

Gesloten