Schadeclaim door foto op internet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
NoNo123

Re: Schadeclaim door foto op internet

Ongelezen bericht door NoNo123 » 27 jan 2019 22:39

Haha, dan win jij deze slag,
Ik kom op het moment niet veel verder dan zoiets:

Afbeelding

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 27 jan 2019 22:51

:mrgreen: :mrgreen:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 27 jan 2019 23:11

Oei, de kale kip waar geen deurwaarder van kan plukken. Waar gaat Moneyman mee komen...?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 27 jan 2019 23:25

NoNo123, foto toch wel zelf genomen ivm het copyright ?

NoNo123

Ongelezen bericht door NoNo123 » 27 jan 2019 23:37

Nee, foto is embed. :wink:
Waarbij de filter voor de zoekopdracht voor de licentie, de zwaarste instelling heeft.
M.a.w. deze foto mag worden aangepast, gedeeld en voor commerciële doeleinde worden gebruikt. (volgens mijn zoekmachine)

Leve Copyleft :mrgreen:

de tandenfee

Ongelezen bericht door de tandenfee » 28 jan 2019 14:19

Hoe zit het met een foto die je zelf als amateur hebt gemaakt en deze wordt gebruikt zonder toestemming, heb je dan ook recht op een vergoeding?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 28 jan 2019 15:18

Jazeker

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 jan 2019 05:18

Ik ben daar niet zo zeker van. Verkoop je jouw foto's als amateur?

lordi

Ongelezen bericht door lordi » 29 jan 2019 06:09

de tandenfee schreef:
28 jan 2019 14:19
Hoe zit het met een foto die je zelf als amateur hebt gemaakt en deze wordt gebruikt zonder toestemming, heb je dan ook recht op een vergoeding?
Als jij er normaal gesproken geen geld voor vraagt, dan niet:
https://blog.iusmentis.com/2012/02/09/m ... misbruikt/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 08:31

Arnoud zet daar wel hele grote stappen, ik volg hem daarbij niet. De stap die hij zet van "gepubliceerd op internet" naar "gratis weggeven" is wel een heel grote.

Ongeacht of je pro of amateur bent: inbreuk op het auteursrecht levert een verlichting tot schadevergoeding op. Enkel bij de bepaling hoe groot de schade dan is, is de vraag wat de waarde van je foto's is van belang. Daarbij zal niet zozeer de vraag of de foto door een amateur of een pro is gemaakt van belang zijn (immers: wie bepaalt dat en volgens welke definities?), maar vooral de overall kwaliteit van de foto. De foto zélf bepaalt immers door al zijn eigenschappen wat de waarde ervan is. Tenzij je echt een topfotograaf bent, is de vraag wie de fotograaf is ondergeschikt als het gaat om de waardebepaling.

de tandenfee

Ongelezen bericht door de tandenfee » 29 jan 2019 10:42

Speelt het nog een rol waar je de foto voor gebruikt, b.v. is het een vakantiekiekje of is het b.v. een foto die je op internet bij een verkoopadvertentie gebruikt? Voorbeeld: ik zet mijn camera te koop in de regiokrant en zie nadien een andere advertentie staan met mijn foto, (gebruikt door een ander die ook een zelfde te koop aanbiedt) kan ik dan aanspraak maken op misbruik van mijn foto?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 10:45

je kunt in ieder geval op basis van inbreukmakend gedrag eisen dat de foto verwijderd wordt. Maar schadevergoeding wordt lastig: wat is je schade? Los daarvan: weeg voordeel en nadeel eens tegen elkaar af voordat je uberhaupt iets doet.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 29 jan 2019 11:21

Bij mij gaat het om een historische opname, welke (schijnbaar) erg gewild is. Mensen nemen zo'n "geleende/gestolen" foto niet voor niets op in een online fotoalbum. In soortgelijke gevallen worden er toch bedragen gevraagd en door de rechter toegekend welke staan op de site van fotoanoniem.
Of de fotograaf nu beroeps of amateur is, speelt helemaal niet mee.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 11:34

Precies wat ik al schreef inderdaad: de foto bepaalt de waarde, niet de fotograaf. Uitzonderingen daargelaten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 29 jan 2019 11:36

de tandenfee schreef:
29 jan 2019 10:42
Speelt het nog een rol waar je de foto voor gebruikt, b.v. is het een vakantiekiekje of is het b.v. een foto die je op internet bij een verkoopadvertentie gebruikt? Voorbeeld: ik zet mijn camera te koop in de regiokrant en zie nadien een andere advertentie staan met mijn foto, (gebruikt door een ander die ook een zelfde te koop aanbiedt) kan ik dan aanspraak maken op misbruik van mijn foto?
Je kunt dan een klacht indienen bij de verkoopsite. Als iemand een foto van een ander nodig heeft om zijn eigen product aan te prijzen, zal dat eigen product niet zo geweldig zijn. Je komt ze inderdaad tegen, dan worden er bijvoorbeeld foto's van de fabrikant gebruikt. Leuk, maar je krijgt op die manier geen enkele indruk hoe het exemplaar er uit ziet waar je al dan niet op reageert.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 29 jan 2019 13:00

Heel veel leesvoer vind je onder andere op deze site:

https://www.charlotteslaw.nl/auteursrec ... ergoeding/

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 29 jan 2019 17:43

Waar veel (advocaten van de) gedaagden de fout in gaan, is dat zij nauwelijks verweer voeren op de belangrijke punten. Men richt de pijlen alleen op de hoogte van de schadevergoeding. Dat is voor de partijen misschien wel het grootste struikelblok (zoals ik eerder aangaf), maar door alleen daarop te focussen, mist men verweer te voeren op belangrijke punten waarop de zaak meer in het eigen voordeel beslist had kunnen worden. Zie als voorbeeld onderstaande zaak, waarin de rechter (net als in de eerder geplaatste zaak van TROS) hint dat het nalaten van verweer voeren op bepaalde punten niet zo slim is. Ik heb nu alleen het deel m.b.t. de schadevergoeding gequote, maar ook op andere punten wordt nauwelijks verweer gevoerd.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1228
[...]
4.15
De kantonrechter overweegt dat [eiser] onvoldoende heeft onderbouwd dat hij de tarieven van Stichting Foto Anoniem zou hebben gehanteerd indien hij voor het gebruik door OHM c.s. met OHM c.s. zou hebben onderhandeld. Dat deze tarieven marktconform zijn en in brede kringen van de markt als redelijk uitgangspunt gelden, is echter door OHM c.s. onvoldoende onderbouwd weersproken, zodat de kantonrechter daarvan uit zal gaan voor de begroting van de door [eiser] geleden schade. Nu de indeling van het gebruik op de homepage en de ondergelegen niveaus niet is weersproken, gaat de kantonrechter daarvan uit.
[...]
Hiermee wil ik niks anders zeggen dan dat het onjuist is om te denken dat de réchter de Tarieven Foto Anoniem als uitgangspunt neemt. De rechter gaat gewoon mee in hetgeen de eiser stelt als de gedaagde niet of onvoldoende gemotiveerd de stelling betwist. Als de eiser de Tarieven Foto Anoniem als uitgangspunt neemt en dit wordt niet betwist, dan gaat de rechter dus daarin mee. Oftewel dat het een en ander aan schadevergoeding wordt toegekend, komt gewoon door het privaatrechtelijke principe dat hetgeen door partijen wordt ingebracht en niet (voldoende) wordt betwist, als feit wordt aangenomen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 jan 2019 18:11

Moneyman schreef:
29 jan 2019 08:31
Arnoud zet daar wel hele grote stappen, ik volg hem daarbij niet. De stap die hij zet van "gepubliceerd op internet" naar "gratis weggeven" is wel een heel grote.

Ongeacht of je pro of amateur bent: inbreuk op het auteursrecht levert een verlichting tot schadevergoeding op. Enkel bij de bepaling hoe groot de schade dan is, is de vraag wat de waarde van je foto's is van belang. Daarbij zal niet zozeer de vraag of de foto door een amateur of een pro is gemaakt van belang zijn (immers: wie bepaalt dat en volgens welke definities?), maar vooral de overall kwaliteit van de foto. De foto zélf bepaalt immers door al zijn eigenschappen wat de waarde ervan is. Tenzij je echt een topfotograaf bent, is de vraag wie de fotograaf is ondergeschikt als het gaat om de waardebepaling.
De stap van "de foto heeft deze waarde" naar "de schadevergoeding moet even groot zijn als de waarde van de foto" is net zo groot.

Schade moet naar vaste rechtspraak worden begroot door de hypothetische situatie, waarin geen inbreuk is gepleegd, te vergelijken met de werkelijke situatie, waarin wel inbreuk is gepleegd. Dat zo'n foto een bepaalde waarde heeft is leuk en aardig, maar hoe past dat per definitie in dit plaatje?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 20:50

De verkoopwaarde van de foto zou normaal betaald zijn, maar dankzij de inbreuk is dat niet het geval. De schade is dus de verkoopwaarde.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 jan 2019 21:11

Je neemt nu aan dat hypothetische situatie de verkoopwaarde betaald zou zijn, maar dat hoeft niet perse het geval te zijn. Het uitgangspunt van Lordi is nu juist dat de foto niet ter verkoop wordt aangeboden. Je denken aan een site waarbij je foto onder bepaalde voorwaarden gratis mag gebruiken. Die voorwaarden zijn dan vaak een link opnemen of de naam noemen of iets dergelijks. Ik maak van dat soort foto's gebruik, maar kan natuurlijk ook een foutje maken en om dan gelijk een (hoog) bedrag te moeten betalen gaat me te ver. En in het voorbeeld van Arnoud ging het om een foto die onder een Creative Commons licence werd aangeboden.

Plaats reactie