LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
knuffelbeer1
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2016 11:21

Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door knuffelbeer1 »

Mijn binnenkort ex-man en ik hebben al een tijdje onenigheid waarbij er iedere keer met scheiden is gedreigd. Een poosje geleden hebben we besloten het nog een keer te proberen, maar ik ben er recent achter gekomen dat hij onze nieuwe auto met een prijskaartje van €24000 niet op zijn eigen naam heeft gezet maar op die van zijn broer. Dit is een bewuste actie geweest voor het geval we gaan scheiden zodat ik geen aanspraak kan maken op de auto.

Op het moment hebben we allebei de moed opgegeven en gaan we de scheiding aanvragen. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Kan ik op een of ander manier dit nog laten terug draaien of iets?
Laatst gewijzigd door Radar op 31 okt 2016 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

knuffelbeer1 schreef:Mijn binnenkort ex-man en ik hebben al een tijdje onenigheid waarbij er iedere keer met scheiden is gedreigd. Een poosje geleden hebben we besloten het nog een keer te proberen, maar ik ben er recent achter gekomen dat hij onze nieuwe auto met een prijskaartje van €24000 niet op zijn eigen naam heeft gezet maar op die van zijn broer. Dit is een bewuste actie geweest voor het geval we gaan scheiden zodat ik geen aanspraak kan maken op de auto.

Op het moment hebben we allebei de moed opgegeven en gaan we de scheiding aanvragen. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Kan ik op een of ander manier dit nog laten terug draaien of iets?
Tja, wat zegt je man zelf? Misschien kun je hem confronteren en het gesprek opnemen waarbij hij erkent dat de auto eigenlijk van jullie samen zou moeten zijn?

Om dit soort idiote zaken te voorkomen was het handiger geweest om met huwlijkse voorwaarden te trouwen en een goede gezamelijke administratie te voeren.

Kun je bewijzen aandragen dat de auto is gekocht vanuit jullie gemeenschappelijke geld? Zo ja kun je het misschien bij de rechter uitvechten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door kokka »

zelfs als je kan bewijzen dat hij dit zo gepland heeft, zal het nog moeilijk worden om dit recht te trekken.
Als je getrouwd ben in gemeenschap van goederen, dan heb je beide beslissingsbevoegdheid om met het geld te doen wat je wil.
als hij besloten heeft om een auto van 24000 euro 'aan zijn broer te geven' dan is dat zijn recht.

netjes is het natuurlijk niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door kweenie »

In feite is er formeel sprake van een gift ter waarde van E.24.000 van de man aan zijn broer. Zo'n grote schenking mag niet zomaar zonder toestemming van de echtgenote (artikel 1:88 BW). Die schenking is daarom vernietigbaar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door kokka »

oh kijk dat wist ik niet.. dus als de ex-man het niet op papier heeft dat ze toestemming geeft kan ze die auto gewoon terughalen?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:oh kijk dat wist ik niet.. maar hoe bewijst TS dat haar man dat niet gewoon netjes aan haar gevraagd heeft?
Bij een dergelijke abnormale gift zal de gever die vereiste toestemming moeten kunnen bewijzen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:oh kijk dat wist ik niet.. dus als de ex-man het niet op papier heeft dat ze toestemming geeft kan ze die auto gewoon terughalen?
of ze heeft na de scheiding een vordering van 12.000 euro op die broer?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, want die broer heeft geen 24.000 euro gekregen.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door beusen »

knuffelbeer1 schreef:Mijn binnenkort ex-man en ik hebben al een tijdje onenigheid waarbij er iedere keer met scheiden is gedreigd. Een poosje geleden hebben we besloten het nog een keer te proberen, maar ik ben er recent achter gekomen dat hij onze nieuwe auto met een prijskaartje van €24000 niet op zijn eigen naam heeft gezet maar op die van zijn broer. Dit is een bewuste actie geweest voor het geval we gaan scheiden zodat ik geen aanspraak kan maken op de auto.

Op het moment hebben we allebei de moed opgegeven en gaan we de scheiding aanvragen. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Kan ik op een of ander manier dit nog laten terug draaien of iets?
Dat de auto op de naam van zijn broer staat, wil nog niets zeggen.

Als het met gemeenschappelijk geld betaald is, mag het duidelijk zijn, dat het van jullie beiden is.

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen, kan hij doen en laten wat hij wil,
Als het tijdens het huwelijk is, trekt hij aan het korste eind, want dat is een feit.

Praat maar met je advocaat,

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. De tenaamstelling bij de RDW geeft wel een vermoeden van eigendom, maar is geen bewijs. In het goedrrenrecht geldt ook "bezit doet eigendom vermoeden". Oftewel: als je de bezitter/gebruiker van een auto bent, wordt je ook geacht eigenaar te zijn. Feitelijk zijn er dus twee tegenstrijdige vermoedens: de tenaamstelling zegt het één, de feitelijke situatie zegt het ander.

Van belang zijn dan de overige omstandigheden. De auto is van jullie geld betaald, dus dat is een punt voor jullie. Wie betaalde de verzekering en wegenbelasting?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik hoop dat de broer ook de verzekering op zijn naam heeft nu.... anders rijden jullie onverzekerd rond.....

Alleen de "eigenaar"van het kenteken bewijs kan de auto verzekeren en moet dan opgeven wie de auto daadwerkelijk in bezit heeft en bestuurd..

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat te denken van de snelheidsboetes... Maar dat is niet het punt waar het om gaat. Het punt is: er is een bedrag van 24.000 in natura aan de boedel ontvreemd, kan dat, mag dat, en hoe krijgt de topicstarter dit weer in de boedel terug.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat te denken van de snelheidsboetes...
//Evil mode on.
Als TS gewoon een keer of 10 in de maand heel hard langs een camera rijden, waarschijnlijk wil broerlief m dan best wel snel van zijn naam hebben.
//Evil mode off

knuffelbeer1
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2016 11:21

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door knuffelbeer1 »

bprosman schreef:
Wat te denken van de snelheidsboetes...
//Evil mode on.
Als TS gewoon een keer of 10 in de maand heel hard langs een camera rijden, waarschijnlijk wil broerlief m dan best wel snel van zijn naam hebben.
//Evil mode off

Deze reactie heeft , ondanks mijn treurige situatie toch een glimlach op mijn gezicht gebracht. En bedankt voor de tip!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door kokka »

het treurigste is natuurlijk de scheiding opzich.. het bedrog van uw ex doet er alleen een schepje bovenop

knuffelbeer1
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2016 11:21

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door knuffelbeer1 »

kokka schreef:het treurigste is natuurlijk de scheiding opzich.. het bedrog van uw ex doet er alleen een schepje bovenop
Ja doelde inderdaad ook op de scheiding natuurlijk

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door kokka »

ik wens je in elk geval heel veel sterkte. hoop dat jullie er ondanks dit nog redelijk uitkomen. zeker als er kinderen in het spel zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door vroem »

Frantic2 schreef:ik hoop dat de broer ook de verzekering op zijn naam heeft nu.... anders rijden jullie onverzekerd rond.....

Alleen de "eigenaar"van het kenteken bewijs kan de auto verzekeren en moet dan opgeven wie de auto daadwerkelijk in bezit heeft en bestuurd..
Nooit last van gehad....
Ook nooit problemen mee gehad bij afwikkelen schades.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Wat te denken van de snelheidsboetes...
//Evil mode on.
Als TS gewoon een keer of 10 in de maand heel hard langs een camera rijden, waarschijnlijk wil broerlief m dan best wel snel van zijn naam hebben.
//Evil mode off
En als broer lief dan echt moeilijk wil doen doet hij aangifte van ongeoorloofd autogebruik en komt TS alleen maar in de problemen. Het is immers zijn auto, en dus kan hij gemakkelijk stellen dat mevrouw niet gerechtigd was in de auto te rijden.

stofzuigertje

Re: Scheiding en aanspraak maken op net gekochte auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Staat de verzekering ook op naam van zijn broer?

Ik las de voorwaarden en naast belasting en bekeuringen an die ook op zelfde naam staan.
Ik weet niet of het voor alle verzekeraars geld maar bij mijn wel.

Gesloten