LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuldenlast en iemand in huis nemen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Exousia
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 23:09

Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Exousia »

Hallo mensen,

Ik zou graag wat hulp willen hebben met de volgende situatie:

Een man heeft in Nederland zeer veel schulden gemaakt. Hij scheidt van zijn vrouw en vertrekt naar Belgie, en daarna naar Brazilie om de schuldeisers te ontlopen.
Zijn nu dus ex-vrouw moet 3 jaar de schuldsanering in en is daar inmiddels uit.
Nu gebeurt het dat de man naar Nederland terugkomt, omdat hij niet in Brazilie kan blijven. (Waarschijnlijk ook geldproblemen)

Nu overweegt zijn getrouwde dochter om hem in huis te nemen en hem in te schrijven als inwonende op hun adres. De man wil zich inschrijven, gaan werken enzovoort.

In afwachting van een reactie. Afgezien van waardeoordelen op deze situatie ben ik erg nieuwsgierig naar wie hier informatie over kan geven. Bijvoorbeeld gevaren met belastingdienst, schuldeisers en de justitie.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Pavlova »

Tja, de dochter in kwestie moet er wel ernstig rekening mee houden dat het een en ander niet soepeltjes gaat verlopen. Over justitie kan ik niks zinnigs zeggen, er staat alleen maar dat de betreffende vader voor schuldeisers op de loop is gegaan en niets over problemen met justitie.

Als de vader zich inschrijft op het adres van de dochter zullen de schuldeisers zich wel weer gaan melden. Er zou zelfs beslag op de roerende zaken gelegd kunnen worden en dan moet de dochter aan kunnen tonen welke goederen van haar zijn en niet van haar vader.

Als ik die dochter was zou ik hele duidelijke afspraken met vader maken. Behalve dat hij werk gaat zoeken en zelf een inkomen verschaft, zou ik ook afspreken dat hij hulp zoekt voor zijn schulden en/of regelingen treft met de schuldeisers. Het heeft geen zin om te doen of de schulden er niet zijn. Wil vader niet meewerken, of houdt hij zich niet aan de afspraken, dan zou ik hem vragen te vertrekken, ook al is het het honderd keer mijn vader.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Een man heeft in Nederland zeer veel schulden gemaakt. Hij scheidt van zijn vrouw en vertrekt naar Belgie, en daarna naar Brazilie om de schuldeisers te ontlopen.
Zijn nu dus ex-vrouw moet 3 jaar de schuldsanering in en is daar inmiddels uit.
De ex-vrouw is de moeder van de dochter neem ik aan?

Iemand in huis nemen die je moeder zó heeft behandeld, en op zó'n manier zijn verantwoordelijkheid heeft ontlopen? Ik wist het wel.

Ook al was het mijn vader, ik zou hem wel steunen, hem helpen zijn leven op de rails te krijgen, maar in huis nemen? No way. Juist om mezelf te beschermen tegen: belastingdienst, schuldeisers, en justitie.
Bijvoorbeeld gevaren met belastingdienst, schuldeisers en de justitie.
Zonder concrete informatie kunnen we weinig vertellen denk ik over wat die gevaren precies zijn.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 feb 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Pavlova »

Rob Hoegstra schreef:Dat dacht je vriendin ook met jou en ging er mooi van door. Omdat ze je doorhad :roll:
Wat ben jij een naar vervelend mannetje, het is dat iemand je bericht al gemeld had, anders had ik het gedaan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Pavlova schreef:
Rob Hoegstra schreef:Dat dacht je vriendin ook met jou en ging er mooi van door. Omdat ze je doorhad :roll:
Wat ben jij een naar vervelend mannetje, het is dat iemand je bericht al gemeld had, anders had ik het gedaan.
Zoals ik in een ander topic al gezegd heb tegen meneer Rob: er klopt helemaal niks van. Heeft zeker niks te doen vanavond dan te trollen.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Pavlova »

Rob Hoegstra schreef:Neen ik probeer mensen zover te brengen dat hun leven uit meer bestaat dan dagdromen en de hele dag op een forum door te brengen. Zeg maar PC verslaafden die elkaar naar de mond praten en elkaar dieper de put in werken.

Ga eens sporten of heerlijk wandelen en maak iets van je leven in plaats van je zelf hier complexen aan te leunen :mrgreen:
Nou nou wat nobel van je hoor, dat je zo behulpzaam bent. Alleen geloof ik niet dat iemand hier op zit te wachten.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Rob Hoegstra schreef:Neen ik probeer mensen zover te brengen dat hun leven uit meer bestaat dan dagdromen en de hele dag op een forum door te brengen. Zeg maar PC verslaafden die elkaar naar de mond praten en elkaar dieper de put in werken. Ga eens sporten of heerlijk wandelen en maak iets van je leven in plaats van je zelf hier complexen aan te leunen :mrgreen:
Nobel doel! :D Alleen, is het nodig? Zo ja, ben jij de aangewezen persoon? Zo ja, is dit de aangewezen methode?

Wat mij betreft drie keer "nee".

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Nu gebeurt het dat de man naar Nederland terugkomt, omdat hij niet in Brazilie kan blijven. (Waarschijnlijk ook geldproblemen)

Nu overweegt zijn getrouwde dochter om hem in huis te nemen en hem in te schrijven als inwonende op hun adres. De man wil zich inschrijven, gaan werken enzovoort.
Als ik in die situatie zou zitten zou ik vooraf de zaken helder willen hebben.
Dus:

1. gesprek met de belastingdienst / UWV / gemeente over openstaande vorderingen
2. Gesprek met ex- wat heeft zij precies betaald, en wat niet
3. Check BKR, huisbank, WSNP, ....
4. De man zal zelf ook wel een aantal schuldeisers kennen, en deze benaderen.

Dit is een vervelend traject, maar schept duidelijkheid en toont gelijk aan of de man echt van goede wil is of niet.

Pas als het plaatje helder is , en een plan hoe nu verder is gemaakt, zou ik hem bij je in laten wonen

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door rvkeuken »

en maak duidelijke afspraken, wat is van jouw, wat is van hem in het huis, het huis etc. Gewoon om als er schuldeisers komen dat ze beslag kunnen leggen op zijn spullen en niet van de originele bewoner

Exousia
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 23:09

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Exousia »

Tja, de dochter in kwestie moet er wel ernstig rekening mee houden dat het een en ander niet soepeltjes gaat verlopen. Over justitie kan ik niks zinnigs zeggen, er staat alleen maar dat de betreffende vader voor schuldeisers op de loop is gegaan en niets over problemen met justitie.
Hij heeft in principe geen strafblad. Ongetwijfeld wel bekend als wanbetaler. En ik weet niet in hoeverre zoveel schulden hebben je bij justitie in aanraking kunnen brengen. Vandaar dat ik het had over mogelijke problemen met justitie!

Exousia
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 23:09

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Exousia »

Bijvoorbeeld gevaren met belastingdienst, schuldeisers en de justitie.

Zonder concrete informatie kunnen we weinig vertellen denk ik over wat die gevaren precies zijn.
Ik weet dat hij een bedrijf had wat failliet is gegaan. Bij belastingdienst zijn de eventuele inkomsten niet bekend. Zeker niet van de afgelopen jaren.

Zijn ex heeft een deel van de schuld door schuldsanering afgewikkeld, maar met zekerheid weet ik dat zijn deel nog openstaat.
Dit is een vervelend traject, maar schept duidelijkheid en toont gelijk aan of de man echt van goede wil is of niet.
Dat is dus ook onze onzekerheid. Of hij echt van goede wil is. Ik bemoei me niet zozeer met het feit wat het voor zijn dochter inhoudt, maar wilde wel wat risico's in kaart brengen, omdat het ons ook geen goede situatie leek!!

Exousia
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 23:09

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Exousia »

Rob Hoegstra schreef:Neen ik probeer mensen zover te brengen dat hun leven uit meer bestaat dan dagdromen en de hele dag op een forum door te brengen. Zeg maar PC verslaafden die elkaar naar de mond praten en elkaar dieper de put in werken.

Ga eens sporten of heerlijk wandelen en maak iets van je leven in plaats van je zelf hier complexen aan te leunen :mrgreen:
Aan zulke kansloze ideeen heb ik niets. Heb meer het idee dat jij je tijd verkwanselt achter de computer. Ik probeer alleen wat informatie te krijgen hier, meer niet...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

En ik weet niet in hoeverre zoveel schulden hebben je bij justitie in aanraking kunnen brengen. Vandaar dat ik het had over mogelijke problemen met justitie!
Voor zover ik weet hoeven schulden iemand niet in aanraking te brengen met justitie, er komt dus ook geen strafblad.

Waar je wel rekening mee moet houden is de belastingdienst. Geen idee van jouw financiële en woonsituatie, maar het is heel goed mogelijk dat vader en dochter als fiscale partners worden bezien, of dat de vader een kamer huurt. In beide gevallen heeft dat ten aanzien van de belastingdienst consequenties.

Immers, een kamer levert huur op, en dus inkomsten. Inkomsten zijn belast.

Financieel partnerschap? Dan kan de dochter wellicht mee betalen aan de belastingschulden.

Eerst moet alles hierover goed helder zijn, ik denk dat een belastingdeskundige daarin het beste advies kan geven. Eventueel zou je informatie in kunnen winnen bij de belastingdienst hoe een en ander geregeld is.

stofzuigertje

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn mening;

Neem hem niet volledig in huis maar laat hem een kamer huren.
Dan is de inhoud van die kamer voor hem en de rest niet.
Laat hem de huur (ongeacht bedrag) per bank overmaken als bewijs.
Als hij een uitkering kreeg mogen ze daar nauwelijks op korten en op Uw spullen is dan geen beslag mogelijk.

Wel kunt U mensen aan de deur verwachten maar vertel dat ze bij de kamer huurder moeten zijn en regel zelf niets.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Pavlova »

stofzuigertje schreef:Mijn mening;

Neem hem niet volledig in huis maar laat hem een kamer huren.
Dan is de inhoud van die kamer voor hem en de rest niet.
Laat hem de huur (ongeacht bedrag) per bank overmaken als bewijs.
Als hij een uitkering kreeg mogen ze daar nauwelijks op korten en op Uw spullen is dan geen beslag mogelijk.

Wel kunt U mensen aan de deur verwachten maar vertel dat ze bij de kamer huurder moeten zijn en regel zelf niets.
Dit is niet altijd mogelijk als de dochter een huurwoning heeft, ze zal dus ook toestemming moeten vragen aan de verhuurder.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Pavlova schreef:
stofzuigertje schreef:Mijn mening;

Neem hem niet volledig in huis maar laat hem een kamer huren.
Dan is de inhoud van die kamer voor hem en de rest niet.
Laat hem de huur (ongeacht bedrag) per bank overmaken als bewijs.
Als hij een uitkering kreeg mogen ze daar nauwelijks op korten en op Uw spullen is dan geen beslag mogelijk.

Wel kunt U mensen aan de deur verwachten maar vertel dat ze bij de kamer huurder moeten zijn en regel zelf niets.
Dit is niet altijd mogelijk als de dochter een huurwoning heeft, ze zal dus ook toestemming moeten vragen aan de verhuurder.
Je hoeft geen toestemming aan de verhuurder te vragen of iemand bij je in mag wonen (tenzij het onderhuur is), wel is het zo dat je als hoofdhuurder wel verantwoordelijk bent voor de gene die bij je in komt wonen (overlast bv).

Een aantal gemeentes vragen wel toestemming van de verhuurder als iemand zich wilt inschrijven in het GBA en niet op het huurcontract staat (voorkomt woonfraude) maar dit mogen ze helemaal niet volgens de wet GBA.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Pavlova »

epdejong03 schreef:Je hoeft geen toestemming aan de verhuurder te vragen of iemand bij je in mag wonen (tenzij het onderhuur is), wel is het zo dat je als hoofdhuurder wel verantwoordelijk bent voor de gene die bij je in komt wonen (overlast bv).
Nee, voor gewoon in huis nemen hoeft dit niet. Maar wel als je een kamer wil verhuren.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Schuldenlast en iemand in huis nemen

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Je kunt er ook voor kiezen om hem met een postadres in te schrijven in de GBA. Dat geeft iets meer houvast naar schuldeisers toe. Als er sprake is van belastingschulden, moet je wel oppassen, want de fiscus kan (in tegenstelling tot een gerechtsdeurwaarder) bodembeslag leggen. En dan is het heel moeilijk om spullen die niet van de schuldenaar zijn uit dat beslag te houden.

Ik zou er eerlijk gezegd nog eens goed over nadenken... je kunt best heel wat lastige problemen voor je kiezen krijgen.

Gesloten