LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marinel
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2018 16:21

Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Marinel »

Op 18 april jl trokken we onze huisdeur achter ons dicht en wilden de deur op slot draaien. Helaas, dat ging niet, we hadden een sleutel aan de binnenzijde laten zitten.
Ik belde een slotenmaker in Rotterdam die ik zocht via internet en de bovenste in rij, die binnen 30 minuten ter plaatse kon zijn, zou snel komen. Die 30 minuten werden 3 uur want er kwam een noodgeval tussen. Om een lang verhaald kort te maken: de slotenmaker moest het slot half uitboren en kon daarna de deur openen. Opluchting alom totdat hij de rekening ging opmaken.
Het starttarief 249 euro, voorrijkosten 30 euro, cilinderslot 335,25 euro, materiaalverbruik 45 euro plus btw maakt een totaalbedrag van 815,84 euro. DE slotenmaker is iets langer dan een half uur bezig geweest en kwam ons nog tegemoet door de extra minuten niet in rekening te brengen. Achteraf begreep ik waarom. We hadden natuurlijk een prijsopgave moeten vragen maar van te voren was niet bekend welke inspanningen verricht moesten worden.

Is zo'n bedrag normaal?? Ik heb een nieuw slot met 3 sleutels en ja we konden naar binnen maar ook dit slot moet ik weer laten vervangen door een oorspronkelijke cilinder i.v.m. het sleutelplan in het appartementencomplex dus er komt nog een bedrag bij.

Ze adverteren onder de naam Slotenmakers Dag en Nacht, de bedrijfsnaam is Locksmith Nederland te Eindhoven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marinel schreef:Op 18 april jl trokken we onze huisdeur achter ons dicht en wilden de deur op slot draaien. Helaas, dat ging niet, we hadden een sleutel aan de binnenzijde laten zitten.
Ik belde een slotenmaker in Rotterdam die ik zocht via internet en de bovenste in rij, die binnen 30 minuten ter plaatse kon zijn, zou snel komen. Die 30 minuten werden 3 uur want er kwam een noodgeval tussen. Om een lang verhaald kort te maken: de slotenmaker moest het slot half uitboren en kon daarna de deur openen. Opluchting alom totdat hij de rekening ging opmaken.
Het starttarief 249 euro, voorrijkosten 30 euro, cilinderslot 335,25 euro, materiaalverbruik 45 euro plus btw maakt een totaalbedrag van 815,84 euro. DE slotenmaker is iets langer dan een half uur bezig geweest en kwam ons nog tegemoet door de extra minuten niet in rekening te brengen. Achteraf begreep ik waarom. We hadden natuurlijk een prijsopgave moeten vragen maar van te voren was niet bekend welke inspanningen verricht moesten worden.

Is zo'n bedrag normaal?? Ik heb een nieuw slot met 3 sleutels en ja we konden naar binnen maar ook dit slot moet ik weer laten vervangen door een oorspronkelijke cilinder i.v.m. het sleutelplan in het appartementencomplex dus er komt nog een bedrag bij.

Ze adverteren onder de naam Slotenmakers Dag en Nacht, de bedrijfsnaam is Locksmith Nederland te Eindhoven.
Nee een dergelijk bedrag is niet normaal, maar u bent er mee akkoord gegaan, dus denk dat er weinig aan te doen is.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ja hoor, dat bedrag mogen ze vragen. Het is namelijk een kwestie van vraag en aanbod. U geeft de opdracht zonder te informeren en het bedrijf maakt een rekening daarvoor. Dat het belachelijk duur is heeft u op diverse fora al kunnen lezen en ook al diverse keren op televisie kunnen zien. U belt de eerste de beste commerciële partij (bovenaan google met de letters adv ervoor) en zij maken gebruik van de nood wat u heeft. De volgende keer iets verder naar beneden scrollen en een slotenmaker uit de buurt zoeken. Dat zou zomaar € 500 kunnen schelen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Brahms »

Wel normaal bij dit soort bedrijven. Tenminste ik lees dit soort bedragen hier bepaald niet voor de eerste keer......

Verder, je bent er mee accoord gegaan en ze mochten zonder prijsopgave aan de slag gegaan.

Er is geen manier te bedenken om geld terug te vragen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door witte angora »

Het had veel goedkoper gekund, slot uitboren was waarschijnlijk niet nodig geweest.

Maar een cilinder van 335 euro? Kom op, is dat ding van goud of zo?

En een starttarief van 249 euro, dat is dat halve uur? Kom op...

Die drie uur 'noodgeval' was zeker een film die hij af wilde kijken?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Brahms »

witte angora schreef:Het had veel goedkoper gekund, slot uitboren was waarschijnlijk niet nodig geweest.

Maar een cilinder van 335 euro? Kom op, is dat ding van goud of zo?

En een starttarief van 249 euro, dat is dat halve uur? Kom op...

Die drie uur 'noodgeval' was zeker een film die hij af wilde kijken?
Allemaal waar, maar een commercieel bedrijf mag haar eigen bedragen bepalen waarvoor ze een dienst willen verrichten.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:
witte angora schreef:Het had veel goedkoper gekund, slot uitboren was waarschijnlijk niet nodig geweest.

Maar een cilinder van 335 euro? Kom op, is dat ding van goud of zo?

En een starttarief van 249 euro, dat is dat halve uur? Kom op...

Die drie uur 'noodgeval' was zeker een film die hij af wilde kijken?
Allemaal waar, maar een commercieel bedrijf mag haar eigen bedragen bepalen waarvoor ze een dienst willen verrichten.
Klopt, daarom is het verstandig eerst even verder te kijken. Maar goed, de topicstarter heeft op de bovenste geklikt, dat zijn doorgaans ook niet de goedkoopste.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik weet niet exact hoe het zit maar consumenten zijn beschermd tegen dit soort praktijken.

Wanneer er geen offerte vooraf is gegeven mag de slotenmaker een in de branche gebruikelijk tarief in rekening brengen.

Dit is zo geregeld tegen scharensliep praktijken.

Ik kan mij niet voorstellen dat 800 euro een gebruikelijk bedrag is.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Icasheb »

Ja het is extreem en ja het mag. Ook 1 keer meegemaakt. Bij ons gaf die alleen vooraf de kosten aan. Maar toen heb ik 300 euro betaald voor 1 minut werk. Voorrijkosten, kosten van de persoon die ons hielp, avondtoeslag en weekendtoeslag (10 minuten na 6 uur op zaterdag) en natuurlijk het openmaken van de deur. Eerste en laatste keer dat mij dat is overkomen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door olaf79 »

Binnen 30 minuten ter plaatse was toegezegd. Hieraan heeft het bedrijf zich niet gehouden. Daarmee lijkt het me dat ze het recht verspillen de startkosten en avond toeslagen te berekenen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door chrisd1 »

olaf79 schreef:Binnen 30 minuten ter plaatse was toegezegd. Hieraan heeft het bedrijf zich niet gehouden. Daarmee lijkt het me dat ze het recht verspillen de startkosten en avond toeslagen te berekenen.
Slaat nergens op, Olaf; voor het zich niet houden aan afspraken, zie b.v. https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... nietiging/

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door marnix »

" totdat hij de rekening ging opmaken." ik begrijp dat u gelijk betaald heeft?

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Nevyn »

Klein ruitje ingooien was goedkoper geweest. Altijd van te voren de prijs vragen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door witte angora »

Nevyn schreef:Klein ruitje ingooien was goedkoper geweest. Altijd van te voren de prijs vragen.
Moet er wel een klein ruitje binnen hand/gooi bereik zijn waardoor je ook nog eens zonder al te veel capriolen naar binnen kunt.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:
Nevyn schreef:Klein ruitje ingooien was goedkoper geweest. Altijd van te voren de prijs vragen.
Moet er wel een klein ruitje binnen hand/gooi bereik zijn waardoor je ook nog eens zonder al te veel capriolen naar binnen kunt.
Helemaal gelijk :D Maar ik lees ook appartementen complex, vast wel ergens een handige buurman met boor.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door witte angora »

In dit geval was een speciaal stukje plastic waarschijnlijk voldoende geweest. Maar dat levert natuurlijk geen 800 euro op.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo speciaal hoeft dat stukje plastic niet te zijn :wink:. Een stuk uit een PET-fles knippen volstaat om vele deuren te openen die voor anderen gesloten blijven.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door yan »

Als je niet vooraf vraagt wat het kost, dan ben je het ook wel een beetje zelf schuld natuurlijk.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door crazyme »

http://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/

Bij een koopovereenkomst zonder vooraf overeengekomen prijs moet een redelijke prijs worden betaald.

De vraag is hier of 800 euro wel redelijk is.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slotenmaker rekent ruim 800 euro voor klusje van half uur

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:http://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/

Bij een koopovereenkomst zonder vooraf overeengekomen prijs moet een redelijke prijs worden betaald.

De vraag is hier of 800 euro wel redelijk is.
Nee, de voorafgaande vraag zou moeten zijn of er sprake is van een koopovereenkomst. En dat is niet het geval. Er is hier sprake van een overeenkomst van opdracht.
Gelukkig maakt dat voor het resultaat weinig uit, want:
De opdrachtgever is verplicht om de opdrachtnemer loon te betalen indien hij de overeenkomst van opdracht bedrijfsmatig sluit. Is er niet afgesproken hoe hoog dat loon is, dan wordt dat op de gebruikelijke wijze berekend. Is er geen gebruikelijke wijze om het loon te berekenen, dan wordt een redelijk loon betaald.

Gesloten