LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sms-dienst 2233

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mika1959
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2017 07:52

Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door Mika1959 »

Vlak voor nieuwjaar komt er op de tv een reclamespot Wil je weten wat je huis waard is. Nieuwsgierig geworden toch naar een sms verstuurd. (Postcode en huisnr.) Je ontvangt een sms terug waarin de gegevens van de waarde, de grootte en het huis staan. Maar wanneer je dan gelijk aan deze sms een sms met de tekst HYP verstuurd krijg je informatie over hoogte van de hypotheek(en) die op dat pand zijn verstrekt en tevens wie de hypotheek heeft verstrekt. Zo graag willen weten of dit juridisch wel mag. Je kunt zo de gegrvens van ieder huis in Nederland opvragen

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mika1959 schreef:Vlak voor nieuwjaar komt er op de tv een reclamespot Wil je weten wat je huis waard is. Nieuwsgierig geworden toch naar een sms verstuurd. (Postcode en huisnr.) Je ontvangt een sms terug waarin de gegevens van de waarde, de grootte en het huis staan. Maar wanneer je dan gelijk aan deze sms een sms met de tekst HYP verstuurd krijg je informatie over hoogte van de hypotheek(en) die op dat pand zijn verstrekt en tevens wie de hypotheek heeft verstrekt. Zo graag willen weten of dit juridisch wel mag. Je kunt zo de gegrvens van ieder huis in Nederland opvragen
Dat zijn gewoon gegevens uit het Kadaster, en da’s een openbaar register. Je betaalt (uiteraard) alleen wat meer dan direct bij het kadaster.

Die gegevens zeggen overigens vrij weinig: die waardebepaling is zeer globaal en die hypotheekgegevens betreffen alleen de hoogte van de hypotheek inschrijving. Het zegt niets over de daadwerkelijke hoogte van de hypotheekschuld.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 02 jan 2018 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Je kunt zo de gegevens van ieder huis in Nederland opvragen”.

Gaat u daar uw geld aan verspillen?

robstilb
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:05

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door robstilb »

Hallo Mika 1959,
ja, dat mag, de gegevens van het kadaster en het waardeloket zijn allemaal openbaar...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door thecure »

Mika1959 schreef:Vlak voor nieuwjaar komt er op de tv een reclamespot Wil je weten wat je huis waard is. Nieuwsgierig geworden toch naar een sms verstuurd. (Postcode en huisnr.) Je ontvangt een sms terug waarin de gegevens van de waarde, de grootte en het huis staan. Maar wanneer je dan gelijk aan deze sms een sms met de tekst HYP verstuurd krijg je informatie over hoogte van de hypotheek(en) die op dat pand zijn verstrekt en tevens wie de hypotheek heeft verstrekt. Zo graag willen weten of dit juridisch wel mag. Je kunt zo de gegrvens van ieder huis in Nederland opvragen
Surf eens naar kadaster.nl en er gaat een wereld voor u open!

Doet me denken aan een gesprek wat ik eens met iemand had. Diegene vertelde vol trots dat hij net een nieuw huis had gekocht. Ik vroeg of hij de vraagprijs heeft betaald of wellicht eronder had geboden.
Hij antwoordde ontwijkend en dat het toch wel een beetje privé is niet?

Dus toen maar verteld dat ik het na passeren bij de notaris ook wel bij het kadaster kan opvragen.
Zijn reactie: :shock:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door thecure »

hoe is het hiermee eigenlijk afgelopen?

viewtopic.php?f=93&t=176879&p=2454569#p2454569

j.n
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 12:53

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door j.n »

Ik heb op januari '19 radiospotje gehoord "sms gratis naar 2233 en hoor je de waarde van je huis: Zo gehoord en zo gedaan. Maar 2233 sms mij dat onbekend gebouw is. Terwijl mijn huis is Rijksmonument en erkend in 2011!
Eerste -Ik had geen juiste / prijs antwoord gehad.
Tweede- vandaag ontvang ik factuur en daar staat 4 euro voor sms informatie!

Dat komt hard aan?Ik had contract met Tele2 (sms en internet en telfoon onbeperkt). Voor leugen moet ik ook 4 euro betalen.
Gelukkig heb ik net contract gehad met mijn mobiel provider Tele2 en ze kunnen volgende maand correctie doen, omdat ik wist gratis was en niet dat kosten aan gebonden. (Met dank aan Tele2)

Kunt u in uw programma aan geven dat zo diensten moet duidelijk zijn 1-4 euro kosten. 2- ze geven geen duidelijke antwoord.

Met vriendelijke groet, Jila

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

j.n schreef:
15 feb 2019 10:55
Gelukkig heb ik net contract gehad met mijn mobiel provider Tele2 en ze kunnen volgende maand correctie doen, omdat ik wist gratis was en niet dat kosten aan gebonden. (Met dank aan Tele2)

Kunt u in uw programma aan geven dat zo diensten moet duidelijk zijn 1-4 euro kosten. 2- ze geven geen duidelijke antwoord.

Met vriendelijke groet, Jila
U kunt gratis een sms naar 2233 sturen. Maar wat staat er duidelijk op de site van kadasterdata:U ontvangt in maximaal 4 betaalde berichten alle gewenste informatie op uw mobiel. U ontvangt direct alle informatie. Per SMS bericht betaalt u slechts 2 euro (totale kosten acht euro plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon).

Als ik mij de reclames van vroeger nog herinner stond het ook onderaan aangegeven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door berndv »

j.n schreef:
15 feb 2019 10:55
Kunt u in uw programma aan geven dat zo diensten moet duidelijk zijn 1-4 euro kosten. 2- ze geven geen duidelijke antwoord.
Aan uw taalgebruik te zien heb ik een vermoeden dat u geen geboren Nederlander bent, wat overigens geen enkel probleem is hoor, maar dat zou wel verklaren dat u niet op de hoogte bent van de eventuele kosten die dergelijke diensten met zich mee brengen. Deze 4-cijferige sms-nummers kosten inderdaad niets om een sms naar toe te sturen, mits binnen uw abonnement, maar vervolgens ontvangt u bericht terug, en voor deze berichten worden kosten in rekening gebracht, en deze kosten kunnen behoorlijk oplopen.

Wel vreemd overigens dat u op de radio hoort dat dit kosteloos zou zijn, want dat is zeker niet het geval. En mooi van Tele2 dat ze dit zo voor u op hebben kunnen lossen.

j.n
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018 12:53

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door j.n »

Ik heb een reactie van Kadaster gehad. Ze vinden vervelend dat ik op Radar from gezet en raar genoeg hun reactie was precies als laatste twee reacties en mijn klacht, dat op site staat hun kosten zal tot 8 euro zijn.
Maar rond 21:00 uur ga ik niet nog eens op hun site controleren of het waar is of niet, dat het gratis is. Ten minste denk je hoog uit 1 euro zal kosten.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sms-dienst 2233

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van wie heeft u een reactie gekregen?
Let op het verschil tussen deze twee organisaties:
1. (het) Kadaster, de officiële instantie belast met o.a. de registratie van de eigendom van grond en woningen,
of van
2. Kadasterdata, een commercieel bedrijf dat (openbare) informatie verzamelt en doorverkoopt.

Gesloten