LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar mijn vermoeden is ,dat er veel misbruik van gemaakt wordt.
De advocaten die een zaak aannemen ,leggen er ook geld op toe . Kan een deurwaarder ook van die regeling gebruik maken of alleen advocaten , zo maar een vraag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door moederslink »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel misbruik van PRO-DEO advocaten wordt gemaakt.
Niemand wil graag procederen.
Deze PRO- DEO advocaten worden gewoon uitbetaald , gesubsidieerd , zij leggen er nmm niet zelf geld op toe.
Dat is ook niet vol te houden natuurlijk
Ik denk wél dat veel mensen zich meer en meer bewust zijn van hun rechten en daar op gaan staan.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Helaas Moederslink je vergist je .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Advocaten die het sociale werk goed willen doen, leggen er op toe omdat ze het dan nooit kunnen doen in het aantal uren wat ervoor vergoed wordt. Doe je het wel binnen de uren, is het haastwerk. Ze werken die extra uren dus gewoon voor niets.

En inderdaad, ook deurwaarders kennen deze regeling (de zogenaamde "kostenloze exploten", waarvan 75% door de Staat wordt vergoed).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door moederslink »

Goh...zelf heb ik ooit een keer een advocaat gehad , PRO-DEO, dat was in 1996, dus wél 23 jr geleden.
Ze heeft zich heel lang het vuur uit de sloffen gewerkt voor mij en mét succes!


Mijn dochter had een PRO-DEO advocaat en deze heeft wél eens aangegeven dat ze maar een " beperkt " aantal uren kon besteden aan haar zaak. Toch heeft ook zij lang gestreden.

Dus dat is dan ook uitgehold en nu willen ze het nóg meer uithollen.
Nou dan ben ik uitgepraat... :(

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:
10 sep 2019 17:04
het algemene advies is door veel leden van dit forum 'schakel de rechtsbijstandverzekeraar in'
Je bedoelt: 'sommige leden van dit forum'.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
10 sep 2019 17:03
Dus dat is dan ook uitgehold en nu willen ze het nóg meer uithollen.
Nou dan ben ik uitgepraat... :(
Dit is precies wat er gebeurt. Helaas.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In civiele zaken mag er wat mij betreft een schifting gemaakt worden tussen onzin zaken en werkelijk zaken die aandacht behoeve

Van mij mogen ze daarvoor een fiks hoge drempel opwerpen. Wil je toch voor allerlei flauwekul je recht proberen te halen, dan doe je dat maar met een eigen rechtsbijstandverzekering.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
10 sep 2019 17:13
In civiele zaken mag er wat mij betreft een schifting gemaakt worden tussen onzin zaken en werkelijk zaken die aandacht behoeve

Van mij mogen ze daarvoor een fiks hoge drempel opwerpen. Wil je toch voor allerlei flauwekul je recht proberen te halen, dan doe je dat maar met een eigen rechtsbijstandverzekering.
Die drempel is er al. Die heet "griffierecht" en is óók belachelijk hoog.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat mij eigenlijk stoort, hoewel ik niet weet hoe vaak dat voorkomt, is dat als iemand echt in zijn recht staat de schade door de rechtsbijstandverzekeraar wordt vergoed ipv het te verhalen op de veroorzaker van de schade. Ik begrijp wel dat er door hen een kosten/baten analyse wordt gemaakt, maar het beantwoordt niet aan mijn rechtsgevoel.

En dan ook nog met als zoveel verzekeringen, te veel of te vaak claimen en je verzekering wordt opgezegd.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik weet dat er een drempel is, maar ik vind dat niet hoog genoeg. Alleen door een stevige schifting aan te brengen, is het pro deo misschien in stand te houden. Vergoed reële te maken uren voor echt serieuze zaken.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
10 sep 2019 17:15
Wat mij eigenlijk stoort, hoewel ik niet weet hoe vaak dat voorkomt, is dat als iemand echt in zijn recht staat de schade door de rechtsbijstandverzekeraar wordt vergoed ipv het te verhalen op de veroorzaker van de schade. Ik begrijp wel dat er door hen een kosten/baten analyse wordt gemaakt, maar het beantwoordt niet aan mijn rechtsgevoel.

En dan ook nog met als zoveel verzekeringen, te veel of te vaak claimen en je verzekering wordt opgezegd.

Ik begrijp dat van dat rechtsgevoel wel, maar zolang ze er zelf voor betalen, prima. De premies stijgen vanzelf fiks als er teveel geclaimd wordt en ze komen er vanzelf wel achter wanneer ze uit de verzekering gegooid worden. Dan ligt er een brief op de deurmat of in de mailbox.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

En in sommige gevallen kun je nog korting krijgen op Griffie kosten

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@snuffel: veel vaker nog zie ik het volkomen nutteloze advies - op allerlei consumentenforums - 'neem contact op met het juridisch loket' voorbij komen. Gewoon een standaard verwijzing geworden, zonder na te denken of het zinvol is of niet. Niet zo vreemd dat het JL het steeds drukker krijgt.

(Toen mijn 30 jaar oude eierkoker het begaf, heb ik nog wel contact gezocht met Consuwijzer, het JL, mijn rechtsbijstandverzekeraar, de consumentenbond EN het online Wetboek BW 7 uitgeplozen, maar helaas er zat blijkbaar echt geen garantie meer op.)

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door witte angora »

De griffiekosten kun je verhalen op de tegenpartij, als die in het ongelijk wordt gesteld. Net als de advocaatkosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
10 sep 2019 18:10
De griffiekosten kun je verhalen op de tegenpartij, als die in het ongelijk wordt gesteld. Net als de advocaatkosten.

https://www.youtube.com/watch?v=uwktszQbCdE

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
10 sep 2019 18:10
De griffiekosten kun je verhalen op de tegenpartij, als die in het ongelijk wordt gesteld. Net als de advocaatkosten.
De griffiekosten wel, de advocaatkosten meestal slechts deels.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Wat ik jammer zou vinden is dat indien er op de gefinancierde rechtsbijstand bezuinigd wordt dat leidt tot minder zaken die voor de rechter zullen komen omdat men het niet kan betalen of de zaak op het oog niet heel kansrijk lijkt (en er dus ook geen betaalde advocaat wordt ingeschakeld om die reden).

Sommige jurisprudentie is nog steeds bepalend voor de uitleg van bepaalde wetten. Neem Lindenbaum / Cohen, uit 1919., Eelman/Hin uit 1954. Wat zou er zijn gebeurd als Hin niet naar de rechter was gegaan? Wat zou er zijn gebeurd in latere vergelijkbare zaken, indien Hinj bijvoorbeeld geen geld zou hebben gehad voor een advocaat?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is exact het punt, Ellen. Dit raakt de rechtstaat op een zeer fundamentele manier.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele sociaal Advocaten doen het even snel en soms slordig waardoor er klachten komen.
Als je de tijd gebruikte die betaald werd krijg je slechtere hulp.

Helaas lijkt het daar naar toe te gaan.
Een soort prestatie naar beloning.
En als er tekort zijn is andere zoeken niet mogelijk.

Gesloten