Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ElleFlowers

Re: Sociale advocatuur onder druk door geplande bezuinigingen

Ongelezen bericht door ElleFlowers » 11 sep 2019 03:55

Wat ik jammer zou vinden is dat indien er op de gefinancierde rechtsbijstand bezuinigd wordt dat leidt tot minder zaken die voor de rechter zullen komen omdat men het niet kan betalen of de zaak op het oog niet heel kansrijk lijkt (en er dus ook geen betaalde advocaat wordt ingeschakeld om die reden).

Sommige jurisprudentie is nog steeds bepalend voor de uitleg van bepaalde wetten. Neem Lindenbaum / Cohen, uit 1919., Eelman/Hin uit 1954. Wat zou er zijn gebeurd als Hin niet naar de rechter was gegaan? Wat zou er zijn gebeurd in latere vergelijkbare zaken, indien Hinj bijvoorbeeld geen geld zou hebben gehad voor een advocaat?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 sep 2019 08:55

Dat is exact het punt, Ellen. Dit raakt de rechtstaat op een zeer fundamentele manier.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 11 sep 2019 09:27

Vele sociaal Advocaten doen het even snel en soms slordig waardoor er klachten komen.
Als je de tijd gebruikte die betaald werd krijg je slechtere hulp.

Helaas lijkt het daar naar toe te gaan.
Een soort prestatie naar beloning.
En als er tekort zijn is andere zoeken niet mogelijk.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 11 sep 2019 11:48

Veel advocaten nemen deze klanten niet meer aan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 sep 2019 12:26

De Deken heeft hierover vorige week overigens een heel heldere brief aan de minister geschreven.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 11 sep 2019 12:59

Als ik mij goed herinner ,moest het sociaal tarief gehalveerd worden ca 50,00 euro . Dat vertelde een advocaat die er mee gestopt is , en nu op zondagnacht zijn zakken aan het vullen is bij de radio . Verdiende meer dan zijn praktijk . Mijn advocaat neemt ook geen klanten meer aan , behalve die in zijn klanten kring zitten.
Deze minister gedraagt zich al s een puber ,hoop geschreeuw en anders niets .

AVG2018

Ongelezen bericht door AVG2018 » 11 sep 2019 13:53

Natuurlijk dient rechtsbijstand voor iedereen bereikbaar te zijn. Ik zie echter een andere scheefgroei.
Zij die hun advocaat zelf dienen te betalen - toch al gauw €175,-- per uur - zullen een kosten/baten-analyse maken. Dat geldt m.i. niet voor mensen die gebruik kunnen maken van gesubsidieerde rechtsbijstand. Zij kunnen iedere discussie aan de rechter voorleggen, hoe onbenullig ook; ik zie het regelmatig in mijn omgeving gebeuren. Dit belast de rechterlijke macht onevenredig. Ik zou wel eens onderzocht willen zien hoe de verhouding ligt tussen rechtszaken geïnitieerd door iemand met gesubsidieerde rechtsbijstand en rechtszaken ingezet door mensen die hun advocaat zelf moeten betalen!
Door die veel te laagdrempelige toegang tot de rechter worden bovendien mensen die zelf hun advocaat moeten betalen op kosten gejaagd. De eiser kost het niets, terwijl de gedaagde niet anders kan dan een dure advocaat in te huren, omdat de eis anders hoe dan ook zou worden toegewezen. Dat is de andere kant van de scheefgroei.

Bovendien zou eens goed moeten worden gekeken naar de kunstmatige wijze waarop m.n. DGA's hun inkomen laag kunnen houden en gebruik kunnen maken van gesubsidieerde rechtsbijstand, maar er ondertussen een luxe levensstijl erop na kunnen houden die in geen verhouding staat tot hun "inkomen".

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 14 sep 2019 22:52

Ik denk, dat je totaal-plaatje van NL-produkt-rechtspraak moet bestuderen, waarvan prodeo-advocaten, maar 1 van 'ingredienten' is.
Waarom wordt bijv verplichte advocaat-toevoeging niet afgeschaft? Die advocaat-monopolie-positie drijft hun uur-tarief onnodig op..
Als je al zelf mag procederen, bijv bij kantonrechter, loop je in beroep,hoger beroep en/of cassatie toch tegen onbetaalbare kosten op
In fiscaal en bestuursrecht ben je aangewezen op rechters, die de Overheid zelf benoemd, en m.i. ambtenaren voortrekt t.o.v. burger.
Maar dat zal in de meeste landen wel hetzelfde (of nog slechter) zijn als in NL, dus 'dit is de uitspraak en daar moet u het mee doen' :)
Een interessant onderzoek zou m.i. kunnen zijn: onderzoek naar achtergrond van rechters, en/of dat afspiegeling is van maatschappij

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 15 sep 2019 08:09

Wil je zelf de rechter gaan benoemen? Of neem hem zelf maar mee?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 15 sep 2019 08:43

Waarom is er enkel de keuze tussen sociale advocatuur uitkleden en dat niet doen? Waarom is er geen aanpassing van het rechtssysteem waardoor zaken op een andere manier kunnen worden opgelost, om maar een voorbeeld te noemen?
In de VS heeft men een zogenaamd small claims court waar rechtszaken om kleine bedragen gevoerd kunnen worden, zonder advocaat erbij.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 15 sep 2019 13:37

Theotrucker schreef:
15 sep 2019 08:09
Wil je zelf de rechter gaan benoemen? Of neem hem zelf maar mee?
Het huidige NL-rechts-systeem is, dat rechters, rechtens, enkel op grond van hun aanstelling, geacht worden, onpartijdig te zijn.

Uitspraken geschieden 'in naam van de Koning' die de rechters 'naar welgevallen' benoemt, zonder inspraak belanghebbende burger

Soms gaat er wat mis, zoals na het vertrek van Koningin Wilhelmina op 13-5-1940, en dan volgen er uitspraken 'in naam van het recht'

Het huidige NL-rechts-systeem is feitelijk nog hetzelfde als tijdens het driemanschap van 1813, maar is blijkbaar nog onaantastbaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 15 sep 2019 14:14

kuklos schreef:
15 sep 2019 08:43
Waarom is er enkel de keuze tussen sociale advocatuur uitkleden en dat niet doen? Waarom is er geen aanpassing van het rechtssysteem waardoor zaken op een andere manier kunnen worden opgelost, om maar een voorbeeld te noemen?
In de VS heeft men een zogenaamd small claims court waar rechtszaken om kleine bedragen gevoerd kunnen worden, zonder advocaat erbij.
Dat hadden we in Nederland ook. Denk aan E-Court. Vakkundig de nek omgedraaid door oa juist de rechterlijke macht...

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 21 sep 2019 15:18

Gaat het nu, na prinsjesdag, toch nog goedkomen met die sociale advocatuur? Of demonstreerden de sociale advocaten voor niks..

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 23 sep 2019 16:34

Het antwoord lijkt nu wel duidelijk.. Er gebeurt gewoon NIKS.. En dat zullen ook die ex-demonstrerende 'sociale' advocaten wellicht niet zo 'erg' vinden.. want dan kunnen ook zij, voortaan, met 'schoon' geweten, een paar honderd euro per uur in rekening brengen..
Ik denk daarom, dat politiek, rechterlijke macht en advocaten, elkaar hierover, nooit echt zullen 'bijten', enkel ach en wee roepen..

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 sep 2019 07:44

Als dat je inschatting is, dan heb je echt geen enkel idee van de drive waarmee zeer veel sociaal advocaten dag in, dag uit aan het werk zijn.

Los daarvan is het natuurlijk ook een rare gedachtenkronkel. Juist de cliënten die nu gebruik maken van sociale advocatuur kunnen straks niet die “paar honderd euro” (wat op zichzelf ook al niet echt reeel is) betalen.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 24 sep 2019 08:58

Als de Sociale Advocaten met subsidie verdwijnen zullen vele het recht in eigen hand gaan nemen.

Ik vermoed dat eigen rechter spelen nog meer ellende gaat veroorzaken, want als je geen Advocaat kunt betalen is dat het
enige wat overbleef, chantage en bedreigingen zijn voor iedereen nog mogelijk en willen we dat?

Vele armere landen is je eigen rechter spelen helaas dagelijkse praktijk en ik heb gezien dat terug draaien daar onmogelijk is.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 24 sep 2019 11:48

Moneyman schreef:
24 sep 2019 07:44
Als dat je inschatting is, dan heb je echt geen enkel idee van de drive waarmee zeer veel sociaal advocaten dag in, dag uit aan het werk zijn.

Los daarvan is het natuurlijk ook een rare gedachtenkronkel. Juist de cliënten die nu gebruik maken van sociale advocatuur kunnen straks niet die “paar honderd euro” (wat op zichzelf ook al niet echt reeel is) betalen.
Natuurlijk komen die zaken van arme mensen dan niet meer voor de rechter en komt de beschikbare tijd dus! vrij voor dure uurtje-factuurtje zaken. Alleen dat laatste is niet goed uit de verf gekomen bij de protesten. Het risico dat komkommertijd noemt dat er dan uit frustratie meer 'eigen rechters ' gaan komen vind ik reeel en dat heeft de Overheid dan dus aan zichzelf te danken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 sep 2019 12:00

sxsx schreef:
24 sep 2019 11:48
Moneyman schreef:
24 sep 2019 07:44

Natuurlijk komen die zaken van arme mensen dan niet meer voor de rechter en komt de beschikbare tijd dus! vrij voor dure uurtje-factuurtje zaken. Alleen dat laatste is niet goed uit de verf gekomen bij de protesten.
Je gaat uit van de niet-onderbouwde aannames dat;
- de sociale advocaten ineens "dure uurtje factuurtje zaken" willen doen;
- dat die zaken er ook voldoende zijn om het gat van de sociale advocatuur te vullen.

Aan beide aannames waag ik te twijfelen. Sterker; je suggestie dat het de protesterende advocaten daarom te doen zou zijn vind ik ronduit beschamend.
Komkommertijd schreef:
24 sep 2019 08:58
Als de Sociale Advocaten met subsidie verdwijnen zullen vele het recht in eigen hand gaan nemen.
Dat is inderdaad een zeer reëel risico. En zeker geen utopie - je ziet het nu al gebeuren.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 24 sep 2019 13:17

Dat mag Moneyman vinden, maar de advocaten hebben enkel laten weten, te stoppen met sociale advocatuur als ze niet meer geld krijgen, en niets gezegd over een eventueel alternatief dat ze dan zelf het gat in de sociale advocatuur eventueel gaan opvullen.
Dus de (sociale) advocaten hebben mijn schijn tegen.
Bovendien kun je de sociale advocatuur niet aan marktwerking overlaten maar is dat Overheidbeleid en Overheid laat het nu afweten..
Daarbij komt het monopolie van de vaak verplicht gestelde advocaat, wat in deze tijd van internet etc. m.i allang afgeschaft moest zijn..

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 24 sep 2019 13:30

De twee sociale advocaten die ik ken zijn zeer gedreven en gemotiveerde personen die nauwelijks een modaal inkomen verdienen, als ze dat al halen, met zeer lange en intensieve werkweken.

Plaats reactie