LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Soort van opgelicht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

Beste,

Onlangs werd ik op instagram benaderd door een bedrijf die wilde dat ik voor hun ging sponsoren. Dit leek me wel leuk. Ik kon een sieraad bestellen met 25% korting en geen verzendkosten. Op zeker te weten dat het geen oplichters waren ben ik naar de site gegaan. Nu is het zo, zij zijn geen bedrijf. De opbrengst doneren ze aan goede doelen, dat is ook de reden dat ik dit deed. Ze zeggen ook heel duidelijk, we zijn geen charity, maar gewoon mensen die graag iets terug doen.

Na overleg met mijn vriend hebben we besloten dit te doen. We hebben expres geen duur sieraad gekozen, want als het nooit aankomt was ik maar €18,- kwijt en geen €50,-. We kregen netjes de order bevestiging en track en trace. Op hun site staat dat ze in Amerika zitten dus ik had de levertijd wel langer verwacht.

Na anderhalve maand kreeg ik een pakketje... van Aliexpress... Daar zit het sieraad in wat ik bestelde. Heel gek. Er zit geen orderbon bij, niks. Het was exact dezelfde ring als die ik had besteld. Op hun site staat letterlijk dat elke sieraad custom made is en dat die hierdoor niet terug gestuurd kan worden. Logisch, als je achteraf denkt, dan moet je natuurlijk terug sturen aan Aliexpress.

Nu ben ik op onderzoek uitgegaan en in de laatste maand is er onder de hashtag van dat bedrijf een aantal berichten geplaatst dat zij een scam zijn. Er zijn ook meerdere instagram namen met datzelfde bedrijf opgedoken, maar dan bijv met een . of _ ertussen.

Nu voel ik me een beetje besodemieterd, want ik weet dus niet of mijn geld daadwerkelijk naar een goed doel gaat. Ik heb die 3 goede doelen die benoemd worden op hun site ge-e-mailed, maar daar wacht ik nog op antwoord.

Nu wil ik in de tussentijd wel proberen mijn geld terug te krijgen. Er is via Paypal betaald en daar heb je bescherming. Nu heb ik een ring geleverd gekregen, maar technisch gezien niet van hun, maar van Aliexpress. Kan ik via paypal mijn geld terug krijgen hierin en wat kan ik verder nog doen om te zorgen dat hun niet nog meer mensen vals voorlichten?

En ja, ik voel me ontzettend stom. Nog nooit is me zoiets overkomen.

Mvg

Ica

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus kort door de bocht, je koopt iets geheel vrijwillig bij een bedrijf dat geen bedrijf is.
Je krijgt voor slechts E 18,- de bestelde ring netjrs thuis gestuurd, en nu begin je je af te vragen of de paar Euro welke netto overblijft wel bij het goede doel is aangekomen.
Ik denk dat het goede doel het bedrijf wat geen bedrijf is zelf is, zie het maar als leergeld......
Al eens gekeken of de goede doelen echt bestaan ?

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

Beste,

Ik heb die 3 goede doelen een mail gestuurd, ze zitten op verschillende locaties en zijn voornamelijk voor adoptie. Ik denk dat die goede doelen er niks mee te maken hebben, maar ook geen geld hebben ontvangen.

Nu gaat het mij niet per se om het geld, maar wel dat zo een bedrijf ermee weg komt en vrolijk doorgaat dure sieraden te verkopen (sommige tot wel €80,-) terwijl het gewoon bij Aliexpress vandaan komt.. Als ze eerlijk waren geweest, had het me weinig gedaan. Maar ze zijn niet eerlijk. Als het geld alsnog naar het goede doel gaat, laat ik het er bij zitten. Maar als het niet zo is wil ik wel andere op Instagram beschermen tegen deze personen.

Voorlopig houd ik mijn gesponsorde post ook nog afzijdig, totdat ik een berichtje terug krijg van die mensen of van 1 van die 3 goede doelen.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

breien schreef:
02 apr 2019 13:12
Dure sieraden van €80,-. Dan zult u toch eens in de etalage van de juwelier moeten kijken.
Ja klopt. Alleen hierin ging het erom dat ik een goed doel steunde. Al was het maar voor een gedeelte van de €18,-. Ik steun vaker aan goede doelen, dus dat is niks nieuws voor mij. Het is gewoon niet fair door te zeggen dat je iets steunt en het dan vervolgens (waarschijnlijk) niet doet. Dat is valse voorlichting en dan vind ik €80,- best hoog als het voor een sieraad van 3 euro is van Aliexpress.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je punt is natuurlijk terecht: als je onder valse voorwendselen tot een aankoop bent gekomen, ben je gewoon opgelicht.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

Heeft het nog zin om dit bedrijf bij Paypal te melden zodat het bankrekening nummer geregistreerd word? Ik ben sowieso van plan om op instagram een post te maken over het bedrijf in de hoop dat ik toch mensen in de toekomst kan beschermen hiertegen.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

Zojuist een eerste e-mail terug gehad van 1 van de goede doelen waaraan ze gedoneerd zouden hebben. Ze zijn blij dat ik een bericht heb gestuurd, maar ze hebben nog nooit een donatie van hun ontvangen en zijn niet bekend met die mensen. Dat word vanavond een leuke instagram post.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Icasheb »

Een tweede mail terug gehad van een andere foundation. Die heeft wel een donatie gekregen. De derde heeft nog niet gereageerd.

Nu zou het geen oplichting meer kunnen zijn denk ik. Het enige waar ze over gelogen hebben is dat ze hebben gezegd dat alles custom made is, terwijl het bij aliexpress vandaan komt. Wel apart dat de ene zegt wel een donatie te hebben ontvangen en de andere niet.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Soort van opgelicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook bij AliExpress zou het custom made kunnen zijn hoor.

Gesloten