LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarrente verlaging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sargentpat
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2017 18:47

Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Sargentpat »

Mg ik iets vragen. De economie schijnt steeds beter te gaan en toch krijg ik van de bank de ene na de andere renteverlaging op spaarrente. Klopt dat wel?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat houdt in dat er voldoende geld op voorraad is voor banken en men dus geen extra geld nodig heeft.

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Inderdaad, de banken barsten van het geld en de rente zal blijven dalen op uw spaartegoed, negatieve rente komt eraan. Dat is lekker sparen!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door sjohie »

Sargentpat schreef:Mg ik iets vragen. De economie schijnt steeds beter te gaan en toch krijg ik van de bank de ene na de andere renteverlaging op spaarrente. Klopt dat wel?
Ja dat klopt, de banken hebben door diverse aangescherpte regels meer eigen geld in kas, en de Europese bank houdt de rente waartegen banken bij hén geld kunnen lenen ook laag, dat zorgt ervoor dat banken minder noodzaak hebben om geld uit de markt, dus spaargeld van consumenten, op te halen. Dus dan bieden ze een lage rente. Andere kant van die medaille is dat dit voor ons als consumenten bijvoorbeeld een lage hypotheekrente veroorzaakt.

Bijkomen macro-economisch voordeel van de lage rente is dat mensen wat gemakkelijker geld uit geven, want sparen levert niks op, en dat geld uitgeven is weer een van de grootste draaiende delen van onze economische motor. Je ziet ook dat de overheid mensen wat prikkelt om áls ze dan geld uit geven, dit te steken in bijvoorbeeld de verduurzaming van de eigen woning. (nog niet zo structureel als bij onze oosterburen, maar het begin is er met bijvoorbeeld voordelen bij coöperatieve zonnepanelen etc)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Brahms »

spaarrente verlaging
Iedereen weet het al, behalve de Belastingdienst :!:

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Brahms schreef:
spaarrente verlaging
Iedereen weet het al, behalve de Belastingdienst :!:
Klopt, die weten nooit wat en ijllen jaren achter.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Misschien nog even wachten op een negatieve rente bij nieuwe hypotheken als groeimotor? ;-)

Het zijn juist de banken zèlf, die voor het geld dat zij parkeren negatieve rente moeten betalen, dus uw spaargeld is niet gewenst.

De zogenaamde "groei" in de economie heeft een toename van de private- en staatsschulden als gevolg, m.a.w. we zinken steeds dieper het moeras in ... en de renteverlaging is uitsluitend een visie van fake-economen. De schulden zijn inmiddels al hoger opgelopen dan tien jaar gelden vóór de crisis. Dus sparen is het nieuwe gokken sinds er geen fysieke goudvoorraden als zekerheid meer tegenoverstaan. Banken kunnen schulden creëren en helaas is dat nu hun verdienmodel. Uw spaargeld is oninteressant voor de banker en met het berekenen van de onkosten, een bijna-nul-rente en de fiscus erbij wordt uw vermogen zienderogen ontfutseld.

Vraag dus liever niet naar de logica ... maar besef: de volgende crisis komt er alweer aan.

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

hänschen klein schreef:Misschien nog even wachten op een negatieve rente bij nieuwe hypotheken als groeimotor? ;-)

Het zijn juist de banken zèlf, die voor het geld dat zij parkeren negatieve rente moeten betalen, dus uw spaargeld is niet gewenst.

De zogenaamde "groei" in de economie heeft een toename van de private- en staatsschulden als gevolg, m.a.w. we zinken steeds dieper het moeras in ... en de renteverlaging is uitsluitend een visie van fake-economen. De schulden zijn inmiddels al hoger opgelopen dan tien jaar gelden vóór de crisis. Dus sparen is het nieuwe gokken sinds er geen fysieke goudvoorraden als zekerheid meer tegenoverstaan. Banken kunnen schulden creëren en helaas is dat nu hun verdienmodel. Uw spaargeld is oninteressant voor de banker en met het berekenen van de onkosten, een bijna-nul-rente en de fiscus erbij wordt uw vermogen zienderogen ontfutseld.

Vraag dus liever niet naar de logica ... maar besef: de volgende crisis komt er alweer aan.
EXACTAMENTE

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach ja, crisissen kun je doorkomen. Echter willen we hier in Nederland niet aan meewerken en zorgen we niet voor een begrotingsoverschot. Nee, we willen alleen maar socialer en socialer worden, waardoor we geen buffer opbouwen en harder worden getroffen bij een volgende crisis.

Mucha

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Knot (van de Nederlandse Bank) waarschuwt ook voor minder bekende problemen. ,,Het risico bestaat dat overheden, bedrijven en huishoudens zich teveel aan de lage rente laven.'' Door de lage rente is de neiging voor huizenkopers groot zich tot de nek in de schulden te steken om dat droomhuis te kunnen kopen. Als de rente gaat stijgen zouden huizenkopers in de problemen kunnen komen omdat hun hypotheeklasten fors toenemen. Voor bedrijven is lenen nu ook aantrekkelijk. Ook daar dreigt het gevaar dat bedrijven meer lenen dan goed voor ze is. Bovendien houdt de lage rente bedrijven op de been die nauwelijks levensvatbaar zijn. Een hogere rente zou hun kosten zo verhogen dat ze omvallen. Alleen efficiënte bedrijven blijven dan over en dat is beter voor de economische groei.

De lage rente maakt bovendien de regeringen lui. Aanpakken van tekorten heeft geen prioriteit en hervormingen doorvoeren, om de economie te laten groeien en daardoor de belastinginkomsten te verhogen, is ook niet nodig. Door het uitblijven van maatregelen blijft ook de economische groei achter. Zo blijven landen maar doorkwakkelen.

Terwijl de één een ramp voorspelt, zegt de ander (de Minister-president deze week nog), dat we "wereldkampioen economische groei zijn". Onder ons gezegd: hij liegt al wanneer hij hierover zijn mond maar opendoet en tenslotte ... wie gaat er nu meer verdienen ... ? Natuurlijk de huizen- en andere vastgoedbezitters, maar in de praktijk op de lange termijn alleen op papier!

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Zo is het in al de jaren gegaan, up and down. Tuurlijk profiteren van de lage rente om dat huis te kopen, tuurlijk in de problemen komen als de rente weer gaat stijgen..wie ziet dat niet en heeft dat nooit meegemaakt.

Crisis in en crisis uit, zelfs een kabinet vormen dat is al crisis, gaan die mannen het allemaal doen in Nederland om wereldkampioen te blijven ....waarin?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door hänschen klein »

atlas1302 schreef:Zo is het in al de jaren gegaan, up and down. Tuurlijk profiteren van de lage rente om dat huis te kopen, tuurlijk in de problemen komen als de rente weer gaat stijgen..wie ziet dat niet en heeft dat nooit meegemaakt.

Crisis in en crisis uit, zelfs een kabinet vormen dat is al crisis, gaan die mannen het allemaal doen in Nederland om wereldkampioen te blijven ....waarin?
IK ben tenminste reuze benieuwd waar bij voorbeeld demissionair Minister Schippers haar carrièrre straks gaat voortzetten en of ze eerder aan de behoeften van patiënten gaat denken òf haar kennis aan een beursgenoteerd (verzekerings-)bedrijf gaat 'verkopen'!

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Mucha schreef:De SNS-bank maakte een tijdje geleden nog trots reclame op televisie dat ze op zowel de betaal als de spaarrekening rente geven.
Gisteren kreeg ik een mailtje van ze, dat die rente van 0,35 % naar 0,30 % gaat. Tja....... :roll:
Ik kreeg van diezelfde SNS bank gisteren een mailtje dat de rente op mijn spaarrekening daalt van 0,45% naar 0,40% (Combinatievoordeel). Wordt jij nog meer gen**id dan ik :lol:
Jouw daling is groter en je winstopbrengst percentsgewijs lager :wink:

Voor mij heeft het verlagen van de spaarrente ook een positief punt gebracht, dat ik aflossingen heb gedaan op m'n hypotheekschuld.
"Elk nadeel hep zen voordeel" :wink:
Ja mensen, mijn glas is halfvol :lol:

Stella0203
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2017 12:04

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door Stella0203 »

Toch maar op een andere manier sparen dan?
Lijkt wel alsof ik iedere maand weer wordt geinformeerd door mijn bank dat m'n rente weer gedaald is. Sparen is ook niet echt heel leuk zo.

Heeft iemand ervaring met sparen op een alternatieve manier? Ik ben sparen met goud tegengekomen, iemand ervaring hiermee?
> https://www.goldrepublic.nl/sparen

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Onroerend goed ? 8)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:
spaarrente verlaging
Iedereen weet het al, behalve de Belastingdienst :!:
De belastingdienst heeft het over rendement op vermogen bij mijn weten, en dat kan je op meerdere manieren behalen dan door spaarrente op een spaarrekening.. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door sjohie »

Stella0203 schreef:Toch maar op een andere manier sparen dan?
Lijkt wel alsof ik iedere maand weer wordt geinformeerd door mijn bank dat m'n rente weer gedaald is. Sparen is ook niet echt heel leuk zo.

Heeft iemand ervaring met sparen op een alternatieve manier? Ik ben sparen met goud tegengekomen, iemand ervaring hiermee?
> https://www.goldrepublic.nl/sparen
Die club heeft van de AFM een vergunning om beleggingsproducten aan te bieden, wat ze dus met zoveel woorden als sparen verkopen, is gewoon beleggen in goud. Goud, net als elk edelmetaal, heeft een koers, die kan fluctueren. Daar kán je meer rendement mee halen dan met sparen, maar dat is met elke belegging zo. En hoe meer risico, hoe meer rendement. In hun geval kan de koers dalen, en als jij net op dat moment geld nodig hebt voor een koelkast of auto, dan heb je mogelijk niet genoeg. Het is dus geen vervanging van een spaarrekening. En een Nederlandse spaarrekening is zo ongeveer de veiligste ter wereld. Deze wordt gedekt door een garantiestelsel, en de banken in kwestie zijn gebonden aan wetten en regels, gemaakt door een gematigde politiek. Daarboven zit nog de paraplu van de ECB. Die zekerheid kost wat, in de vorm van een lager rendement (lage rente) maar dan kan je niet ineens zeg 10 of 25% van je geld kwijt raken, wat met goud wel kan gebeuren.

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

sjohie schreef:
Stella0203 schreef:Toch maar op een andere manier sparen dan?
Lijkt wel alsof ik iedere maand weer wordt geinformeerd door mijn bank dat m'n rente weer gedaald is. Sparen is ook niet echt heel leuk zo.

Heeft iemand ervaring met sparen op een alternatieve manier? Ik ben sparen met goud tegengekomen, iemand ervaring hiermee?
> https://www.goldrepublic.nl/sparen
Die club heeft van de AFM een vergunning om beleggingsproducten aan te bieden, wat ze dus met zoveel woorden als sparen verkopen, is gewoon beleggen in goud. Goud, net als elk edelmetaal, heeft een koers, die kan fluctueren. Daar kán je meer rendement mee halen dan met sparen, maar dat is met elke belegging zo. En hoe meer risico, hoe meer rendement. In hun geval kan de koers dalen, en als jij net op dat moment geld nodig hebt voor een koelkast of auto, dan heb je mogelijk niet genoeg. Het is dus geen vervanging van een spaarrekening. En een Nederlandse spaarrekening is zo ongeveer de veiligste ter wereld. Deze wordt gedekt door een garantiestelsel, en de banken in kwestie zijn gebonden aan wetten en regels, gemaakt door een gematigde politiek. Daarboven zit nog de paraplu van de ECB. Die zekerheid kost wat, in de vorm van een lager rendement (lage rente) maar dan kan je niet ineens zeg 10 of 25% van je geld kwijt raken, wat met goud wel kan gebeuren.
Heeft u wel eens 10 of 25% verloren aan bouwpercelen, nou ik denk eerder aan 25% rendement per jaar. Maar negatieve rente kan je natuurlijk ook gaan betalen in de toekomst met een spaarrekening, weet je in ieder geval vast wat je verlies is.

atlas1302

Re: Spaarrente verlaging

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Erger nog, wat te denken aan je oude dag met dat veelbelovende pensioen! Investeren in een leuk stukje grond, vakantie woning erop en u gaat de toekomst zonnig tegemoed.
Uw investering levert vanaf de eerste dag geld op en wordt alleen maar meer waard, opbrengsten uit verhuur en een riant onderkomen aan de zee, wie wil dat nu niet. Bent u een bergbewoner en wilt u klauteren en wandelen, ook daar zijn de percelen voor het oprapen.

Een stukje vliegen dat zou een belemmering kunnen zijn, niet de prijzen want die zijn spotgoedkoop in het voor en na zeisoen.

Gesloten