LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting Date via KBO

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jozefien64
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2011 10:00

Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door Jozefien64 »

Beste forum leden,
Mijn moeder is komende februari 2 jaar weduwe, en erg eenzaam. Ze besloot na advies van anderen in zee te gaan met "Stichting Date" via de KBO om een maatje te vinden om gezellige dingen mee te doen, geen relatie. Dit heeft ze expliciet aangegeven. Ze heeft 2x een ontmoeting gehad waarbij de tegenpartij (mannen) absoluut een relatie wilden. Ze is toen nog door de consulente gebeld om haar over te halen er mee in te stemmen. Daar is ze zo van geschrokken, en emotioneel in de war geraakt, ze is 78,dat ze niet meer verder wil met deze dating site. Ze heeft een contract getekend voor een jaar, kostte €825,maar kan er niet vanaf, en krijgt ook geen geld terug. Zelfs niet met eventueel met een boete.
Ik vraag me af of dat juridisch juist is, het staat in de algemene voorwaarden, maar je mag niet je eigen voorwaarden maken, moet wel volgens de wet.
Heeft iemand hier verstand van? Wat kan ik doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door berndv »

Jozefien64 schreef:
20 nov 2019 12:35
Ze heeft een contract getekend voor een jaar, kostte €825,maar kan er niet vanaf, en krijgt ook geen geld terug.
Tja, een jaar is een jaar en contract is contract.
Jozefien64 schreef:
20 nov 2019 12:35
Ik vraag me af of dat juridisch juist is, het staat in de algemene voorwaarden, maar je mag niet je eigen voorwaarden maken, moet wel volgens de wet.
Maar ik zie niet in waarom een jaarcontract niet wettelijk zou zijn. Het is overigens wel de maximale termijn die je zomaar mag aanbieden, maar een contract van 12 maanden is niet verboden bij wet.

U kunt ze wel houden aan het contract, en als er contractueel afspraken zijn gemaakt over het aanbod, dan dienen ze dit wel waar te maken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Jozefien64, mocht het zo zijn dat er van de gemaakte afspraken van de kant van Stichting date niets terecht is gekomen dan staat in de algemene voorwaarden https://brancheverenigingsingleskeurmer ... orwaarden/ een geschillenregeling.
Als dat echter niet helder vastgelegd is denk ik dat dat niet veel zin heeft.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zo te lezen in de (dubbele set) voorwaarden, bieden ze wel de mogelijkheid om binnen dat eerste jaar (contract bepaalde tijd) op te zeggen, maar ben je dan wel het volledige bedrag kwijt: je bent dan wel verlost van de overeenkomst, maar de kosten zijn net zo hoog als bij uitdienen van het contract. De vraag is of dat mag.

De Stichting Date moet zich wel aan de contractuele afspraken houden. Het is volgens mij niet duidelijk of ze dat gedaan hebben of niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door moederslink »

Laat je moeder in ieder geval nú al op tijd dit contract opzeggen, anders loopt ze de kans dat het straks weer voor 1 jaar stilzwijgend wordt verlengd.

Jozefien64
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2011 10:00

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door Jozefien64 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind dat ze contractbreuk plegen door niet naar de wensen van de klant te luisteren. Ik zit er aan te denken om het voor te leggen aan de geschillencommissie. Opgezegd heb ik al voor haar. Ik vind dat ze best wat coulanter kunnen zijn en een gedeelte van het geld terug kunnen geven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Stichting Date via KBO

Ongelezen bericht door tttlocke »

Uit uw openingsbericht begrijp ik dat uw moeder op enig moment zo van slag is geraakt over de werkwijze van de organisatie dat ze ervan af wilde.
Als je ontevreden bent over de dienstverlening ligt het echter voor de hand dat je daar eerst over klaagt om zo de organisatie de kans te geven te verbeteren. Je klaagt daarna ook op formele wijze, eventueel via een interne klachtenprocedure bijvoorbeeld.
Als u de kaart wilt spelen van 'contractbreuk plegen door niet naar de wensen van klant te luisteren' is het wel van belang dat duidelijk gemaakt is dát volgens u(uw moeder eigenlijk) niet naar die wensen is geluisterd, dat u daarover (uiteindelijk ook formeel) geklaagd heeft en dat dit alles goed is vastgelegd. Als een dergelijk dossier niet bestaat (omdat direct van ontevredenheid is overgegaan naar 'ik wil ervan af'), wordt het denk ik niet gemakkelijk uw gelijk te halen (geld terug!) bij een geschillencommissie. U moet daarnaast ook aantonen dát u gelijk heeft.
Dat wil zeggen dat u moet aantonen dát er geen rekening is gehouden met wensen van uw moeder. Staan de wensen die uw moeder kenbaar heeft gemaakt ergens 'zwart op wit'? Staat daar dan ook bij dat ze beslist 'geen relatie' wilde (want dat lijkt de essentie te zijn)?. Het lijkt me wel belangrijk dat u daar bewijs van heeft, zeker omdat het een wat vreemde wens is gezien het feit dat de Stichting Date gewoon een relatiebemiddelingsbureau is.

Gesloten