LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
30 sep 2018 07:48
alfatrion schreef:
22 sep 2018 10:18
Wat de stichting probeert is moreel gezien verwerpelijk. De stichting heeft een handelsmodel opgezet waarbij het juridische systeem wordt ingezet om van dergelijke voorvallen te profiteren. De winkelier is geen inkomsten misgelopen en heeft geen kosten gemaakt. De 181 euro is pure winst. Het is ordinaire verrijking.
Dat ben ik niet me je eens. De winkelier is aardig wat tijd kwijt aan het aanhouden van de dief, het controleren van de boodschappen, het vaststellen van een strafbaar feit, het inschakelen van de politie, wachten tot de politie komt, etcetera.
De winkelier is tijd kwijt, maar tijd is geen vermogensschade. Tijd is niet te vertalen niet vermogensschade, tenzij je de winkel echt moest sluiten o.i.d.. Het gebeurt ook dat mensen onterecht worden aangehouden, omdat men dacht iets gezien te hebben. Deze mensen krijgen ook geen financiële vergoeding. Die 181 euro is toch echt "hoe kan ik hier beter van worden?" In het voorbeeld aangehaald in het OP was de winkelier een kwartier kwijt.
witte angora schreef:
30 sep 2018 07:48
Daar komt nog iets bij. Op het moment dat je de winkel binnen stapt, zie je vaak een bordje waarop deze maatregel wordt aangekondigd. Die maken m.i. dus deel uit van de huisregels. Door de winkel binnen te stappen ga je akkoord met de huisregels.
Dat is niet zo. SODA draagt dat ook terecht niet aan als rechtsgrond.
Bob Schurkjens schreef:
30 sep 2018 08:49
Dus als er in die huisregels staat dat je gefouilleerd kan worden tijdens het boodschappen doen dan is dat ook in orde. Want door de winkel binnen te stappen ga je akkoord met de huisregels.
Je kan de winkel worden uitgezet, maar je kan niet gefouilleerd worden en ze mogen niet je tassen in kijken.
Bob Schurkjens schreef:
30 sep 2018 08:49
Ik raad iedereen aan om niet zelf te gaan scannen in de supermarkt. Je loopt dan kans om voor dief uitgemaakt te worden als je iets vergeet te scannen. Je krijgt dan ook met SODA te maken.
Dat kun je bij de kassa ook gebeurt. Ik ben ook wel eens wat vergeten af te rekenen en na de kassa kwam ik er achter dat er nog iets in mijn karretje lag. Dit forum staat vol van mensen (zie het OP) die een vergissing maken, al dan niet veroordeeld worden en vervolgens met SODA te maken krijgen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
21 sep 2018 17:10
Vervolgens stuurt SODA een rekening van € 181,- voor 135 uur aan tijd die de winkeliers volgens de stichting gemiddeld besteden. De stichting draagt als grondslag de onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW aan.
Iig heb ik die bedragen niet in dat artikel kunnen vinden.
Niet, dat ik geloof, dat verhaal bij b.v. winkeldiefstal vanzelf gaat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Theotrucker »

€ 1,34 per uur. Ze worden wel onderbetaald.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
30 sep 2018 07:48
Overigens heb je het in je OP over 135 uur, ik denk niet dat dat klopt nee.
Ik heb dat aangepast naar minuten. Het totaal moet zijn 2 uur en 15 minuten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
30 sep 2018 10:35
witte angora schreef:
30 sep 2018 07:48
Overigens heb je het in je OP over 135 uur, ik denk niet dat dat klopt nee.
Ik heb dat aangepast naar minuten. Het totaal moet zijn 2 uur en 15 minuten.
Claimen met dit soort geintjes telkens gemiddeld 2 uur en 15 min bezig te moeten zijn lijkt me niet zo gek??

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De bountyhunters van SODA hebben weer een nieuw gat in de markt gevonden om "hun" 181 eurootjes te kunnen innen: naast (vermeende) winkeldiefstal nu ook het coronavirus:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1351184 ... euro-boete

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Schandalige chantage. “Betaal wat we zonder rechtsgrond van je vragen of krijg een boete”. :roll:

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Erthanax »

Briljant:
SODA schreef: ,,Op verzoek van de detailhandel hebben wij deze aanpak ontwikkeld (...) "

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je niet tekent hoef je ook niet te procederen. Teken dus nooit: je hoeft dan ook niet te procederen. Laat SODA maar procederen. Dat doen ze niet omdat hun vordering bij de rechter hoogstwaarschijnlijk geen stand houdt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele berichten verwijderd die niet in dit topic thuishoren. ^FG

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier het formulier. Ze willen je identiteit vaststellen en de politie bellen als je niet mee werkt. Als de winkelier een burger arrest uitvoert dan kun je gelijk aangifte doen van vrijheidsberoving. SODA ziet het overtreden als een delict, maar dat is dit niet.
https://www.so-da.nl/corona

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo op het formulier ziet het er heel merkwaardig uit: het "delict" moet nog nader omschreven worden, maar de indirecte schade staat al wel vast. Vreemde club, Soda.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:
13 apr 2020 13:55
Enkele berichten verwijderd die niet in dit topic thuishoren. ^FG
... en en passant heb je er ook verwijderd die hier wél thuishoorden. Ik heb hier een en ander geschreven over de jurisprudentie, en dat is verdwenen. Raar.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stichting OverlastDonatie Amsterdam in opspraak

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
13 apr 2020 20:51
Het 'opleggen' van een schadevergoeding? En sinds wanneer bemoeit de politie zich met civiele geschillen?
Niet, maar zonder het verrichten van een misleidende handelspraktijk werkt dit handelsmodel kennelijk niet.
Erthanax schreef:
13 apr 2020 20:28
Zo op het formulier ziet het er heel merkwaardig uit: het "delict" moet nog nader omschreven worden, maar de indirecte schade staat al wel vast. Vreemde club, Soda.
Er is alleen een mogelijkheid om een partijverklaring af te geven en geen mogelijkheid om bewijs aan te leveren. Bewijskracht: 0,0

Gesloten