Taxatie bepalend bij uitkopen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Essier
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2021 20:42

Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door Essier »

Ik zit met een dilemma.
Mijn ex is bij mij weggegaan en we hebben (mondeling) afgesproken dat ik hem ga uitkopen. Hij wilde dat ik er kon blijven wonen dus we zouden niet verkopen.
Hij kan niet kopen dus overwaarde is extra geld voor hem.
We hadden al bepaalde bedragen gehoord en nu de markt zo idioot is hadden we op een flink bedrag gerekend.
Nu is de taxatie (onafhankelijk) 60.000 lager uitgevallen dan dat we hadden verwacht.
Dus nu wil hij ineens wel verkopen want hij wil geld zien. Want de markt is idioot en wat de gek er voor geeft…
Ik kan niet meer hypotheek/overwaarde nemen als de taxatie dus die 30.000 die hij extra wil kan hij gewoon niet krijgen.
Ik wil niet verkopen want het is een prachtig huis in een perfecte buurt.
En anders moet ik in deze tijd ook weer opnieuw kopen wat ik niet wil!
In hoeverre sta ik in mijn recht om hem gewoon uit te kopen voor de 1/2 taxatiewaarde? En niet akkoord te gaan met verkoop!
Ik heb al wel gezegd een 2e taxatie te doen en dan het gemiddelde te nemen (als de bank daar mee akkoord gaat).

kuklos
Berichten: 9722
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Essier schreef:
29 jul 2021 20:53
Mijn ex is bij mij weggegaan en we hebben (mondeling) afgesproken dat ik hem ga uitkopen.
1) Nooit, maar dan ook helemaal nooit een mondelinge afspraak maken. Deze zijn niet bewijsbaar en dus nietig. Laat dit een les voor de toekomst zijn, maak nooit meer een mondelinge afspraak, maar leg het altijd op papier vast voorzien van handtekeningen van alle partijen die erbij betrokken zijn.
2) Doch in deze situatie zijn jullie het schijnbaar eens dat er een mondelinge afspraak is. Maar wat hebben jullie precies afgesproken? Jij gaat hem uitkopen, op basis van welke waardering?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
31 jul 2021 02:00

1) Nooit, maar dan ook helemaal nooit een mondelinge afspraak maken. Deze zijn niet bewijsbaar en dus nietig.
Het gebruik van het woord nietig in deze context is pertinent onjuist.

Nietig is wanneer je een beding in een consumentenovereenkomst opneemt wat op de zogenaamde zwarte lijst staat. Een rechter zal dit beding nietig verklaren, als ware het nooit opgenomen

TS zal moeten proberen de mondelinge overeenkomst te bewijzen wat makkelijk is als de ex toegeeft dit toegezegd te hebben.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 07:45
Nietig is wanneer je een beding in een consumentenovereenkomst opneemt wat op de zogenaamde zwarte lijst staat. Een rechter zal dit beding nietig verklaren, als ware het nooit opgenomen
Dat is geen voorbeeld van nietigheid maar vernietigbaarheid. Het verschil tussen nietig en vernietigbaar is dat het eerste van rechtswege zo is en bij de laatste een handeling nodig is, zodat je er ook voor kan kiezen om het beding te laten bestaan. Beiden werken met terugwerkende kracht. Het klopt wel dat beide termen hier niet op zijn plaats zijn bij een bewijsprobleem.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 jul 2021 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Haarkloverij. Ik zei nietig, niet nietigheid of nietigverklaarbaarheid. Bovendien is uit mijn voorbeeld duidelijk dat de rechter ingeroepen wordt.
Afijn mijn punt was dat een mondelinge overeenkomst natuurlijk niet nietig is.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer partijen het niet eens zijn met de uitkomst van een taxatie, dan is het gebruikelijk dat de partij die zich niet in de uitkomst kan vinden een 'tegentaxatie' laat uitvoeren. Indien dat een groot verschil in taxatiewaarde oplevert, dan wordt er ofwel gekozen voor middelen van de twee waarden, ofwel het gezamenlijk aanstellen van een derde taxateur.

Houdt er rekening mee dat de waarde waarop een andere taxateur komt in de huidige markt best fors kan afwijken van de nu vastgestelde waarde. Ten eerste heeft een taxateur sowieso al enige marge waarbinnen hij de waarde kan vaststellen en wat meestal ook gebeurt. Wil je een taxatie voor een zo hoog mogelijke hypotheek of in dit geval een zo hoog mogelijke uitkoopsom, dan zal de taxateur aan de bovenkant van die marge gaan zitten door in het taxatierapport alle pluspunten van de woning te benadrukken. Wil de opdrachtgever juist een zo laag mogelijke taxatie, om in dit geval de afkoopsom te drukken, dan zal de taxateur aan de onderkant van de marge gaan zitten en in het taxatierapport vooral de minpunten van de woning benadrukken en niet te veel woorden vuil maken aan de positieve punten ten opzichte van referentiepanden.

In de huidige markt kan de verschillende manier van 'aanvliegen' zomaar tienduizenden euro's verschil in taxatiewaarde opleveren. Daarnaast zal tijd in dezen een hele belangrijke factor worden. Prijzen stijgen nog steeds erg snel. Met elke maand vertraging in de afhandeling, is een doorsnee woning weer in waarde gestegen. Op een doorsnee woning van inmiddels 4 ton, is momenteel de maandelijkse waardestijging zo'n 4000 euro

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 08:18
Afijn mijn punt was dat een mondelinge overeenkomst natuurlijk niet nietig is.
En mijn punt is dat een onredelijk beding (zwarte lijst) niet nietig is.
J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 08:18
Bovendien is uit mijn voorbeeld duidelijk dat de rechter ingeroepen wordt.
Betekenisloos. Voor zowel nietigheid als vernietigbaarheid kun je naar de rechter en beiden kun je buiten de rechter om afhandelen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door thecure »

Is het huis vrij van hypotheek dan? De ex kan wel een hogere taxatie willen, maar das nog geen schone winst.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals ivo.w al aangeeft, kan er flink verschil bestaan tussen taxatiewaarden, en ook nog in de manier waarop die tot stand komen. Een makelaar die voor de verkoper een woning "taxeert" voorafgaand aan de verkoop, ioopt in een kwartier door de woning en noemt een bedrag. Een taxateur (die vaak ook makelaar is) die een woning taxeert is veel langer bezig met o.a. alles opmeten en detailfoto's maken (slechte voeg hier, verrot stukje daar) en maakt in een gedetailleerd rapport ook een vergelijking met de gerealiseerde verkoopprijzen van recent verkochte huizen in de buurt, plus een "modelmatige" vergelijking (bv mbv Calcasa). Op basis daarvan komt hij tot een taxatiewaarde mét motivatie.

Om wat voor taxatie gaat het bij u,hoe betrouwbaar is die? Gaat het om een "slag in de lucht", die best redelijk kan zijn hoor, of een goed onderbouwd rapport? Dat laatste zou veel minder ruimte voor twijfel over laten en minder aanvechtbaar zijn.

Er is al uitgelegd wat gebruikelijk is als een taxatie niet wordt geaccepteerd door een van de partijen.

Dat de taxatie 60.000 euro lager is uitgevallen dan verwacht, vind ik opmerkelijk. Waarop was uw verwachting dan gebaseerd? Zijn er vergelijkbare huizen in de buurt voor dat veel hogere bedrag verkocht?

Wat het bewijsprobleem betreft: is de afspraak echt alleen volledig mondeling? Zijn er nog appjes waarin naar de afspraak verwezen wordt? Zijn er anderen, hoewel niet aanwezig bij het maken van de afspraak, met wie uw ex-man over de afspraak heeft gesproken?

Zijn er nog kinderen in het spel? Dan zou u de emotiekaart kunnen spelen ("je wilt de kinderen toch niet laten verhuizen en nasr een nieuwe school sturen?"). U kunt eventueel ook wat "inleveren" in de boedelverdeling, al wordt dat geen 30.000 vrees ik. Heeft u recht op alimentatie? Dan is daar misschien ook nog onderhandelingsruimte. Is er nog een samenlevingscontract waarin iets staat over de verdeling bij beëindiging?

Uit elkaar gaan is al niet leuk, een slepende en slopende vechtscheiding is nóg erger. Ik hoop dat het u lukt om er met uw ex-man uit te komen. Succes!

kuklos
Berichten: 9722
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 07:45
kuklos schreef:
31 jul 2021 02:00

1) Nooit, maar dan ook helemaal nooit een mondelinge afspraak maken. Deze zijn niet bewijsbaar en dus nietig.
Het gebruik van het woord nietig in deze context is pertinent onjuist.
Ware het niet dat ik dit heb geleerd van een jurist die bij een gerechtshof werkt.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zolang jij ingeschreven staat op dat adres en het huis op jullie beider naam staat kan het huis niet verkocht worden zonder jouw toestemming. Als het alleen op zijn naam staat, dan kan hij het eventueel proberen te verkopen maar een notaris zal altijd jouw handtekening in het koopcontract willen hebben als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn (dus het huis jullie beider eigendom is). Je moet je in elk geval niet inschrijven op een ander adres, dan kan hij het huis m.i. wèl verkopen als het alleen op zijn naam staat en heb je een groter probleem.
De huizen stijgen per dag; probeer een peildatum af te spreken die logisch is, bijvoorbeeld de dag dat jullie besloten om uit elkaar te gaan, of de dag dat hij het huis verliet (en uitgeschreven is?). Dat lijkt mij veel redelijker dan de zaak laten zitten totdat de prijs van het huis verdubbeld is ten opzichte van de dag dat jullie uit elkaar gingen. Ik heb bij rechtbank.nl gelezen dat de echtscheiding doorgezet was terwijl het huis nog niet geregeld was (en de afhandeling daarvan jaren daarna bij de rechtbank belandde), dus dat kan volgens mij ook.
Probeer het in goed overleg eens te worden .... maar dat zal niet meevallen. Succes !

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bid aan het huis te laten taxeren op de ex zijn kosten door een door hem aan te wijzen taxateur en middel dan de uitkomst, ben je het er niet mee eens dan kun je daarna altijd nog voorstellen om gezamenlijk een derde in te schakelen....

sake1987

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn zoon heeft een huis gekocht die voor de hypotheek is getaxeerd op 179500,00.
Door de overspannen woningmarkt heeft hij 219000,00 moeten bieden.
Denk dat de ex dit ook ziet en het huis liever op de markt gooit

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Hij heeft twee wensen, dat u er blijft wonen, en dat er blijkbaar een marktconforme prijs voor het huis op tafel komt. De huidige overspannen woningmarkt betekent dat 10 tot wel 20% overboden wordt tov de vraagprijs, en dat zit bij een taxatie niet inbegrepen. Zijn twee wensen zijn onverenigbaar, een marktconforme prijs krijg je alleen duidelijk als het op de markt komt, en de marktwerking er zijn/haar plasje over doet. Anders is het wat jullie aan de keukentafel overeen komen, met evt een taxatiebedrag als grondslag.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Taxatie bepalend bij uitkopen?

Ongelezen bericht door infotaris »

Essier schreef:
29 jul 2021 20:53
Ik zit met een dilemma.
Het antwoord op je vraag staat in de wet (3:174 BW):

De rechter die ter zake van een vordering tot verdeling bevoegd zou zijn of voor wie een zodanige vordering reeds aanhangig is kan een deelgenoot op diens verzoek ten behoeve van de voldoening van een voor rekening van de gemeenschap komende schuld of om andere gewichtige redenen machtigen tot het te gelde maken van een gemeenschappelijk goed. Indien een deelgenoot voor wie een te verkopen goed een bijzondere waarde heeft, bereid is het goed tegen vergoeding van de geschatte waarde over te nemen, kan de voormelde rechter deze overneming bevelen.

De waarde is al geschat, want er ligt een taxatie. Een advocaat kan voor je aan de rechter vragen om te bevelen dat jij het voor die waarde mag overnemen. Succes er mee.

Gesloten