LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen hypotheek bij scheiding onder huwelijkse vrwrd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Terugbetalen hypotheek bij scheiding onder huwelijkse vrwrd

Ongelezen bericht door Vincenti »

Ik heb een vraag over de verdeling van de lasten van een tweede hypotheek bij scheiding.
Korte situatieschets:
Getrouwd op huwelijkse voorwaarden (bezittingen blijven gescheiden); het huis is van hem.
Na verloop van tijd een tweede (deze keer aflossingsvrije) hypotheek afgesloten op hun beider naam (ik wist niet eens dat dat kon, zij heeft immers geen huis); dat geld is verbrast, ik bedoel niet duurzaam uitgegeven :? door hen beiden.
Ze werken allebei en hebben altijd allebei bijgedragen aan de totale kosten van het huishouden, inclusief woonlasten.
Het huis heeft op dit moment -zelfs na aftrek van beide hypotheekschulden- nog geringe overwaarde.
Nu: scheiden.

Standpunt van de man: ik wil dat de vrouw de helft van de tweede hypotheek aan mij betaalt, aangezien dit geld niet in het huis is gestoken.

Standpunt van de vrouw: aangezien ik niet meedeel in de meeropbrengsten van het huis, wil ik ook niet bijdragen aan de terugbetaling van de onderliggende hypotheek.

Wie heeft het nu bij het rechte eind?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Terugbetalen hypotheek bij scheiding onder huwelijkse vrwrd

Ongelezen bericht door sjohie »

Vincenti schreef:Ik heb een vraag over de verdeling van de lasten van een tweede hypotheek bij scheiding.
Korte situatieschets:
Getrouwd op huwelijkse voorwaarden (bezittingen blijven gescheiden); het huis is van hem.
Na verloop van tijd een tweede (deze keer aflossingsvrije) hypotheek afgesloten op hun beider naam (ik wist niet eens dat dat kon, zij heeft immers geen huis); dat geld is verbrast, ik bedoel niet duurzaam uitgegeven :? door hen beiden.
Ze werken allebei en hebben altijd allebei bijgedragen aan de totale kosten van het huishouden, inclusief woonlasten.
Het huis heeft op dit moment -zelfs na aftrek van beide hypotheekschulden- nog geringe overwaarde.
Nu: scheiden.

Standpunt van de man: ik wil dat de vrouw de helft van de tweede hypotheek aan mij betaalt, aangezien dit geld niet in het huis is gestoken.

Standpunt van de vrouw: aangezien ik niet meedeel in de meeropbrengsten van het huis, wil ik ook niet bijdragen aan de terugbetaling van de onderliggende hypotheek.

Wie heeft het nu bij het rechte eind?
Er staan twee namen op die 2e hypotheekakte, dus ze is 50% verantwoordelijk. Dat staat los van het eigendom van het registergoed wat er onder hangt.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Terugbetalen hypotheek bij scheiding onder huwelijkse vrwrd

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voor de geld verstrekker maakt het niet uit wie de schuld aflost, beide voor 100% aansprakelijk. Is het niet bij de een te halen en wel bij de ander, zal die moeten betalen. Zou proberen er samen uit te komen, anders wordt het kalf mogelijk groter dan de koe.

jantje7

Gesloten