LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvordering UWV

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lammert Jan Huizing
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2020 11:08

Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Lammert Jan Huizing »

Geachte,

Vorig jaar ontving ik een terugvordering van het UWV. Ik vond dat onterecht en heb bezwaar aangetekend omdat het in mijn ogen een fout van het UWV betrof. Na enige tijd werd ik gebeld door een medewerker welke mij vertelde dat de vordering ingetrokken werd. Later werd ik gebeld door de Bezwaarcommissie of ik het bezwaar nog door wilde zetten waarop ik kon antwoorden dat de vordering ingetrokken was.
Nu krijg ik in septermber van dit jaar weer een terugvordering. Ik zou te veel ziektewet uitkering hebben ontvangen omdat ik 2 ziektewet uitkeringen naast elkaar heb lopen bij het UWV.
Ten eerste heeft het UWV dit zelf zo georganiseerd en ten tweede heeft men meer dan een jaar hier niet over gerept!
Ik heb dus maar weer bezwaar aangetekend, maar kreeg via een brief te horen dat ik toch maar even moet betalen anders komen er nog extra kosten bij.
Is het normaal dat een overheidsinstantie dit zomaar kan eisen terwijl de fout bij het UWV zelf ligt?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik denk het wel. Je wordt ook wel geacht denk ik zelf je inkomsten in de gaten te houden en toen ik dat een keer aan de hand had en zag dat er teveel werd overgemaakt heb ik aan de bel getrokken en werd het gecorrigeerd. Ik neem aan dat men ziet dat als er dubbel binnenkomt, net als ik dat zag, men even gaat navragen of dat wel klopt en niet gaat afwachten of UWV er zelf ook achter komt.
Ik ken uw situatie niet en weet ook niet of dit zo is gegaan. Zag u niet dat er meer binnenkwam als dat u had verwacht?
Heeft u het zwart op wit dat die vordering werd ingetrokken? Ik vraag altijd om een schriftelijke bevestiging als er iets aan de hand is.
UWV heeft denk ik wel het recht om terug te vorderen als er teveel is uitgekeerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door berndv »

Lammert Jan Huizing schreef:
01 okt 2020 11:19
Is het normaal dat een overheidsinstantie dit zomaar kan eisen terwijl de fout bij het UWV zelf ligt?
Ook overheidsinstanties kunnen fouten maken en fouten zullen dan, in goed overleg, hersteld moeten worden. Als u door een fout te weinig zou hebben gekregen, zou u het toch ook normaal vinden dat u het restant waar u recht op heeft krijgt? Andersom is dat niet anders, u heeft meer gekregen dan waar u recht op had, dat dit niet uw schuld was, doet dan niet echt ter zake.

Wel ben ik van mening dat ze over het terugbetalen wel coulant mogen zijn en niet direct dreigen met extra kosten, het is immers hun fout.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lammert Jan Huizing schreef:
01 okt 2020 11:19
Is het normaal dat een overheidsinstantie dit zomaar kan eisen terwijl de fout bij het UWV zelf ligt?
Natuurlijk mogen ze dit, ze hebben een fout gemaakt waardoor u onterecht geld heeft ontvangen. Uiteraard moet je dit gewoon terugbetalen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ging die eerste terugvordering ook over twee ziektewet uitkeringen? Of had dat ergens anders betrekking op?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik heb hier in 2018 ook mee te maken gehad.

Door een fout bij het UWV kreeg ik zowel een ZW als WW uitkering, (naast mijn gedeeltelijke WIA- uitkering), terwijl ik alleen recht had op een aanvulling vanuit de WW, want ik was weer hersteld en aan het werk.

Hoewel er ook maandelijks een inkomstenverklaring werd ingevuld en verstuurd, heb ik het UWV meerdere malen per mail en telefonisch op de hoogte gesteld dat de betalingen niet correct waren. Op advies van de telefonische 'klantenservice' heb ik zelf twee keer het teveel betaalde teruggestort, "dan gaan ze (?) het uitzoeken", maar in plaats van het uit te zoeken werd het als nabetaling meteen weer betaald, omdat ik volgens een - door de computer uitgebraakte - brief te weinig had ontvangen. Enfin, al met al had het UWV maar vijf maanden nodig, om ergens in het 'systeem' een vinkje aan of uit te zetten, waardoor de Ziektwet- en WW uitkering niet meer werden overgemaakt.

Eind goed, al goed? Nee, want de aanvulling vanuit de WW kwam ook niet meer, terwijl ik toch trouw de inkomstenverklaring, die klaarstond op "Mijn UWV' invulde en verzond. Niemand die het begreep, "we gaan het uitzoeken" en deze keer hadden de zeer competente medewerkers van het almachtige UWV, twee maanden nodig om in het 'systeem' weer een vinkje aan of uit te zetten, waardoor ook de aanvulling weer werd overgemaakt.

Intussen raakte de brievenbus bijna verstopt door brieven van het UWV: nabetalingen, terugvorderingen, correcties, correcties op de correcties, correcties op de terugvorderingen, correcties op de nabetalingen en volstrekt onbegrijpelijke brieven, epistels met berekingen die door niemand begrepen worden: zelfs iemand met stalen zenuwen zou er overspannen van worden.

Niet alleen ik, maar ook UWV was het spoor totaal bijster. En ja, als ik niet uit eigen beweging het teveel ontvangene zou hebben terugbetaald, dan was het systeem niet ontregeld geraakt, dan had menselijk ingrijpen (het handmatig aan of uitzetten van vinkjes) niet nodig geweest. Het is dus allemaal mijn schuld. En daarbij: u bent ook een uitermate ingewikkeld 'geval' met allerlei door elkaar lopende en langs elkaar lopende uitkeringen, aldus een niet met name te noemen maar empatische (?) medewerkster van het UWV. Alsof ik het 'systeem' heb bedacht.

Is het nu klaar? Nee. In de zoveelste poging van het UWV om alles 'handmatig' te berekenen, is een dingetje vergeten. De aanvulling vanuit de WW, waar ik recht op heb, al lijkt het erop dat UWV het opgegeven heeft. Ik wacht sinds april 2019 op de zoveelste correctie ...

Dit hopeloze geknoei heeft natuurlijk ook nog gevolgen voor de toeslagen. Om gillend gek van te worden. Als burger doe je alles volgens de regels, zoekt en vind werk, geef alles naar eer en geweten en tijdig door, maar in sommige gevallen lijkt het beter om maar op de bank te blijven zitten om het superieure (?) systeem van UWV maar niet te ontregelen. Is dit het perspectief dat UWV biedt?
Laatst gewijzigd door Berteman op 01 okt 2020 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door D34M0N »

Lammert Jan Huizing schreef:
01 okt 2020 11:19
Geachte,

Vorig jaar ontving ik een terugvordering van het UWV. Ik vond dat onterecht en heb bezwaar aangetekend omdat het in mijn ogen een fout van het UWV betrof. Na enige tijd werd ik gebeld door een medewerker welke mij vertelde dat de vordering ingetrokken werd. Later werd ik gebeld door de Bezwaarcommissie of ik het bezwaar nog door wilde zetten waarop ik kon antwoorden dat de vordering ingetrokken was.
Nu krijg ik in septermber van dit jaar weer een terugvordering. Ik zou te veel ziektewet uitkering hebben ontvangen omdat ik 2 ziektewet uitkeringen naast elkaar heb lopen bij het UWV.
Ten eerste heeft het UWV dit zelf zo georganiseerd en ten tweede heeft men meer dan een jaar hier niet over gerept!
Ik heb dus maar weer bezwaar aangetekend, maar kreeg via een brief te horen dat ik toch maar even moet betalen anders komen er nog extra kosten bij.
Is het normaal dat een overheidsinstantie dit zomaar kan eisen terwijl de fout bij het UWV zelf ligt?
Dus je kreeg onterecht extra veel geld van het UWV en als het UWV het onterecht uitgekeerde geld terug wil dan doen zij iets fout? :lol:

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door D34M0N »

Berteman schreef:
01 okt 2020 19:20
Ik heb hier in 2018 ook mee te maken gehad.
Moraal van het verhaal: Nooit zelf handmatig bedragen overmaken naar een organisatie. Als ze geld terug willen vorderen krijg je vanzelf een acceptgiro thuisgestuurd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

D34M0N schreef:
01 okt 2020 22:38
Berteman schreef:
01 okt 2020 19:20
Ik heb hier in 2018 ook mee te maken gehad.
Moraal van het verhaal: Nooit zelf handmatig bedragen overmaken naar een organisatie. Als ze geld terug willen vorderen krijg je vanzelf een acceptgiro thuisgestuurd.
Nee , de moraal van het verhaal is, dat wanneer er bij het UWV iets fout gaat, het UWV niet in staat lijkt, een en ander weer recht te zetten.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

PietertjeTwee,

De vakbond is er mee bezig. Die hebben er meer verstand dan ik (en, als je het mij vraagt, ook meer de dan gemiddelde UWV medewerker die dus het advies geeft, de ontvangen bedragen terug te storten).

ik weet dat ik veel te veel heb ontvangen (en betaal dat natuurlijk ook terug). en dat blijkt ook uit de berekening de medewerker van de vakbond heeft gemaakt. Maar het wachten is dus op een correcte berekening van het UWV.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

Doe ik.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door D34M0N »

Berteman schreef:
02 okt 2020 19:33
D34M0N schreef:
01 okt 2020 22:38
Moraal van het verhaal: Nooit zelf handmatig bedragen overmaken naar een organisatie. Als ze geld terug willen vorderen krijg je vanzelf een acceptgiro thuisgestuurd.
Nee , de moraal van het verhaal is, dat wanneer er bij het UWV iets fout gaat, het UWV niet in staat lijkt, een en ander weer recht te zetten.
Het probleem is niet dat het UWV geen fouten recht kan zetten, maar als je zelf handmatig geld overmaakt dan weet het systeem niet wat er mee moet gebeuren en wordt het niet geregistreerd, waardoor het UWV niet kan zien dat je al betaald hebt, daar komen ze dan pas achter na enig zoekwerk.

Maar goed, het is maar een tip. Kijk zelf maar wat je daarmee doet, het is niet mijn probleem als je in de toekomst weer in dezelfde situatie terechtkomt.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

D34MON,

Weliswaar heb ik twee keer de ten onrechte ontvangen ZW en WW-uitkering teruggestort maar, zoals ook eerder gemeld, deed ik dat op advies van de klantenservice. En dat ik dat zou terugstorten is ook door UWV per brief bevestigd.

Echter: het UWV, noch het 'systeem' heeft er iets mee gedaan: het kwam als nabetaling weer meteen terug: voorafgegaan door een brief dat ik te weinig had ontvangen.

Nadat ik zowel aan de 'afdeling ZW', de 'afdeling WW' en de 'klantenservice' een brief stuurde dat ik al vijf maanden onterechte betalingen ontving, werd ik door een medewerkster van de afdeling Invordering gebeld, met de mededeling dat deze 'klant' een ingewikkeld 'geval' is, en dat zij er voor had gezorgd dat de onterechte betalingen uiteindelijke stopte, maar - onbedoeld - ook de aanvulling vanuit de WW.

Jouw conclusie dat door het handmatig terugstorten van onrechte betalingen het systeem ontregeld is geraakt, is dus een onjuiste.

Gesloten