LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Testament notaris

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Testament notaris

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Hallo,

Ik ben nog jong en gezond, maar wil voor alle zekerheid toch dat mijn spullen en dieren bij overlijden een goed plekje hebben.
Bij een paar vrienden, en wat familie.
Ook wil ik dat mijn vader nergens recht op heeft.
Dus een testament opstellen waarin ik mijn wil vast leg, maar dat is niet zo simpel.
Er zitten allerlei regeltjes aan, en ook nog eens hoge koste, door mijn beperking (autisme) kan ik niet (volledig) werken en heb ik ook niet veel geld.
Ik vraag mij af welke mogelijkheden er nog meer zijn.
Want zelf een brief opstellen en daarin mijn wil vast leggen is wettelijk niets waard.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een testament regelt men bij een notaris. En al helemaal als u niet wenst dat uw vader ergens recht op heeft.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

"Ik vraag mij af welke mogelijkheden er nog meer zijn."

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door piet987654 »

"maar wil voor alle zekerheid toch dat mijn spullen en dieren bij overlijden een goed plekje hebben"
Veel notarissen hebben een gratis spreekuur, kijk hiervoor op de website van uw plaatselijke notaris.
Waar U ook rekening mee dient te houden is het volgende: Het gebeurd heel vaak dat iemand een testament
heeft gemaakt waar in staat dat de spullen naar een bepaald persoon of goed doel moeten gaan. Echter bij overlijden
gaat vaak de familie van deze persoon, "zogenaamd" niets wetende van het feit dat er een testament is waar
ze niet in staan . De spullen al verdelen onder de familie of laten een kringloop komen. (Tja het huis moest
nu eenmaal leeg van de verhuurder) met als gevolg dat tegen de tijd dat de personen die wel recht hebben
op de inboedel een leeg huis aantreffen. Ja ik weet dat er een boedelbeschrijving gemaakt kan worden maar
dat werkt niet, immers bij iedere nieuwe aanschaf of verkoop zou die beschrijving (duur) moeten worden
aangepast, dit weerhoudt familie er niet van om de boel alvast te verdelen, omdat de niet beter weten, en dus
"weten" dat ze erfgenamen zijn. Tja en de enige die weet wat er was, die kan het niet meer vertellen.
Kort samengevat: Er is NIEMAND die ervoor kan zorgen dat een huis of inboedel wordt beveiligd tegen personen
die niet in testament staan. Conclusie: Spullen iemand gunnen via een testament is zinloos.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Juist iemand met autisme kan in mijn ogen nog reëler naar een testament kijken. Het is vooral belangrijk dat er geen korte termijn veranderingen nodig moeten zijn. Bijvoorbeeld niet mijn buurman Jan zorgt voor mijn hond Bas en mijn nichtje Sandra krijgt mijn vissen. Je kunt niet zeggen die persoon krijgt € 100 en de andere € 1000. Je moet er rekening mee houden dat op termijn er mensen minder belangrijk worden in jouw leven, sommigen verdwijnen helemaal. Er komen misschien nieuwe mensen in jouw leven. Je omstandigheden veranderen, je wordt Arm of rijk. Je vrienden veranderen. Soms wordt je beste vriend je vijand. Alles in een testament moet kort en krachtig zijn. Je kunt een persoon aangeven die je vertrouwt en alles voor je regelt. Je geeft aan wie helemaal niets in jouw ogen mag krijgen.
Maar dit moet zodanig opgezet zijn dat je niet over een of twee jaar alles weer moet veranderen omdat je nu ruzie met Sandra hebt en je nu Frits alles wilt laten doen. Of omdat de hond dood is en je nu een poes hebt die door je achternichtje verzorgd moet worden. Dus je benoemt een persoon waar je veel vertrouwen in hebt in je testament en geeft aan die persoon een lijstje met wensen. Dit lijstje kun je altijd weer wijzigen zonder dat het testament gewijzigd moet worden. Een testament kan alleen via een notaris afgesloten worden en kost altijd veel geld. Elke wijziging kost ook weer bijna net zo veel geld.
Notarissen hebben vaak een gratis inloopspreekuur waar je gratis je wensen kunt vertellen en je krijgt een idee van de kosten.
Heel belangrijk is het om dit niet vanuit een opwelling, een boosheid te willen doen. Je moet bedenken of dat over vijf of over zestig jaar vermoedelijk nog zo moet zijn. Denk eraan dat er best een hele tijd overheen kan gaan voordat het testament geopend wordt. Je dieren kunnen daar niet op wachten. Je woning moet meestal snel leeggeruimd worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door scontra »

In het geval m.b.t. het onterven van uw vader, heeft u een testament nodig.
Dit is niet kosteloos en dat weet u zelf ook, maar het hoeft ook geen 'vermogen' te kosten.
Kijk een op de site "De goedkoopste notaris" , daar kunt u eenvoudig een, ook voor u betaalbare, notaris uitzoeken.
Neem daar dan contact mee op en veelal is het eerste oriënterende gesprek kosteloos.
Maak tevoren een overzicht van de zaken die u wil bespreken. Ook de notaris geeft u , waar nodig, adviezen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

tigertjheu schreef:
02 aug 2019 00:14
"Ik vraag mij af welke mogelijkheden er nog meer zijn."
Als u getrouwd bent of kinderen hebt of krijgt, erft uw vader al automatisch niets.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @tigertjheu, je kunt in elk geval proberen om er zo weinig mogelijk geld aan uit te geven. Zoals scontra ook al aangeeft kun op de vergelijkingssite degoedkoopstenotaris.nl een testament voor 1 persoon invullen en dan kom je landelijk op het voordeligste tarief van 204 euro.
Misschien is zo'n bedrag nog behapbaar voor u. Succes ermee.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Testament notaris

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Bedankt voor de reacties.
Ik ga even kijken bij een notaris in de buurt, tijdens het inloopuur.
Ik hoopte op andere mogelijkheden, maar helaas zijn die er niet, en zal ik toch een notaris moeten betalen.

Wat ik begrijp is dat het handig is om enkele personen die ik vertrouw te machtigen voor op het moment dat zij beslissen wat er gebeurt.
Daar ga ik dan ook naar kijken.

Ik heb geen wens voor een vrouw, laat staan kinderen, dus ik zal mijn vader echt moeten onterven.


Bedankt voor jullie kennis en adviezen.

Gesloten